Diskutera - De mest underskattade spelen

Robot
Diskutera - De mest underskattade spelen

Berätta vilka guldkorn som borde fått mer uppmärksamhet.

#diskutera


Medlem
Medlem

Way of the Samurai 3 har en metacritic på 58, men personligen så hade jag gett det mycket mer än så. Tyckte det var riktigt bra och spelat det många timmar. WotS4 föll mig dock inte riktigt i smaken.

Och så Prey från 2017, såklart. Suveränt spel som sålde mycket sämre än vad det förtjänade.

Medlem

dåtid: dreamweb
nutid: mad max

Medlem
Medlem

The thing 2002: riktigt bra för att vara baserat på en film (i det här fallet en uppföljare till John Carpenters the thing från 1982). Tråkigt att få verkar minnas originalet från 1951 där man fokuserade mer på karaktärerna. Påminner lite om dead space men kom 6 år tidigare och gameplay tar ut svängarna lite mer genom att man kan ha medhjälpare som vad jag minns hade ett riktigt bra AI. Alla karaktärer i spelet är intressanta på sitt sätt också. Har det på skiva någonstans. Skulle vara toppen med en remaster eller nysläpp i digital form.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

FM-guru
F.d. Sisyr

Beror på vad man menar med underskattat såklart. Ovan nämns t.ex. ett spel som Kingdom Come som väl enbart underskattats något av kritiker men annars tycks vara nästan unisont hyllat och har sålt miljoner exemplar.

Jag kommer väl mer att tänka på spel som Sovereignty: Crown of Kings som knappt sålt ö.h.t, dras med "mixed" reviews på Steam och vars utvecklare därtill lagt ned verksamheten så att spelet inte ens säljs längre. Själv tycker jag det buggar till trots är ett riktigt habilt lir i genren. Smaken är som baken! Lite som en snabbare, simplare version av Dominions.

Medlem

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Geeks Gaming

Prey 2017. Kanske inte direkt underskattat i sig men många som valde att ignorera de pga att de inte är en uppföljare till originalet från 2006. Själv hade jag inte läst något om spelet. Bethesda annonsera inte direkt om spelet. Utan jag köpte de mest för jag inte hade något att spela då inte många spel släpps på våren.
Men blev nog ett av de bästa spelköpet jag gjort de senaste åren. Riktigt bra gameplay, story och miljö. Spelet riktigt skriker System Shock och Deus ex. Och inledningen till spelet är det bästa någonsin i ett spel.

Medal of honor 2010.
När det kommer till story och inlevelse i ett fps spel som utspelar sig i modern tid så är detta verkligen i top. Även om dom utmålar en som en superhjälte så känns det ändå som man är en soldat(er) bland många. Något både Battlefield och call of duty missat i många år nu.
Roliga uppdrag i blandade miljöer.
Multiplayen som Dice gjorde va också riktigt bra enligt mig och introducerade nya saker och gameplay som funka förvånansvärt bra. Jag har aldrig gillat scorestreaks i spel. Men de dom gjorde i moh va bra enligt mig då man fick välja mellan antingen en offensiv eller defensiv så man faktiskt kunde hjälpa laget.
Sen att dom gjorde Combat mission gamemoden. Ett lag som attackera och ett som försvara och man hade olika objectivs man skulle utföra.

Medlem

Gillar humorn i det spelet, körde det på mitt dåvarande geforce 2 mx 200


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

The thing 2002: riktigt bra för att vara baserat på en film (i det här fallet en uppföljare till John Carpenters the thing från 1982). Tråkigt att få verkar minnas originalet från 1951 där man fokuserade mer på karaktärerna. Påminner lite om dead space men kom 6 år tidigare och gameplay tar ut svängarna lite mer genom att man kan ha medhjälpare som vad jag minns hade ett riktigt bra AI. Alla karaktärer i spelet är intressanta på sitt sätt också. Har det på skiva någonstans. Skulle vara toppen med en remaster eller nysläpp i digital form.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/2d/The_Thing_VG.j...

Bra spel med världens sämsta eldkastare. Eldade mer på mig själv än fienderna.

Medlem

Days gone och Death Stranding.
Days Gone har fått många bisarra recensioner. Mycket bottnar i att recensenterna aldrig spelade klart spelet. Karaktärer och världen växer stegvis genom hela spelet. Det finns recensioner som nämner irritation att Freakers (zombies) är vita(?) och därav anses utvecklarna vara rasister. Alltså inte tillräckligt representativa zombies (som förövrigt har så skadad hud att du inte kan se några karaktärsdrag kopplade till geografisk bakgrund). NPC representeras dock alla invånare i USA, neutralt, det var tydligen inte tillräckligt.
Det klagades på att Freakers (zombies) existerade som barn (Newts) och därav så dödade man barn i spelet. De är zombies! De är redan döda! Vad spelar kroppshöjden på en zombie för roll? Om vi ska snacka moral av den petitessen så kan man ifrågasätta alla spel där vi dödar människor.
Andra anklagar Deacon att han representerar vitmaktrörelser, vilket det inte finns en tendens av överhuvudtaget. Det verkar som att recensenterna har personliga dispyter med motorcyklister och sedan projekterar en felaktig bild mot Deacon.
Spelet i sig har otroligt roligt gameplay, man får räkna med att man måste fly från hords i början. Fenomenal positionering av ljud och ljudkvalitén hålls på en hög nivå. En detaljrik värld med mycket omtanke. Nackdelen är att det saknar en tidig morot som visar spelet fulla kapacitet.
Days gone är hästlängder framför ett Assassins Creed spel i alla kategorier. Men fick ändå ett 2/5 är på FZ? wtf

Medlem

Vill säga Guardians of the galaxy. När spelet är bättre än filmerna och knappt ingen pratar om detta riktigt intressanta mass effect klon. Så blir man lite ledsen i ögat. Sure. Fighterna är inte det bästa som gjorts. Men det finns mycket som gör att man gillar det iaf. Musiken och karaktärerna säger bara wow! Sedan är "the promise" nästan det läskigaste som skapats i ett spel. Så kom igen spela spelet!

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Days gone och Death Stranding.
Days Gone har fått många bisarra recensioner. Mycket bottnar i att recensenterna aldrig spelade klart spelet. Karaktärer och världen växer stegvis genom hela spelet. Det finns recensioner som nämner irritation att Freakers (zombies) är vita(?) och därav anses utvecklarna vara rasister. Alltså inte tillräckligt representativa zombies (som förövrigt har så skadad hud att du inte kan se några karaktärsdrag kopplade till geografisk bakgrund). NPC representeras dock alla invånare i USA, neutralt, det var tydligen inte tillräckligt.
Det klagades på att Freakers (zombies) existerade som barn (Newts) och därav så dödade man barn i spelet. De är zombies! De är redan döda! Vad spelar kroppshöjden på en zombie för roll? Om vi ska snacka moral av den petitessen så kan man ifrågasätta alla spel där vi dödar människor.
Andra anklagar Deacon att han representerar vitmaktrörelser, vilket det inte finns en tendens av överhuvudtaget. Det verkar som att recensenterna har personliga dispyter med motorcyklister och sedan projekterar en felaktig bild mot Deacon.
Spelet i sig har otroligt roligt gameplay, man får räkna med att man måste fly från hords i början. Fenomenal positionering av ljud och ljudkvalitén hålls på en hög nivå. En detaljrik värld med mycket omtanke. Nackdelen är att det saknar en tidig morot som visar spelet fulla kapacitet.
Days gone är hästlängder framför ett Assassins Creed spel i alla kategorier. Men fick ändå ett 2/5 är på FZ? wtf

Lol aa verkligen underskattade spel. Days gone är verkligen ett 6,5/10 spel och det är givmilt.

Medlem

Battlefield 2142.

Det var lite svårt att mäta sig med succén Battlefield 2, men jag gillade detta mer primärt för titanläget. Tyckte det var oslagbart att skjuta upp folk i dom där poddarna för att invardera skeppen och sen strida om dom.

Var jättekul både som försvarare och anfallare. 🙏🏻

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Bra spel med världens sämsta eldkastare. Eldade mer på mig själv än fienderna.

Lite "klunky" att byta vapen mitt under striderna också men bortsett från det underbart spel.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Final Fantasy XI

Kanske för att en officiell EU-release var galet sen, vilket gjorde att många i Europa missade detta spel. Det har inte funnits något liknande innan, och inte efter. Helt eget i sitt system med horisontell progress.

Medlem

Cloudbuilt var ett kul spel som jag tror inte många känner till.

Hur kan det spelet inte ha varit unisont hyllat!? Ett av mina favoritspel genom tiderna.

Medlem
Skrivet av magma:

The thing 2002: riktigt bra för att vara baserat på en film (i det här fallet en uppföljare till John Carpenters the thing från 1982). Tråkigt att få verkar minnas originalet från 1951 där man fokuserade mer på karaktärerna. Påminner lite om dead space men kom 6 år tidigare och gameplay tar ut svängarna lite mer genom att man kan ha medhjälpare som vad jag minns hade ett riktigt bra AI. Alla karaktärer i spelet är intressanta på sitt sätt också. Har det på skiva någonstans. Skulle vara toppen med en remaster eller nysläpp i digital form.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/2d/The_Thing_VG.j...

1951-varianten är helt okej, men Carpenters är överlägsen. En av mina favoritfilmer alla kategorier.

Mycket mer trogen novellen som båda filmerna bygger på.

e-m
Medlem
Empire total war & The battle for middle earth

Dessa spel är verkligen underskattade.
Trots de är gamla tycker jag de är underhållande,
De skulle dock behövas förnyas lite.

Medlem

Hatet för Last of Us Part II.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Wheel of Time från 1999 var ett på alla sätt fantastiskt spel, särskilt i multiplayer där klassiska capture the flag kryddades med att lagen fick placera fällor och gömma "flaggan" inför varje match. Spelet gjorde emellertid misstaget att släppas samtidigt som Unreal Tournament, varför det helt missades av den breda allmänheten. Synd! För med över 40 bisarra magiska vapen (och skydd) var spelet kaoskul!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Hatet för Last of Us Part II.

Håller med. Men ändå inte. Enda spelet som jag både ger 5/5 och hatar på en och samma gång. xD


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

TLOU 2 är svinbra. Förmodligen ett av få spel som kommer diskuteras även om 15 år.

Medlem

Duke Nukem: Zero Hour Ett grymt spel med den bästa vinterkänslan i ett spel - någonsin!

Days Gone Det enda negativa är att det var något för långt. Sen hade ja turen att spela det efter min sambo, så jag slapp för det mesta dom tekniska skavankerna.

Medlem

Tyckte shadow of war var riktigt bra. Jag tyckte inte mikrotransaktionerna var så jobbiga, gick och spela som vanligt ändå. Riktigt bra spel enl mig men fick ganska mycket kritik vilket jag inte förstår. Jätte tråkigt.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Wheel of Time från 1999 var ett på alla sätt fantastiskt spel, särskilt i multiplayer där klassiska capture the flag kryddades med att lagen fick placera fällor och gömma "flaggan" inför varje match. Spelet gjorde emellertid misstaget att släppas samtidigt som Unreal Tournament, varför det helt missades av den breda allmänheten. Synd! För med över 40 bisarra magiska vapen (och skydd) var spelet kaoskul!

Finns på gog, blev sugen på att köpa https://www.gog.com/game/the_wheel_of_time
Körde något demo på detta 99 men något köp blev det trots inte, kan ha varit som du skriver att UT 99 snodde platsen i rampljuset.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Severance: Blade of Darkness

Nu med populäriteten av Dark Souls så känns det mest som spelet var före sin tid. Hör tyvärr aldrig någon prata om det här spelet. Inte perfekt men mycket speciellt spel. När jag såg Dark Souls var jag övertygad om att det var samma studio som Severance eller nära besläktat.

Demot, som är första nivån av spelet, var så ruskigt svårt och man fick verkligen bemästra alla tekniker för att ta sig igenom spelet. Och när man väl gjorde det minns jag hur mäktigt det kändes.

Måste väl också nämna de dynamiska skuggorna som var något annat än jag annars sett på sin tid. Kasta en fackla i en grotta slutade nästan aldrig imponera.

Medlem

Bohemia interactives fantastiskt buggiga och annorlunda mil sim operation flashpoint cold war crisis o dess expansioner red hammer? Och resistance.

Mission editorn där man kunde skapa sina egna uppdrag o så. Mod scenen var asgrym.

Den stora friheten att flanka fienden istället för att följa en korridor.
Att bli skjuten av en burst kunde bli din död eller att din aim blev skakig tills du blev healad av en medic. Eller värst var om du blev skjuten i benet o fick kräla på magen.

Att kunna samla sina bästa irl och internet vänner i en m113 apc eller bmp vagn och försöka ta dig an fiender i en skog eller en bas eller by i ett stenhårt östeuropa där kärnvapnen kunde skickas när som helst.

Eller skapa ett eget uppdrag där man kunde sätta ut fiende bakhåll åt sina vänner o sen ge dem ett mörkt slut där ens extraction helikopter skjuts ner till tonerna av något från ens egen musiksamling då man kunde konvertera mp3 filer till spelets egna .ogg filer som kunde användas i sina uppdrag.

Tror att spelet inspirerade på sitt sätt survival genren och fps genren med saker som zeroing m.m.

Sen känns bara storyn i efterhand helt realistisk läskigt med tanke på dsgens situation i europa medan när det kom ut 2001 kände man att den var läskig o orealistisk.

123
Skriv svar