Fysiska Special Editions

Fysiska Special Editions

Strax innan switchspelet Triangle Strategy släppts så föll mina ögon på vad som vi första ögonblick såg ut att vara en prisvärd (999-1200kr) Special edition-utgåva. Sen så såg jag innehållet....

  • Spelet (går för under 600)

  • 5 tärningar (tärningar används inte i spelet)

  • Kortlek (ej heller förekommande i spelet)

  • Steelcase (of course...)

  • Plansch

  • Låda

500kr extra för allt det där. Kan avslöja att det blev standardutgåvan istället. Rekommenderar även spelet. Kanske bästa handlingen i ett SE-spel sen PS2-tiden.

Jag är annars helt öppen inför special editions. Jag gillar spel och tycker det är kul om man kan få något extra till något serie man tycker väldigt mycket om. Måste ändå säga att det blir väldigt sällan jag köper någon. Oftast så är det helt ointressanta grejer (som tärningar) eller så är det superdyrt och bara beställbart från utvecklarnas egna webbshopar (som typ Final Fantasy VII ReMake och Assassins Creed Valhalla (även om jag tycker just dom statyetterna man fick i de utgåvorna var rätt "meh" enligt mig),

Sen har vi ju den tråkiga aspekten att grejerna inte ens används, utan får ligga kvar nerpackade i sina lådor. Antigen för att de egentligen inte intressanta att ens ta upp. Eller ännu värre, för att öka i värde...

Här är lite av mina egna tankar om enskilda specialutgåvor och vanligt förekommande innehåll:

Dom som försvann:
För oss som nån gång besökt Game/GameStop de senaste 15 åren vet ju med sig att dom så kallade limiterad utgåvorna allt som oftast går att hitta långt efter relaese, till nersatt pris. Men ibland är det verkligen limiterad och bokade man inte dag ett så kunde man glömma att hitta någon senare.

Jag överdriver men en utgåva som jag, tillsammans med många andra skulle vilja få våra händer på är Fallout 4s Pipboy Edition.
Som Falloutfan hade det varit sjukt grymt att få spela genom spelet med en Pipboy på handen. Samlingen i sin helhet ser även rätt cool att ha framme i nördrummet, med snygg box och ställ.

En annan som jag inte har fått tag i är Injustices samlarutgåva, med den här fräna statyn:

Vet inte riktigt varför, men ville verkligen ha den där statyn back in the days när jag var student och inte hade råd med den. Nu när jag ser den dock så känns det helt okej att jag missa den.

Den jag fick tag i:

Som jag skrev förut så hade spelbutiker ofta ett överskott av special editions. En dag gick jaf in, väldigt tidigt i min karriär som avlönad arbetare och ser en utgåva jag trodde jag aldrig skulle få tag i. Nämnligen Songbird Editon av Bioshock Infinte. Har kvar den i dag och Songbird står framme i centrum spelsamlingen. Kom även en mindre specialutgåva av spelet som jag också har. Tror jag köpt det spelet fem gånger...

Soundtrack
Anledningen till att jag har köpt flera specialutgåvor av Bioshock Infinte. Första gången var det för att få det fantastiska soundtracket. Rent allmänt en bra bonus till såna här utgåvor.

Artbooks
Kanske det sämsta man kan få och alltid i konstiga format. Uppskattar absolut konstverket bakom men dom här åker alltid tillbaka i lådan efter en snabb titt.

Planscher
Det absolut värsta man kan få. Blir inte ens upptagen ur paketet utan förblir ihoprullad och inplastad. Kanske coolt om man faktiskt dekorerar med dem. Utantaget är naturligtvis kartor och scheman som kan användas när man spelt. Sånt är trevligt.

Steelcase
Skulle kunna vara ett eget ämne. Verkar vara en grundlag på att en special edition måste innehålla en steelcase. Ser dock inte poängen med dom, dom flesta använder inte heller formatet på ett bra sätt utan kör bara något fult tryck. Säger inte att alla är så, men av alla jag har samlat på mig är det ingen som känns speciellt "lyxig".

Statyer
Oftast billiga och småfula. The Centerpiece av varje Collector Edition värd namnet. Oftast det jag förväntar mig av en Special Edition.

DLC
Oftast oförargligt om det är en liten bonus över allt annat. Värre när majoriteten av specialutgåvan är DLC.

Wii U
Några som jag som jag tyckte gjorde det bäst var Nintendo under Wii U-tiden, då även amiibos var på tapeten. Liten specialutgåva med spelet och amiibon, i trevlig förpackning.

Vad är era tankar om specialutgåvor? Vilka är era favoriter och vilka skrattar ni åt än idag? Några inköp ni är extra stolta över? En steelcasesamling? Köper ni fortfarande eller var det mer förr (personligen känner jag att det var mer under PS3-eran)? Eller avskyr ni dom med ert hela sotsvarta hjärta?


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Gillar när man får soundtracks till. För ett halvår sedan så importerade jag den begränsade utgåvan av Monster Boy Collector's Edition från Limited Run Games i USA bara för att jag så gärna ville ha soundtracket som man fick till. Men annars så har det varit väldigt få köp dom senaste ~5 åren, det har mest varit ointressant krimskrams till överpris.

Gillar även t-shirts, brukar klä mig i t-shirts med olika spelmotiv ganska så ofta.

Statyer kan vara lite trevliga om dom är bra gjorda, dom man fått till olika Elder Scrolls Online-utgåvor har varit rätt bra i mitt tycke. Dom får stå i bokhyllan. Medan den jag fick till första Bioshock var trasig innan jag ens öppnade kartongen, vilket var ett vanligt problem men brydde mig inte om att rapportera om min.

En annan grej som får stå i bokhyllan är två snygga whiskey-glas som man fick till Yakuza 6.

Gillar steelbooks också, om dom ser bra ut. Tyvärr så är det alltför ofta motivet som används känns lite sådär. Jag satte upp några steelbooks på väggen med hjälp av magneter för ett tag sedan. I nedre högra hörnet syns den från NieR: Automata då jag köpte Black Edition direkt från Square-Enix (skickades från Birmingham i England). Men ångrar det lite, betalade runt 2300 för den utgåvan (inklusive frakt) och det var egentligen för mycket, bestämde mig sedan att aldrig beställa något från Square-Enixs egna butik igen.

Har inget intresse av planscher eller konstböcker. Hade en Fallout 3-plansch en gång som helt enkelt fick spendera många år med att ligga i springan mellan väggen och bokhyllan och glömdes bort tills jag flyttade på bokhyllan.

För övrigt så har jag Fallout 4: Pipboy Edition, som mest har fått samla damm. Pip-boy var lite smårolig i typ två minuter. Likadant med T-51-hjälmen man fick till Fallout 76: Power Armor Edition. Brukade få fysiska specialutgåvor direkt från Bethesda gratis, så jag har rätt många av deras grejer.

Medlem

Soundtracks och Steelbooks gillar jag verkligen. Får man en vinylskiva så är det kanon!

Steelbooks är kanon, älskar dem. Snålar de och kör Steel cases så skippar jag dem.

Just Triangle Strategy köpte jag dag ett för Steelbooken men skulle aldrig köpt den för 1200:- plus frakt. Betalade 899:- från Elgiganten, dyrt men nästan värt enligt mig pga Steelbook. Men ja, just den utgåvan kändes jävligt fattigt för vad de flesta tog betalt.

Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Steelbooks
Skulle kunna vara ett eget ämne. Verkar vara en grundlag på att en special edition måste innehålla en steelcase. Ser dock inte poängen med dom, dom flesta använder inte heller formatet på ett bra sätt utan kör bara något fult tryck. Säger inte att alla är så, men av alla jag har samlat på mig är det ingen som känns speciellt "lyxig".

Märk skillnad på Steelbook och Steel case, det är inte samma sak. Steelbooks är ett varumärke, känns normalt betydligt mer kvalitativa och enligt mig snyggare.

Medlem

Hatar steelbooks/steelcase, blir ju ojämt i hyllan bland vanliga fodrar, jikes
Är inte heller något för collectors editions längre, vad ska man med allt krimskrams till. Tänk på miljön.

Medlem

Finns ju andra sätt än att sätta dem i hyllan med andra spel. Jag gillar oftast deras artwork så har en vägg med Steelbooks där man faktiskt ser något annat än ryggen på dem.

Medlem

Är det bara steelbook eller liknande känns det poänglöst. Även om det är för mycket plastskräp eller för stora saker så brukar det bli ointressant för egen del (med vissa undantag). Kan ta tre exempel; En som jag hoppade över pga kvaliteten, en som jag ångrar att jag missade samt en av mina personliga favoriter:

1. Just Cause 3
Hade ordentligt roligt i Just Cause 2 och var intresserad av treans specialutgåva just för modellen av änterhaken. Hoppades på en kombination av metall och plast men insåg direkt när priset utannonserades att det skulle vara plast. Visade sig vara det billigaste plastskräpet man kunde tänka sig i en modell som var på tok för liten. Blev lite extra glad att jag hoppade över specialutgåvan när även spelet visade sig vara skräp.

2. Sonic Generations
En del plastskräp i denna utgåva, var dock mest intresserad av den numrerade metallringen med medföljande litet displayställ. Visserligen löjligt högt nummer för att låtsas vara samlarmaterial på något sätt (12000) men fortfarande en riktigt trevlig liten pryl att ha i hyllan. Troligen inte mycket dyrare att producera än Just Cause-leksaken men den såg betydligt bättre ut. Missade köp främst för att utgåvan aldrig verkade dyka upp i de onlinebutiker jag kollade med.

3. The Last Guardian
En personlig favoritutgåva helt klart. Steelbooken ligger kvar i lådan och artbooken har jag inte ägnat en sekund åt, den solida plaststatyn ser dock fantastisk ut. Otrolig välmålad, bra storlek (och tyngd) samt möjlighet att antingen ha med huvudkaraktären eller endast ha med Trico. Verkligen perfekt utförande i ett spel som i många avseenden stod och föll på om man fastnade för den föreställda karaktären.

Skrivet av Gill:

Märk skillnad på Steelbook och Steel case, det är inte samma sak. Steelbooks är ett varumärke, känns normalt betydligt mer kvalitativa och enligt mig snyggare.

Ups, menar förstås steelcase. Tack för rättelsen.:)


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Skrivet av kebbe:

2. Sonic Generations

3. The Last Guardian

Förstår varför du gillar Last Guardian, så man önskar att alla Special Editions hade samma kärlek bakom sig.:)

Sonic Generation var också trevlig, hade inte koll på Generations-utgåvan men gilla Sonic-statuetten på man fick med i Sonic Mania, lite samma stil. Såg nu att även en ring ingick i den utgåvan.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Tyckte Lego Skywalker Saga Deluxe var bra, bra pris (tanke på man fick med en del DLC) samt en unik legofigur. Fick tag på de under 700kr såldes dyrare bara nån dag senare i samma butik.

Medlem

Har köpt en hel del specialutgåvor, men har även insett att de där coola statyetterna och dylikt är sällan av särskilt bra kvalitét. Har också insett att det är svårt att få de att se bra ut på display och de är väldigt bra på att samla på sig damm. Minns att jag köpte samlarutgåvan av InFamous 2 för att jag ville åt ryggsäcken som visade sig vara av väldigt dålig kvalitét och som knappt rymmer någonting alls. Nej, specialutgåvor är inte ett dugg intressant längre - med ett undantag: vinylskivor.
Jag köpte Bioshock 2 Special Edition från Webhallen för 50:- under en lagerrensning för massa år sedan.

Det var det här som senare triggade igång mitt intresse för spelmusik på vinyl, som under åren har vuxit till en samling på 41 skivor: (Warcraft II och Pepsiman har tillkommit sedan bilden togs. Och Diablo II och förhoppningsvis DOOM 2016 kommer senare i år(!))

Så om jag någonsin köper en specialutgåva igen så är det definitivt för att komma åt vinylskivan som medföljer.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

It's not a lake, it's an ocean

Jag gillar collector's editions. Men priset är ofta lite väl tilltaget så jag köper dem rätt sällan (dessutom tar de plats!). Den senaste jag köpte var TLOU2. Den var faktiskt rätt fin. Har haft ögonen på samlarutgåvorna av RE2 och RE3 också, men tyckte inte riktigt att tretusen spänn var ett rimligt pris.

Steelbooks är rätt menlösa, ärligt talat.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

1
Skriv svar