Vad är ett spel som enda sen ni var små alltid kommer tillbaka till?

Medlem

Diablo2 är nog det närmaste jag kommer till det

Medlem

RollerCoaster Tycoon.
Det blir vackare för varje år

Medlem

Mitt utbud har ju stramats åt men Quake är ett sådant spel (på PS5). Har mini-utbudet och där är de väl lite 8 bitars samt Road Rash på Sega.

Inaktiv

Lämnade grundskolan 1990 så det blir inget alls faktiskt. Har inte haft någon Amiga 500 som fungerat så. Och Mega Drive köpte jag iiofs 1990 men inga spel från det året har varit värda att spela om direkt. Var aldrig något Nintendo-fan heller. Spelade givetvis vissa spel hos kompisar.

Nu har jag en A500 Mini så det kommer bli återkommande Moonstone.

Medlem

Monkey Island och Broken Sword (oftast blir det "The Secret of Monkey Island" och "The Shadow of the Templars and The Smoking Mirror", vilket är de första spelen i båda serierna).

Medlem

Super mario bros 3, Ducktales, Zelda a link to the past + Ocarina of time samt Shadowrun blir att spela igenom dessa med jämna mellanrum kanske vartannat år eller så.

Tror det blir en snes sommar i år och köra igenom lite gamla favoriter.

Medlem

Rollercoaster tycoon 2

Backloggens befriare

Patiens


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Nintendo 64:
Zelda Ocorina of Time

Sega mega drive:
Thunder Force 4


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Första Streets of Rage till Sega Mega Drive. 30+ år gammalt nu och spelar igenom det flera gånger om året. Senast var så sent som förra veckan via Sega Mega Drive Classic Collection till PS4.

Ett annat spel som har spelats igenom många gånger under årens lopp är Mega Man 2.

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Vem har tid med det? När jag var yngre kunde jag se om samma film (inspelad på VHS) flera gånger, men nu när jag väl får tid för min populärkultur så passar jag på att se/spela/ det nya och hinner inte med allt nytt jag vill doppa tårna i. Jag antar att det är Netflix-syndromet (xbox game pass i detta fall) där jag provar lite av mycket.

Tror det är lite av en snuttefilt för vissa. Det är något speciellt med att återbesöka och återuppleva gamla barndomsminnen.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Är väldigt nostalgiskt lagd, spelar ofta om spel från min barndom:

- Age of Empires 2
- Stronghold och Stronghold Crusader
- Diablo 2 och LOD
- Goldeneye
- Perfect dark

Medlem

Både Age of empires 2 och Diablo 2 har ju fått remakes nu, men har spelat båda dessa spel ända sen de släpptes av och till. På konsol är det NES som är mig närmast hjärtat och då är det super mario 1 och 3 som är de spel jag återkommer till. Jag önskar att även duck hunt gick att spela, men har ingen CRT så det får förbli i minnet. Super Mario Land till original-gameboyen åker på ibland (även tetris), den gameboyen funkar fortfarande och ligger framme.

Sen har jag vissa äldre spel som jag älskar och som återkommer lite mer sällan, men ändå faktiskt återkommer då och då:
Discworld 1 & 2 - favoritspelen från peka och klicka-eran
Neverhood
Lode Runner TLR (Det finns en gratis fanmade remake ute, mad monks revenge!)
Cyberdogs (även här coop med kompis på samma tangentbord)
Dink Smallwood
Jetpack (det till DOS, helst christmas special-verisonen där man var tomte)
Caesar 3

Sen har jag säkert glömt några

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Lauchen:

Gillar Sonic 2 men tycker ändå att Sonic 3 and Knuckles, är det bästa spelet Sonic spelet från den eran. Spelar om det nu faktiskt.

Ja, det är på flera sätt ett bättre spel. Men av någon anledning är det ofta Sonic 2 jag spelar om. Hoppas att Sonic 3 & Knuckles kommer ingå i Sonic Origins.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Fallout 2 har fått många genomspelningar, det brukar återkomma med några års mellanrum. Även Baldurs Gate 1. 2an har jag kört igenom ett par gånger, men ettan var starten på min kärlek till rollspel! Heroes of might and magic 2 håller också en speciell plats i hjärtat.

Sen funderar jag på att spela igenom ME-trilogin igen, körde igenom ettan och tvåan precis när trean släpptes, och det börjar ju bli ett tag sen..

Flakmonkey

Hmm, från när jag var liten så är det nog Zelda 1 och super mario bros-serien. Det är de som jag minns från min barndom som fortfarande håller. Är en mass C64-spel som har en speciell plats i hjärtat men där känner jag att det är en väldigt stor risk för att min minne kommer smutsas ner om jag spelar om dem nu.

Ser jag till mer moderna spel så är det Unreal Tournament 2004 som jag kan starta och fragga loss i. Behöver inte spela online utan kan bara hoppa in och spela mot botar, sätta några headshots med LG eller shock combos och vips så är livet lite bättre igen.

Medlem

Hearts of Iron

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ja, det är på flera sätt ett bättre spel. Men av någon anledning är det ofta Sonic 2 jag spelar om. Hoppas att Sonic 3 & Knuckles kommer ingå i Sonic Origins.

Aha, visste inte att Sonic Orgins skulle komma. Tqck för tipset

Medlem

Både Diablo 1 och 2 spelas ibland. Även om det nu var ett tag sedan jag körde igenom D1...

Även GTA: Vice City spelas ibland. Sådana minnen...


signatur

Submission is for the weak

Tor
Medlem

Final fantasy 7 och 9 återkommer då och då under åren. Suikoden har jag kört igenom så många gånger under åren att jag har koll på i princip var alla karaktärer finns i huvudet (som lite skryt har jag faktiskt hittat alla utan guide back in the day), fantastiskt spel.

Medlem

Monkey Island 1&2
Zelda 1,2,alttp

Fallout 1&2 och Baldur's Gate 1&2. Fast då var jag inte längre i grundskolan.

Medlem

Super Mario World.

Helt sjukt hur ett spel som kom ut när SNES var nytt kunde vara så bra. Och att det och Zelda kom i princip direkt vid release. Snacka om guld. 30 år och fortfarande högsta kvalitet.

Medlem

Resident Evil 1-3


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

Jag spelade en del HL1 mods, CS 1.6, source och Heroes of Might and Magic (minns dock inte vilket). Inget av dessa har jag återkommit till i vuxen ålder (om man inte räknar CS:GO för några år sedan). Något jag dock har spelat igenom ett par gånger och som jag återvänder till även nu är Half Life 2. Det var ett tag sedan senaste liret men tänker passa på i samma veva som jag får hem mitt Steam Deck. Det känns rätt på något sätt att spela igenom ett Valve spel på en Valve "konsol". Det kommer dessutom vara den enda speldatorn jag har på snart 4 år.


signatur

Hoppas du hittar på något bättre att skriva än det jag skrev.

Ett par varma lediga sommardagar brukar jag plocka fram mitt N64 och köra igenom LoZ: Ocarina of Time och låtsas en stund att jag har sommarlov.


signatur

Viam inveniam aut faciam

RmK
Medlem

Jag har tre spel jag brukar spela om ibland:

Zelda OoT
Fable
FF9

Jag är nostalginarkoman så brukar även rulla igenom andra spel från förr då och då men de ovan nämnda världarna besöks lite oftare än andra.

Medlem

Ufo: enemy unknown och terror from the deep.

Spelen är ju fortfarande skitsvåra och det finns en hel guide för vad man skall utveckla först mm för att ha en chans att hålla jämna steg med AI:n. Det värsta är ju när aliens får de där mindcontroll-devicen så att ens egna soldater börjar skjuta ihjäl varann.

Sen uppfattar jag att den SK retrografiken som finns i spelen passar serien bra. De nyare spelen i samma serie uppfattar jag nästan för snygga så att en del av mystiken försvinner.

Det bästa tycker jag är när man lyckas sänka ett större skepp, eller rent utav att det landat utan skador. Så när landsättningsgruppen kommer fram så vet man att detta uppdraget kommer ta tid eftersom de skeppen tar tid å rensa ut, samtidigt som det brukar krylla av små utomjordingar.

Helst hade jag gärna sett en coop mod till dessa legendariska spel. Perfekt å mysa på ett 2-manna LAN med en kompis.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

FM-guru
F.d. Sisyr

Det är nog inget, faktiskt. Visserligen spelar jag en hel del äldre spel, men det är spel jag aldrig spelade som liten...

Medlem
Medlem

För min del är det "Re-volt" 😍. Ett fantastiskt racingspel ala Mario Kart men med radiostyrda bilar.

Jag tröttnar aldrig!

123
Skriv svar