Undersökning tyder på WoW: Wrath of the Lich King Classic

Medlem
Skrivet av Json_81:

Många har inte börjat köra BT och MH än (min guild ska till MH första gången på fredag) så stämmer de siffrorna lär skillnaden vara ännu större med tanke på att KZ/ZA/SSC/TK fortfarande raidas friskt medans alla äldre raider är stendöda på retail.

Siffrorna ljuger inte, varje person i en raid loggas om någon väljer att göra det. Det kan så klart vara så att folk loggar mindre i retail, men jag tvivlar starkt på det. Detta är typ det vanligaste verktyget för alla guilds som är något seriösa, både i retail och classic.

Generellt, känns TBC mer aktivt när det kommer till raids iaf.

Medlem
Skrivet av dafuq:

Generellt, känns TBC mer aktivt när det kommer till raids iaf.

Hoppas det, så de fattar vad de behöver ändra i retail.
Aktivt är det iaf på min server, går knappt att komma fram till summon stenen vid ZA eller KZ på raidkvällar.
Enklare på SSC och TK.
MH och BT har vi inte kört än som sagt så vet inte hur trångt det är där.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Kanske avundsjuk på att någon gör något roligare än att sitta och gnälla på FZ?

Kastar du inte lite sten i glashus? Genom att bli 'triggered' på min kommentar och kläka ur dig att jag var spelberoende? Shume, erkänn du spelar ret pala / dk / froste mage i Wotlk eller hur?

Skrivet av dafuq:

Classic är inte tidskrävande, endast om du vill bli r14. Men folk har gått vidare till TBC ändå. Jag kör aktivt i TBC nu, vi har två raid kvällar, 2 timmar per kväll, alltså 4 timmar i veckan. Levla 1-70 är väl ganska tidskrävande, men det finns boost till 58.

Nja.. Det beror på, jag skulle säga det är rätt tidskrävande ändå om du skulle raida också, speciellt på high pop servrar. Logga in i god tid, fixa world buffs under raid-dagen eller tidigare, eventuellt farma mats eller gold eller annat om du inte köpte guld osv.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Nja.. Det beror på, jag skulle säga det är rätt tidskrävande ändå om du skulle raida också, speciellt på high pop servrar. Logga in i god tid, fixa world buffs under raid-dagen eller tidigare, eventuellt farma mats eller gold eller annat om du inte köpte guld osv.

Okej, nu snackar jag om TBC dock World buffs funkar inte i raids längre, och du får faktiskt tillräckligt med guld genom att bara raida.

Men absolut, du har rätt. Det är tidskrävande, men IMO inte mer än något annat MMO.

Medlem
Skrivet av Json_81:

Hoppas det, så de fattar vad de behöver ändra i retail.
Aktivt är det iaf på min server, går knappt att komma fram till summon stenen vid ZA eller KZ på raidkvällar.
Enklare på SSC och TK.
MH och BT har vi inte kört än som sagt så vet inte hur trångt det är där.

Japp, sjukt lyckat har TBC varit trots att Blizzard klantat sig. Och nu är vi ändå i slutfasen, WOTLK prepatch kommer dra in så sjukt många fler spelare också. Ska bli intressant.

Medlem
Skrivet av dafuq:

Min källa på det är Warcraft Logs.
Statistik på två veckor:
Black Temple and Mount Hyjal : 19miljoner loggade karaktärer
Sepulcher of the First Ones: 5.3miljoner loggade karaktärer (383k LFR / 3.2m Normal / 1.6m Heroic / 79k Mythic)

Som sagt så bevisar det inte att TBC raiding är större, men det är en indikation på att det är mer aktivt än retail.

Och Blizzard "slösar" inte tid på Classic... Dom har dragit in sjuka summor på Classic sedan släpp, och självklart har en stor del av vinsterna gått till vidareutveckling av retail versionen.

Classic är en vinst för Blizzard, en vinst för Blizzard bör ses som något positivt oavsett om du gillar retail eller classic. Båda spelen är trots allt WOW.

WOTLK har miljoner spelare som kör privat servrar också. Te.x WOTLK Warmane har vid skrivande stund 25000 spelare som kör just nu + några tusen i kö. Denna server har vart uppe i snart 10 år, och det är fortfarande så aktivt. Så räkna med ett sjukt antal spelarare i WOTLK Classic, men gå och ha kul i retail och hoppas på att den nya expansionen är bra. lol

Blev nyss presenterad med lite info som fick nya tankar att snurra i huvudet, men ja de dra in vinst good for them. De verkar dock inte spendera den vinsten bra på att göra ett bra spel utav retail. Om det nu är som Gubbtjyv sa, bara 10 pers så kan det inte kosta Blizzard mycket med classic, men att de har 200 pers på retail får man ju tankarna att styret där inte riktigt förstår spelarna, eller så lyssnar de enbart på dem som vill att spelet ska vara enklare.

Jag spelar inte ens WoW längre då de gått ned sig rejält. (2 år sen jag sist testade spelet igen efter en lång paus)

Men 19 miljoner karaktärer? Alltså då inte unika konton? För det är ju konton som räknas inte karaktärer för att få fram antal spelare. Men ja mer aktivt är det nog än retail.

Synd att Blizzard inte ger ut officiellt statistik längre, sist var väl när de hade ca 12 miljoner aktiva spelare något i WOTLK och sen slutade när de tappade ett par miljoner med Cata osv.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Lich King är enligt mig den bästa WoW-expansionen. Men mina upplevelser får stanna bland mina nostalgiska minnen. Vill inte spela det igen.

För mig kommer WOTLK i princip bli helt nytt, spelade aldrig originalet alls och knappt vart där i retail. Trodde inte classic, och tbcc skulle få mig att lämna retail. Spelade Shadowlands i typ 2 månader vid släpp, sen gick jag tillbaka till classic igen.

Medlem

Om man vill spela WotLK helt gratis istället för att betala 50 euro! Så nu på fredag startar Warmane om sin seasonal WotLK server, så alla börjar om på lvl 1, fredag kl 18:00! Om man är sugen redan nu dvs :). Mer vid liv än Blizzards egna servrar haha.

Medlem
Skrivet av Prixm:

Om man vill spela WotLK helt gratis istället för att betala 50 euro! Så nu på fredag startar Warmane om sin seasonal WotLK server, så alla börjar om på lvl 1, fredag kl 18:00! Om man är sugen redan nu dvs :). Mer vid liv än Blizzards egna servrar haha.

Detta är bara någon form av deluxe edition…. Wotlk kommer ingå i månadskostnaden

Medlem
Skrivet av Prixm:

Om man vill spela WotLK helt gratis istället för att betala 50 euro! Så nu på fredag startar Warmane om sin seasonal WotLK server, så alla börjar om på lvl 1, fredag kl 18:00! Om man är sugen redan nu dvs :). Mer vid liv än Blizzards egna servrar haha.

Ja det vore ju dumt att betala dom som gjort spelet

Medlem

Har inte spelat WoW sedan Mists of Pandaria och har heller aldrig känt mig lockad. Dock har jag sagt länge nu att om ett WotLK Classic kommer, då ska jag spela. Det var den expansion jag hade mest roligt i. Resto Druid och Blood DK var det jag spelade då och båda hade jag riktigt skoj med.

Dock läser jag här att man behöver köpa spelet igen för €40 el. €60. Det låter ju sjukt lågt med tanke på att jag redan äger produkterna. Och sen behöver man betala en månadsavgift på det... girigt så det förslår. Men jag kommer nog att vara en idiot och betala ändå, tyvärr. Som sagt, ska jag nån gång spela WoW igen, så är det med detta.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Har inte spelat WoW sedan Mists of Pandaria och har heller aldrig känt mig lockad. Dock har jag sagt länge nu att om ett WotLK Classic kommer, då ska jag spela. Det var den expansion jag hade mest roligt i. Resto Druid och Blood DK var det jag spelade då och båda hade jag riktigt skoj med.

Dock läser jag här att man behöver köpa spelet igen för €40 el. €60. Det låter ju sjukt lågt med tanke på att jag redan äger produkterna. Och sen behöver man betala en månadsavgift på det... girigt så det förslår. Men jag kommer nog att vara en idiot och betala ändå, tyvärr. Som sagt, ska jag nån gång spela WoW igen, så är det med detta.

Nej! Du måste inte köpa det igen! Detta är bara deluxe editions.. wotlk kommer ingå i månadskostnaden.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Dock läser jag här att man behöver köpa spelet igen för €40 el. €60. Det låter ju sjukt lågt med tanke på att jag redan äger produkterna. Och sen behöver man betala en månadsavgift på det... girigt så det förslår. Men jag kommer nog att vara en idiot och betala ändå, tyvärr. Som sagt, ska jag nån gång spela WoW igen, så är det med detta.

Senaste retail expansionen (shadowlands) kostar, men allt annat ingår i sub.
Man kan däremot välja att köpa dark portal pass och få lite grejer inkl en boost till lvl 58 och säkerligen något liknande i wotlk.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Avstängd
Skrivet av dafuq:

Japp, sjukt lyckat har TBC varit trots att Blizzard klantat sig. Och nu är vi ändå i slutfasen, WOTLK prepatch kommer dra in så sjukt många fler spelare också. Ska bli intressant.

Just det, hade fullkomligt glömt prepatchen några veckor innan när alla achievements kom och man började grinda exploration för att få draken. Det var minst sagt en fantastiskt patch.

Medlem

Lich King var den expansion där jag la ner wow 2010 när jag och frugan skulle flytta ihop. I efterhand var jag glad att jag slutade då spelet tog för många timmar av mitt liv.

För min del handlade wow den sista tiden om rädslan att inte tappa kontakten med det community man spelade med, vilket var fel anledning att spela anser jag. Jag tror att likt Facebook så Frodas wow på liknande sätt. Många är inne på discord och man skapar en vi-känsla tillsammans. Sen när spelet/hemsidan/whatever blir tråkigt så känner man ett behov av att bli kvar för att inte riskera att tappa konkakten/missa något.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Calez:

Vänta nu. Jag spelade som värst 2007-2011 och jag återvände till Classic och drog iväg 6 timmar om dagen i fyra månader. För typ 120 kr i månaden. Lätt värt pengarna. Inget annat spel kommer i närheten av WoW. Och Lich King var höjdpunkten. Detta är grymma nyheter.

Fast du äger ju exakt samma spel redan. Bara med lite fler uppgradering.

Men fortsätt köpa på samma spel du redan har fast innehåller mindre än de du redan kan spela idag. Genialiskt.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag känner mig inte speciellt korkad, men jag kommer köra WoTLK då jag gillar att levla i Northrend. Kommer känna mig så lurad när jag sitter och spelar ett spel som jag tycker är roligt, riktigt korkat faktiskt.

Fast du äger ju exakt samma spel redan. Bara med lite fler uppgradering.

Men fortsätt köpa på samma spel du redan har fast innehåller mindre än de du redan kan spela idag. Genialiskt.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Fast du äger ju exakt samma spel redan. Bara med lite fler uppgradering.

Men fortsätt köpa på samma spel du redan har fast innehåller mindre än de du redan kan spela idag. Genialiskt.

Spelet är helt omgjort! Det du säger visar bara att du har noll koll när det gäller wow. sedan så ingår retail/classic/TBC/wotlk i din månadskostnad. Du behöver inte köpa någon av classic versionerna alls.

Avstängd
Skrivet av Rydell1986:

Fast du äger ju exakt samma spel redan. Bara med lite fler uppgradering.

Men fortsätt köpa på samma spel du redan har fast innehåller mindre än de du redan kan spela idag. Genialiskt.

Men Jesus, du kan inte mycket om WoW va?

Medlem
Skrivet av Json_81:

Senaste retail expansionen (shadowlands) kostar, men allt annat ingår i sub.
Man kan däremot välja att köpa dark portal pass och få lite grejer inkl en boost till lvl 58 och säkerligen något liknande i wotlk.

Menar du att de ska släppa en ny Classic-server där man kan köpa en level boost?

Jag avskyr level boosts. Och om det ska finnas tillgängligt direkt från start så förstör det ju mycket av känslan av en ny server. Urk.

Hoppas det inte stämmer. Du kanske syftade på att det ingår i Shadowlands bara.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Menar du att de ska släppa en ny Classic-server där man kan köpa en level boost?

Jag avskyr level boosts. Och om det ska finnas tillgängligt direkt från start så förstör det ju mycket av känslan av en ny server. Urk.

Hoppas det inte stämmer. Du kanske syftade på att det ingår i Shadowlands bara.

Tycker det är svinbra med boosten, orkar fan inte levla upp en i de gamla zonerna, och är inget fan av Outland. Vill bara vara 68 och börja i Northrend.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Mortac:

Menar du att de ska släppa en ny Classic-server där man kan köpa en level boost?

Jag avskyr level boosts. Och om det ska finnas tillgängligt direkt från start så förstör det ju mycket av känslan av en ny server. Urk.

Hoppas det inte stämmer. Du kanske syftade på att det ingår i Shadowlands bara.

Ny classic server? Servrarna har varit uppe sen 2019, du kan köpa en boost per account. Just nu kan du boosta till 58

Medlem
Skrivet av Mortac:

Menar du att de ska släppa en ny Classic-server där man kan köpa en level boost?

Jag avskyr level boosts. Och om det ska finnas tillgängligt direkt från start så förstör det ju mycket av känslan av en ny server. Urk.

Hoppas det inte stämmer. Du kanske syftade på att det ingår i Shadowlands bara.

Som de tidigare skrivit, i TBC classic kan man köpa en boost till 58.
Tycker inte det sabbar någonting.
"Ny" server är det ju ändå inte riktigt eftersom när WOTLK kommer så kommer alla ta med sina karaktärer från TBC.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Json_81:

Som de tidigare skrivit, i TBC classic kan man köpa en boost till 58.
Tycker inte det sabbar någonting.
"Ny" server är det ju ändå inte riktigt eftersom när WOTLK kommer så kommer alla ta med sina karaktärer från TBC.

Jaha, urk. Ja då vete katten om jag kommer orka spela. Trist.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Jaha, urk. Ja då vete katten om jag kommer orka spela. Trist.

Haha what. Du kan gå in och levla 70 nu. Om du inte orkar kan du ju köpa TBC deluxe edition så får du en boost.

Medlem
Skrivet av dafuq:

Haha what. Du kan gå in och levla 70 nu. Om du inte orkar kan du ju köpa TBC deluxe edition så får du en boost.

Tack för tipset, men är inte intresserad av TBC, och WotLK lär väl inte släppas först nästa år.

Trodde som sagt att det var en ny, fräsch server som gällde, men så var det ju inte, vilket gör att jag tvekar en del på att det blir av o spela det ö.h.t. Jag gillar nya servrar med allt vad det innebär. Har inte samma lust att börja spela nästa år på en server som folk redan spelat på i flera år. Det blir liksom inte samma grej.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Det blir liksom inte samma grej.

Vad är skillnaden?
Levlar en alt i TBC nu och det är fortfarande massor med folk som springer runt och levlar och kör dungeons.
Om det handlar om att kunna be en lvl 70/maxlevel polare om hjälp så är det ju några veckor på en ny server det inte går,


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

12
Skriv svar