Medlem
earth2.io

Är det någon här som har läst om Earth2? Märkligaste fenomenet jag har läst om på länge. Hela Google Earth kartan finns på en hemsida, där man kan köpa digital mark. Framöver är det tänkt att de ska återskapa hela jorden i VR. Och att den mark du köpt, får du lov att bygga vad du vill på. Tyckte det lät lite roligt och kollade om man kunde lägga någon liten slant och såg att wtf, folk har redan köpt upp hur mycket som helst? Verkar vara ett enormt tryck på servrar också då det mesta går väldigt långsamt.

Har blivit någon slags marknadsplats där folk köper och säljer digital yta. Låter som ett riktigt spännande projekt eller nåt bedrägeri, har ärligt talat ingen aning. Köpte iallafall en bit "land". De som har skapat earth2 ska hålla en Twitch stream imorgon för att besvara alla frågor och scam anklagelser m.m.

Ska bli spännande och kul att se vad det blir av det hela. Någon här som har kollat?

https://earth2.io/

Medlem

Jag sparar mina pengar tills earth3. Vad det någon som viska Second Life?

Medlem

Innan någon investerar pengar som man inte har råd att förlora om det skulle visa sig vara en bluff (känns som ett perfekt upplägg för ett Ponzibedrägeri, där framtida investerares insättningar finansierar tidigare investerares vinstuttag), så vill vi bara förmedla att hemsidans registrar (GoDaddy) har låst/förbjudit förnyelse av domänen (källa: https://se.godaddy.com/whois/results.aspx?checkAvail=1&tmskey..., vilket brukar tyda på underliggande juridiska problem med hemsidan. Den 7 mars löper domännamnet ut, och om eventuella juridiska problem inte rätats ut till dess torde hemsidan upphöra (åtminstone på befintligt domännamn). Iakttag försiktighet.

Medlem
Skrivet av lerb:

Jag är övertygad om att detta är något som inte kommer leda till någonting alls i slutändan, mer än mängder med lättare plånböcker.

Jag är övertygad om att det kommer bli något bra man måste inte öppna sin plånbok och spendera en massa. Räcker med att köpa en ruta land (10x10) för ca 5 kronor. Eller ännu billigare beroende på vilket land. Är väl ingen skillnad om man jämför med Early Access? Intressant att se hur det utvecklas och verkligen spännande concept. Att en av skaparna till Oculus är med i teamet känns spännande.

Dom höll en stream igår för att svara på frågor som folk har. Tycker detta kan bli riktigt kul! Länkar:

Medlem

Får en dålig känsla med leaderborden. Själva grejen med en leaderbord också när man ser vilka som är i toppen, så känns detta bara som nå ploj. Får pyramidspel i huvudet även fast det inte riktigt är det.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Får en dålig känsla med leaderborden. Själva grejen med en leaderbord också när man ser vilka som är i toppen, så känns detta bara som nå ploj. Får pyramidspel i huvudet även fast det inte riktigt är det.

Det är väl bara att vänta och se hur det utvecklas, är ingen som har ett svar nu. Tycker det är intressant iallafall.

Har aldrig känt mig mer lurad än när jag köpte Call of Dury:Infinite Warfare till fullpris. Tänker att detta kan inte vara värre så la in en femhundring iallafall.

Medlem

Har vi några nya miljonärer här inne eller? Av antalet listade försäljningar på deras hemsida ligger merparten väldigt nära inköpspriset och markant under marknadspriset (vad det nu innebär). Det känns inte som den hetaste marknaden, än iallafall.

Medlem
Skrivet av maq777:

Har vi några nya miljonärer här inne eller? Av antalet listade försäljningar på deras hemsida ligger merparten väldigt nära inköpspriset och markant under marknadspriset (vad det nu innebär). Det känns inte som den hetaste marknaden, än iallafall.

på ett par månader. inte så att man drunknar i profits direkt.

Skribent
Skrivet av quadratis:

https://i.imgur.com/jXHDAEw.png

på ett par månader. inte så att man drunknar i profits direkt.

Är du missnöjd med 280 % upp på några månader eller sarkastisk?

Medlem
Skrivet av quadratis:

https://i.imgur.com/jXHDAEw.png

på ett par månader. inte så att man drunknar i profits direkt.

Håller med, kunde varit mer profits. Har ju trots allt gått ett par månader nu

Skämt åsido, har sålt en bit mark jag hade för fem gånger priset och tagit ut pengarna. Så någon scam är det inte som folk var oroliga för. Men håller kvar det mesta då jag vill bygga på min mark när nästa fas går igång m.m. Tycker det är intressant och spännande.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

https://i.imgur.com/X60vs53.jpg

Håller med, kunde varit mer profits. Har ju trots allt gått ett par månader nu

Skämt åsido, har sålt en bit mark jag hade för fem gånger priset och tagit ut pengarna. Så någon scam är det inte som folk var oroliga för. Men håller kvar det mesta då jag vill bygga på min mark när nästa fas går igång m.m. Tycker det är intressant och spännande.

Fast, det finns flera tusen listningar på faktiska försäljningar som alla ligger en bra bit under "current value". Det där är ju ngt fejkat värde. Finns inte en chans att du får det sålt för det värdet!

Edit: tryck på vilken listning som helst och du kan "köpa nu" för betydande mindre summa än "marknadsvärdet". Exempel 1 (av tusen)

Medlem
Skrivet av maq777:

Fast, det finns flera tusen listningar på faktiska försäljningar som alla ligger en bra bit under "current value". Det där är ju ngt fejkat värde. Finns inte en chans att du får det sålt för det värdet!

Edit: tryck på vilken listning som helst och du kan "köpa nu" för betydande mindre summa än "marknadsvärdet". Exempel 1 (av tusen)
https://i.imgur.com/ZCCGdwq.png

Ja, dom får väl sälja under current value om dom vill. Han säljer fortfarande för lite högre än vad han köpte för. Det är en marknad och likt andra marknader så styrs det av efterfrågan. Jag sålde själv för fem gånger priset. Men det är självklart det är svårare att sälja i början. Hade du köpt en bitcoin när de kostade en krona, så hade du haft svårt att sälja den. Idag, inga problem. Visst, det kan lika gärna gå åt skogen och det du har investerat kan bli = 0. Allt på egen risk.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Ja, dom får väl sälja under current value om dom vill. Han säljer fortfarande för lite högre än vad han köpte för. Det är en marknad och likt andra marknader så styrs det av efterfrågan. Jag sålde själv för fem gånger priset. Men det är självklart det är svårare att sälja i början. Hade du köpt en bitcoin när de kostade en krona, så hade du haft svårt att sälja den. Idag, inga problem. Visst, det kan lika gärna gå åt skogen och det du har investerat kan bli = 0. Allt på egen risk.

Jag fattar inte hur de beräknar "current value". Det luktar buff & båg. De vill ju uppehålla något fasad att det finns ett högt värde. När sanning är den att det verkar vara svårt att sälja ens med priser långt under det så kallade "marknadsvärdet".

Kul vetskap. Jag har faktiskt sålt 1 hel bitcoin (minad av mig) för lite mindre än 10kr (för jättelänge sedan...). Tänk om man hade vetat vad det skulle barka...

Medlem

En scam är jag övertygad om att det inte är, alldeles för stora namn bakom som inte har nån anledning att smutsa ner sina namn för pengar. Det har de flesta i gänget redan gott om, exempel Wolfgang Walk.

Jag själv har gått in ganska hårt ekonomiskt, det finns enorm potential och ser verkligen visionen företaget har.

Medlem

Ett år senare. Har vi några Earth 2 miljonärer här än?

Oh ja. Frågan är naturligtvis ironisk. Fortfarande problem med att casha ut. Spelet finns ännu inte. De verkar dessutom missat hela blockkedje-tåget. Deras koncept är inte ens decentraliserat. Det är ändå rätt kul att scamma folk på pengar...

Medlem
Skrivet av maq777:

Ett år senare. Har vi några Earth 2 miljonärer här än?

Oh ja. Frågan är naturligtvis ironisk. Fortfarande problem med att casha ut. Spelet finns ännu inte. De verkar dessutom missat hela blockkedje-tåget. Deras koncept är inte ens decentraliserat. Det är ändå rätt kul att scamma folk på pengar...

mina $66 jag köpte mark för är uppe i $600 nu. för några månader sedan var det runt $2k, men sen hände något antar jag. har inte haft nån koll öht, och har inte försökt casha ut. övertygad om att det är en scam efter att ha läst deras löjligt orealistiskt ambitiösa framtidsplaner för spelet.

Medlem
Skrivet av quadratis:

mina $66 jag köpte mark för är uppe i $600 nu. för några månader sedan var det runt $2k, men sen hände något antar jag. har inte haft nån koll öht, och har inte försökt casha ut. övertygad om att det är en scam efter att ha läst deras löjligt orealistiskt ambitiösa framtidsplaner för spelet.

Man kan alltid hoppas på det bästa. Men tänk på att "värdet" är fiktivt tills den dagen då du verkligen kan byta det mot något annat, typ riktiga pengar (eller guld or whaterver).

Jag kommer följa upp det detta om ett år igen. De två första åren av projektet har ju inte direkt imponerat, men det kanske vänder. Hahaha.

Medlem
Skrivet av maq777:

Man kan alltid hoppas på det bästa. Men tänk på att "värdet" är fiktivt tills den dagen då du verkligen kan byta det mot något annat, typ riktiga pengar (eller guld or whaterver).

Jag kommer följa upp det detta om ett år igen. De två första åren av projektet har ju inte direkt imponerat, men det kanske vänder. Hahaha.

Pengar är ju också ett fiktivt värde skulle man kunna säga. Utan den allmänna överenskommelsen om dess värde så funkar inte längre pengar.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av maq777:

Man kan alltid hoppas på det bästa. Men tänk på att "värdet" är fiktivt tills den dagen då du verkligen kan byta det mot något annat, typ riktiga pengar (eller guld or whaterver).

Jag kommer följa upp det detta om ett år igen. De två första åren av projektet har ju inte direkt imponerat, men det kanske vänder. Hahaha.

Jag är rätt kluven nu. Men bryr mig inte. Tror jag köpte för sammanlagt 4k kanske. Nu har jag tagit ut 1800kr ungefär, utan att sälja några "Fastigheter". Sålde bara juveler. Vad man nu än ska använda det för har jag inte förstått riktigt xD

Medlem

Problemet med pengar i spel som används som ingame currency är att några vinner och många förlorar.

Satte in 25000 i Entropia Universe och tog ut samma summa, har land deeds för ~5000 som tickar på, men orkar inte logga in och kolla eller köpa upp dem. Orsak: Det finns inget att göra i Entropia förutom att jaga, flyga mellan planeter och flyga runt på planeterna och ta screenshots. Spelet har stagnerat och om andra spel ska kunna överleva så måste spelet vara kul och inte innehållstomt där "spelarna skapar storyn" *suckar*

Second life, kul ide, men jag upplevde att merparten av byggnaderna var porr och oseriösa så man ville inte direkt fylla i kreditkorts detaljerna där. Kanske om de hade isolerat de oseriösa individerna, barn och troll och låtit byggare och de som faktiskt vill skapa något seriöst och fint att spendera tid i.

Earth 2 känns inte direkt heller seriöst med de intrycken jag får:

Frilansare

Kul med uppdatering på gammalt men intressant inlägg! Tack!

Medlem

Har tittat runt lite och undrar en sak, när man valt ett område och sedan trycker på details så får man upp ett par bars med massa råvaror. Är dessa som finns där eller visar det de råvaror som finns i "spelet"?

Medlem

Alltså, är inte detta någon sorts scam?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Gnällkuk
Skrivet av Hipshot:

Alltså, är inte detta någon sorts scam?

Jo.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Nerox:

Har tittat runt lite och undrar en sak, när man valt ett område och sedan trycker på details så får man upp ett par bars med massa råvaror. Är dessa som finns där eller visar det de råvaror som finns i "spelet"?

Tror inte de finns än men tanken är att olika land ska ha olika råvaror som man sedan ska kunna handla/bygga med. Har du tex en regnskog så kommer du få mycket trä, etc. Ska liksom synkas med verkligheten på något sätt.

Skrivet av Hipshot:

Alltså, är inte detta någon sorts scam?

Hade det varit en scam så hade dom redan tagit pengarna och stuckit. Men det utvecklas fortfarande och kommer nya uppdateringar m.m. Men det betyder inte att projektet kommer lyckas.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Tror inte de finns än men tanken är att olika land ska ha olika råvaror som man sedan ska kunna handla/bygga med. Har du tex en regnskog så kommer du få mycket trä, etc. Ska liksom synkas med verkligheten på något sätt.

Okej, hur värderas då olika mark idagsläget då? Om det inte finns någon skillnad på dem tänker jag.

1
Skriv svar