Rykte: Sony planerar också reklam i free to play-spel
Jag kan tycka att det är en OK utveckling. Vi har trots allt ett val att undvika Free to play spel om vi vill. Men jag vill absolut inte se invasiv reklam i premium spel.
Det förekommer redan idag reklam i premium spel men det har hanterats på samma sätt som i TV serier. Genom produktplacering som en del i handlingen eller världen. Tex att det står en coca-cola burk på ett bord i spelvärlden och liknande. Jag tolkar förslagen som att den reklam de nu pratar om är betydligt mer invasiv.
Jag kan tycka att det är en OK utveckling. Vi har trots allt ett val att undvika Free to play spel om vi vill. Men jag vill absolut inte se invasiv reklam i premium spel.
Det här tänket är livsfarligt. Give them an inch, they'll take a mile. Så fort dom ser att folket "kaaaaanske skulle kunna tänka sig det" så kommer dom köra gasen i botten och dessutom försöka kränga på dig lite mer, och innan vi ens hunnit reagera så går spelkaraktärerna omkring med mer produktplacering på kläderna än en Frölunda uniform.
Nej tack
Som jag skrev på ett annat ställe
Sportspel eller nån annan form av spel som speglar verkligheten kan ha riktig reklam.
Skulle inte vilja ha riktig reklam i tex GTA.
Där vill jag att det ska stå pizzwasser ist för budweizer
Det här tänket är livsfarligt. Give them an inch, they'll take a mile. Så fort dom ser att folket "kaaaaanske skulle kunna tänka sig det" så kommer dom köra gasen i botten och dessutom försöka kränga på dig lite mer, och innan vi ens hunnit reagera så går spelkaraktärerna omkring med mer produktplacering på kläderna än en Frölunda uniform.
Så kommer det bli oavsett vad folk tycker är jag rädd. Det är inte som om Microsoft och Sony frågar sina fans om lov först direkt.
Men med tillräckligt mycket negativitet kanske vi kan bromsa utvecklingen lite likt NFT.
2005 började Funcom med reklam ingame i mmorpg:et Anarchy Online. Den var på just reklampelare i städerna och var bara synlig för free to play spelare (om man som betalande inte valde att man ville se).
Jag såg nån trailer för nån ny Hollywood film minns jag. Och det var helt okej förutom det faktum att reklamplatsköparna var få, vilket gjorde att man om och om och om igen fick se den där trailern.
Jag tror inte att dom kör reklam längre, fast jag är inte säker då jag inte har spelat som free to play spelare på jättelänge.
Så kommer det bli oavsett vad folk tycker är jag rädd. Det är inte som om Microsoft och Sony frågar sina fans om lov först direkt.
Så är det absolut, men när initiella reaktionerna är något annat än ett rungande "NEJ!" så kommer det tolkas som "konsumenterna älskar det, lägg på lite extra också!"
Sånt här måste sättas stopp innan det ens kommit igenom dörren, annars är det kört.
Reklam och MTX är det äckligaste som kommit till spelvärlden. Så jävla smutsig bransch att jag mår illa ibland.
Inte smutsigare än andra.
Finns ju massvis med spel som inte har nått av det och det kommer fortsätta så också då vissa helt enkelt kommer vägra.
Inte smutsigare än andra.
Finns ju massvis med spel som inte har nått av det och det kommer fortsätta så också då vissa helt enkelt kommer vägra.
Jo, spelbranschen är nog ett av de smutsigare branscherna. Jag räknar inte med branscher som använder billig arbetskraft och barnarbete som många andra stora verksamheter gör.
Spelbranschen letar alltid efter nya sätt att göra upplevelsen så mycket cancer som möjligt för spelarna. Ena sekunden är det en reklampelare i bakgrunden av ett bilspel, andra sekunden är premiumspelen lika ospelbart reklamförstörda som mobilspelsmarknaden. Började ju även där med att "vissa spel kan vara gratis med reklamfinansiering" för att sakta övergå till att den enda betalmodellen som finns är Sonys "betala 100kr för att slippa reklam i 30 minuter".
Är spelet gratis så har jag inget emot reklam, även mtx är ok, är villig att köra "det är värt vad jag är villig att betala" dvs jag kanske köper något efter 20 timmars njutning. Exempel på ett bra spel är skyforce till mobilen. Pröjsade 20kr för något blaj. Har spelat totalt 50 timmar. Det är det enda jag betalat något mobilspel, ever.... Reklam är ok i freemium... Men i ett spel för 200kr eller 500kr så vill jag inte ha reklam. Inte ens i laddnings tiderna. Skiter fullständigt i att laddningstider inte är spelbara ändå... Se på skyrim o deras laddningstider... Konst är vad det är... Inte fan vill jag se reklam när jag betalt fullpris för ett spel, då vill jag se game art eller concept art i laddtiderna. Absolut inte reklam i premium spel.
Men om reklamen är humor kanske det påverkar mig positivt. Leisure suit larry skulle kunna ha lustig reklam. God of war kunde ha reklam för kvalitets yxor.. Det skulle jag garva åt.. Men att ha det i spelet skulle förstöra inlevelsen enormt... Jävlar vilka backslag det här med reklam kommer åstadkomma.. En riktigt felplacerad grej skulle kunna kosta en eller flera procent i rasande aktier. Hoppas dom tänker till många gånger innan dom agerar.
Det handlar sällan bara om att visa skyltar eller att en coca cola burk dyker upp när utvecklaren känner att det passar.
De får heller inte vara negativa till företagen de gör reklam för och det leder ju bland annat till det inte passar in i spel som är realistiska eller spel för vuxna.
Några exempel på när det inte bara är skyltar som påverkas.
Bilspel som till exempel Gran Turismo och förmodligen Forza får inte ha system där bilar kan skadas i utseende.
Detta gäller nog andra produkter eller reklamskyltar i andra spel också.
I filmer så får inte skurkar ha iPhone, vilket skadar storyn i bland annat Knives out om man tänker på det.
Så jag skulle säga att det är komplicerat, men kan vara skadligt för kreativiteten i spel framöver.
Det gäller även när riktiga skådespelare ingår i spel, de har en "ok lista" för hur dom ska poträtteras i spel.
Därför kan det vara rätt tråkigt när The Rock dyker upp i film, eftersom att han måste verka perfekt typ.