Är spel för komplicerade idag?

Medlem
Är spel för komplicerade idag?

Kanske är det jag som är speltrött men jag upplever att många (alla?) spel är för komplicerade idag. Det är stora komplexa talent-träd med massor av förgreningar inom olika kategorier, uppgraderingar av vapen/rustning där man gärna kan socketa med extra saker, medhjälpare som ska uppgraderas, perks som radikalt förändrar spelstilen, potions/food som ger diverse olika stat-boostar, med mera.

Inget fel i det egentligen, men jag blir helt matt av det. Började spela Rift Breaker häromdagen och där finns enorm mycket att researcha och uppgradera. Egentligen är det väl bra men det skapar en ångest inom mig då jag inte vet hur jag ska prioritera. Detta var inget problem för mig tidigare, men har blivit värre med åren.

Är det jag som börjar bli gammal eller är det spelen som börjar att bli för komplexa?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Du spelar fel spel!

Jag kan hålla med dig om att det ofta känns som att det är lite för stora och framförallt för många system. Otyget med att använda flera olika icke-växlingsbara valutor i ett och samma spel är något som stör mig och som känns både ointuitivt och onödigt.

Men! Alla spel är ju inte så. Det finns mängder av mindre spel med mycket mer slimmade system, men som fortfarande är pärlor.

Själv gillar jag spel som går att förklara för någon som inte är en gamer.

Medlem

Har funnits i spel i flera generationer som är såhär.
Nu är det dock enklare för förstår man inte kan man läsa guide på nån sida eller kolla guide på youtube.

Medlem

ja. pungt slut

Medlem

Kände själv likadant med Rift Breaker, kul spel, men det blir lite för mycket att hålla reda på efter ett tag, så man lessnar.
Samtidigt vill man ju ha lite upgrades o så att jobba för, men som du säger, det e svårt o veta vad som ska prioriteras. -Börjar kanske bli för gammal för såna spel.

Ett annat exempel, Har själv spelat rätt mycket Tiny Tina's Wonderlands och det e fan nästan för mycket att hålla reda på, speciellt med det genomkassa inventory systemet. du har: 4 vapen + 1 melee, 2 ringar, sköld, armor, 1 eller 2 spells, och ett halsband, det är 11-12 saker man ska hålla på och kolla, och uppgradera vartefter, det blir lite mycket.

Får nog rösta på inget av av dom då det för mig är en kombination av jag börjar bli gammal och spel blir mer komplexa, samtidigt som jag vill ha uppgraderingar


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Komplicerade eller avancerade?
När jag var grabb och spelade Elite på C64 så skrev jag listor på rymdstationer och deras priser på varor.
Flera sidor, många sidor. De var iofs statiska tror jag, men jag tjänade pengar och kunde köpa en Docking Computer som autodockade.
Men inte alltid det fanskapet, ibland skrapade den i väggarna så jag rös. Efter många runs blev det beam laser back och pulse fram. Det tog tid.
Ska inte ett bra spel inte ta slut?

Nutidens spel går väl att lära, men det är nog intresset och tiden man investerar som spelar roll.
Det kan vara ett jättebra spel som man inte kommer in i.

Sen finns det ju spel som bara handlar om ingame money, det har jag inget för.

Medlem
Skrivet av Zymac:

Ett annat exempel, Har själv spelat rätt mycket Tiny Tina's Wonderlands och det e fan nästan för mycket att hålla reda på, speciellt med det genomkassa inventory systemet. du har: 4 vapen + 1 melee, 2 ringar, sköld, armor, 1 eller 2 spells, och ett halsband, det är 11-12 saker man ska hålla på och kolla, och uppgradera vartefter, det blir lite mycket.

Ca 10 items att ha koll på är väl rätt standard för vissa typer av spel, t.ex Diablo, WoW och andra spel i de genrerna. Mindre vanligt i FPS, och dit räknas väl TTW.

Medlem

Jag har märkt att jag har svårt att sätta mig in i spel som jag inte riktigt brinner för. Jag kan spendera hur lång tid som helst att min-maxa i D2R, Minecraft och Elder Scrolls-spel, men andra spel som har vissa komplicerade mekaniker/spelmoment gör bara att jag blir överväldigad från första början och inte ens ger mig in i det.

Dels beror det nog på som ovan nämnt, bristande intresse i spelet i sig självt, men även att jag är lite av en perfektionist och inte vill spela tex en icke-optimerad build...

Så för att svara på frågan: Ja, spel är komplexa men jag tror att människan i sig själv är komplex vilket kan bidra till TS upplevda känsla.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av bluebird:

Du spelar fel spel!

Jag kan hålla med dig om att det ofta känns som att det är lite för stora och framförallt för många system. Otyget med att använda flera olika icke-växlingsbara valutor i ett och samma spel är något som stör mig och som känns både ointuitivt och onödigt.

Men! Alla spel är ju inte så. Det finns mängder av mindre spel med mycket mer slimmade system, men som fortfarande är pärlor.

Själv gillar jag spel som går att förklara för någon som inte är en gamer.

Jag tar gärna emot tips på spel. Tror mig gilla det mesta, men vet att gillar utforskning, spänning och skräck. Även att bygga om där finns ett tydligt syfte med byggandet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Ett spel som jag älskar är BOTW. Stort och episkt men utan massa avancerade system. Fysiken och världen fyller den funktionen. Avslappnande samtidigt som det är spännande och roligt att spela.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tycker nog spel generellt var mer komplexa förut, i början av 90-talet, när man var tvungen att läsa en manual på hundratals med sidor innan man spelade det. Till exempel SimLife från 1992 hade inget kopieringsskydd för dom tyckte att ingen som har manualen kommer inte förstå och ha kul med spelet ändå. För att inte tala om alla flygsimulatorer som var mycket vanligare för ~30 år sedan där i stort sett hela tangentbordet hade någon sorts funktion.

Den stora majoriteten av spel idag har tutorials och diverse hjälpfunktioner där man lär sig spelet medan man spelar och har streamlinade kontroller.

Ja. Finns många spel som jag bara slutat spela då jag inte orkar sätta mig in i allt.

Den här videon förklarar hur jag känner mig ;

KoP
Medlem

Nä spel var nog mera avancerade förr. Ta t.ex flygsimulatorer, där fick du med ett stort ark du var tvungen att veckla ut med instruktioner och information om vilka knappar som gjorde vad etc.

Sen finns det massor utav gamla spel du i princip inte kan spela om du har laddat ner dem då avsaknaden av manual sätter käppar i hjulen för dig. :'D Tro mig jag vet, jag håller på att gå igenom en massa spel på A500 Mini konsolen som jag har missat och avsaknaden utav manual ställer till det då dom oftast innehöll värdefull information om hur du spelade spelet.

Dock så finns väl många utav dessa manualer att ladda ned.

Gnällkuk

Jag ville rösta mer val och gubbe! Spelen är snarare tvärtom enligt egen upplevelse, dessutom med många "hålla-i-handen" features som sällan eller aldrig fanns förr. Skillnaden är att man dels hade mer tålamod tidigare när man var yngre, mer tid och framförallt väldigt få spel att spela.

Sen beror det ju helt på vad man spelar för typ av spel, de kanske har fler bakomliggande mekaniker men i övrigt så är det överlag enklare att komma in, sen att lära sig kanske är lite mer komplext i vissa avseenden.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Jag har märkt att jag har svårt att sätta mig in i spel som jag inte riktigt brinner för. Jag kan spendera hur lång tid som helst att min-maxa i D2R, Minecraft och Elder Scrolls-spel,

Samma här, kanske inte så högt men jag har Två Lvl 1195 i Eso. Mycket grind ibland men har ändå varit ett sånt spel som välkomnar en tillbaka. Om man vill gå runt och kolla landskapet eller questing, pvp Dungeons. För min del ett spel i rätt tempo som man gör hur avancerat eller komplicerat man vill.

Medlem

Spelen är konstlat svåra, system för systemens skull. Greppet som spelarens tid, och viljan att man skall flytta in i världen är maximal.

Svårare att hitta egna äventyr i spelen, det finns alltid en mätare som skall fyllas eller en sorts valuta som skall samlas.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Jag tror du helt enkelt spelar spel som inte passar dig 😏😏


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Spelen är konstlat svåra, system för systemens skull. Greppet som spelarens tid, och viljan att man skall flytta in i världen är maximal.

Svårare att hitta egna äventyr i spelen, det finns alltid en mätare som skall fyllas eller en sorts valuta som skall samlas.

Jag letar alltid efer "breakpoints i spel där jag kan utforska själv. Knappt gjort några Quest i Gta5 men kartan är helt utforskad. Cyberpunk 2077 är jag dock låst i de första questen i. Men Black flag, gud vad kul efter ett tag, bara Pirata runt och lägga sig på en ö och se palmerna svaja. Eller varför inte Farming Sim med mod som ger pengar? Köp allt och parkera inköpen på tomten . Microsoft Flight Simulator är ju bra också.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det är väl en smaksak? Komplexa spel är nog mina favoriter i allmänhet. Dominions, Cataclysm: DDA, Dwarf Fortress, Aurora 4x osv är ju spel som får det att vattnas i munnen. För andra är det ångestladdat istället.

Medlem

De spelen som jag tror många kan uppleva som lite för komplexa är just de spelen där utvecklarna satsar på att vinna spelarnas tid. Särskilt "games as a service"-titlarna går på denna taktik, men det gäller även vissa andra genrer då en del spelare gillar lite mer intrikata system (se bara Excel-krigarna i Paradox-titlarna). Jag tror inte att spel i största allmänhet är för komplexa eller mer komplexa än innan, utan en skara spel är det.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Spelen var definitivt svårare förr, i avsaknad av bra UX och quality of life förbättringar.

Kolla på RTS genren med grupperingar av enheter mellan Warcraft 1, 2 och 3 t.ex.


signatur

IDKFA

Medlem

Nej jag tycker inte spel är för avancerade.
Om man inte ids sätta sig in så är det kansle bara fel spel man valt att köra

Jag är av åsikten att det finns så mycket spel idag så problem vissa får att spel är för svåra/lätta/avancerade/simpla förstår jag inte, finns det alltid andra spel att välja

Speltrött kan man ju bli att man inte orkar spela nått, då brukar en nytändning vara att testa nå helt annat än vad man brukar köra, om man vill.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag vet inte om spel generellt är mer komplicerade, men vad du verkar beskriva är hur många spel har fått RPG-mekaniker i sig, och det är ju sant. Att ha uppgraderingar av olika slag genom XP och andra liknande system verkar fungera lite som en genväg till en känsla av progression i spel, vilket gör att AAA-spel gärna använder det. Jag kan förstå att det är jobbigt när man inte gillar de systemen, för de är ganska svåra att komma undan.

Om du gillar skräck, har du testat Little Nightmares 1+2? Det pratas ganska varmt om dem, och de är garanterat mer raka på sak. Outer Wilds är ett annat spel som jag hört passar de som gillar utforskning, likaså Sable. Kanske kan något av dem vara kul att pröva?

Medlem
Skrivet av KoP:

Nä spel var nog mera avancerade förr. Ta t.ex flygsimulatorer, där fick du med ett stort ark du var tvungen att veckla ut med instruktioner och information om vilka knappar som gjorde vad etc.

Sen finns det massor utav gamla spel du i princip inte kan spela om du har laddat ner dem då avsaknaden av manual sätter käppar i hjulen för dig. :'D Tro mig jag vet, jag håller på att gå igenom en massa spel på A500 Mini konsolen som jag har missat och avsaknaden utav manual ställer till det då dom oftast innehöll värdefull information om hur du spelade spelet.

Dock så finns väl många utav dessa manualer att ladda ned.

Intressant, menar du att flygsimulatorerna är mindre avancerade numera?

Medlem

Själv så upplever jag att många eller majoriteten av spel som släpps nuförtiden är rejält nerdummade / simpla.

Men känns bra att cRPGs börjar bli populärt igen, så man fortfarande har möjligheten att spela något med lite djup.

Men unga nuförtiden vill ha omdelebar tillfredsställelse


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag tror det är en blandning av mycket, mycket, mycket(!) mera utbud än förr plus kanske en del komplexa delar.
Men inte i alla genres. "Stora" X4/Management spel tex kan ta evigt i princip och har blivit mera komplexa i alla "kombinationsmöjligheter" och då ser man lätt inte skogen från alla träd (tycker jag iaf).
Andra genres därmot har blivit enklare och mera tillgängliga, tex RPGs i allmännhet, till den punkt att de ibland handhålla för mycket (som ngn även skrev ovan).

Jobbigast för min del är snarare att byta mellan spel, försöka gå tillbaka till ngt man lirade förut och tänker
"vad gjorde jag senast? var är nästa mål? ska jag börja om? orkar jag börja om? var hittar jag vilket menu med denna annorlunda tangetbords/kontroller layout?"

Medlem

Du är en gubbe. Men det är jag med, så jag röstade för att spel är för komplexa.

Upplevde det senast när jag spelade Horizon: Forbidden West. Talent trees. Utrustning. Uppgraderingar. Weaves. Otaliga vapen. Olika ammunition. Otaliga slags elementarskada. Otaliga melee-kombinationer. Varför inte följa den gamla goda less is more-principen? Blev i slutändan att jag höll mig till pil och båge och struntade i allt annat.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag håller helt med. Jag är ett stort fan av gamla RPG och äventyrsspel, typ Zelda, Alundra, Chrono serien final fantasy mm. Och jag tycker att när man idag köper nya spel så är det 17 saker att tänka på, det skall göras Mortal Kombat långa kombinationer som man skall komma ihåg i huvudet, samtidigt som man har 8 olika former som skall användas 110 gånger under en strid. Och gud förbannat om du råkar ta en paus från det spelet i 1 vecka, då är det bara att börja om från början för man glömt allt. Saknar det enkla när det man var tvungen att tänka på var hur man skulle lösa problemet.

Tack för att ni läste

Medlem
Skrivet av Nomman:

Du är en gubbe. Men det är jag med, så jag röstade för att spel är för komplexa.

Upplevde det senast när jag spelade Horizon: Forbidden West. Talent trees. Utrustning. Uppgraderingar. Weaves. Otaliga vapen. Otaliga slags elementarskada. Otaliga melee-kombinationer. Varför inte följa den gamla goda less is more-principen? Blev i slutändan att jag höll mig till pil och båge och struntade i allt annat.

Urk. Allt du rabblar upp om Horizon får mig att inse att jag gjorde rätt som inte köpte det. Det absolut värsta jag vet är komplicerade melee-kombinationer. Jag tror aldrig någonsin jag lyckats komma ihåg dessa kombinationer som man "lär sig" under spelets gång.

Medlem

Tycker spelen är för lätta, finns undantag men flesta som kommer ut är ju gjorda så en ekorre kan spela dem, försimplade


signatur

Spela spel är kul ibland.

123
Skriv svar