Är spel för komplicerade idag?

Medlem

Nej röstar denna gubbe.

Medlem
Skrivet av Save7heDay:

Jag håller helt med. Jag är ett stort fan av gamla RPG och äventyrsspel, typ Zelda, Alundra, Chrono serien final fantasy mm. Och jag tycker att när man idag köper nya spel så är det 17 saker att tänka på, det skall göras Mortal Kombat långa kombinationer som man skall komma ihåg i huvudet, samtidigt som man har 8 olika former som skall användas 110 gånger under en strid. Och gud förbannat om du råkar ta en paus från det spelet i 1 vecka, då är det bara att börja om från början för man glömt allt. Saknar det enkla när det man var tvungen att tänka på var hur man skulle lösa problemet.

Tack för att ni läste

Oh ja ... Det är jättefrustrerande. Spel som Europa Universalis 4, ta en paus på ett par dagar sen är det kört.... Tillbaka till tutorials.

Medlem

Jag känner lite samma som du.

Jag har spelat nya Horizon i över 40 timmar men orkar fortfarande inte sätta mig in till 100 i alla uppgraderingar och annat göjs. Alldeles för bökigt i mina ögon men samtidigt alldeles för tråkiga uppgraderingar. Visst har jag uppgraderat för mina poäng jag fått hittills men det är ju så mycket mer än bara skill-trädet (träden) att tänka på.
Spelet är ju dock kanon ändå men hittills har det slutat med att jag skitit i att uppgradera kläderna och struntat i spolar osv. och spelat igenom halva spelet med samma sketna kläder som man fick från första början, vilket funkar sådär när man möter jobbigare och jobbigare fiender.
Har funderat på att dra ner svårighetsgraden så man kan spela som vanligt men har inte gjort det ännu.
För mig hade det räckt med kläder utan uppgraderingar och enbart för syns skull, ett nättare skill-tree och självklart en massa vapen men som inte går att uppgradera.

Medlem

Allt som du nämner kommer från MMOs och rollspel, men änvänds av giriga utgivare att få dig investerad i din karaktär och dina framsteg, för att sedan försöka manipulera dig till att spendera pengar. Så fort det blev möjligt att spendera pengar direkt i spelet gick så mycket speldesign åt helvete, onödig komplexitet är bara ett av resultaten. Nya Horizon som nämndes ovan är ett bra exempel.
Antingen det eller så är jag också gubbe

Medlem

Jag tycker nästan tvärtom, många spel nuförtiden har på tok för mycket handhållande som förminskar upplevelsen. Sen kan jag hålla med om att en del spel slänger in mängder med RPG-element som inte tillför så mycket.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Inge fel att vara gubbe inte finns spel för oss gubbar =D

Medlem

Blir lite stressad idag av att börja ett nytt spel. Får en känsla av att jag måste gå på nätet och läsa vilka skills som är bäst och var bästa items är gömda, vilka quests man ska ta osv. Det är en känsla av att jag måste för att inte missa något.
Vill försöka avvänja den känslan för den förstör spelglädjen totalt.

Jag vill egentligen spela utan att veta något i förväg och upptäcka själv, problemet är bara att jag får känslan att jag missar något och så går jag på nätet och kikar. Tänk om jag missar något bra.
Den känslan fick jag inte när jag spelade när jag var yngre. Jag vill bara lira för spelglädjen igen inte att det måste vara perfekt spelat.

Kanske achievements har eldat på detta något, vet inte varför jag känner så.
Det har nog kommit iom youtube, att allt finns tillgängligt. Det var annat förr tror jag.
Finns jue något som heter "fear of missing out" som blivit vanligare i nutid.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Intressant, menar du att flygsimulatorerna är mindre avancerade numera?

Inte när det gällar grafiken, såklart, men när det gäller realismen och mängden ansvar som sätts i spelaren att lära sig diverse funktioner och vad alla knappar på tangetbordet gör, absolut. Det enda undantaget är i stort sett Flight Simulator.

Om man jämför vilket stridsflygspel från 90-talet som helst, typ EF2000, med ett nyare spel som Ace Combat 7: Skies Unknown, så är skillnaden enorm när det gäller vad spelaren måste lära sig för att kunna spela spelet.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Själv så upplever jag att många eller majoriteten av spel som släpps nuförtiden är rejält nerdummade / simpla.

Men känns bra att cRPGs börjar bli populärt igen, så man fortfarande har möjligheten att spela något med lite djup.

Men unga nuförtiden vill ha omdelebar tillfredsställelse

Håller med till 100%.

Dessutom så är smaken som baken. Har mindre med ålder att göra. Själv gillar jag spel som är så komplexa som möjligt. Neddummade spel känns snabbt barnsliga eller meningslösa. Känns även inte som det var mycket till spel för pengarna.

Jag mins när ett av Metal Gears spelen släpptes och där storyn var rekordkort. Till fullpris naturligtvis. Sålde ändå och folk på bland annat FZ hyllade det med orden att vad skönt att det är så kort, för då hinner jag spela klart det/kan spela fler spel. Inte min kopp te

KoP
Medlem
Skrivet av Chicobello:

Intressant, menar du att flygsimulatorerna är mindre avancerade numera?

Ja alltså inte mindre avancerade när det kommer till själva simuleringsdelen, men överlag när det kommer till handledning och användarvänlighet.

Medlem

Jag skulle säga nej. Men samtidigt så är vissa spel proppade med diverse features, troligen för att tillfredsställa alla som gillar olika system.

Om vi tar Witcher 3; jag använde sällan potions som gav fördelar. Höll mig till enbart till healing potions då jag orkade inte sätta mig in i consumables. Utrustning gick jag på vad som såg snyggast ut, inte vad som gav bäst stats. Vapen var de enda som jag bytte ut utefter statsen. Med det sagt så klarade jag ut spelet, och kände att majoriteten kändes ändå lätt.

Samma med Elden Ring; där känner jag att man behöver inte sätta sig in i att min-maxa för att klara spelet.

Just nu kör jag Pokémon Brilliant Diamond, ett väldigt simpelt spel. Sen har jag börjat småspela TBC Classic, men där har jag haft 17 år på mig att lära mig systemen att det sitter i benmärgen.

Sen finns det absolut spel som är extremt komplexa. Spel som gradvis ökar komplexiteten som är samtidigt kul har jag inget emot. Men spel som är extremt komplexa "out of the gate" kan kännas väldigt överväldigande att jag ger upp direkt.

Medlem

Tycker nästan det är tvärtom idag, de fördummar spelen lite för dagens publik.

Medlem

Mer och mindre. Det har gått till att spelen blir simplare rent spelmässigt. Det egna tänkandet minskas till förmån för att även få öppna spel att vara så strömlinjeformade som möjligt.

Ett bra exempel är World of warcraft. Ett av de största och mest långlivade spel vi haft. Hela tiden har resan mot att göra det mindre komplicerat och ta bort och lägga till för att göra spelandet enklare gjorts av utvecklarna.

Man fördummar sina spelare men samtidigt kan ju det vara helt åt helsike också. Quake Wars tror jag det hette med en kurva som skrämde bort de flesta spelare överhuvudtaget. Det verkar som att man inte (1) kan göra balansen mellan lättare och svårare och (2) det verkar som att det är omöjligt att införa ett mer hardcore mode i många spel. Ibland skulle det vara så enkelt som att man tar bort att alla föremål på marken glittrar i ett RPG. Inte hardcore utan mer "less ez-mode".


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Spelen har blivit mer komplicerade men samtidigt enklare. De gömmer ofta otroligt komplexa funktioner bakom alldeles för enkla styrmekaniker.
"Hej, jag är ett spel som simulerar klimatet och en hel ekonomi i realtid. Här har du ett 5-stegat reglage att styra den med."
Det verkar som att de inte har någon tilltro till spelarna. Allt dummas ner för att bli så lättsmält som möjligt.
Även handlingen i spel blir mindre och mindre komplex, där var guldåldern på 90 och början av 00-talet. Det är som att de inte vill att vi skall tänka när vi spelar längre.
Det är sällan jag känner att jag får någon tillfredsställelse när jag klarar av något i ett spel nu för tiden.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Freakon:

Jag tar gärna emot tips på spel. Tror mig gilla det mesta, men vet att gillar utforskning, spänning och skräck. Även att bygga om där finns ett tydligt syfte med byggandet.

HAR FARBROR PROVAT YATZY?


signatur

Jump in.

ELF
Medlem

Jag kan tycka både och.
Vissa gånger kan jag tycka att ett spel är för avancerat och jag vill bara få spela spelet, men det tillåter mig inte. Andra gånger kan jag tycka att det är alldeles för förenklat.
Men det är väl som en del redan konstaterat att det hånger på hur kul man faktiskt tycker spelet är. Ibland vill jag bara ha storyn snabbt och ibland vill jag kunna grotta ned mig rejält om spelet verkligen tilltalar mig..


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Returnal!
Enkelt att förstå. Dö börja om, går att spela i all evighet.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

HAR FARBROR PROVAT YATZY?

Haha

Provar med Kingdom Hearts Final Mix nu. Sedan blir det nog lite Stardew Valley


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Håller med, när det blir för mycket pill så tröttnar jag, talents, skills, upgrades, downgrades, sidegrades, bla bla bla bla.
Blir för mycket meck och tar det roliga från spelet.
Lite skillpoints och upgrades är kul, men när det är så att 50% av ett SP spel hänger på det och man blir märkbart dålig ifall man inte gör allt så suger det nå så fruktansvärt.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Som en annan gubbe undrar jag om det finns något spel liknande Stardew eller my time at Portia och sådana spel, men UTAN att jag måste prata med gulliga djur.... Bara typ bygga upp en gammal gård osv...

Medlem

Kan känna igen mig i detta till viss del, samt att jag fyller 50 i år om det har någon betydelse

Spel med mycket valfrihet är helt ok om man samtidigt kan ångra sina val och plocka nya skills/talents etc., annars upplever i alla fall jag en viss ångest över att behöva läsa på vad som är rätt saker att ta så man inte underminerar sin egen karaktär.

Sedan har vi spel över tid som blir bara för mycket där man längtar tillbaka till en tidigare era (en del MMO lider av detta), ett lysande exempel är EverQuest 2, älskar lore och raserna men det är snart 20 år av saker ovanpå saker.

Ena stunden längtar jag tillbaka till tidigt Ultima Online där ett Longsword var ett Longsword och inte en halv skärm med olika stats, samtidigt som jag tycker SWG var ett av dom bästa MMO någonsin och det hade en hel del stats


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

Jag tycker det är väldigt avtändande ifall alla utvecklingsmöjligheter/menyer/perks syns från början även fast sådant är relevant först 10-20timmar in. Då kan det kännas väldigt överväldigande, bra design imo, tar fram sådant stegvist genom spelets gång, då känns det inte heller så komplicerat.

Men annars nah, spel är inte så komplicerade. Tycker det mesta dummas ned.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Flakmonkey

Tror att man behöver skilja på spel som är komplexa/komplicerade och kryptiska. Tycker att spel generellt är mer komplexa idag men samtidigt så gör utvecklarna mycket för att det ska vara så lätt som möjligt att komma in i det vilket gör dem mer kryptiska. När man tidigare var tvungen att läsa en manual eller lista ut det själv så finns det nu tutorials som förklarar allt på ett pedagogiskt sätt vilket många inte uppskattar. Dock tror jag att många skulle tapp lusten om den hjälpen inte fanns där.

Bästa vore kanske om utvecklare gav dig som spelare möjlighet att ställa in det här själv, att det kan vara en del av svårighetsgraden att stänga av ikoner på kartan, hintar om vad som är bra att välja, etc etc. Det gör ju inte att spelmekanikerna i sig blir mer komplexa, du gör ju samma saker, men det blir mer kryptiskt och du får lista ut saker själv, lite upptäckaranda istället för att få det serverat på silverfat.

Medlem

Skulle säga snarare tvärtom, många spelserier idag har blivit anpassade till den stora massan (även till folk som knappt har spel som en av sina primära intressen och kanske bara spelar candy crush på mobilen på sin höjd). Jättebra att nå ut till flera men då är risken att det blir mainstream. Samma "fenomen" har också påverkat både musik- och filmindustrin. Undantag finns såklart, men det märks ganska tydligt om utvecklarna "bakat" in för många system att hålla reda på.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Om vi tar Witcher 3; jag använde sällan potions som gav fördelar. Höll mig till enbart till healing potions då jag orkade inte sätta mig in i consumables. Utrustning gick jag på vad som såg snyggast ut, inte vad som gav bäst stats. Vapen var de enda som jag bytte ut utefter statsen. Med det sagt så klarade jag ut spelet, och kände att majoriteten kändes ändå lätt.

Jag spelade på precis samm sätt som du då^^.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Om vi tar Witcher 3; jag använde sällan potions som gav fördelar. Höll mig till enbart till healing potions då jag orkade inte sätta mig in i consumables. Utrustning gick jag på vad som såg snyggast ut, inte vad som gav bäst stats. Vapen var de enda som jag bytte ut utefter statsen. Med det sagt så klarade jag ut spelet, och kände att majoriteten kändes ändå lätt.

Skrivet av gorbatjov:

Jag spelade på precis samm sätt som du då^^.

Samma här. Potions och oljor kändes som onödigt bök. Körde man olubrikerad innebar det som mest 1-2 extra slag för att få ihjäl fienden. Liksom, orka 🙂


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Spelen är ofta för enkla som grund och jag skiter därför i att uppgradera dessa skill tree. Brukar alltid köra på svåraste spelläget och inte göra något i skill trees för då blir de för en gångs skull utmanande.

Dock så borde skill tree vara en toggle som i bloons td 6. De är oftast kompensation för dålig progression system.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem

Själv känner jag spel ändrat sig på ett dåligt sätt och fokuserat på fel saker.

ai i spel har inte lagts vikt på, speciellt SP spel, även wotlk system, bör ta en titt på tbc talent system på olika klasser som en bas på hur ett talent träd bör se ut.

Ja givetvis bör där vara skillnad, men själv anser jag att wotlk talent system har haft det bästa "talent" skillträdet i alla rpg/mmo:s som någonsin gjorts.

Banor och bossar är likadana som ca 20 år sedan.

Det har inte expanderats på, när "vanliga" fiender känns tråkigt att döda och bara mindless, då har du misslyckats enligt mig.

Och bossar känns som gloriferade creeps.

Ja då har du misslyckats med,

Läget som anses vara "hard" är inte svårare bara "drygare"

Tror flesta håller med mig här att det förbättrar inte ai, det gör inte att din approach måste vara annorlunda direkt.

Utan det handlar om bullet spunges eller att dom ökar reaktionen att aimboten eller att deras skada ökas med 300%

Ist för hur dom reagerar hur dom slåss osv.

dom är fortf stendumma.

Därav problemet, sen begränsar dom resurser eller sengör dom åt dig.

Det är inte svårare det är bara rentav drygt.

Medlem

Personligen kanske jag inte tycker spelen i sig är för bökiga men en del spel har för många olika "valutor" att hålla reda på.

Medlem

Ibland känns det som spelen bara har extra grejer för att bli mer komplicerade, så jag förstår vad du menar.
Medan andra spel är allt för simpla, så det finns både och.

123
Skriv svar