Skittråkiga saker att göra i spel?

Skittråkiga saker att göra i spel?

Tror dom flesta känner i gen sig. Man har börjat ett nytt spel, det känns bra. Tankar om att klara spelet 100%, ta Platinum känns fullt rimliga.

Sen dyker dom upp. Skituppdragen.

Där sket sig det, det kanske räcker med att man spelar igenom handlingen, om ens det?

Vilka uppgifter/quest/handlingar hatar ni spel?

OBS! Gäller saker rent allmänt, inte bara för 100% avklarning.

Eskort-uppdrag behöver inte nämnas på grund av självklarheter.:)

Kan själv börja med vissa Assassins Creed -spel som vill att man uppfyller vissa krav under uppdragen i handlingen för att få 100%. Typ döda två från ovan eller klara utan att bli upptäckt. Dom är alltså fult möjliga att klara handlingen utan att man gör dom, men kapitlen måste spelas om om man missar något. Finns inte en chans att jag gör det.

Racing i spel som inte är racingspel.

Har inte något överdrivet hat mot samlande men när det är i överdrivna drivor eller när dom bara är tillgängliga i en kort tid så tappar jag lätt intresset om jag inte vill sitta med en guide.

Flera slut som kräver att man spelar som spelet för att få alla eller "Rätta" slutet.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Påtvingad stealth. Urk!


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

Kommer på två tre spelelement på rak arm:

Fiske är en "klassiker", har nog inte hittat något spel (inkluderar inte fiskespel i påståendet) som gör det ens måttligt underhållande.

Spel med alldeles för brutal RNG (det där med att vissa grejer i MMORPGer har 0.00x% chans att droppa blir nästan lite löjligt) - visst är det kul att inte helt kunna beräkna hur något går eller exakt vad man ska få, men det kan verkligen dras till det yttersta i en del spel.

Hopp-/kontroll-/plattformspussel, då framförallt i icke-plattformsspel. Spelmoment som är stenhårt beroende av precisionskontroller (av karaktär och/eller kamera) får mig verkligen att tappa livslusten allt som oftast.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Pussel. Uncharted och Skyrim har några av de absolut tråkigaste. Om jag ville ha hjärngympa av det slaget skulle jag lösa korsord.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Påtvingad stealth och påtvingade dåliga pussel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Eftersom att du redan nämn eskort-uppdrag så är det väl typ "försvara X i Y antal minuter" eller saker som man behöver göra massor med gånger av bara för att levela upp en skill (eller sig själv) eller få ett nytt uppdrag att gå vidare på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Samla grejer. Ha 48 av 97 blommor/mynt/statyer/whatever som är utspridda på en karta innan platinum hägrar är så jädra segt. Helst ska de vara lite gömda också.

Medlem

Att grinda powers eller liknande som aldrig har ett slut, som dom senaste WoW expansionerna och som Paragons i D3. Annars är grinding något jag normalt sett faktiskt uppskattar i t.ex. WoW (typ reputations).

Medlem

Det som stör mig mest är nog effekter som highlightar föremål i din närhet som går att plocka upp,för att sedan sluta highlighta dem efter en kort tid så man måste klicka en jädra gång till...

Medlem

Skjuta duvorna i Grand Theft Auto 4..

Satt med en polare över Xbox Live och följde en guide på varsitt håll ifrån Gamefaqs för att skjuta alla (~250) duvor som var utplacerade på kartan. Jag hade skrivit ut guiden och bockade av dem en och en. När vi hade passerat 240 stycken så upptäckte vi att jag hade en duva för lite.

Vi slutförde guiden och polaren tog allihop, men i mitt spel finns än idag en duvj*vel kvar på något hustak någonstans 😂😉

Medlem

QTE
Glo på mellansekvenser
Följa questarrows
Leta efter saker med itemshimmer
Undvika eller hitta fienden med hjälp av X-ray vision
Ta ner fienden med hjälp av autoaim/autotarget/press x to execute
Vandra runt i en stor öppen statisk värld, som påminner mer om ett techdemo än ett spel
Massivt antal ikoner att checka av på en stor karta, där typ allt är usla copy-paste uppdrag
Unlocks och levelup spam, där man måste grinda för att få ett dåligt spel att kännas mediokert
Kvantetet av items, vapen, utrustning mm, istället för kvalitet.
Bulletsponges
Svårighetsgrad som främst bygger på dodge-roll-attack eller att ta skydd bakom en vägg
Slåss mot generiska gubbar, med generiska vapen, i generiska miljöer
Spamma en knapp och ändå vinna
Påtvingade spelelement som ska vara där pga det står i en checklista

Medlem

Påtvingade inviter till romance som inte ger sig efter att man säger nej en gång.
imo kan romance ha plats i spel men det är sån inflation i det att jag blir trött.

Medlem

fiska och stealth.

Medlem

Påtvingad racing, taskig stealth, eskort uppdrag och racing i alla dess former (bil/häst/båt/cykel) i annat än racing spel som tidigare nämnts.

Tänker på rdr 2 och hur bra det är men lite som lumpen har man glömt allt det träliga och hur tvingade och värdelöst många av rockstars uppdrag är uppbyggda i deras spel.

Att det skall vara lite träligt/svårt att maxa achievements och trophies tycker jag hör till så man måste visa lite dedikation även om man inte älskar allt i spelet.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Kommer på två tre spelelement på rak arm:

Fiske är en "klassiker", har nog inte hittat något spel (inkluderar inte fiskespel i påståendet) som gör det ens måttligt underhållande.

Spel med alldeles för brutal RNG (det där med att vissa grejer i MMORPGer har 0.00x% chans att droppa blir nästan lite löjligt) - visst är det kul att inte helt kunna beräkna hur något går eller exakt vad man ska få, men det kan verkligen dras till det yttersta i en del spel.

Hopp-/kontroll-/plattformspussel, då framförallt i icke-plattformsspel. Spelmoment som är stenhårt beroende av precisionskontroller (av karaktär och/eller kamera) får mig verkligen att tappa livslusten allt som oftast.

FFXV är nog enda spelet där jag hade genuint kul med fiske. De lyckades görs det både engagerande och framför allt svårt. Ofta är fiske bara "kasta nära ringarna på vattnet och tryck X när det vibrerar".


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Påtvingade cutscenes som inte går att avbryta eller följa NPC:s som ibland kan stå och prata massa nonsens.
Trial and error.
Många "uppdrag" i lost ark, "locka upp en vas, lägg den sedan här", "rensa en rabatt, prata sedan igen med mig". Tja.. ni förstår.
Håller med också med pusslen i Skyrim, jäklar så tråkiga. Ibland när spelet blir för seriöst och stelt drar jag till närmaste stad och spawnar fram lite sabeltandade tigrar och mammutar som får gå löst på stadens invåndare.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Avstängd
Skrivet av Sapiens:

QTE
Glo på mellansekvenser
Följa questarrows
Leta efter saker med itemshimmer
Undvika eller hitta fienden med hjälp av X-ray vision
Ta ner fienden med hjälp av autoaim/autotarget/press x to execute
Vandra runt i en stor öppen statisk värld, som påminner mer om ett techdemo än ett spel
Massivt antal ikoner att checka av på en stor karta, där typ allt är usla copy-paste uppdrag
Unlocks och levelup spam, där man måste grinda för att få ett dåligt spel att kännas mediokert
Kvantetet av items, vapen, utrustning mm, istället för kvalitet.
Bulletsponges
Svårighetsgrad som främst bygger på dodge-roll-attack eller att ta skydd bakom en vägg
Slåss mot generiska gubbar, med generiska vapen, i generiska miljöer
Spamma en knapp och ändå vinna
Påtvingade spelelement som ska vara där pga det står i en checklista

Haha, så basically allting som ett modernt actionspel innehåller?

Håller med dig dock.

Skribent
Skrivet av Swe_Downhill:

Skjuta duvorna i Grand Theft Auto 4..

Satt med en polare över Xbox Live och följde en guide på varsitt håll ifrån Gamefaqs för att skjuta alla (~250) duvor som var utplacerade på kartan. Jag hade skrivit ut guiden och bockade av dem en och en. När vi hade passerat 240 stycken så upptäckte vi att jag hade en duva för lite.

Vi slutförde guiden och polaren tog allihop, men i mitt spel finns än idag en duvj*vel kvar på något hustak någonstans 😂😉

Påminner mig om fjädrarna i Assassins Creed 2. Vem fan kom på den jävla idén? Notbladen i Blackflag gav i alla fall nya sånger till besättningen som de sjöng.

Ja just det! Riddlers alla 300 frågetecken (gåtor) eller vad det var för att få riktiga slutet i Batman Arkham Knight.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Att få tokens i Destiny 2 när man spelat en match. För att kunna köpa skräp och sen få exotiska skinns för poäng man inte förtjänat alldeles för tidigt i spelet. Eller att hoppa efter någon kompis som hittat en nära på omöjlig väg i en timme utan att komma någonstans.

FM-guru
F.d. Sisyr

Skuggningsuppdrag där man sniglar fram bakom någon NPC som rör sig i slo-mo medan man försöker hålla sig vaken. Ja, jag tittar på dig, GTA.

Medlem

FedEx missions. Hämta sak på plats A, leverera till B. Gisses...

Medlem

Flesta achievements över lag är ju bara tråkiga moment för att "förlänga" ett spel

Medlem

Vattenvärldar/vattenbanor/simma/dyka.

Medlem

Crafting. Har som dåliga vana att spendera massa tid med att plocka en massa crafting items, men uppstår aldrig något behov att av crafta någonting. Senast i Elden Ring.

Medlem

kloaker. allt som har med kloaker att göra i spel. kloakbanor, kloakfiender som råttor, slemklumpar (hej ds), kloakblötdjur mm, kloakpussel med ventiler som ska skruvas på och vatten som ska sänkas och höjas osv osv.

fattar verkligen inte varför det varit sån klassiker i spel ända sedan NES typ. vad är det med kloaker som är så jävla lockande? alltid bara brunt, mörkt och värdelöst.

Medlem

Påtvingad racing har jag precis som många andra väldigt svårt för. Likaså har jag lite tröttnat på mörka miljöer, det kan göras med finess som typ Last of Us, men ofta tycker jag att det känns väldigt samma ofta, det är kloaker, grottor med något skelett eller ormar å skit, snark!

Det som dock stör mig allra mest är nog ändå narrativ dissonans...Herregud vad jag kan störa mig på en sådan sak...Ta Uncharted-spelen, allt det eviga skjutandet i de där spelen har jag svårt för. Det passar liksom inte in alls, likaså i Watch Dogs 2....Bah!

Medlem

Transportsträckor och "grinding" ligger nog högst upp på min lista. Tråkiga sätt att förlänga spelen med andra ord.

Medlem

Crafting! Fan va jag hatar crafting i de flesta spel. Låt mig gå ut och döda monster för guds skull, snickra kan jag göra i verkligheten.

KoP
Medlem

Fetch quests.

Medlem

Att spela om partier pga. glest med check points. Jag har inga problem att nöta ett svårt parti, men att spela om en massa tjafs om och om igen innan det svåra partiet får det att koka i mig.


signatur

Konsolgubbe

Skriv svar