Senaste filmen du såg

Inaktiv

Ambulance.
Inget mästerverk men kunde varit sämre.
Hjärndöd men snygg Michael Bay-action.
Rätt skön dialog.

Medlem

No Time To Die - inte den bästa spionrullen men inte heller den sämsta

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Underwater med Kristen Stewart bl.a.
Klassisk sci fi thriller. Bättre än jag trodde åtminstone.
Älskar de Starcraft-liknande dykardräkterna.

Har haft den i tankarna faktiskt, skall leta upp den o kolla 👍
Undervattenstema är nice!

Medlem

Spiderman No way home. väldigt bra.

Career Opportunities
Tror dom flesta känner igen Jennifer Conelly från den här filmen:

Tyvärr är filmen ett riktigt bottennapp. Det skiter sig redan i början då karaktärena är omöjliga att sympatisera med. Finns en handlig i filmen där två ungdomar från olika värdar möts, utmanar och bryter ner varandras murar för att sedan försonas i en förståelse att man inte är så olika ändå. Men det funkar inte här. Istället avslutar man filmen med ett värdelöst och odramatiskt gisslandrama.
Musiken är också kass.

Riktigt kass film tyvärr.Finns en struktur som hade kunnat göra filmen bra men underlaget funkar tyvärr inte. Det som räddar filmen lite är Jennifer Connellys karisma.

3/10


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Inaktiv

Uncharted.
Komplett hjärndöd. Det krävs total suspension of belief för att njuta av den här. Allt går för snabbt och inget känns rimligt. Alla karaktärer tar ologiska beslut konstant.
Pinsamt.
Stängde av efter 1h och 10min.

Medlem

Uncharted, håller på att se den just nu, ca en timme in, fruktansvärt tråkig. Får se om man ens ser klart den


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Såg om Suicide Squad (2021) igen med en kompis första gången sedan bio premiären.

Fortfarande bra men inte lika bra som första gången men hästlängder bättre än tråkfesten som var 2016 års Suicide Squad.

Gillar man James Gunn sätt att skriva och regissera så är det ytterligare plus och är man inget stor fan av JG upplevs det bog negativt.

Medlem

Ambulance - 0/10
Slog av efter en timme.
Fullständigt värdelös handling och extremt dåligt filmat. Bara för att man skakar och flygger runt med kameran mer så blir det inte bättre, tvärtom. Undvik.

Medlem

Company of Heroes, 6/10.

WW2 film, var okej. Special uppdrag, plot twist yada yada. Klassiskt script.

Medlem

The Batman 2022

7/10

Var inte riktigt säker på vad jag skulle förvänta mig av denna film, men på förhand så var jag mycket skeptisk till herr Pattison som vår käre Bruce Wayne & Läderlapp. Filmen håller ett bra tempo och fokuserar på ett narrativ där "the batboy" redan är etablerat, vilket jag finner bara som positivt. Pattison gör en bra tolkning och får även visa lite nyare sidor hos Bruce/Batman. Paul Dano är brilliant, dock skulle han haft lite mer scentid. Zoë Kravitz gör även hon ett bra jobb men den som sticker ut är ändå Colin Farrell, vars egen person verkligen har försvunnit och kvar är enbart Pingvinen "Oz", även han skulle haft mer scentid.

Från "i am vengeance" som sedan leder upp till lysraketscenen är jävligt snyggt och ett intressant narrativ jag hoppas man spinner vidare på.

Filmen är klart sevärd och jag ser framemot uppföljaren.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Labyrinth 1986: på tal om Jennifer Conelly.... Här har vi en klassisk fantasyfilm från 80-talet med David Bowie i tajt pyjmas - vad mer kan man önska? Trodde först Disney stod bakom rodret med tanke på alla sångnummer som filmen bjuder på. Det är tydligen samma skapare som till bland annat "The dark crystal" och "The muppet show". Skulle säga att detta är en intressant hybrid mellan barn- och vuxenfilm då det finns scener som skulle tilltala båda. Några riktigt charmiga karaktärer (bland annat den talande hunden) och lagom längd på filmen också. Lite i samma anda som "den oändliga historiken" fast med en lite simplare story. Finns även några minnesvärda soundtracks här. Ger den 4/5.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Super 8. 7/10.

Blandning av "Men in Black" och "ET", och Spielberg är naturligtvis med på ett hörn.

Handlar om några ungar som ska göra en zombie film när ett tåg med militär utrustning spårar ur i ett samhället.

Medlem

Red Dawn. 2/10.

Ska visst vara baserad på originalet från 1984. Storyn är att Amerikanska försvaret har kollektivt supit bort all krigsförmåga och Nordkorea eller Kina (Who cares? 🙄) Invaderar i en massiv operation och några American football spelare tar up kampen.

Det hela känns som en fantasi från Al Bundys hjärna och hela filmen känns bara meh... orkade inte se klart den.

Medlem

Ambulance. Jag gillar Michael Bay. Han är jävligt duktig på det han gör. Kändes som en typisk Michael Bay film med alla ingredienser. Gav mig lite Bad Boys och Speed vibbar.
Abolut inget mästerverk men mycket bra popcornsunderhållning.

Medlem
Skrivet av doversund:

The Batman 2022

7/10

Såg också denna som senaste film. Håller med om betyget.

Tycker första 2 timmarna var riktigt bra. Dock tappade jag lite fokus i slutet då jag tyckte den tappade lite där. Var kanske 30-40 min för lång.

Medlem

Senaste BATMAN-rullen...

Höll på att somna två gånger under första halvan.
Urkasst tempo, väldigt ointressant berättande, dessutom hysteriskt överdriven colorgrading.

En del snyggt filmade scener men annars var det inte mycket i den rullen som var särskilt upphetsande.
Snubben som spelade Gordon tyckte jag var riktigt kass skådis.

Och när slutet kom så sa jag bara högt för mig själv:
"-Va? That's it?? Och den här jämför folk med Dark Knight???".

😆

Medlem

Gällande Batman, försökt se den två gånger nu men det går fan inte… snoozefest


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Batman: The mask of Phantasm...eller Batman möter Mörkrets Hämnare, som jag minns den från barndomen.

Avstängd

Sicario
2/5

Hört mycket bra om den men tyckte den var seg och väldigt orealistisk och ologisk. Och ganska tom på story.
En bra scen dock, "middagsscenen".

Medlem
Skrivet av Netro:

Fyfan så bra animerad film. Tror jag såg den 25 gånger som barn. Älskar den mörka och råa tonen.

Tror nog jag såg den närmare 2000 gånger som barn. Jättekul att den fortfarande levererar när man nu är stor och stark.
Ska se The Batman vilken dag som helst nu då jag ännu är hemma sjukskriven. Ska bli spännande, den verkar vara riktig vattendelare bland kritikerna.

Inaktiv
Skrivet av CosmicPunch:

Sicario
2/5

Hört mycket bra om den men tyckte den var seg och väldigt orealistisk och ologisk. Och ganska tom på story.
En bra scen dock, "middagsscenen".

Men vafan. Det är ju typ den filmen jag anser är den mest realistiska. Det är sjukt hur olika man upplever saker.

Avstängd
Skrivet av anon_79617:

Men vafan. Det är ju typ den filmen jag anser är den mest realistiska. Det är sjukt hur olika man upplever saker.

Den har ju en realistisk stil, vilket är varför jag tyckte de faktiska händelserna i filmen skar sig mot stilen. Sen kan det vara att jag bara missförstod vissa grejer också då jag inte alltid var 100% koncentrerad.

Det jag tyckte kändes orealistiskt var:

Första scenen, varför hade de massa kroppar gömda i väggarna? Varför inte gräva ner dem?
Och varför ha en jättefarlig boobytrap precis bredvid huset man hänger i?
Fattade inte grejen.
Sen att Kate var en del av swat team och gick in först, känns inte som att man skickar in en liten kvinna som first meat vid en räd.

Vid bilköscenen. Hur har man koll på flödet av bilar, vilka bilar som är potentiellt farliga o.s.v. och hur har man koll på var man själv hamnar, känns som det kunde gjorts vid en tidigare eller senare plats där bilar inte står stilla i 14 filer.
Och vad var ens målet med operationen?
Sen varför höjde kartellmedlemmarna vapnen när de redan hade vapen siktade mot sig från alla håll? Ville de dö istället för att hamna i finkan?
Och varför flippar Kate ut efteråt, är det för att det var en korrupt "polis" som försökte döda henne(fattade inte vem det var?)?
Hon kan ju inte vara sur på att de dödade kartellmedlemmarna då kartellmedlemmarna drog vapen mot dem.

Vad var tidsspannet mellan att Kate gick in i banken och att kartellen placerade en "spion" i precis den baren hon besökte som skulle ragga upp henne? Och att det lyckades, känns som det var lite väl enkelt.

I tunnelscenen, ljuden när de sköt kändes jättelåga när man nästan borde blivit döv eftersom utrymmet var så litet. Sen dödades de två första ur bild med kniv lät det som, som nån splinter cell stealth kill där de dog på 2 sekunder. Hur gick det till? Stoppar man kniven i halsen på någon lär de floppa runt lite innan de dör.
Precis all action skedde också conveniently utanför bild, för man visste väl inte hur man skulle visa det på ett bra sätt antar jag.

Sen i slutet vill Alejandro att hon under hans pistolhot ska skriva på något dokument om att allt har gått rätt till enligt lagen.
Men vad har hon sett för olagligheter och konstigheter egentligen? Att Alejandro körde iväg i mexiko med en polis under pistolhot?
Och vad var anledningen till att hon absolut inte vill skriva på?
Det hade knappast skett något moraliskt förkastligt från agenternas sida, förutom att de kanske torterade någon men det såg väl inte hon?

Fattade inte heller hennes dilemma i slutet när hon riktade sin pistol mot Alejandro. Varför ville hon döda honom, för att han hade tvingat henne skriva på ett kontrakt, för att han tidigare hade skjutit henne, för att hon var rädd att han skulle komma tillbaka eller vad?

Medlem

Erin Brockovich. 7/10.

Kvinna får jobb på advokatbyrå, vill imponera på chefen efter att hon snubblat på någonting, Företag som förgiftar grundvattnet. En del tråkigt familjetjafs som drar ner tempot - och betyget, men annars var den bra.

Medlem

Kör liten Lucio Fulci-maraton just nu. Så blev alldeles nyss klar med The Beyond och garvade gott åt den legendariska spindelscenen

Härnäst: The House by the Cemetery.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Kör liten Lucio Fulci-maraton just nu. Så blev alldeles nyss klar med The Beyond och garvade gott åt den legendariska spindelscenen

Härnäst: The House by the Cemetery.

Rätt typiskt mainstream, alla kollar bara Fulcis blodiga skräckfilmer. ; )

Om du har Netflix finns dessa Fulci-filmer tillgängliga för tillfälet;

Una Sull'altra (1969)
https://www.imdb.com/title/tt0065148/

Challenge to white fang (1974)
https://www.imdb.com/title/tt0072085/

I guerrieri dell'anno 2072 (1984)
https://www.imdb.com/title/tt0085627/

Rekommenderar jag någon av dem? Nej egentligen inte, men det skadar inte att se lite gamla filmer från ett annat land ibland för att få sig lite annan kultur än bara mata superhjältefilmer.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Rätt typiskt mainstream, alla kollar bara Fulcis blodiga skräckfilmer. ; )

Om du har Netflix finns dessa Fulci-filmer tillgängliga för tillfälet;

Una Sull'altra (1969)
https://www.imdb.com/title/tt0065148/

Challenge to white fang (1974)
https://www.imdb.com/title/tt0072085/

I guerrieri dell'anno 2072 (1984)
https://www.imdb.com/title/tt0085627/

Rekommenderar jag någon av dem? Nej egentligen inte, men det skadar inte att se lite gamla filmer från ett annat land ibland för att få sig lite annan kultur än bara mata superhjältefilmer.

Jo, men jag är ganska mainstream. Har dock sett nån av hans giallo-filmer och minns bara att den var för dålig för att se hela. Skräckisarna hans har ju dock en unik atmosfär över sig jag tycker är rätt bra, lite sadistisk och misogyn. I övrigt så matar jag nog exakt noll superhjältefilmer. Har knappt sett en nyproducerad film på flera år nu, men funderar som sagt på nya Batman...

Medlem

Orkade med 2/3 av The Batman innan jag stängde av gillade den inte alls.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

FM-guru
F.d. Sisyr

Filth (2013).

Baserad på boken med samma namn av Irvine Welsh, snubben som även skrivit förlagan till Trainspotting. Likt den filmen är även Filth föga förvånande en skitig historia som ständigt pendlar mellan svart humor och allvar samt har mycket fokus på mental ohälsa, droger och mer därtill.

Spoilern är ingen riktig spoiler direkt utan handlar om filmens premiss, men taggar den för den som vill se filmen blint.

Bruce, filmens protagonist, är en polis i jakt på en viktig befordran som han tror ska kunna stabilisera hans minst sagt labila leverne. Utöver att vara en machiavellisk pundare som gör allt han kan för att sabba sina kollegors karriärer och privatliv så bockar Bruce även av de flesta rutorna som kan utgöra ett riktigt praktarsel; han är rasistisk, sexistisk, homofob och rent allmänt en misantrop av rang som verkligen inte drar sig för att visa det. Samtidigt är han en produkt av sin omgivning och bakgrund, en snubbe som kanske en gång i tiden var en duglig människa. När filmen börjar har Bruce redan börjat kollapsa, och vad som följer är en smått galen resa där Bruce gör så gott han kan för att dra med sig allt och alla ner i skiten alltmedan hans mentala hälsa far fortsatt åt helvete och där tittaren bitvis får försöka pussla ihop varför Bruce beter sig som han gör.

En mycket välskriven film (vilket jag antar vi i första hand kan tacka förlagan för, inte läst den) som ofta är väldigt rolig också. Man har träffat rätt med hela skådisensemblen, men framför allt är James McAvoy äckligt bra i rollen som Bruce. Det är andra gången jag ser filmen, men hade glömt det mesta. En av de bättre rullarna jag sett på länge, men sannolikt inte en film för alla.

4/5.

Inaktiv

Senaste Dr Strange.
Standard Marvel film, kryddad med lite extra skräck och våld a la Raimi. Mycket cameos och märkligheter.
Som ett fan av Sam Raimi njöt jag nog mer än majoriteten. Känns som precis rätt regissör för en Strange film. Mycket homages till hans gamla filmer och jag gillar hans sätt att med glimten i ögat skruva upp galenskapen till max, och sen lite till.
Sen när man inte tror det går att skruva mer kommer det lite till.

Skriv svar