Eve Online ska höja sina priser för Omega och Plex

Robot
Eve Online ska höja sina priser för Omega och Plex

För att fortsätta investera i spelets utveckling.

#Ccp-games, #Eve-online, #nyhetstips


Medlem

Jag hoppas det inte biter dem i röven för det här. Om tillräckligt många blir upprörda så kan det innebära att CCCP kommer få mindre pengar efter ändringen jämfört med vad de får in idag.

Edit: Jag hoppas EVE Online kommer finnas kvar länge, då jag känner det är ett sci-fi spel som har gjorts rätt på många sätt. Däremot så borde de verkligen ha en mycket bättre tutorial till spelet. Testade spela för c.a. ett år sen, och även efter tutorialen så var jag vilse på hur jag skulle gå vidare. Och då var den ändå bättre än hur deras nästan icke-existerande tutorial var för c.a. 10-15 år sen.

Medlem

Har nyligen återupptagit Eve online då jag provat på flera andra MMO:n som jag aldrig lyckats fastna för. Senast Lost Ark. Kritiken bland dpelarna är knte nådig. Många i Eve har ju flera konton och man läser om fler och fler som kommer dra ner antalet konton för att kompensera för höjningen, detta är knappast rätt väg frammåt för att generera större intäkter.

Medlem

Jag har försökt att ge mig in i Eve Online sedan launch.
Dock så har det alltid varit för mycket för mig att ta in så jag har alltid gett upp.

Så här i efterhand av min vuxen ADHD/ADD diagnos så kanske jag borde pröva igen nu när jag har medicin för det

Medlem

Höja priset på uråldriga mmos som bara har samma kundbas är ingen smart ide.

Detta är nog deras nya koreanska ägarnas ide.
De förstör alla mmos som har lite folk för att suga ut de sista av pengarna innan de stänger ner.

Redaktör

Nån som minns om prenumerationskostanden höjts genom åren? Spelet är ju snart 20 år gammalt, om det kostat lika sen start kan det kanske göra det lättare att svälja prishöjningen.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nån som minns om prenumerationskostanden höjts genom åren? Spelet är ju snart 20 år gammalt, om det kostat lika sen start kan det kanske göra det lättare att svälja prishöjningen.

Spelade mellan 2005-2012 typ, minns ärligt talat inte hur mycket det kostade då. Hade årsprenumeration under de senare åren av förklarliga skäl.
Har något vagt minne av $12.99/månad men kan mycket väl vara ute och cykla. Ganska säker på att det inte kostade så mycket som 15 i alla fall.

Hoppas verkligen att Eve får överleva. Det är ett så pass unikt spel och det MMO jag lagt överlägset mest tid på genom åren.
Det känns dock som att varje gång CCP försöker höja sina inkomster så blir det uppror i spelarbasen.

När jag spelade och de ville införa mikrotransaktioner så sattes ju det största handelssystemet i virtuell blockad i flera dagar tills CCP gick ut med mer info.

eld
Medlem

När spelet släpptes var $15 värt lika myckte som ungefär $24 idag.

Om det som purjo säger kanske kostade $13 i månaden i början som i dagens värde är $20 så det följer inflationen på pricken.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nån som minns om prenumerationskostanden höjts genom åren? Spelet är ju snart 20 år gammalt, om det kostat lika sen start kan det kanske göra det lättare att svälja prishöjningen.

Har spelat Eve sedan 100 personers Alphan. Jag minns inte exakt vad det kostade i början men jag har för mig att det var runt 10$. Vilket ironiskt nog är vad jag betalar för FFXIV idag pga Legacy konto.

CCP har gjort flera försök att få in mer intäkter på senare år där de fått backa många gånger. Allt ifrån svindyra kosmetiska Monocles för riktiga pengar till NFT.

Jag har idag 3 Eve konton aktivt. Då det är ett spel där man bara kan ha igång en character slot av sina tre per konto samtidigt, men det finns aktiviteter i spelet som du kan göra effektivare solo om du har fler än en karaktär. tex mining. (en karaktär i en mining boosting skepp som gör alla miners i området bättre samt har ett ore hold som alla miners kan dumpa sin ore i, en i ett mining skepp och sista antingen som scout efter ondingar eller i ännu ett mining skepp). Folk hade varit mindre arga över prisökningen om CCP tillät att vi använde alla tre character slots på vårt konto, istället uppmuntrar de till att skaffa extra konton och har funktionalitet i launchern etc för att starta flera konton samtidigt.

Riktiga hardcore miners har 10 till 20 konton som de finansierar genom att använda inkomsten från mining till att köpa Plex av andra spelare via ingame market som de sedan använder för att köra omega på sina konton. Alternativt genom att använda dem som skillfarms där de suger ut skillpoints ur huvudet på karaktärerna och sedan säljer för ISK på marknaden som sedan köps Plex för.

Får se om jag blir snål och avslutar omega å ett av de tre, men än så länge har jag ej gjort det.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Edit: Jag hoppas EVE Online kommer finnas kvar länge, då jag känner det är ett sci-fi spel som har gjorts rätt på många sätt. Däremot så borde de verkligen ha en mycket bättre tutorial till spelet. Testade spela för c.a. ett år sen, och även efter tutorialen så var jag vilse på hur jag skulle gå vidare. Och då var den ändå bättre än hur deras nästan icke-existerande tutorial var för c.a. 10-15 år sen.

Jag spelade igenom tutorialen ungefär samtidigt som dig och blev imponerad över hur mycket bättre den va jämfört med 10 år tidigare när jag spelade senast. 😅

Medlem

Jag förstår CCP, varför ska inte spelvärlden hänga med som allt annat. Bara för att det kostar 12.99 sedan launch så finns det ju inget som säger att det ska kosta det idag. Jag köpte min diesel för 4 år sedan, då kostade den 15 spänn, nu nästan 26. Priser på mat har gått upp drastiskt det senaste åren, varför ska dom behöva backa hela tiden för att spelarna blir griniga? Dom måste fortfarande få in pengar på nåt sätt och deras omkostnader och löner höjs också hela tiden. Nej ännu en gång får spelarna ta och ge sig.

Medlem

Klart att folk blir griniga när priserna stiger. Det är samma sak som att man blir sur över att en Magnum-glass numera kostar typ 26 spänn. Skillnaden är att Pressbyrån inte har ett stort och lättstött glasscommunity som eggar varandra till att skriva orimliga upprördheter online.

Ibland kan jag känna att hela communitykonceptet kring spel bara är en källa till ängslan och negativitet.

Medlem

Det som gör att spelarna blir griniga av detta är inte bara det faktumet att spelet blir dyrare, och många av oss har ett flertal aktiva konton.

Det är mer att CCP har under dom senaste två åren, "förstört" spelet. Mer än vad de har gjort det bättre.
Flera olika aspekter i spelet som numera är oväsentliga och ointressanta, efter ett flertal nerfs.

Och att dom dessutom förstört ekonomin en aning gör inte saken bättre.
Tilliten till CCP har varit = 0 under en väldigt, väldigt lång tid nu.

Lite goda nyheter fick vi, härom veckan när dom lovade att fixa tillverkningskostnader för Alla skepp från Battleship och uppåt!

Vilket innebär att det kommer flyga mer stora saftiga saker ute i rymden.
Men sen i fredags kom denna käftsmäll! Som att göra rent vattnet i poolen för att sedan låta kvarterets skitunge komma och pissa i den direkt efter.

Medlem

Fick bli att un-sub alla konton, typ alla kompisar i spelet har lagt av med, det blev lite sista droppen efter en påtvingad ekonomisk deppression i spelet.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nån som minns om prenumerationskostanden höjts genom åren? Spelet är ju snart 20 år gammalt, om det kostat lika sen start kan det kanske göra det lättare att svälja prishöjningen.

CCP påstår själva i artikeln där de annonserar prishöjningen att de inte höjt priset på 1 månads prenumeration sen 2004 (vilket är ett år efter spelet släpptes).
Jag tar för närvarande en paus från spelet men det är inte relaterat till prishöjningar eller kontroverser utan att det var dags för att göra lite annat ett tag, kommer återvända till EVE om något år som jag alltid gör.

Förresten så är senaste kontroversen innan denna inte relaterad till NFTs utan till att CCP sålde paket där det ingick lite mer avancerade skepp (Mining Barges). Tidigare paket har bara innehållit Frigates och Destroyers vilket har setts som mer harmlöst.

Medlem

EVE Online är lite som programmering för mig, tar mig genom tutorial men fattar ändå inget.

Medlem

Har själv varit den som ogillat prishöjningar, MEN har också nyligen fått bättre förståelse för vad inflation faktiskt är och innebär... och tyvärr är det alltså inte helt konstigt. DÄREMOT det som skrämmer är att man i regel inte har den löneutveckligen, så man tjänar mindre idag om man inte gjort riktigt bra karriärsteg. Något värt att tänka på...

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nån som minns om prenumerationskostanden höjts genom åren? Spelet är ju snart 20 år gammalt, om det kostat lika sen start kan det kanske göra det lättare att svälja prishöjningen.

Jag hade två EVE-konton mellan 2003-2011 och jag minns i början när man kunde betala med USD. Då låg priset på $12/mån och ännu billigare om man köpte årsvis. Jag har för mig att det var ca $130. Man kunde ibland köpa på rea för <$10/mån och köpte oftast årsvis under dessa reor. Dollarn var ju låg då och jag kommer ihåg att det blev liknande liv på nätet (som nu) när vi i EU inte längre kunde köpa subscription med USD. Då det blev €12 och senare €15/mån. Det nästan dubblade nästan priset per månad. Jag minns att det...kändes.

Sedan när man hade >20 miljarder ISK in-game och gjort det mesta så kändes hela grejen väldigt meningslös (och det gör det fortfarande). Men det är kul att det är F2P nu, för då kan jag ändå hoppa in ibland och titta vad som hänt spelet (oftast visuellt) sedan året innan.

Numera när jag saknar EVE så går jag bara in här, sätter på mig lurarna och njuter av det bästa från New Eden.. https://soundcloud.com/ccpgames/sets/eve-online-in-game-track...


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av bluebird:

Skillnaden är att Pressbyrån inte har ett stort och lättstött glasscommunity som eggar varandra till att skriva orimliga upprördheter online.

Tror det är dags att skapa ett sådant! Mest för att få tillbaka glassar som inte finns i sortimentet längre.

Medlem

Totalt ointressant med inflation i sammanhanget. Man får mer se hur marknaden ser ut. Flygbiljetter var bra dyrare på 90-talet än idag. Om ett flygbolag höjer priserna gör att de inte höjt drm sedan lanseringen på 90-talet och då kör med priser a’la 80-tal dör de ut snabbt. Många spelare jämför med andra mmo och Eve var bland de dyrare och går nu upp i täten och blir dyrast.

MEN, få spel låter en tjäna in premiumkonto ingame. Spelar man mycket och har varit med ett tag kan man tjäna ihop till omega-kontot in-game.

De går plus enligt senaste årsredovisningen och den trogna spelarbasen klagar väldigt mycket på pearl abyss just nu. Höjer priset. Nytt content som motivation? Nope! Mest krav från nya ägaren att tjäna mer.

Jag kommer dock fortsätta spela och det blir nog nån omegamånad ur plånboken nån mer gång i år då jag tycker det är snyggt, kul och vissa aktiviteter är rejält avslappnande. Ger mig mitt zen på kvällarna 😊

1
Skriv svar