Nya Monkey Island får både casual-läge och ledtrådar

Robot
Nya Monkey Island får både casual-läge och ledtrådar

Men hints kommer att vara väl integrerade i spelet!

#Return-to-monkey-island


Medlem

Kommer ihåg att det fanns en bra site/ett bra system för det där när det begav sig: Universal Hint System - man kunde få gradvis ledtrådar till en del problem/pussel, som blev successivt lättare och lättare. Tänk På Spåret, ungefär. Har sett få spel som gjort något liknande sedan dess, de gånger jag sett "hints" i spel har det gjort lösningen så uppenbar att det känts nästintill meningslöst att inte kalla det "solution" i stället.

UHS gjorde att man inte behövde känna sig totalt inkompetent när man behövde gå till en detaljerad walkthrough för att få lösningen på ett superobskyrt pussel/problem, och att man faktiskt fortfarande fick tänka lite om man bara valde att köra ett eller två hint-steg.

Så att få den typen av koncept integrerat på ett bra sätt i ett äventyrsspel har jag inget emot alls.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag minns när man körde fast i Manhunter NY och fick skriva ett brev att lägga på lådan adresserat till Sierras hint-avdelning och sedan snällt vänta i några veckor på att posten skulle komma med ledtråden utskriven på papper med Sierras brevhuvud.

Medlem
Skrivet av Pappa Zappa:

Jag minns när man körde fast i Manhunter NY och fick skriva ett brev att lägga på lådan adresserat till Sierras hint-avdelning och sedan snällt vänta i några veckor på att posten skulle komma med ledtråden utskriven på papper med Sierras brevhuvud.

Sierra On-Line hade jäkla massa sånt back when, åh nostalgin... Hint line man kunde ringa, brev/fax o.s.v...


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

I want it all!

Medlem

Med tanke på hur ofta Ron Gilbert släpper ett Monkey Island finns det ju ett värde i sig att köra fast lite och få klura ibland.

För någon som aldrig spelat liknande spel tidigare är det nog en god idé att ha stödhjul integrerat. Men för egen del kommer jag inte se några klipp eller läsa några recensioner när det börjar närma sig release.

Ett av mina bästa spelminnen är från The Secret of Monkey Island när jag och min vän hade kört fast fullständigt. Vi spenderade lite tid varje dag och efter ungefär en vecka hittade vi en pixel med en sten som gick att interagera med som vi helt enkelt hade missat. Glädje mixat med stolthet och lättnad

I dag hade jag blivit mycket mer frustrerad eftersom jag sedan dess har fått lära mig att tiden för nöjen inte är oändlig.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Kommer ihåg att det fanns en bra site/ett bra system för det där när det begav sig: Universal Hint System - man kunde få gradvis ledtrådar till en del problem/pussel, som blev successivt lättare och lättare. Tänk På Spåret, ungefär. Har sett få spel som gjort något liknande sedan dess, de gånger jag sett "hints" i spel har det gjort lösningen så uppenbar att det känts nästintill meningslöst att inte kalla det "solution" i stället.

UHS gjorde att man inte behövde känna sig totalt inkompetent när man behövde gå till en detaljerad walkthrough för att få lösningen på ett superobskyrt pussel/problem, och att man faktiskt fortfarande fick tänka lite om man bara valde att köra ett eller två hint-steg.

Så att få den typen av koncept integrerat på ett bra sätt i ett äventyrsspel har jag inget emot alls.

Även "hintbooks" var skrivna med UHS. Har kvar min till Fate of Atlantis, riktigt kul skriven. Tror de flesta äventyrsspel som har det integrerat använder det systemet även om jag oftast försöker klara det helt utan av gammal vana. Vill i alla fall minnas att The Inner World spelen har det.

Medlem
Skrivet av Henkeror:

Även "hintbooks" var skrivna med UHS. Har kvar min till Fate of Atlantis, riktigt kul skriven. Tror de flesta äventyrsspel som har det integrerat använder det systemet även om jag oftast försöker klara det helt utan av gammal vana. Vill i alla fall minnas att The Inner World spelen har det.

Köpte faktiskt en licens till programmet när det begav sig (tillsammans med min mamma, vi körde igenom alla Kings Quest tillsammans bl.a.), tyckte det var ett riktigt bra system som gjorde Lucasarts-pussel i synnerhet lite enklare när man var för ung för att fatta alla referenser osv. Sen varierade väl kvaliteten lite beroende på vem som hade gjort UHS-modulen till det specifika spelet också, men en del var riktigt bra, med många ledtrådssteg i successivt lättare svårighetsgrad, medan andra var lite mer rakt på.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

1
Skriv svar