Rapport: Sony kräver tidsbegränsade "gratisprov" av vissa spel till PS Plus

Robot
Rapport: Sony kräver tidsbegränsade "gratisprov" av vissa spel till PS Plus

Alla spel över ett visst pris måste kunna testas av prenumeranter.

#Playstation-plus


Medlem

Hade man inte tackat nej till!

Medlem

Flip flop. Dem ändrar sig hela tiden. Fortsätt ge feedback och kritik.

Medlem

Oj. Det trodde jag inte om Sony.
De brukar annars gilla antikonsument lösningar.

Medlem
Skrivet av beltet:

Oj. Det trodde jag inte om Sony.
De brukar annars gilla antikonsument lösningar.

Vad är det som Sony gör som är antikonsument som inte andra spelföretag gör? Jag vet att dom varit emot crossplay under en längre tid och det är inte konsumentvänligt. Men annars?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av beltet:

Oj. Det trodde jag inte om Sony.
De brukar annars gilla antikonsument lösningar.

Notera dock att detta är till för PS+ Premium-användare, så du får betala ~180kr/mån för att få köra dessa trials. Jag kan inte påstå att det känns som någon större vinst för de flesta konsumenter

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Notera dock att detta är till för PS+ Premium-användare, så du får betala ~180kr/mån för att få köra dessa trials. Jag kan inte påstå att det känns som någon större vinst för de flesta konsumenter

/ LordDaimos

Dock är det ju redan ett pris du betalar idag för plus och now, så någon direkt prisskillnad blir det ju inte. Däremot är väl frågan ifall det lockar kunder som inte redan är prenumentater idag. Personligen ser jag det som en trevlig sak att få möjlighet att testa spel som man är lite klyven.

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Notera dock att detta är till för PS+ Premium-användare, så du får betala ~180kr/mån för att få köra dessa trials. Jag kan inte påstå att det känns som någon större vinst för de flesta konsumenter

/ LordDaimos

103kr/mån om du betalar årsvis.

Medlem

Blir inte detta bara komplicerat och dyrt för utvecklarna?

Jag kanske mest är gnällig eftersom att det inte tillför något för egen del, har nog inte känt något behov av demos på typ 20 år.

Medlem

Absolut att man skulle vilja testa spel innan köp, om man får spela så länge som 2 timmar så.
Finns många spel som jag köpt som jag sedan säljer för de inte faller mig i smaken. Men då köper jag bara fysiska kopior oftast på konsol.

Men jag hoppas även detta fungerar genom streamning, så man snabbt kan testa utan att behöva tanka hem spelet i 20 minuter, installera och uppdatera. För streamning tror jag "demos" är perfekt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Vad är det som Sony gör som är antikonsument som inte andra spelföretag gör? Jag vet att dom varit emot crossplay under en längre tid och det är inte konsumentvänligt. Men annars?

På Steam kan man återkalla ett köp om man spelat under en timme.
Jag tycker det borde gälla på konsoler också om man köper digitalt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Att tvinga utvecklare att lägga till demos är väl kanske inte fel i sig. På den gamla goda tiden var det ganska standard. Att stänga ner det bakom paywall däremot... tror knappast utvecklarna får del av ps+ kakan för sina demos.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Inaktiv
Skrivet av lonian:

På Steam kan man återkalla ett köp om man spelat under en timme.
Jag tycker det borde gälla på konsoler också om man köper digitalt.

Jag har återkallat ett spel på PSN (Salt & Sanctuary), inga problem.

Medlem
Skrivet av Patashnic:

Jag har återkallat ett spel på PSN (Salt & Sanctuary), inga problem.

Hade du laddat hem det? Det är nämligen så fort du tankat det som det inte går att returnera


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Blir inte detta bara komplicerat och dyrt för utvecklarna?

Jag kanske mest är gnällig eftersom att det inte tillför något för egen del, har nog inte känt något behov av demos på typ 20 år.

Håller med. Trailers och gameplay videos brukar räcka. Men visst, det är ju alltid trevligt. Jag lirade Little Nightmares II demot när det kom ut till PS store. Samma med RE: Village

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Hade du laddat hem det? Det är nämligen så fort du tankat det som det inte går att returnera

Jag har aldrig provat själv men Sonys policy verkar vara att det inte är några problem att få pengarna tillbaka första gången men om man vill göra det en andra gång krävs en extremt bra förklaring (eller att spelet är accepterat som "trasigt").

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Notera dock att detta är till för PS+ Premium-användare, så du får betala ~180kr/mån för att få köra dessa trials. Jag kan inte påstå att det känns som någon större vinst för de flesta konsumenter

/ LordDaimos

Det är ~100kr/månaden för PS+ Premium om man köper årsvis. Det är 48 miljoner kunder som har PS+/PSNow, 75% av dessa kunder hamnar i PS+ Premium när den nya tjänsten rullar ut. De nya PS+ Premium kunderna får även en sänkt månadsavgift om man jämför med PS+/PSNow kombinationen som finns nu.
Så det är bokstavligen en större vinst för de flesta konsumenter

Medlem

2 timmar är ju nästan en genomspelning av vissa spel idag

Dex
Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det är ~100kr/månaden för PS+ Premium om man köper årsvis. Det är 48 miljoner kunder som har PS+/PSNow, 75% av dessa kunder hamnar i PS+ Premium när den nya tjänsten rullar ut. De nya PS+ Premium kunderna får även en sänkt månadsavgift om man jämför med PS+/PSNow kombinationen som finns nu.
Så det är bokstavligen en större vinst för de flesta konsumenter

Det är väl endast PS Plus som har 48 miljoner användare? Tror knappast PS Now har lika många. Eller missförstår jag dig här?

För typ 1 år sedan rapporterades det att det fanns strax över 3 miljoner PS Now användare så inte riktigt 75% som hamnar i PS+ Premium, utan mindre än 10%. Men kan som sagt ha missförstått dig här

Medlem

Ka dom inte bara införa att man kan begöra refund om man spelat mindre än 2 timmar
@OAKTHYR där har du 1 "antikonsument"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Dex:

Det är väl endast PS Plus som har 48 miljoner användare? Tror knappast PS Now har lika många. Eller missförstår jag dig här?

För typ 1 år sedan rapporterades det att det fanns strax över 3 miljoner PS Now användare så inte riktigt 75% som hamnar i PS+ Premium, utan mindre än 10%. Men kan som sagt ha missförstått dig här

Playstation Now och Playstation+ har gemensamt 48 miljoner prenumeranter. 75% av dessa kunder prenumererar på båda tjänsterna:

"At a basic level, it is bringing together its PlayStation Plus and PlayStation Now subscription services, which together total 50 million subscribers. 75% of PS Now subscribers also subscribe to PS Plus, so it makes sense to unite the two services together. And for those 75%, they'll find their overall costs going down. "
Jim Ryan - gamesindustry.biz

Dessa 75% av 50 miljoner kunder kommer hamna i PS+ premium med och lägre månadskostnad och ha tillgång till 2h speltester.

Inaktiv
Skrivet av theBoosing:

Hade du laddat hem det? Det är nämligen så fort du tankat det som det inte går att returnera

Jag laddade hem det och provade spelet.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Playstation Now och Playstation+ har gemensamt 48 miljoner prenumeranter. 75% av dessa kunder prenumererar på båda tjänsterna:

"At a basic level, it is bringing together its PlayStation Plus and PlayStation Now subscription services, which together total 50 million subscribers. 75% of PS Now subscribers also subscribe to PS Plus, so it makes sense to unite the two services together. And for those 75%, they'll find their overall costs going down. "
Jim Ryan - gamesindustry.biz

Dessa 75% av 50 miljoner kunder kommer hamna i PS+ premium med och lägre månadskostnad och ha tillgång till 2h speltester.

Den där texten du citerar säger inte vad du tror att den gör. Den säger att 75% av de som har PSnow(hur många är det? fyra miljoner?) har också PSplus. Inte att 75% av PSplus har PSnow. Enligt den text du citerade alltså? Eller missförstår jag?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Den där texten du citerar säger inte vad du tror att den gör. Den säger att 75% av de som har PSnow(hur många är det? fyra miljoner?) har också PSplus. Inte att 75% av PSplus har PSnow. Enligt den text du citerade alltså? Eller missförstår jag?

hm du har nog rätt rätt, jag kanske läste för hastigt

Dex
Medlem
Skrivet av itsnotme:

Playstation Now och Playstation+ har gemensamt 48 miljoner prenumeranter. 75% av dessa kunder prenumererar på båda tjänsterna:

"At a basic level, it is bringing together its PlayStation Plus and PlayStation Now subscription services, which together total 50 million subscribers. 75% of PS Now subscribers also subscribe to PS Plus, so it makes sense to unite the two services together. And for those 75%, they'll find their overall costs going down. "
Jim Ryan - gamesindustry.biz

Dessa 75% av 50 miljoner kunder kommer hamna i PS+ premium med och lägre månadskostnad och ha tillgång till 2h speltester.

Skrivet av Ribcage:

Den där texten du citerar säger inte vad du tror att den gör. Den säger att 75% av de som har PSnow(hur många är det? fyra miljoner?) har också PSplus. Inte att 75% av PSplus har PSnow. Enligt den text du citerade alltså? Eller missförstår jag?

Ja det blev nog lite fel där. Dom säger (som Ribcage säger) att 75% av PS Now användarna har PS+. Inte tvärtom

PS Now hade lite över 3 miljoner användare för 1 år sedan så 75% av dom hade också PS+.

Ah såg att jag var lite sen där. Glöm mitt inlägg

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Blir inte detta bara komplicerat och dyrt för utvecklarna?

Jag kanske mest är gnällig eftersom att det inte tillför något för egen del, har nog inte känt något behov av demos på typ 20 år.

Det kan ju ha att göra med att det inte finns några demos (typ) och att det tar evigheter att starta upp dem. Ifall utvecklare skulle erbjuda molnbaserade demos skulle jag hoppa på det omedelbums.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Aah, jag kommer ihåg det här! På min tid kallade vi detta för "demo", något som var mycket uppskattat av konsumenten. Jättebra att Sony pushar för det här...borde vara bransch-standard.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det är ~100kr/månaden för PS+ Premium om man köper årsvis. Det är 48 miljoner kunder som har PS+/PSNow, 75% av dessa kunder hamnar i PS+ Premium när den nya tjänsten rullar ut. De nya PS+ Premium kunderna får även en sänkt månadsavgift om man jämför med PS+/PSNow kombinationen som finns nu.
Så det är bokstavligen en större vinst för de flesta konsumenter

Okej visst, köper man årsvis så är det lägre. Men då det sålts ~110 miljoner PS4 och ~17 miljoner PS5 och det enligt din uträkning ger ~36 miljoner PS+ Premium-användare så är det inte en vinst för de flesta trots allt

Skrivet av Nerox:

Dock är det ju redan ett pris du betalar idag för plus och now, så någon direkt prisskillnad blir det ju inte. Däremot är väl frågan ifall det lockar kunder som inte redan är prenumentater idag. Personligen ser jag det som en trevlig sak att få möjlighet att testa spel som man är lite klyven.

Ja har man båda så blir ju skillnaden minimal i kostnad, men har man bara PS+ idag (som jag) så är det en rätt dyr uppgradering för att få provköra spel som jag mycket troligt ändå kommer att behöva köpa till fullpris för.

Det jag personligen tycker är att det är lite snålt att lägga detta bakom en betalvägg alls, att få testa ett spel i två timmar för att bilda sig en uppfattning om man vill köpa det eller inte borde få vara tillgängligt för alla, oavsett om man betalar eller inte. Särskilt med hur priserna på spel börjar se ut idag.

Men men, man får väl fortsätta drömma om det.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av Ender:

Aah, jag kommer ihåg det här! På min tid kallade vi detta för "demo", något som var mycket uppskattat av konsumenten. Jättebra att Sony pushar för det här...borde vara bransch-standard.

På min tid var inte demo något som man betalade för som i det här fallet. Det var en gratis testversion av ett spel.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

På min tid var inte demo något som man betalade för som i det här fallet. Det var en gratis testversion av ett spel.

Sant, men då utgår jag ifrån att det inte heller fanns "game streaming" som nu utgör själva kostnaden. Det är ju inte så att du betalar en månadsavgift fört att få spela demos, eller hur?

12
Skriv svar