Rapport: Sony kräver tidsbegränsade "gratisprov" av vissa spel till PS Plus

Medlem
Skrivet av Ender:

. Det är ju inte så att du betalar en månadsavgift fört att få spela demos, eller hur?

Näe men det är väl kravet för att få spela dem, eller hur?

Medlem
Skrivet av lonian:

På Steam kan man återkalla ett köp om man spelat under en timme.
Jag tycker det borde gälla på konsoler också om man köper digitalt.

Skrivet av Molotov:

Ka dom inte bara införa att man kan begöra refund om man spelat mindre än 2 timmar
@OAKTHYR där har du 1 "antikonsument"

Jag spelar mest på Playstation så det har jag inte ens tänkt på. Men samtidigt kan väl det systemet utnyttjas mot kortare spel? Eller?
Gratis demos hade ju varit en idé men risken finns väl att utgivare släpper ett fungerande demo och ett mindre fungerande helt spel.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Okej visst, köper man årsvis så är det lägre. Men då det sålts ~110 miljoner PS4 och ~17 miljoner PS5 och det enligt din uträkning ger ~36 miljoner PS+ Premium-användare så är det inte en vinst för de flesta trots allt

Ja har man båda så blir ju skillnaden minimal i kostnad, men har man bara PS+ idag (som jag) så är det en rätt dyr uppgradering för att få provköra spel som jag mycket troligt ändå kommer att behöva köpa till fullpris för.

Det jag personligen tycker är att det är lite snålt att lägga detta bakom en betalvägg alls, att få testa ett spel i två timmar för att bilda sig en uppfattning om man vill köpa det eller inte borde få vara tillgängligt för alla, oavsett om man betalar eller inte. Särskilt med hur priserna på spel börjar se ut idag.

Men men, man får väl fortsätta drömma om det.

/ LordDaimos

Visst de må låta snålt, men detta är ju något som Sony försöker få igenom. Det är ju inte så att tillverkare vill göra det nösvändigtvis. Så det blir då en tjänst som Sony möjliggör. Nu när det är rätt ovanligt med demos så är ju detta en bra utväg. Att sony lägger detta bakom en betalväg är inte så lustigt egentligen, då de vill ha betalt för en tjänst de föehandlat fram. Sen är detta inte det enda som kommer att erbjuda så ditt "dyr uppgradering för att provköra spel" blir ju lite skev då detta är mer en extra tjänst utöver det andra. Med det sagt så är det förstås upp till alla att lägga sin egen värdering ifall det är värt eller ej.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag spelar mest på Playstation så det har jag inte ens tänkt på. Men samtidigt kan väl det systemet utnyttjas mot kortare spel? Eller?
Gratis demos hade ju varit en idé men risken finns väl att utgivare släpper ett fungerande demo och ett mindre fungerande helt spel.

Ja det systemet kan och har missbrukas mot korta spel.
Men det är pga det är automatiserat, skulle med lätta medel gå att förhindra. Det är ingen anledning att inte erbjuda refund om man ångrar sitt köp pga man inte ttckte om spelet eller tyckte det var för buggit etc.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det systemet kan och har missbrukas mot korta spel.
Men det är pga det är automatiserat, skulle med lätta medel gå att förhindra. Det är ingen anledning att inte erbjuda refund om man ångrar sitt köp pga man inte ttckte om spelet eller tyckte det var för buggit etc.

Detta gäller ju dock endast dyrare spel (över 345) och jag antar att även tillverkare kan ha något att säga till.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Detta gäller ju dock endast dyrare spel (över 345) och jag antar att även tillverkare kan ha något att säga till.

Tycker man inte behöver krångla till det och låsa "konsumentvänlighet" bakom paywall.
Låt folk köpa spel, ångrar man sig erbjud refund om man inte spelat mer än 2 timmar eller 14 dagar, som anses standard idag.
Fattar inte varför Sony kan gå emot detta, jag trodde det var pga EU regler Steam mm införde det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Till och med Nintendo Switch Online har den funktionen med demos framför a Wall.

Medlem

Sen hade jag gärna velat kunna sälja mina digitala licenser om jag ledsnat. Men det är väl något som om det någonsin blir verklighet hamnar 100 år in i framtiden.

Då fysiska spel inte längre finns.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Näe men det är väl kravet för att få spela dem, eller hur?

Jag märker hur du gräver ner dig här Dessa trials/demos är ju inte på något sätt Sonys uppgift att tillhandahålla, utan spelutvecklarnas. Sony pushar på att konsumenten ska ha rätt att få en gratis prövotid av spelutvecklaren på spel som marknadsförs inom deras streamingtjänst, är det här någonting du ser som dåligt?

I så fall tycker jag du borde använda en tjänst eller system som inte har den möjligheten.

Medlem
Dex
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

https://youtu.be/EP8L-AfS_qs

Destin. Med en Epic Take Down.

Edit: Nevermind.... Tänker inte ge mig in i fanboyande.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tycker man inte behöver krångla till det och låsa "konsumentvänlighet" bakom paywall.
Låt folk köpa spel, ångrar man sig erbjud refund om man inte spelat mer än 2 timmar eller 14 dagar, som anses standard idag.
Fattar inte varför Sony kan gå emot detta, jag trodde det var pga EU regler Steam mm införde det.

Min gissning till varför inte sony gör det är att de inte är exklusivt digitalt likt steam, vilket gör att det finns en andrahands möjlighet för någon som köpt ett spel (fysiskt) att sedan kunna sälja. Så användare blir inte lika purkna att möjligheten till refunds inte finns på den digitala plattformen, sony känner då inget behov att inför detta med allt extra jobb det medför (om det ens är något, vilket jag antar att det är).

Denna lösning de vill införa är ju bra kan jag tycka, för egen del så blir ju övergången till och med billigare än vad jag betalar idag. Däremot är jag inte helt emot ett refunding system heller, även ifall jag personligen inte skulle använda det. Idag när priserna på spel (speciellt digitalt) är rackarns dyra så kanske ett refundsystem vore bra, alternativt öppna för möjligheten att kunna sälja sina digitala kopior (detta kanske dock är ett extremt böckigt system att lösa.) Idag har ju inte den digitala kopia samma möjlighet som den fysiska. Jag köper ju dock sällan digitala kopior till konsol, mest för att deras priser ligger minst 25% mer än för en fysisk kopia.

Medlem
Skrivet av Ender:

. Sony pushar på att konsumenten ska ha rätt att få en gratis prövotid av spelutvecklaren på spel som marknadsförs inom deras streamingtjänst, är det här någonting du ser som dåligt?

Förutom att det inte är gratis. Det är bakom en månadskostnad.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Förutom att det inte är gratis. Det är bakom en månadskostnad.

Streamingtjänsten är det såklart inte, men det sa jag ju aldrig heller.

Medlem
Skrivet av Ender:

Streamingtjänsten är det såklart inte, men det sa jag ju aldrig heller.

Näe men du kallade det gratis och jämförde med demos från förr, kallade det pro consumer. Jag visade bara att det var långt ifrån.
En vettig return policy hade varit pro consumer. Det finns några bra exempel på såna. Steam?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det systemet kan och har missbrukas mot korta spel.
Men det är pga det är automatiserat, skulle med lätta medel gå att förhindra. Det är ingen anledning att inte erbjuda refund om man ångrar sitt köp pga man inte ttckte om spelet eller tyckte det var för buggit etc.

Jo, det är det. För bedrägeriköpare skulle hoppa på det som satan. "Va? Kan jag få gratis spel om jag inte tyckte om det? Give me now!"

Ger du utrymme för det skapas en kultur omkring det. Det är inte rätt att köpa ett oerhört kort spel som går att klara på två timmar, klara av det och sen begära pengarna tillbaka.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Jo, det är det. För bedrägeriköpare skulle hoppa på det som satan. "Va? Kan jag få gratis spel om jag inte tyckte om det? Give me now!"

Ger du utrymme för det skapas en kultur omkring det. Det är inte rätt att köpa ett oerhört kort spel som går att klara på två timmar, klara av det och sen begära pengarna tillbaka.

Tror du missförstog min poäng.
Att folk har missbrukat och refundat korta spel är ingen aledning att inte erbjuda refunds för spel du köpt men ångrar dig.

Man kan införa nått som hindrar den typen av refunds på korta spel men att förhindra refunds helt och hållet är inte konsumentvänligt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tror du missförstog min poäng.
Att folk har missbrukat och refundat korta spel är ingen aledning att inte erbjuda refunds för spel du köpt men ångrar dig.

Man kan införa nått som hindrar den typen av refunds på korta spel men att förhindra refunds helt och hållet är inte konsumentvänligt.

Nej, jag instämmer i att refunds bör existera. Så det stämmer nog att jag missförstod din poäng där. På kortare spel borde det väl finnas något annat typ av underlag. Det borde ju inte vara omöjligt att göra mer individuella villkor som utvecklaren anger för sitt spel och man sedan ögnar igenom för att se ifall det stämmer.

Nörden inom mig sitter och hoppas på att vi kan använda DLM:s för att testa sådant då anställda kanske inte pallar trycket när det blir många spel som ska undersökas.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Nej, jag instämmer i att refunds bör existera. Så det stämmer nog att jag missförstod din poäng där. På kortare spel borde det väl finnas något annat typ av underlag. Det borde ju inte vara omöjligt att göra mer individuella villkor som utvecklaren anger för sitt spel och man sedan ögnar igenom för att se ifall det stämmer.

Nörden inom mig sitter och hoppas på att vi kan använda DLM:s för att testa sådant då anställda kanske inte pallar trycket när det blir många spel som ska undersökas.

Jag vet att det uppmärksammades för nån månad sen om ett spel på steam refundats av spelare som endå hade visat sig klarat ut spelet.
Det var lite av ett problem med den automatiserade processen det är med refunds.
Jag vet dock inte hur stort egentligt problem det är.
Många kan ju ha refundat just för att dom tyckte det var dåligt att det var så kort. Hur moraliskt "rätt" det är går ju att diskutera.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Näe men du kallade det gratis och jämförde med demos från förr, kallade det pro consumer. Jag visade bara att det var långt ifrån.
En vettig return policy hade varit pro consumer. Det finns några bra exempel på såna. Steam?

Ja, inom streaming/spel-tjänsten är det bra, 100% bättre än att inte ha det, därför tycker jag att Sony gör en bra grej som påtvingar en möjlighet att få prova spelet där det annars inte finns. Att du inte tycker det är jämförbart med dåtidens demo får stå för dig, och du har inte "visat" någonting annat än det uppenbara, att det inte gäller utanför tjänsten, vilket ingen har påstått.

En vettig retur policy hade säkert också varit pro consumer. Jag vet bara inte riktigt vem du försöket tävla med här. Försöker du säga att du tycker Sony gör en dålig sak, att du tycker att min syn på speldemo inte är likadan som din syn på speldemo genom att hävda att jag har fel, eller är det något helt annat?

Förklara gärna, det verkar viktigt för dig.

Medlem
Skrivet av Ender:

du har inte "visat" någonting annat än det uppenbara, att det inte gäller utanför tjänsten, vilket ingen har påstått.

En vettig retur policy hade säkert också varit pro consumer. Jag vet bara inte riktigt vem du försöket tävla med här. Försöker du säga att du tycker Sony gör en dålig sak, att du tycker att min syn på speldemo inte är likadan som din syn på speldemo genom att hävda att jag har fel, eller är det något helt annat?

Förklara gärna, det verkar viktigt för dig.

Inte särskilt viktigt alls. Jag sa väl bara hur jag minns speldemo? Det var inte något sånt här att betala för trials. Demo fanns sällan tidsgräns på heller.
Men det kanske var så för dig, vi får ha olika uppfattning om hur det var förr såklart. Det är såklart kul för de som väljer att ändå betala det högre priset för PS+ dock.

Jag tävlar ingenstans? Blir det ofta tävling för dig när du diskuterar saker?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Inte särskilt viktigt alls. Jag sa väl bara hur jag minns speldemo? Det var inte något sånt här att betala för trials. Demo fanns sällan tidsgräns på heller.
Men det kanske var så för dig, vi får ha olika uppfattning om hur det var förr såklart. Det är såklart kul för de som väljer att ändå betala det högre priset för PS+ dock.

Jag tävlar ingenstans? Blir det ofta tävling för dig när du diskuterar saker?

Det är nog bara det att våra åsikter går isär kring jämförelsen eller synen på speldemos. Återigen, du betalar för speltjänsten, inte för demos (eller ja, det är väl beroende på ifall du skulle vilja betala enbart för demos, inte spelen man laddar ner och streamar...konstigare saker har väl hänt), precis som att man inte betalar för Netflix thumbnail-bibliotek istället för filmerna.
Jag tycker ju helt klart att trials skulle ingå i alla prenumerationer, inte bara den dyraste, men det är bättre än ingenting, och en välkommen förändring över lag.

Sitter just nu på både Now och Plus, varav en är löpande och en är betald på ett år, och undrar mest vad som kommer gälla i mitt fall...mest krångel.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ender:

Sant, men då utgår jag ifrån att det inte heller fanns "game streaming" som nu utgör själva kostnaden. Det är ju inte så att du betalar en månadsavgift fört att få spela demos, eller hur?

Känns som att in hoppar fram och tillbaka för ingenting egentligen.

Kort och gott är det bra att folk får tillgång till demos, men det är ju synd att man måste pröjsa en slant för att få den möjligheten nyttja dem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Känns som att in hoppar fram och tillbaka för ingenting egentligen.

Kort och gott är det bra att folk får tillgång till demos, men det är ju synd att man måste pröjsa en slant för att få den möjligheten nyttja dem.

Det blir lätt så när man ser "Citat"-länken lysa grönt Sedan stöder jag gärna FZ med ett extra klick också

12
Skriv svar