Tormented Souls - Enter the survival horror (Nintendo Switch)

Medlem
Tormented Souls - Enter the survival horror (Nintendo Switch)

Jag håller sedan många år Gamecubeklassikern Resident Evil (remake) som mitt absoluta favoritspel. Hur Capcom inte bara förfinade det milt uttryckt svajiga originalet för Playstation till ren och skär skräckperfektion, som håller väldigt väl än idag, det är något som jag knappast kan överdriva. Därefter så i princip tvärdog ju dock de klassiska survival horror-spelen. Och Capcom verkar ju aldrig ha sett sig om sedan de bytte blad helt i och med Resident Evil 4...men nu med indiestudios som utvecklar otaliga spel inom i princip alla genrer och sub-genrer som finns, så ska alltså de klassiska survival horror-spelen få sig en ny chans...här med väldigt tydligt Resident Evil-inspirerade Tormented Souls.

Jag har bara provat versionen till Nintendo Switch, så alla kommentarer jag gör angående det tekniska avser bara denna specifika version då jag inte testat spelet på PC eller Playstation.

Jag börjar med det positiva.
Stämningen är verkligen på topp i det här spelet och ger mig genast en gemytligt klaustrofobisk skräckkänsla. Gigantiska överdrivna skuggor spelar längs med väggarna då ens trotjänande tändare är ens enda ljuskälla i mörkret. På avstånd i korridoren hör man märkliga ljud. Det kan vara ett monster eller så kan det vara bara en ljudeffekt för att man ska ha andan i halsen medan man långsamt vandrar genom mörkret. Det märks att utvecklarna haft den rätta idén i bakhuvudet då de utvecklat denna skräckis, men tyvärr så kommer man ju sällan hela vägen med bara en god idé och det gäller dessvärre Tormented Souls.

Till att börja med så har vi striderna som jag nog måste konstatera är tristare och stelare än i 1990-talsspelen Resident Evil 1 och 2. Varje fiende använder ett väldigt begränsat förutsägbart utbud av animationer, man vet verkligen exakt till 100% hur varje strid kommer te sig. För den väldigt simpla AI:n i det här spelet lämnar verkligen inget till ödet, det är förutsägbart till minsta detalj när man väl efter första fienden lärt sig exakt hur mycket den tål innan den fiendesorten faller i backen. Jag gillar betydligt bättre de vanliga zombierna i nämnda Gamecubespelet Resident Evil. De har inte mycket variation där heller, men det har ändå ett visst utrymme för att de ibland sätter fart med en snabb greppa-animation medan de andra gånger inte gör det.
Sen har vi ju det här med grafiken. Tormented Souls är inte fult och det känns som en skapligt stabil Switch-port.

Speciellt i handhållet läge på en Switch Oled ser spelet rätt bra ut med klockren kontrast mellan ljus och mörker. Men det är trots fasta kameravinklar renderat i full 3D och det ser helt enkelt inte i närheten lika realistiskt och snyggt ut som klassiska Gamecubespelet från 2001, med dess närmast fotorealistiska omgivningar. Tormented Souls ser istället nästan lite tecknat ut med väldigt billiga karaktärsmodeller. Switch-versionen har som vi vant oss vid en lite extra otydlighet över den grafiska presentationen. Tekniskt så presterar spelet dock klart godkänt i övrigt, men jag hade tveklöst föredragit en design sim inte känts så mycket "standardiserat indistudio-utvecklat Unreal Engine-spel". Utöver de dynamiska skuggorna så händer det helt enkelt inte särskilt mycket för att bygga på stämningen och samtidigt å ser spelet inte heller särskilt modernt ut, Unrealmotorn påbjuder ju en rad tekniker för att få spelvärldar till liv med diverse effekter, men här känns allt väldigt basic.

Jag gillar heller inte den moderniserade kontrollen riktigt, i ett spel med fasta kameravinklar föredrar jag klassisk "tank kontroll" där det är 100% förutsägbart vilken riktning på styrspaken som får karaktären att röra sig framåt eller bakåt. I Tormented Souls är det lite lotteri när tjejen man spelar som slutar gå framåt medan man har spaken tryckt åt det hållet.

Storyn ska jag förstås inte gå in på i detalj. Den är okej, lagom med mystik att upptäcka, men den saknar nerven från mästerliga sidospår i Resident Evil, tänker inte minst på den sorgliga historien om familjemedlemmarna Trevor som verkligen gav det spelet den extra kryddan. Röstskådespelet är också så ostigt uselt att det får original-Resident Evil '96 att framstå som en högkvalitativ teaterprestation.

Totalt sett kul med utvecklare som försöker återuppliva denna saknade genre som alldeles för länge fått vara i djup dvala. Tyvärr så räcker det inte alls hela vägen fram, jag skulle vilja ha något mycket mer proffsigt utfört spel i genren för att verkligen känna att det finns hopp om en renässans för survival horror.

Tormented Souls
3
Bra
+
Gemytligt kuslig stämning, En del smart pusseldesign, Stämningsfull musik
-
Billig grafik, Träliga strider, Inkonsekvent kontroll, Allt för ostig dialog, Några krascher
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Tank controls ska finnas när du styr via styrkorset.
Enligt mig är detta det bästa indiespelet hittills för i år. Som en blandning mellan första Resident Evil och Silent Hill. Pusslena är dock mycket svårare än originalen. Men med lite tålamod löser man dom till sist. Kan varmt rekommenderas om man gillar klassiska skolans skräckspel.

Gnällkuk

Kul att det börjar dyka upp fler och fler medlemsrecensioner


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Lättsam recension! Hatten av!

Medlem
Skrivet av Shinsen:

Tank controls ska finnas när du styr via styrkorset.
Enligt mig är detta det bästa indiespelet hittills för i år. Som en blandning mellan första Resident Evil och Silent Hill. Pusslena är dock mycket svårare än originalen. Men med lite tålamod löser man dom till sist. Kan varmt rekommenderas om man gillar klassiska skolans skräckspel.

Jo, känner till att det är tank kontroll på styrkorset, men begriper inte varför man inte bara kunnat lägga in det i options för spaken då det ju inte är särskilt bekvämt att ratta med styrkors på Pro controller eller joy-con.

1
Skriv svar