Recension: Marsupilami Hoobadventure

It's not a lake, it's an ocean
Recension: Marsupilami Hoobadventure

Låt inte det krångliga namnet avskräcka dig. Marsupilami Hoobadventure är faktiskt ett välgjort och underhållande plattformsspel.

Marsupilami är möjligen inte världens mest kända karaktär, men den har en 70-årig historia. Personligen hade jag ingen som helst relation till den förrän jag snubblade över detta spel. Det är trevligt att snubbla över saker ibland.

Marsupilami Hoobadventure är i akt och mening ett klassiskt tvådimensionellt plattformsspel. Mars kan hoppa, rulla och använda sin långa svans för att svinga sig mellan utplacerade öglor i de färgglada och måttligt utmanande världarna. Fiender besegras genom att hoppa på eller rulla över dem. Mars kan hoppa på väggar, stampa sig igenom luckor och ta sig uppåt genom att låta fåglar spotta honom vidare, ibland till dolda utrymmen.

Stilmässigt påminner detta starkt om Yooka-Laylee and the Impossible Lair och Donkey Kong Country: Tropical Freeze, vilka är alldeles utmärkta föredömen. Det betyder starka färger och inbjudande miljöer men också en intuitiv kontroll som bara fungerar. Men det är betydligt mindre utmanande än dessa mästerverk och soundtracket når inte dessa höjdare, även om det är trallvänligt och bra.

Till skillnad från Playtonics plattformspärla saknas här en hubbvärld att utforska. Marsupilami Hoobadventure är betydligt mer rakt på sak. Det man ser är vad man får. Det finns vanliga banor, alternativa banor och enkla bonusbanor. I övrigt finns inte så mycket mer att upptäcka.

Bonusbanorna, de så kallade Dojo-banorna, är plattformsutmaningar som dessvärre är alldeles för enkla. Mot slutet av varje värld, som innehåller ett halvdussin banor, finns en bossfajt.

Det finns tre svårighetsgrader, inklusive en odödlighetsnivå för de allra yngsta. De flesta kan utan större svårigheter köra på den svåraste nivån, som tillåter två träffar innan det är godnatt. Banorna är korta och fullproppade med frukter att samla. Eftersom hundra stycken ger ett extra liv kan man räkna med att samla in dussintals extraliv redan efter några banor. Detta tar bort lite av nerven, kan man väl säga.

Marsupilami Hoobadventure vidareutvecklar inte genren på något sätt över huvud taget och är uppenbart anpassat för en något yngre publik. Det bockar nogsamt av alla delar vi förväntar oss av ett tvådimensionellt plattformsspel, från kontrollupplägg och design till fiender och de vackra färgglada världarna.

Det finns kort sagt ingenting här som överraskar. Men ibland vill man faktiskt bara ha något man känner igen, något som inte kräver en lång tutorial, något som erbjuder en förströelse för stunden. Som en lättsmält fläskfilé med bea på fredagskvällen. Detta är ett sådant spel. Och det är förvånansvärt underhållande hela vägen in i mål.

Marsupilami Hoobadventure
3
Bra
+
Ett klassiskt upplägg som fungerar
+
Färgglatt och underhållande
+
Utmärkt kontroll med bra flyt
-
Gör ingenting nytt
-
För lite utmaning
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Detta ser intressant ut. Såg en del marsupilami när jag var yngre, men trodde inte det satsades på karaktären längre. Ibland behöver man något koncist plattformsspel utan för mycket utmaning.

Vilken plattform spelar du på? Frågar främst då det känns som ett spel perfekt för Switchen, men vill ogärna att det ska finnas massa prestandaproblem på den.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Grukk:

Detta ser intressant ut. Såg en del marsupilami när jag var yngre, men trodde inte det satsades på karaktären längre. Ibland behöver man något koncist plattformsspel utan för mycket utmaning.

Vilken plattform spelar du på? Frågar främst då det känns som ett spel perfekt för Switchen, men vill ogärna att det ska finnas massa prestandaproblem på den.

Jag körde det på Xbox Series X så jag vet inte hur Switchversionen är. Men jag har inte sett att det skulle vara några problem av andra recensioner att döma. Känns ju som ett perfekt Switchspel.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent

Spirou och Marsupilami var min favorit-serie när jag var liten. Kul att karaktären fortfarande är aktuell.,


signatur

"Writer and Fighter"

FM-guru
F.d. Sisyr

Oj, det gav mig flashbacks till tidig barndom. Minns inte i vilket sammanhang jag såg/läste Marsupilani, men jag har inte tänkt på karaktären ö.h.t sen dess så nu blev man nostalgisk.

Medlem

Men usch. Vad har dom gjort med stackars Marsupilami? Vilken hemsk ny design.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Testpilot

Trevlig recension! Har det här spelet på önskelistan. Minns att jag spelade ett gammalt Sega spel med Marsupilami som barn.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mutumba:

Trevlig recension! Har det här spelet på önskelistan. Minns att jag spelade ett gammalt Sega spel med Marsupilami som barn.

Finns att hitta för 199 kr. Klart värt det.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Testpilot
Skrivet av Ruffles:

Finns att hitta för 199 kr. Klart värt det.

Ja, priset är rätt bra snarare att jag har en viss backlog just nu

Medlem

Mina barn älskar Spirou och givetvis Marsupilami. Detta kan nog bli ett köp.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Spirou och Marsupilami var min favorit-serie när jag var liten. Kul att karaktären fortfarande är aktuell.,

Gaston också! Ges tydligen fortfarande ut men känns som serietidningsformatet dött lite (utöver nördkretsar). Blev förvånad när min kompis berättade att han fortfarande prenumererade på Kalle Anka & c:o sen 30 år tillbaka.

Medlem
Skrivet av russinkungen:

Gaston också! Ges tydligen fortfarande ut men känns som serietidningsformatet dött lite (utöver nördkretsar). Blev förvånad när min kompis berättade att han fortfarande prenumererade på Kalle Anka & c:o sen 30 år tillbaka.

Både Spirou och Gaston har kommit ut som live filmer (Spirou & Fantasio's Big Adventures, 2018. samt Gaston Lagaffe, 2018.). Tycker det var underhållande filmer
Har själv läst spirou, Marsupilami och Gaston sen barn, och vill minnas att författaren till Spirou och förlaget som gav ut serierna gick skilda väga, där författaren tog rättigheterna till Marsupilami med sig. Det är först på senare år som förlaget fått tillbaks rättigheterna till Marsupilami. (Spirou och Marsupilami har figurerat ihop i gemensamma pockets rätt så ofta, förutom under den tiden då förlaget saknade rättigheterna till Marsu).

Skribent
Skrivet av russinkungen:

Gaston också! Ges tydligen fortfarande ut men känns som serietidningsformatet dött lite (utöver nördkretsar). Blev förvånad när min kompis berättade att han fortfarande prenumererade på Kalle Anka & c:o sen 30 år tillbaka.

Gick ut i förrådet och hittade min samling Tintin, Spirou och Marsupilami-tidningar!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Men usch. Vad har dom gjort med stackars Marsupilami? Vilken hemsk ny design.

Min reaktion också, ser ju helt förfärlig ut.

Medlem

Spirou är en favorit. Har vartenda album förutom de som kommit de senare åren.
Kul att detta spel görs.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Verkar roligt, plockar nog upp det under Steams sommarrea. Framförallt att man hoppat över de trista hubvärldar som ska in i alla plattformsspel nuförtiden är ett stort plus för min del.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av kebbe:

Verkar roligt, plockar nog upp det under Steams sommarrea. Framförallt att man hoppat över de trista hubvärldar som ska in i alla plattformsspel nuförtiden är ett stort plus för min del.

Jag gillade i och för sig hubbvärlden i Yooka-Laylee and the Impossible Lair. Var ju nästan som ett spel i spelet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Kul recension, tack för tipset! Älskade Spirou som barn!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Det var ju sånna man kunde fiska upp i spelautomaterna med klo när man en liten påg, fräckt!


signatur

🖥 iMac M1
🎮 Xbox Series X | Sony XH90

Medlem
Skrivet av Thisistoby:

Det var ju sånna man kunde fiska upp i spelautomaterna med klo när man en liten påg, fräckt!

Tack för det minnet!

1
Skriv svar