Tobii Eye Tracker 5

Robot
Tobii Eye Tracker 5

Mer än ett "Fattigmans-VR", men mest för simulatorfrälsta.

#eye-tracker-5, #tobii


Inaktiv

Jag kan förstå att detta kan vara riktigt nice i simulatorer men såg lite skumt och ryckigt ut i Far Cry.

Medlem

Tänkte du tanka och åkte in på macken, men ångrade dig när du såg priset och gjorde en driveby?

eld
Medlem

Det problematiska med saker som tobii eye tracker eller trackIR är ju kostnaden jämfört med att köpa en billig webkamera och använda sig av diverse öppna lösningar, då headtracking via webkamera har blivigt riktigt bra!

2500 för en tobii.

under 500 för en webkamera.

eye-tracking för streaming är dock sjukt rolig applikation!

Medlem

Jag har funderat på Tobii Eye Tracker 5 just till F1 2021. Förmodligen blir det ett köp när Tobii Eye Tracker version 6 lanserats.

Funderar på skaffa en Ultra Wide 32" skärm och Tobii Eye Tracker just för bilsimulatorer.

Medlem

En varningens finger för er som har breda skärmar. Allt över 31 tum kan bli problem med styrningen då tobiin främst är designad för skärmar upp till 27 tum. Möjligt att det ändrats med nyare uppdatering av mjukvaran, men tex 4c fick jag denna begränsning. Tack vare blsnd annat cloud imperium som står bakom star citizen så kan man srälla om så att tobii enbart följer huvudets vridning och på så vis inte behöver styras av ögonen. Detta gör att man även kan använda en tobii till bredare skärmar. Jag uppfattar dock ett lagg som släpar efter när jag använder tobii, uppskattningsvis runt 03-0.5 sekunder när jag vrider huvudet. Jag köpte således även en trackir och med deras 20 ms uppdatering uppfattar jag trackir idag som oslagbar. Eftersom de flesta av oss redan har lurar på oss när vi spelar så sätter man enkelt fast ir-sensorn i lurarna med en klämma likt en brödklämma.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Föredrar trackIR själv. När jag spelade så testade jag trackIR i Star Citizen, ArmA2 och 3, och Assetto Corsa och det fungerade utmärkt.

Medlem

Jag tycker Tobii har lite för stor latenstid för att användas komfortabelt i spel, men det fungerar okej (tillsammans med mjukvaran Grid 3 från Smartbox) som hjälpmedel för t.ex. personer med ALS som kommit så långt i sin sjukdom att de bara kan röra på huvudet och ögonen, men även där hör jag klagomål kring "trögheten".

Det är på tok för hög prislapp om man bara ska använda det som huvudtracking när det finns bättre lösningar för en tiondel av priset (inte TrackIR, det är på tok för dyrt), eller ännu lägre med t.ex. SmoothTrack till mobiler, som nu även har stöd för USB-kommunikation så du inte behöver sända datan över WiFi med extra latenstid.

Tobii var ju också rätt så populärt bland streamers för några år sedan, men det blev bara en "fad" som nu gått över. Tittare tyckte det blev tröttsamt i längden att ha en cirkel flyga omkring på skärmen hela tiden. Det kan fungera bra i esport-sammanhang att ha det som en overlay i vissa repriser, och även internt i team när de analyserar inspelningar av gameplay för att se vad de gör fel/rätt.

Medlem

Sidnotering.
Tobii står även för eye tracking till VR headsets.
Men hitils är det bara dyrare för professionella marknaden.
Men det kommer ändras då Tobii står för eyetrackingen till bla PSVR2


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är det F-14 jag skådar 😎

Medlem

Cool grej, men det blir mer känsla i VR då man inte ser alla grejer omkring sig utöver det som finns i spelet.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Cool grej, men det blir mer känsla i VR då man inte ser alla grejer omkring sig utöver det som finns i spelet.

Vilket kan vara en nackdel i exempelvis flygsimulatorer då man vill kunna ha checklistor, landningsprocedurer, kartor etc. bredvid sig.

Har själv övergett VR i Microsoft Flight Simulator av denna anledning. Fördelarna med TrackIR överväger faktiskt den extra inlevelsen VR ger.

Medlem
Skrivet av eld:

Det problematiska med saker som tobii eye tracker eller trackIR är ju kostnaden jämfört med att köpa en billig webkamera och använda sig av diverse öppna lösningar, då headtracking via webkamera har blivigt riktigt bra!

2500 för en tobii.

under 500 för en webkamera.

eye-tracking för streaming är dock sjukt rolig applikation!

Något/några tips på webcam head tracking? Har du provat själv?

Redaktör
Skrivet av Fulci:

Tänkte du tanka och åkte in på macken, men ångrade dig när du såg priset och gjorde en driveby?

Haha, japp! Insåg att tanken var större än betalkortet.


signatur
Redaktör
Skrivet av eld:

Det problematiska med saker som tobii eye tracker eller trackIR är ju kostnaden jämfört med att köpa en billig webkamera och använda sig av diverse öppna lösningar, då headtracking via webkamera har blivigt riktigt bra!

2500 för en tobii.

under 500 för en webkamera.

eye-tracking för streaming är dock sjukt rolig applikation!

Hur bra funkar det, och hur bökigt är det att få igång? Har sett att mjukvara finns men har ej testat. Både Eye Tracker och TrackIR är ju smidiga att komma igång med.


signatur
Redaktör
Skrivet av Comstedt:

Är det F-14 jag skådar 😎

Bra ögon 👍


signatur
Medlem

Har kört tracking med en webcam tidigare i många spel och... alltså... fasen.. Får erkänna att jag föredrar det framför mitt valve index med den stora klisterlappen "när det fungerar som det ska".

Att slippa hjälmen, kunna använda två skärmar (Elite Dangerous vill man gärna har sina små verktyg till, t.ex.) och ändå få "upplevelsen" är rätt grymt. När det fungar som det ska är det som att ha en tredimensionell monitor, vilket i sig är jäkligt häftigt, men framför allt att slippa hjälmen... Synd att det fortfarande år 2022 inte är klockrent, men ska bli kul ändå att se hur det blir i PSVR2. För några år sedan trodde jag mer på den här billiga och "enkla" tekniken än "riktig" VR. Men visst, varför inte båda.

Inaktiv

Det roliga med tobii eyetrackers, är att du kan få en gratis!

Tobii Pro Attention Panel, skickar en eyetracker gratis, för dom vill kolla vart man lägger reklam på sidor, så att reklamen hamnar på bästa stället på en hemsida.

Själv har jag en 4c, min 82 åriga pappa har den ni testat, och du får 2 trisslotter/månad för att ha den inkopplad.

https://www.tobiipro.com/landing-pages/tobii-pro-attention-pa...

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Vilket kan vara en nackdel i exempelvis flygsimulatorer då man vill kunna ha checklistor, landningsprocedurer, kartor etc. bredvid sig.

Har själv övergett VR i Microsoft Flight Simulator av denna anledning. Fördelarna med TrackIR överväger faktiskt den extra inlevelsen VR ger.

Så kan man iofs också se det, men det går faktiskt att ha checklistor även i spelen. Overlay program finns alltid - men jag förstår hur du menar.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Vilket kan vara en nackdel i exempelvis flygsimulatorer då man vill kunna ha checklistor, landningsprocedurer, kartor etc. bredvid sig.

Sånt ska memoreas i huvudet. Checklistor finns dessutom inbyggda i t.ex. MSFS2020.

Det finns billigare alternativ som fungerar som en Eye tracker, (AI Track) kräver bara en webcam.

TrackIR kostar ungefär samma. Köpte min för €150 för några år sedan, funkade bra och vad 'da shit då, men går aldrig tillbaka till den efter VR.

Kan denna byta ut VR? Nej. Inte en chans i helvetet. VR flyger du i för att du vill ha känslan. Du kan luta dig in, vilket också funkar med TrackIR, rotera huvudet när du svänger, titta runt 1:1 och inte 1:10 som med TrackIR (viktlgt för dogfighting) och är inte begränsad av storleken på din skärm.

Jag skulle se den som en stepstone produkt för den som vill ha VR, men som för tillfället inte har råd, och vill ha något att leka med medans de sparar.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Sånt ska memoreas i huvudet. Checklistor finns dessutom inbyggda i t.ex. MSFS2020.

Nej, fysiska checklistor ska ALLTID gås igenom innan start. Finns otaliga exempel på piloter som blivit bekväma och skippat checklistan varefter de missat en liten detalj (oftast fel triminställning) som ska visa sig vara förödande.

Det är en sanning med modifikation att det finns inbyggda checklistor i MSFS2020. Uttömmande checklistor finns bara till vissa plan och till många tredjepartsmoduler finns inga inbyggda checklistor alls.

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Det roliga med tobii eyetrackers, är att du kan få en gratis!

Tobii Pro Attention Panel, skickar en eyetracker gratis, för dom vill kolla vart man lägger reklam på sidor, så att reklamen hamnar på bästa stället på en hemsida.

Själv har jag en 4c, min 82 åriga pappa har den ni testat, och du får 2 trisslotter/månad för att ha den inkopplad.

https://www.tobiipro.com/landing-pages/tobii-pro-attention-pa...

Är något gratis så är det du som är produkten. Är du ok med att praktiskt taget bli spionerad på så visst. Jag säger inte att ajg tror att dom kommer göra något med allt dom samlar in, men jag vet inte om jag litar på företag så mycket.

Blir dom sura om man kör med adblock?

Medlem
Skrivet av eld:

Det problematiska med saker som tobii eye tracker eller trackIR är ju kostnaden jämfört med att köpa en billig webkamera och använda sig av diverse öppna lösningar, då headtracking via webkamera har blivigt riktigt bra!

2500 för en tobii.

under 500 för en webkamera.

eye-tracking för streaming är dock sjukt rolig applikation!

Stor tvek på att en webkamera har samma precision som TrackIR.

eld
Medlem
Skrivet av loerk:

Stor tvek på att en webkamera har samma precision som TrackIR.

Det handlar mer om att trackir är uppe i flera tusen nu, har själv en trackIR, men kan inte rekommendera just nu pga priset.

Och har du redan en webkamera eller en mobil med en kamera så kostar denna lösning 0kr.

Medlem
Skrivet av eld:

Det handlar mer om att trackir är uppe i flera tusen nu, har själv en trackIR, men kan inte rekommendera just nu pga priset.

Och har du redan en webkamera eller en mobil med en kamera så kostar denna lösning 0kr.

https://www.youtube.com/watch?v=AcXP7SNRchw

Ja att CDON tar nästan 4 lök för bara standardpaketet är rätt larvigt.
Gick dock att hitta på Amazon för 2500 med Proclip inkluderat och det är inte så farligt.

Redaktör
Skrivet av eld:

Det handlar mer om att trackir är uppe i flera tusen nu, har själv en trackIR, men kan inte rekommendera just nu pga priset.

Och har du redan en webkamera eller en mobil med en kamera så kostar denna lösning 0kr.

https://www.youtube.com/watch?v=AcXP7SNRchw

Skrivet av loerk:

Ja att CDON tar nästan 4 lök för bara standardpaketet är rätt larvigt.
Gick dock att hitta på Amazon för 2500 med Proclip inkluderat och det är inte så farligt.

Men varför kostar de så mycket?! TrackIR 5 är ju jättegammal. Komponentbristen?

TrackIR 5 (utan TrackClip Pro) verkar gå att köpa direkt från Natural Point, 150 dollar. Vet ej fraktkostnad.


signatur
eld
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men varför kostar de så mycket?! TrackIR 5 är ju jättegammal. Komponentbristen?

TrackIR 5 (utan TrackClip Pro) verkar gå att köpa direkt från Natural Point, 150 dollar. Vet ej fraktkostnad.

Niché-produkter brukar ofta ha högre priser på grund att de inte säljer så stora mängder.

Tänker ju att teknologin i en trackIR 5 är såpass gammal att det borde vara jättebilligt att göra den produkt om de kunde sälja miljoner ex av den.

Redaktör
Skrivet av eld:

Niché-produkter brukar ofta ha högre priser på grund att de inte säljer så stora mängder.

Tänker ju att teknologin i en trackIR 5 är såpass gammal att det borde vara jättebilligt att göra den produkt om de kunde sälja miljoner ex av den.

Men priserna här är ju bisarra - den kostar under hälften direkt från tillverkaren. Och det är en produkt från typ 2009. Skulle väl vara att tillgången strypts samtidigt som efterfrågan lever kvar, men det känns märkligt för en så gammal produkt. Man får ju en Quest 2 för ungefär samma pengar.

Aja, jag blev bara så förvånad, hade ingen aning om priset.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men priserna här är ju bisarra - den kostar under hälften direkt från tillverkaren. Och det är en produkt från typ 2009. Skulle väl vara att tillgången strypts samtidigt som efterfrågan lever kvar, men det känns märkligt för en så gammal produkt. Man får ju en Quest 2 för ungefär samma pengar.

Aja, jag blev bara så förvånad, hade ingen aning om priset.

Jo, men tror priset från tillverkare med fästet till headset ligger runt $200. Så Amazon har inte trissat upp det speciellt mycket.
Men japp, dyrt är det.
Fast när dessa var rekommenderades varmast så fanns det ju inte heller något bra VR-headset i samma prisklass.

Nu är det nog mer värt att köpa metas headset.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men priserna här är ju bisarra - den kostar under hälften direkt från tillverkaren. Och det är en produkt från typ 2009. Skulle väl vara att tillgången strypts samtidigt som efterfrågan lever kvar, men det känns märkligt för en så gammal produkt. Man får ju en Quest 2 för ungefär samma pengar.

Aja, jag blev bara så förvånad, hade ingen aning om priset.

Så länge en vara är världsledande på vad den gör så finns ingen anledning att sänka priset oavsett hur gammal tekniken än är.

Idag klarar Trackir en latens på 20ms. Tobii har i dagsläget inte en chans att klara detta, trots att varan är helt ny. Jag köpte en tobii eyetracker 4c 2020 och uppfattade detta lagg som nästintill ospelbart. Det slutade med att jag inte använde den. Dessutom kunde jag bara använda den som just headtracking eftersom min monitor är för stor enligt tobiis egna specifikationer.

Tillslut köpte jag en trackir i vintras efter att ha sett flertalet youtubeklipp som påvisade den stora skillnaden i latens mellan den uråldriga trackir och tobii . Resultatet är slående, men vi pratar ju om ir-ljus och den blir inte sämre med tiden.

Som en jämförelse: även om fiber som nätverk är bra gammal teknik så fortsätter vi använda tekniken fastän elon musk lanserat sin satellit-lösning. Jämförelsen ligger i att vill du slippa ha på dig nåt på huvudet/slippa dra en kabel till skogen så fungerar den nya lösningen hjälpligt, men vill du uppnå bästa resultatet så är det den gamla tekniken som gäller än.

Det är som farbror barbro skulle ha sagt: det finns inga genvägar till det perfekta ljudet då'ra. 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

12
Skriv svar