Meta ska ha två VR-headsets för gamers på gång*

Robot
Meta ska ha två VR-headsets för gamers på gång*

Och "laptops för ansiktet" ska komma i september.

#facebook, #meta, #nyhetstips, #oculus, #quest-2


Medlem

Cambria verkar verkligen inte bli ett gamingheadset alls, mer att den är kapabel till det som en eftertanke

Designen (öppet åt sidorna, kompakt form, komfort etc.) talar för att det verkligen är deras första produkt i segmentet för att ersätta PC:n/laptopen. Och för det syftet kan man fundera på om drygt 2K i upplösning per öga duger

Gnällkuk

"Yeah, the new facetop is great"


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Kul med fler VR-enheter. Synd att de kommer från Meta, vill verkligen inte ha produkter från dem. Hoppas att någon aktör ytterligare steppar upp och gör bra VR.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Har haft min HTC vive i 6 år nu. Börjar bli dags att uppgradera. Har inte bråttom så får se vad det blir utav dom här.

Jag hoppas verkligen att denna formfaktorn kommer bli kallad "facetop" i framtiden.

Medlem

Metas 4 kommande headsets gissar jag det är.
Cambria
"Uppdaterad" Quest 2
Quest 3
Cambria 2

Värt att notera att företaget Pico som denna månad startar ett "beta program" i Europa (ej sverige) för att släppa deras "Quest 2 kopia" Pico Neo 3 Link. Dom ska även släppa en "Cambria" motsvarighet. Rykten säger även att dom ska klå Meta med release datum.
Så fall är det nått från ingenstans som kommer dyka upp.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

WiFi 7 står ju högt på önskelistan, frågan är ju om det hinner lanseras innan dess.
Det kommer förmodligen börja rullas ut nästa år, men de tidiga produkterna kommer trologtvis inte maxa ut standarden.

Nästan HDMI 2.1 hastighet och bättre responstid än nuvarande WiFi, låter ju väldigt välkommet för trådlös VR.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Cambria verkar verkligen inte bli ett gamingheadset alls, mer att den är kapabel till det som en eftertanke

Designen (öppet åt sidorna, kompakt form, komfort etc.) talar för att det verkligen är deras första produkt i segmentet för att ersätta PC:n/laptopen. Och för det syftet kan man fundera på om drygt 2K i upplösning per öga duger

Öppen åt sidorna, det kommer säkert finnas med blinders att fästa för att stänga ute omgivningen.
Kompakt form, det är nog nått som kommer bli mer eller mindre standard framöver med pannkakslinser och micro-oled displayer. ej micro-oled i första Cambria dock utan lcd displayer som kallas mini-led.

Cambria är en "Quest 2 pro" så den kanngöra allt Quest 2 kan göra plus mixed reality


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Öppen åt sidorna, det kommer säkert finnas med blinders att fästa för att stänga ute omgivningen.
Kompakt form, det är nog nått som kommer bli mer eller mindre standard framöver med pannkakslinser och micro-oled displayer. ej micro-oled i första Cambria dock utan lcd displayer som kallas mini-led.

Cambria är en "Quest 2 pro" så den kanngöra allt Quest 2 kan göra plus mixed reality

Känns inte helt givet, och därtill kontrollerna som ser ut mer som pennor och behöver laddas hela tiden. Gissar att nuvarande IR-spårning är stabilare för spel än Cambrias kamerakontroller

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Känns inte helt givet, och därtill kontrollerna som ser ut mer som pennor och behöver laddas hela tiden. Gissar att nuvarande IR-spårning är stabilare för spel än Cambrias kamerakontroller

Nej men det finns sen tidigare ett MR-headset som heter Lynx som också bara visades upp liknande Cambria med öppet på sidorna men där ingår sk "blinders" också så jag tänker att det är samma med Cambria, varför inte tänker jag

Kontrollerna är exakt som nuvarande kontroller, samma button layout mm.
Kontrollerna har kameror ja så dom saknar "tracking ringen" som nuvarande har, och dom har även egna inbyggda SoC. Som jag förstår det så det är ganska avancerade kontroller.
Man har även experimenterat med Quest 2 kontroller med kameror och på så sätt lyckas få body tracking eftersom kamerorna på kontrollerna kan läsa av kroppen.

Att kontrollerna måste laddas hela tiden vet jag inte, man har fått se ett ställ för laddning av kontroller. Det kan ju vara så att det är inbyggda batterier.

Att IR-tracking skulle vara stabilare det vet vi inte, troligtvis inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Metas 4 kommande headsets gissar jag det är.
Cambria
"Uppdaterad" Quest 2
Quest 3
Cambria 2

Värt att notera att företaget Pico som denna månad startar ett "beta program" i Europa (ej sverige) för att släppa deras "Quest 2 kopia" Pico Neo 3 Link. Dom ska även släppa en "Cambria" motsvarighet. Rykten säger även att dom ska klå Meta med release datum.
Så fall är det nått från ingenstans som kommer dyka upp.

När Quest först kom visade det sig ju att samtliga (?) spel till PCVR som var möjligt att göra till Quest behövdes göra om från början. Det gjorde att det tog lång tid innan de fick igång ett större bibliotek. Om Pico Neo har samma issue så har de en lång uppförsbacke.

Medlem
Skrivet av Andreas88:

När Quest först kom visade det sig ju att samtliga (?) spel till PCVR som var möjligt att göra till Quest behövdes göra om från början. Det gjorde att det tog lång tid innan de fick igång ett större bibliotek. Om Pico Neo har samma issue så har de en lång uppförsbacke.

Båda baseras på Android.
Vad jag förstått så ett spel på Quest och ett spel på Pico 3 är "stort sett samma".
Sen handlar det så klart om att bygga upp bilbioteket, Pico är inte i närheten av Quest och dom saknar exclusiviteter.
Det är iaf bra att det kommer en riktigt konkurrent.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av jehuty:

Har haft min HTC vive i 6 år nu. Börjar bli dags att uppgradera. Har inte bråttom så får se vad det blir utav dom här.

Samma här. Köpte Vive på releasen och har inte uppgraderat sedan dess.
Samtidigt har det inte riktigt känts värt
Visst finns det bättre ute på marknaden idag som Index exempelvis, men känns som att original Viven fortfarande hänger med och att priset för en Index är för hög gentemot den uppgradering man får.
Men jag kanske har fel?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Båda baseras på Android.
Vad jag förstått så ett spel på Quest och ett spel på Pico 3 är "stort sett samma".
Sen handlar det så klart om att bygga upp bilbioteket, Pico är inte i närheten av Quest och dom saknar exclusiviteter.
Det är iaf bra att det kommer en riktigt konkurrent.

Oculus är garanterat ljusår före i mjukvara, inte givet att ett VR-spel flyter lika bra på kineskopian om dom inte lyckats stjäla deras prestandatekniker också

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Oculus är garanterat ljusår före i mjukvara, inte givet att ett VR-spel flyter lika bra på kineskopian om dom inte lyckats stjäla deras prestandatekniker också

Sant men det är samma prylar och tillvekrare av hårdvaran iaf så där är förutsättningarna lika iaf

Tillägger att Pico är ingen nybörjare i branchen. Så ingen " kines kopia i den bemärkelsen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Samma här. Köpte Vive på releasen och har inte uppgraderat sedan dess.
Samtidigt har det inte riktigt känts värt
Visst finns det bättre ute på marknaden idag som Index exempelvis, men känns som att original Viven fortfarande hänger med och att priset för en Index är för hög gentemot den uppgradering man får.
Men jag kanske har fel?

Håller med till 100%. Har väntat på att next gen VR ska komma men allt känns som mindre förbättringar så känns aldrig värt att uppgradera.

Medlem

De kan släppa 100 headsets om de vill men metas/facebooks affärsmodell är massinsamlande av data och min data kan de glömma.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Håller med till 100%. Har väntat på att next gen VR ska komma men allt känns som mindre förbättringar så känns aldrig värt att uppgradera.

"Next gen" VR kommer allt eftersom.
I princip allt är bättre än HTC Vive, men kan samtidigt förstå om man ibte är en varje dag användare att det inte känns värt.

Under nästa år börjar det nog på allvar kännas next gen.
Jag tror att PSVR2 inleder detta med bla eye tracking och stöd för foveated rendering. Sen kommer senare headsets för pc och från Meta med detta + lite till.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Båda baseras på Android.
Vad jag förstått så ett spel på Quest och ett spel på Pico 3 är "stort sett samma".
Sen handlar det så klart om att bygga upp bilbioteket, Pico är inte i närheten av Quest och dom saknar exclusiviteter.
Det är iaf bra att det kommer en riktigt konkurrent.

Ok då finns definitivt förutsättningar föt att bygga upp biblioteket. Bra med konkurrans.

1
Skriv svar