Star Citizen alfaversion 3.17 bjuder på nyheter och en häftig trailer

Robot
Star Citizen alfaversion 3.17 bjuder på nyheter och en häftig trailer

Nu kan man sälja grejer, tanka andra skepp och spana in en flod.

#Cloud-imperium-games, #Star-citizen


Medlem

Tankningen ser ju avsevärt mycket enklare ut än Top Gun på gamla NES

Medlem

Spelet flyter enormt mycket bättre. Känns som helt annat spel. Sjukt nice!

Medlem

"Make money!" trodde först det var en intern video...

Medlem
Skrivet av B-itta:

"Make money!" trodde först det var en intern video för företaget.

Som om andra företag inte vill tjäna pengar.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Som om andra företag inte vill tjäna pengar.

Man skulle ju kunna tänka sig att efter 4 miljarder kr så skulle de ha en färdig produkt by now...

*Men är själv taggad på spelet och tycker de gör mycket innovativt.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Man kan ju tänka sig att efter 4 miljarder kr så skulle de ha en färdig produkt by now...

Man kan nog tänka sig att dom utvecklar ny teknologi och inte utvecklar ett vanlig mediokert AAA spel

Medlem
Skrivet av B-itta:

Man skulle ju kunna tänka sig att efter 4 miljarder kr så skulle de ha en färdig produkt by now...

Detta är något som många inte verkar förstå, mer pengar innebär inte per automatik att man gör klart ett spel snabbare. Det finns en gräns för hur mycket man kan "dela upp" ett spel i och när man når den gränsen så kommer inga pengar i världen att hjälpa. Allting handlar om hur komplext ett spel är och Star Citizen är utan tvekan ett av de mest komplexa spelen som gjorts.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Detta är något som många inte verkar förstå, mer pengar innebär inte per automatik att man gör klart ett spel snabbare. Det finns en gräns för hur mycket man kan "dela upp" ett spel i och när man når den gränsen så kommer inga pengar i världen att hjälpa. Allting handlar om hur komplext ett spel är och Star Citizen är utan tvekan ett av de mest komplexa spelen som gjorts.

Vad sägs om 12 års produktion?

Medlem
Skrivet av B-itta:

Vad sägs om 12 års produktion?

Första åren var ju dock med ett väldigt litet team och med en annan motor etc.

En av de största anledningarna till den långa utvecklingstiden är att spelets omfattning har utökats dramatiskt i takt med att pengarna rullat in. Planen för hur spelet skulle se ut ifrån början var betydligt mindre ambitiöst, bl.a. med laddningsbilder för att "zona in" till planeter och rymdstationer. Planen för spelet i dag är väldigt annorlunda och har varit en stor teknisk utmaning.

En annan anledning är motorn. Jag skulle säga att hade de valt att göra en egen motor från början så hade det nog gått betydligt smidigare med utvecklingen. Nu valde man en motor som visade sig inte riktigt klara av det som spelet behövde i takt med att ambitionerna växte. Det ledde till en hel del problem som behövde lösas och tidigare kod och data som behövts göras om eller konverteras etc..

Men visst är det löjligt lång tid de hållit på, men spelet är också banbrytande på många sätt.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Detta är något som många inte verkar förstå, mer pengar innebär inte per automatik att man gör klart ett spel snabbare. Det finns en gräns för hur mycket man kan "dela upp" ett spel i och när man når den gränsen så kommer inga pengar i världen att hjälpa. Allting handlar om hur komplext ett spel är och Star Citizen är utan tvekan ett av de mest komplexa spelen som gjorts.

Ja, redan nu finns gameplay-loopar i star citizen som inte finns i något annat spel. Det är väl också därför dessa diskussion kommer upp hela tiden. Vi som lirar star citizen, trots alla buggar och att vi "bara" befinner oss i alphan, har många gånger mycket roligare i spelet än vad man får i ett AAA spel eftersom star citizen saknar många begränsningar som andta spel har. Bara den saken att du kan ta dig dit du kan titta. På ett annat spel kanske berget i bakgrunden endast är just en bakgrund, medans i star citizen så kan man besöka denna plats.

Att kunna trycka in fler personer i ett skepp, än vad det är designat för, göra egna event. Ja, det är verkligen sandboxens mecka för tillfället.

Jag uppfattar också star citizen mer än bara ett spel. Det är en livsstil eftersom många av de man kommer i kontakt med skapar eget matrial utanför spelet såsom 3d-printade skepp, träffar kallade bar citizen och dylikt som saknar motstycke från andra spel. Moddningcommunityn är stark i detta spelet, troligen främst för att spelet tagit så lång tid att utveckla, men samtidigt för att spelet är så detaljrikt. Det är kombinationen mellan dessa två element som jag uppfattar bygga upp den positiva bilden av star citizen.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Med varje uppdatering så lägger de in så man kan köpa de senaste skeppen i spelet istället. Med denna uppdatering så är listan större än vanligt. Det är flera tyngre stridsskepp som släpps samt en liten hover bike.

Aegis Redeemer (Gun ship som designades i en tävling av fans)
Crake Cutlass Steel (Litet drop ship baserat på Cutlass Black med pånitade kanoner och säten)
C.O. HoverQuad (En liten, lättare hover bike)
Crusader A2 Hercules Starlifter (Stor militär bombare och fraktskepp)
Crusader Ares Star Fighter Inferno (CIGs version av A10, BRRRRTTT!)
Crusader Ares Star Fighter Ion (Samma skepp men med en S7 Laser kanon)


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Brukar köra free fly emellanåt men det känns som att tiden springer ifrån spelet. Att spelet inte har laddtider och att världen känns oändlig är coolt men så vet man att det är helt dött där ute. Inga spelare, inga äventyr att upptäcka, ingen fauna, bara flyga omkring planlöst eller farma rymdstenar. Visst, man kan ta sig an några uppdrag men dessa är väldigt monotona.

Utöver det så börjar spelets grafik kännas ganska utdaterad med tanke på hur pass mycket gränserna pushas framåt i spelvärlden de senaste åren. Man kommer undan mycket när allt är på avstånd, eller i rymden där allt glänser mot svart bakgrund, men vid en närmare titt ser det mesta sådär ut. Särskilt urbana områden känns som kulisser snarare än pulserande miljonstäder som de ser ut att vara på håll.

Hade gärna backat spelet om det fanns en tydlig plan men allt jag ser från RSI är marknadsföring för att hålla projektet flytande. Jag menar senaste klippet jag såg var att man kunde gå ner under vattenytan, kunde inte tro mina ögon så dåligt det var men det marknadsfördes som världens grej inför patchen.

Nåväl, blir att försöka hoppa in nästa free fly och se vad som hänt. En dag kanske man sitter där och köpt ett par skepp. 😊

Medlem

Känns som att det är dags att testa SC igen.

Medlem

Prestandan har blivit märkbart bättre i och med att man börjat implementera en betydligt mer effektiviserad renderare. Det kanske är den bästa nyheten i denna patch och på tok för tekniskt för mig att förklara.

Medlem

Finns det en gräns för hur komplext ett spel kan bli? Jag tycker att om det blir för stort, har för många moment och spretar
åt olika håll så blir det inte roligt att spela i längden. Även om man kanske spelar på ett visst sätt så att man begränsar de delar av spelet man använder (typ rollspel) så kommer känslan av att man missar delar av spelet.
Jag hoppas att Star Citizen kommer att tilltala tillräckligt många spelare så att det blir en succé, själv ville jag bara ha en ny, förbättrad version av Starlancer.

Medlem
Skrivet av Largus:

Finns det en gräns för hur komplext ett spel kan bli? Jag tycker att om det blir för stort, har för många moment och spretar
åt olika håll så blir det inte roligt att spela i längden. Även om man kanske spelar på ett visst sätt så att man begränsar de delar av spelet man använder (typ rollspel) så kommer känslan av att man missar delar av spelet.
Jag hoppas att Star Citizen kommer att tilltala tillräckligt många spelare så att det blir en succé, själv ville jag bara ha en ny, förbättrad version av Starlancer.

Detta är väldigt offtopic, men jag fick en sån känsla i wow med, att det mer eller mindre var meningen att ha tillräckligt många alts för att kunna täcka majoriteten av de olika yrkena man kunde ta. Allt för att bli så självförsörjande som möjligt, men samtidigt för att kunna ta del av "hela" spelet. För många blev också detta startskottet för att få onlinespelet att kännas som ett arbete istället för ett spel med en massa tvång med dailys å bröte.

Nä, jag hoppas på motsatsen i star citizen. Det skall finnas så mycket att göra i star citizen att du dels måste ta hjälp av andra via handel för att få de grejer du vill ha tag i, samtidigt som spelet är så komplext att man inte kan bemästra hela spelet, utan blir tvungen att fokusera sig inom en specifik bransch för att bli en av toppspelarna inom just den delen. Sen kan alla göra allt mediokert som inte tränat sig inom de olika delarna.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Jo det flyter på mycket bättre, ligger på 100+ fps ibland med 4k upplösning. Känns som ett helt annat spel när det flyter på så bra.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Largus:

Finns det en gräns för hur komplext ett spel kan bli? Jag tycker att om det blir för stort, har för många moment och spretar
åt olika håll så blir det inte roligt att spela i längden. Även om man kanske spelar på ett visst sätt så att man begränsar de delar av spelet man använder (typ rollspel) så kommer känslan av att man missar delar av spelet.
Jag hoppas att Star Citizen kommer att tilltala tillräckligt många spelare så att det blir en succé, själv ville jag bara ha en ny, förbättrad version av Starlancer.

Jag gillar verkligen komplexiteten och den ambition CIG har. Det var det som fick mig att dras till Star Citizen. Mycket av det du gör hade andra spelutvecklare automatiserat för länge sedan i andra spel. Det bidrar otroligt mycket till inlevelsen, också eftersom spelet är uppbyggt kring att vara en helt sömlös upplevelse.

Däremot, vissa system tycker jag absolut att man bör effektivisera då det är hårfint innan upplevelsen vänder till att vara extremt frustrerande. Speciellt nu, när både prestanda och stabilitet är allt annat än pålitligt. Även om detta blivit bättre.

Håller för tillfället på att göra film med spelets inbyggda kameraverktyg och visst känns det som att spelets stabilitet och komplexa natur, stundtals och aktivt, jobbar emot en.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Men visst är det löjligt lång tid de hållit på, men spelet är också banbrytande på många sätt.

Snälla, berätta för alla i små drag hur detta Alpha spel är banbrytande? Vad gör Star Citizen som inga andra gör?

Medlem
Skrivet av employed:

Snälla, berätta för alla i små drag hur detta Alpha spel är banbrytande? Vad gör Star Citizen som inga andra gör?

Vill du ens veta? Annars så finner du ditt svar på youtube.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av employed:

Snälla, berätta för alla i små drag hur detta Alpha spel är banbrytande? Vad gör Star Citizen som inga andra gör?

Det jag uppfattar redan nu är banbrytande är bland annat denna 64-bitars instans med över 50 miljoner km från ena sida av ett solsystem till den andra. Riktigt coolt att man kan stanna vart som helst i rymden och skriva /showlocation och faktiskt se en koordinat som stämmer överens med din faktiska position ner till pikometern. Och ja, koordinaterna stämmer. Jag har åkt till varenda måne å planet och karterat planeterna i koordinater som jag sedan la in i ett kartprogram för att kontrollera så att det inte är en synvilla. Å jajamensan. Riktigt fräsigt! Nu insåg jag givetvis för sent att organisationen deepspace crew redan gjort detta, men aja det var ju roligt sålänge det varade 😁

En annan aspekt är hur du kan flytta olika fordon i ett skepp. Får du in fordonet i skeppet så kan du flytta det. Inga begränsningar mer än den fysiska rymden i cargobay. Det gäller förresten även människor också. Ta tex starterskeppet aurora. Den är gjord för 1, men du kan utan problem få in 3, kanske 4 i den och sedan flyga iväg. Det säger en hel del om vad du kan göra i star citizen. Det finns inga såna "hårda" begränsningar som man normalt möts av i ett dataspel. Har du en tank i tex battlefield och den är designad för 3 så kommer inte en 4:e in i tanken. Såna små detaljer gör spelet unikt då man kan göra saker som kanske inte var meningen. Som tex den videon jag såg när personerna ställt en nova-tank i cargobay på en C4 (stort fraktskepp) för att sedan öppna luckan på cargobay. På så vis kunde tanken skjuta stående i c4:ans cargobay, mot bland annat andra rymdskepp och dylikt. Helt galet, men det är bara fantasin som sätter gränserna idag 😀

Jag skulle kunna lista en hel radda här, men jag skulle säga att de punkterna jag skrev först med optimala möjligheter att spela spelet som du vill, troligen är det som jag främst tycker att spelet glänser över många anda AAA titlar redan idag 🙂

Hoppas att detta bringade nån form av klarhet vad för sorts element vi andra "frälsta" ser i detta buggparadis 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det jag uppfattar redan nu är banbrytande är bland annat denna 64-bitars instans med över 50 miljoner km från ena sida av ett solsystem till den andra.

Det riktigt coola är att dessa 50 miljoner km är sömlösa, där snackar vi imponerande. Samtidigt förstår man utmaningen med att öppna upp for fler än 50 spelare per server om allt detta ska funka som ett MMO.

Vad gäller det andra du skrev om att packa in både folk och grejer utan begränsning så funkar det alldeles för dåligt idag för att anses vara banbrytande egentligen. Dom har lyckats till viss grad men det är oftast kring skeppen och funktionerna där jag upplevt som mest buggar. Men jag håller med om att man är en bra bit på vägen att göra nått coolt även där. 😊

Medlem
Skrivet av IMSG:

Det riktigt coola är att dessa 50 miljoner km är sömlösa, där snackar vi imponerande. Samtidigt förstår man utmaningen med att öppna upp for fler än 50 spelare per server om allt detta ska funka som ett MMO.

Vad gäller det andra du skrev om att packa in både folk och grejer utan begränsning så funkar det alldeles för dåligt idag för att anses vara banbrytande egentligen. Dom har lyckats till viss grad men det är oftast kring skeppen och funktionerna där jag upplevt som mest buggar. Men jag håller med om att man är en bra bit på vägen att göra nått coolt även där. 😊

Ja, buggar finns det gott om, men potentialen finns där. Som jag skrev i flrsta inlägget så är det bara fantasin som sätter begränsningen idag då man kan bygga egna event om man bara är tillräckligt många. Visst, det tar nån timma med alla förberedelser, men det blir episka operationer därefter med. Sen saknas tyvärr många gameplay-loopar i star citizen idag, vilket gör spelet lite tråkigt om man spelar själv.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

12 år utveckling?
Ett MMO?
Alpha än så länge?
Spelar någon det?

Många som verkar gilla SC pratar ofta hur komplext det är. Som om det skulle betyda att det per automatik är roligt att spela.

Medlem
Skrivet av nDreaZ:

12 år utveckling?
Ett MMO?
Alpha än så länge?
Spelar någon det?

Många som verkar gilla SC pratar ofta hur komplext det är. Som om det skulle betyda att det per automatik är roligt att spela.

Ja, det beror ju på hur man ser på star citizen. Många spelare kommer endast online vid varje ny patch och lirar det frekvent i 2-3 veckor, för att sedan inte logga på innan nästa patch, Osv. Men det är också enbart den spelmässiga delen. Det är nämligen så att star citizen för många, inte längre bara är ett spel, utan en rörelse. Tex diverse IRL-möten via både officiella träffar via CIG, och alla de andra inofficiella träffar a la bar citizen som troligen aldrig blivit av om spelet kommit ut redan 2014.

Det är väl just också detta som gör spelet så tvetydigt då spelet som sådant aldrig blivit så populärt om inte spelet i sig hade tagit så lång tid att tillverka med diverse gameplay som saknar motstycke. Det intressessanta är väl det mediala intresset spelet faktiskt får pga den ofärdiga produkt med en såpass stor potential vilket gör att det skapar två läger, de som är för och emot. Ju mer dessa två parter diskuterar spelet, ju fler köper in sig.

Jag tror att den dagen star citizen släpps så kommer intresset medialt sett minska och därmed den gratis reklam som företaget får hela tiden. Det är då den riktiga utmaningen kommer.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/186...
Invictus börjar 20:e maj, kanske har dom free flight i samma veva.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

1
Skriv svar