Mobilspelet Warcraft Arclight Rumble avtäckt

ELF
Medlem

Ser ut som ett halvdant tower defense.
Hade de gjort ett ordentligt och matigt tower defense för alla enheter så skulle det kunna bli stort.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Många är så otroligt negativa. Ni behöver inte spela detta. Se det istället som en möjlighet för Blizzard att dra in cash från en annan (ny) publik så de kan finansiera sina AAA-titlar till PC.

Jag tyckte inte det såg fantastiskt ut i trailern, men jag kommer definitivt testa det. Kan vara ett skoj tidsfördriv då och då.

Medlem

När man går in på "Play Butik" och kollar utbudet av spel som finns där. Det enda man känner är att det är mög som ska krängas till mellanstadie-barn.
Mobilspel har ju tyvärr den viben med all reklam och "köp blåbär för att komma vidare i spelet, bara 99 kr stycket".

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Så folks åsikter = gnäll?

Eller är du en sådan som tycker att man endast bör dela sin åsikt om man har något positivt att säga?

Fast det är ett jävla gnäll faktiskt, och av FZs gnälligaste användare som alltid triggas av EA, Battlefield eller Blizzard.


signatur

IDKFA

Medlem

Tror frugan kommer va sugen, å kanske de stora barnen också. Kan jag spela coop med min familj lär vi göra det! Säkert 200% p2w, men så ser det ut idag för f2p.. hjälper inte å gnälla heller.

Har vi kul tillsammans kan jag absolut se mig kasta disponibel inkomst på det!

Spelvärlden har förändrats, men inte "vi" med den

Medlem

ser helt värdelöst ut, liknar nåt dom som gör clash of clans gjorde, va hette det clash royale ? inte min typ av spel :/

Medlem

Jag gillar såna här spel, ännu bättre med Warcraft som varumärke.
Verkar dock vara en liten rts-twist på det hela också.

Från mästare som skapade Diablo Warcraft staeceadt till pengar kåta mobil spela skapare ..sorg


signatur

New life, New hope

Medlem

Så oerhört tramsig presentation. Alla "skämt" föll pladask. Skämskudde igenom hela presentationen.

Spelet i sig kan nog faktiskt bli ganska kul. Lite positivt överraskad. Det är i princip en något mer avancerad version av ett av mina favoritmobilspel: Clash Royale. Alltså inriktat på action och att levla upp sina hjältar/soldater. Det är alltså inte ett standard "cash grab"-spel där man måste betala för att skynda på byggnader, forskning och soldater.

Medlem

wow and blizzard bad. please updoot

Medlem

Dont you have phones


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Tittar på trailern, och det som tränger undan alla andra tankar och intryck är: "Vilken överdjävulskt värdelös musik".

Medlem

Tror detta var nog beviset att Blizzard är inte längre samma företag, med samma värderingar och visioner, som det en gång var.

Revealen skriker Clash Royale, vilket är inte några konstigheter. Blizzard har alltid tagit ett populärt spelgenre och gjort sin egen twist på det med otrolig finslipning på mekanik och gameplay. Genre som känns lite för hardcore eller onödigt komplicerat för göra det mer mainstream och lättare att spela.

Det som är skillnad denna gång är att de inte fokuserar på reklamen vad som är unikt med spelmekaniken utan fokus att man ska spela detta för att det är Warcraft och samla på hjältar samt singleplayer/coop/vs läge. Det är med andra ord ett fokus på nostalgi och hur de tänker tjäna pengar genom samlarbegär från sin fanbase. Inte ens Heartstones reveal trailer fokuserade något på samla kort utan att det var det skulle vara mindre seriösare projekt med fokus på att vara kul. För vara en Blizzard trailer så känns detta så otrolig smutsig för sin fanbase.

Menar, hela trailern öppnar med ett mynt som går i ett slot och vi ser chibi collectable figures av warcraft figurer byggas. Vet inte hur man som tittare ska annat än se det och submentalt tänka på, och känna, hur ens pengar försöker luras från en. Det känns verkligen så out of touch att jag är chockad.

Om det rådde något tvivel innan så är detta är inte längre samma Blizzard.

Medlem

Hahaha sorgligt, såg ut som en kopia av ett spel som redan finns, kommer dock ej på vad det heter nu men sambon spelar det.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Nog för att jag tycker att Clash Royale, som Blizzard tycks ha plagierat, är ganska roligt. Det fick förgylla mina toalettbesök och tunnelbaneresor under 2-3 år (vilket var den tid det tog att nå master league utan att betala). Allt gott så. Mer än så förväntade jag mig inte av en ett generiskt mobilspel.

Vad som chockerar mig är att Blizzard av alla numera nöjer sig med att göra toalettunderhållning. Är det verkligen samma studio som en gång i tiden gjorde några av världens bästa spel? Det känns svårt att ta in.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Kanske missade jag det - var det snack om pay-to-win, ähm, jag menar, boost mot pengar...? Med tanke på att spelet är väldigt .... inspirerat .... av andra mobilespel så skulle jag tyvärr inte vara förvånat.

Medlem

Det har skvallrats lite om detta tidigare också: https://gamerant.com/activision-blizzard-games-mobile-devices... så jag är inte förvånad. Finns säkert många som kommer finna stort nöje med detta men ser inte ut att vara något för mig. Näst på tur är väl starcraft?

Klart mobilspel drar in mycket pengar, men frågan är hur activision blizzard kommer utnyttja vinsterna? Ser man på dungeon keeper fick vi ett sketet mobilspel och även 8 år efter syns inget dungeon keeper 3 i sikte... klart det finns "war of the overworlds" men det är inte samma sak, det är ingen ren uppföljare.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av PontusT:

Asså va fan? Försöker de medvetet ta död på Warcraft??

Hehe sådär tänkte många av oss när de lanserade Wow också

Medlem

Jag känner att rätt många i denna diskussionstråd inte är målgruppen för spelet som artikeln avhandlar. Utöver deras vilsenhet i ett antal år (vi har nog strategi och ledning att tacka för det), måste de också brygga över sina IP:n till de kommande generationerna.

Kanske är det inte de som övergivit oss, snarare att vi har vuxit ifrån varandra?

För egen del vill jag helst se att de omfamnar Linux eller en bredare flora av plattformar överlag (finns väl representerade på de flesta andra idag), vilket inte heller lär bli mer aktuellt när M$ tagit över skutan (utan att det ingår ett delvis tvång till själaförsäljning på 0-50%, de gör mycket bra men jag uppskattar inte att bli tvingad in i varianter jag inte bett om eller behöver, nu senast Mojang -> M$-konto).

Kanske blir det till slut Apple som går vinnande ur striden med kommande M-kreationer, åtminstone att de kommer utgöra spjuthuvudet i att få konsolidering på plats för all mjukvara i deras ekosystem på all hårdvara i deras ekosystem med mindre justeringar för de gränssnitt som finns till hands för kontroll. Utveckla en gång, publicera för hela ekosystemet!

Men, jag bara siar om framtiden på min kammare.

Vad vore en bal på slottet..

Medlem

Målgruppen är väldigt unga människor sen kastar dom in lootboxes.

Girighet pajar denna värld väldigt fort. Pajas företag.

Medlem
Skrivet av Lord Pingu:

Hur lång tid tar det dra igenom hela?

Några enstaka timmar. iirc finns det en "longplay" av genomspelning på youtube om man vill se igenom med

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Hehe sådär tänkte många av oss när de lanserade Wow också

Jaså? Jag minns inte annat än att folk var lyriska och exalterade innan WoW släpptes.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Jaså? Jag minns inte annat än att folk var lyriska och exalterade innan WoW släpptes.

Det var kanske mest vi rts-fans som ville ha ett warcraft 4 som blev deppiga. Sen blev det ju en av tidernas största succeer och jag försöker inte jämföra det här mobilspelet med wow Jag menar mest att det är rätt olika målgrupper och det här kanske kan vara ett sätt att få barn och den nya generationen att få upp ögonen för Warcraft som IP, även om många av oss andra hellre hade sett något annat. Jag har fortfarande underbara nostalgiska minnen av warcraft 1&2, från RTS-genrens storhetstid under slutet av 90-talet

Medlem

Folk är på något sätt förvånade över att ett stort företag försöker ta sig in på den i särklass största marknaden?
Jisses...

Och att man gör det pay-2-win är inte heller särskilt konstigt, då alla mobilspel och MMOs är pay-2-win idag.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Folk blir så upprörda av att Blizzard gör cheesy mobilspel. ALLA gör mobilspel idag. Låt dem göra det och dra in cash så kanske man slipper dålig skit på konsol/PC istället. Och på tal om att de ser barnsligt ut. Klart som fan det gör det, de vill ju att mina söner också ska gilla deras spel och prata om det med sina kompisar på skolgården!

Lär ju inte bli mindre nu när Microsoft köpt upp Blizzard som så många tydligen tyckte var en bra sak!

Vaddå ALLA?

Medlem

Rätt obvious att både Diablo Immortal och detta är riktat till en väldigt yngre målgrupp. Inget förvånande. Men klart man blir lite ledsen i ögat med tanke på vad Blizzard en gång i tiden stod för. Ni som svarade JA på "don't you have phones" jippi för er

Medlem

Tänk att vara en vuxen person och bli så upprörd (som vissa är i tråden) över att ett företag gör ett mobilspel. Det kan inte vara hälsosamt.

Medlem

Med tanke på att det enda sättet att åka elsparkcykel i stan är genom en app, ingen reklam, ingen hemsida eller annonsering och man såg de första fartdårarna på gatan innan man ens visste om att de etablerats här så ja, fjortisar och folk använder mobiler mer än du tror.
Inte fan orkar dagens folk/ungdomar installera warcraft då allt du gör idag är att använda en mobil och åka sparkcykel

Gillar man inte nya Blizzard spel så finns alltid Diablo 2 Ressurected
Oslagbart spel som är tidslöst, grafiskt perfekt, perfekt ljud/musik, spännande och enformigt som alla andra spel.

Gillar man nya kontroversiella spel kan man ju testa Acquitted, då kan får man ju avreagera sig på dagens utveckling
https://store.steampowered.com/app/1954750/Acquitted/

Medlem
Skrivet av Davio:

...
Menar, hela trailern öppnar med ett mynt som går i ett slot och vi ser chibi collectable figures av warcraft figurer byggas. Vet inte hur man som tittare ska annat än se det och submentalt tänka på, och känna, hur ens pengar försöker luras från en. Det känns verkligen så out of touch att jag är chockad.

Om det rådde något tvivel innan så är detta är inte längre samma Blizzard.

Haha, jag tänkte exakt samma sak...myntet satte ribban. Sen var det bara en lång känsla av "vad fan är det här"" och "vad går det ut på?". I slutet klämde de in "Collect over 60 heroes", som spiken i kistan. Då vet man vad det handlar om...hitta legendariskaultrasuperunikarares för att känna sig jättespeciell. Det enda som saknas nu är NFTs på toppen av moset.
Det hade varit kul ifall man fått se en liten indikation på gameplay istället för en frågeställning "men är det någon slags TD eller?"

Aja, jag kommer oavsett att ta ner det för att se hur det är ändå, jag spelar en del på mobil platta när jag inte har närheten till datorn...det kanske är kul, men det brukar ju liknande spel vara innan avskyn för betalningsmodellen får en att deleta det så hårt att det knastrar i glaset på mobilen. Det tråkigaste är väl att se hur Warcrafts varumärke dras igenom smutsen på det här viset.

Skrivet av Nomman:

...
Vad som chockerar mig är att Blizzard av alla numera nöjer sig med att göra toalettunderhållning. Är det verkligen samma studio som en gång i tiden gjorde några av världens bästa spel? Det känns svårt att ta in.

This.
Om de ändå hade spottat ut någonting annat än mjölkiga expansioner ett par gånger om året hade det väl varit en sak att kasta en tåt åt mobilmarknaden, men när spelen som släpps från en framgångsrik studio av det slaget är lika sällsynta som en midsommarafton utan regn så är det bara tragiskt.

Medlem

Det jag blev besviken på var följande:
Blizzard har varit mästare på feta demos vilket de bevisat även till sitt andra mobilspel Hearthstone.
Detta saknades
Sen musiken, va fan

Skriv svar