Inga konkreta planer för Shenmue 4, avslöjar Yu Suzuki

Robot
Inga konkreta planer för Shenmue 4, avslöjar Yu Suzuki

Om det händer blir spelet bredare.

#shenmue, #shenmue-iv


It's not a lake, it's an ocean

Suzuki menar att Shenmue III kan ha fått nykomlingarna att känna sig förbisedda. Han säger också att han är taggad på att göra Shenmue IV, och då ha en bredare målgrupp i sikte än sist.

Detta skulle han ha tänkt på tidigare. Shenmue är nisch, och om det någon gång skulle kunna bredda sin publik var det genom det tredje spelet tack var eall gratis uppmärksamhet det fick. I stället valde Yu Suzuki att göra det väldigt smalt för att behaga fansen.

Shenmue III var inget dåligt spel, men så frustrerande mycket bortslösad potential. När han nu äntligen fick chansen att göra denna fortsättning, valde han att fokusera på minispel och lägga tid på att skapa ett jäkla Save Shenmue-tempel i stället för att ta berättelsen framåt så mycket som möjligt. Trots Kickstarterrekordet och stödet från Deep Silver och Sony misslyckades Yu Suzuki med att förverkliga alla Kickstarter-nivåer. Baisha uteblev helt, och slutet blev snöpligt rumphugget. Han fick slut på tid och pengar, helt enkelt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Shenmue 4 ska göras "för alla", det vill säga det ska även släppas på Xbox?

Medlem

Jag var glad över att överhuvudtaget fått spela det men berättelsen borde ärligt talat ha avslutats i Shenmue III. Det är störande att Yu Suzuki inte lärde sig av gamla misstag och inte tog detta unika tillfälle i akt att bara knyta ihop storyn bäst det gick utan att vi likt förbannat fick ännu ett fortsättning följer som slut.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Jag tyckte 3an såg helt bedrövlig ut men sen så lirade jag aldrig originalen så förstår att som fan av de så uppskattade man nog 3an mer.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fiigaro:

Jag tyckte 3an såg helt bedrövlig ut men sen så lirade jag aldrig originalen så förstår att som fan av de så uppskattade man nog 3an mer.

Så är det. Men även som ett fan som backade det tredje spelet med en substantiell summa kände jag att Yu Suzuki borde ha tagit de av den utveckling som skett i branschen de senaste 20 åren, blickat mer framåt än bakåt. Det hade blivit ett bättre spel. Shenmue var ju ett banbrytande spel, ett spel som bröt ny mark. Shenmue III utvecklade ingenting.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Suzuki menar att Shenmue III kan ha fått nykomlingarna att känna sig förbisedda. Han säger också att han är taggad på att göra Shenmue IV, och då ha en bredare målgrupp i sikte än sist.

Detta skulle han ha tänkt på tidigare. Shenmue är nisch, och om det någon gång skulle kunna bredda sin publik var det genom det tredje spelet tack var eall gratis uppmärksamhet det fick. I stället valde Yu Suzuki att göra det väldigt smalt för att behaga fansen.

Shenmue III var inget dåligt spel, men så frustrerande mycket bortslösad potential. När han nu äntligen fick chansen att göra denna fortsättning, valde han att fokusera på minispel och lägga tid på att skapa ett jäkla Save Shenmue-tempel i stället för att ta berättelsen framåt så mycket som möjligt. Trots Kickstarterrekordet och stödet från Deep Silver och Sony misslyckades Yu Suzuki med att förverkliga alla Kickstarter-nivåer. Baisha uteblev helt, och slutet blev snöpligt rumphugget. Han fick slut på tid och pengar, helt enkelt.

Med tanke på första bilderna och trailern som visades så är jag mer än nöjd med slutresultatet. Det var verkligen Shenmue (med allt vad det innebär), men jag förstår samtidigt att det inte är ett spel för alla. Det som drar ner betyget för mig är storyn, som inte alls tar några kliv framåt.
Men atmosfären var fantastisk dock, rakt igenom, och jag kände verkligen att jag vill bosätta mig i både byn och staden man sen hamnar i. Designen var det verkligen inget fel på.

Jag skulle nog ranka spelen såhär:

SHENMUE
SHENMUE 3
SHENMUE 2

Medlem

För mig slutade Shenmue i och med del två. Shenmue 3 klickade aldrig för mig, så får leva med de fantastiska äventyr som original-spelen är, utan att någonsin få ett värdigt avslut på själva storyn. Min enda förhoppning med Shenmue som spelserie är att Sega portar HD-utgåvorna till Switch så jag orkar sätta in alla timmar som spelen kräver igen.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av PGR1985:

Med tanke på första bilderna och trailern som visades så är jag mer än nöjd med slutresultatet. Det var verkligen Shenmue (med allt vad det innebär), men jag förstår samtidigt att det inte är ett spel för alla. Det som drar ner betyget för mig är storyn, som inte alls tar några kliv framåt.
Men atmosfären var fantastisk dock, rakt igenom, och jag kände verkligen att jag vill bosätta mig i både byn och staden man sen hamnar i. Designen var det verkligen inget fel på.

Jag skulle nog ranka spelen såhär:

SHENMUE
SHENMUE 3
SHENMUE 2

Det var ett bra spel, 7/10 skulle jag säga. Men också bortslösad potential, mycket utfyllnad och berättelsen rörde sig som sagft knappt framåt alls.

Jag skulle ranka dem så här:

Shenmue II
Shenmue
Shenmue III


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det var ett bra spel, 7/10 skulle jag säga. Men också bortslösad potential, mycket utfyllnad och berättelsen rörde sig som sagft knappt framåt alls.

Jag skulle ranka dem så här:

Shenmue II
Shenmue
Shenmue III

Där ser man!

Jag körde om spelen när HD-versionerna kom ut, och andra delen kändes bara som massa dialog till ingen nytta. Spring hit och sen dit. Andra delen kändes klart enformigare än den mästerliga första delen i sagan.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av PGR1985:

Där ser man!

Jag körde om spelen när HD-versionerna kom ut, och andra delen kändes bara som massa dialog till ingen nytta. Spring hit och sen dit. Andra delen kändes klart enformigare än den mästerliga första delen i sagan.

Alla tre spel går ju en hel del ut på att springa hit och dit. Jag gillade det storslagna i tvåan, Shenmue känns väldigt litet i jämförelse. När man kommer till utkanterna av Guilin (eller Langhuishan som det också kallas i spelet) är det magiskt. Hongkong är också coolt, och nya karaktärer som Ren och Joy är roliga. Fotoläget var också kul när det begav sig. Tog många fina bilder, minns jag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Jag var glad över att överhuvudtaget fått spela det men berättelsen borde ärligt talat ha avslutats i Shenmue III. Det är störande att Yu Suzuki inte lärde sig av gamla misstag och inte tog detta unika tillfälle i akt att bara knyta ihop storyn bäst det gick utan att vi likt förbannat fick ännu ett fortsättning följer som slut.

Ja, stor risk nu att det aldrig blir avslutat.
Kan samtidigt förstå att han inte vill att berättelsen skyndas på, stressas fram.
Som Game of Thrones, som var så bra...

(Jag kan fortfarande inte riktigt fatta att jag faktiskt har spelat Shenmue 3, och att jag kan hålla det i mina händer)

1
Skriv svar