Mobilspelet Warcraft Arclight Rumble avtäckt

Medlem
Skrivet av noreason:

Vaddå ALLA?

EA-Spel som Sims och alla sportspel, Civ 6, Fortnite, PUBG, Apex Legends, Netmarble gör väl mobilspel åt alla MMO du kan tänka dig plus typ Ni No Kuni. Bethesdas Fallout, Square Enix med Final fantasy, Genshin Inpact, Sonic, flera Super Mario-spel, Roblox, Pokemon Unite, League of Legends, alla kortspel, Baldurs gate, Fire Emblem, The Witcher, XCOM, Minecraft, Need for speed, Crash Bandicoot, GTA, Dead Cells, Terraria, Slay the spire, Little Nightmare, Hitman, Worms, Company of Heroes, Titan Quest, Chrono Trigger, Farming Sim... Med mera🤷🏼‍♂️

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Hehe sådär tänkte många av oss när de lanserade Wow också

Kanske det, men jag var inte en av dem RTS-genren hade ju både Warcraft och Starcraft från ett och samma företag, men visst vill man altid ha mer av det goda.

Skrivet av Dunder:

Folk är på något sätt förvånade över att ett stort företag försöker ta sig in på den i särklass största marknaden?
Jisses...

Och att man gör det pay-2-win är inte heller särskilt konstigt, då alla mobilspel och MMOs är pay-2-win idag.

Förvånad? Nej.

Positivt? Nej.

Medlem

En sak som jag har funderat på. Alla visste ju att det skulle vara ett mobilspel i förväg. Varför blir folk så arga nu? Trodde man att det skulle bi ett PC-spel på mobil?

Medlem
Skrivet av Maguz:

Både Steam och Blizzard har varit riktigt sjysta när det kommit till sånt för min del så du får vänta och se. Ringa till Sony var något annat, de behandlade mig nästan som en kriminell.

Jag har själv haft goda upplevelser med både Blizzard och Sony, Blizz var enbart mailväxling men Sony var via telefon och fick bra snabb hjälp. Kan tänka mig att det generellt handlar om vem peronen på andra sidan är inte så mycket företagen.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Ska bli intressant att se vad det blir av det hela.

Ja, jag tänkte bara hoppa över spelet... tills jag såg att det faktiskt fanns coop på det. Det kan ju bli nåt man kan lira ihop med arbetskamraterna på rasten 😀


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Tänk att vara en vuxen person och bli så upprörd (som vissa är i tråden) över att ett företag gör ett mobilspel. Det kan inte vara hälsosamt.

Det handlar väl om att tiden kunde gått till något vettigare eller att det är rätt trist att se något man gillade gång på gång bara gå ned sig mera.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Tänk att vara en vuxen person och bli så upprörd (som vissa är i tråden) över att ett företag gör ett mobilspel. Det kan inte vara hälsosamt.

Jag blev otroligt arg när Microsoft lanserade Officepaketet till smartphone. Fan alltså, de är ju ett företag som ska göra program till PC!

Medlem
Skrivet av Najkan:

Det handlar väl om att tiden kunde gått till något vettigare eller att det är rätt trist att se något man gillade gång på gång bara gå ned sig mera.

De lär ju ha fler än ett utvecklingsteam. De som jobbade med detta lär knappast påverkat de övriga teamen.

Medlem
Skrivet av Dralion:

De lär ju ha fler än ett utvecklingsteam. De som jobbade med detta lär knappast påverkat de övriga teamen.

Sant, det måste ju vara därför vi bokstavligen drunknar i kvalitativa spel från Blizzard nu för tiden

Skribent
Skrivet av nDreaZ:

Rätt obvious att både Diablo Immortal och detta är riktat till en väldigt yngre målgrupp. Inget förvånande. Men klart man blir lite ledsen i ögat med tanke på vad Blizzard en gång i tiden stod för. Ni som svarade JA på "don't you have phones" jippi för er

Diablo Immortal skulle jag nog inte säger är riktat mot yngre. De är så blodigt och grisigt som alla andra Diablo-spel. Sen har du ju förstås rätt i det andra, en svunnen tid typ.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Lite komiskt att Asmongold har nästan sju gånger så många tittare som Blizzard:
https://i.imgur.com/zTEQcsB.png

Deras tittarantal droppade rejält för alla deras grejer när dem gick från Twitch till YouTube.

Helt ärligt är det för omständligt och gömt att leta upp live streams på Youtube.

Medlem
Skrivet av Ender:

Sant, det måste ju vara därför vi bokstavligen drunknar i kvalitativa spel från Blizzard nu för tiden

Det enda skräpspelet Blizzard släppt sen slutet av 90-talet måste väl ändå vara heroes of the storm.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Det enda skräpspelet Blizzard släppt sen slutet av 90-talet måste väl ändå vara heroes of the storm.

Ah, nyckelordet var egentligen "drunknar", som i att det släppts alldeles för lite spel, speciellt nya sådana. remakes och versioner av gamla tycker jag knappast räknas. HotS var ändå ett ok försök att slå sig in i den genren, och kanske hade de lyckats bättre med det spelet ifall de hade havt samma upplägg som DotA, med fan-skapat innehåll, istället för att kränga allt själva.

Medlem

Usch, jag känner att Blizzard har låst in sig i krubban med sina mjölkkor och nu sitter och dränerar dem till sista droppen. Det är ingenting konstigt med det, ifall allt man bryr sig om är pengar, men folk beundrade aldrig Blizzard för att de bara brydde sig om pengar heller.
Ge upp woW nu någon gång, som bara är en urvattnad bromskloss i Lore. Säg att Dragon Isle är den sista och fokusera på ett WC4 rts istället, och förnya både genren och Warcraft ihop. Efter några år kan de släppa next gens WoW2 istället. Ut med Diablo 4 någon gång, och Overwatch 2. Släpp ett par nya IP'n, våga lite för i helvete! Det är ju knappast så att de inte har råd att släppa något dåligt.

GÖR något för alla miljarder som communityn har betalat in de senaste 20 åren! Som det känns nu har de ju liksom lagt ner som spelstudio.

Medlem

Bara jag som stör mig ordentligt mycket på att footmannen är dubbelt så stor som en grunt?

Medlem

Ser ut som något jag kan tänka mig spela! Har varit anti-mobilspel innan, men det finns flera roliga.

Min hypotes är att OM de vill visa att de går åt någon som helst "rätt riktning". Är detta ett test/billigare hype potentiellt för nya och fler spel i Warcraft universumet. Precis som Diablo Immortals skapas i samma tid som Diablo 4, ge olika spelare fler alternativ och skapa mer hype kring spelen. Det kan också ge lite av en indikation på vad spelare faktiskt vill ha, genom att spelare är mer aktiva vid ett announcement.

Alternativt, släpper de bara ett mobilspel, för att locka andra spelare än de "vanliga".

Själv ser jag det som bara positivt om det blir populärt och förhoppningvis blir en springbräda till nya och fler projekt i framtiden. Jag hellre se mer Warcraft än mindre.

Medlem

Nu börjar man känna igen Blizztards mer skräp åt folket...

Medlem
Skrivet av Ender:

Usch, jag känner att Blizzard har låst in sig i krubban med sina mjölkkor och nu sitter och dränerar dem till sista droppen. Det är ingenting konstigt med det, ifall allt man bryr sig om är pengar, men folk beundrade aldrig Blizzard för att de bara brydde sig om pengar heller.
Ge upp woW nu någon gång, som bara är en urvattnad bromskloss i Lore. Säg att Dragon Isle är den sista och fokusera på ett WC4 rts istället, och förnya både genren och Warcraft ihop. Efter några år kan de släppa next gens WoW2 istället. Ut med Diablo 4 någon gång, och Overwatch 2. Släpp ett par nya IP'n, våga lite för i helvete! Det är ju knappast så att de inte har råd att släppa något dåligt.

GÖR något för alla miljarder som communityn har betalat in de senaste 20 åren! Som det känns nu har de ju liksom lagt ner som spelstudio.

Du tycker de ska sluta mjölka sina spelserier samtidigt som du vill att dem ska släppa fler spel i samma serier de alltid gjort?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Du tycker de ska sluta mjölka sina spelserier samtidigt som du vill att dem ska släppa fler spel i samma serier de alltid gjort?

Gör bara spel som passar in i min världsbild, annars lägger jag mig ner och skriker på golvet!!!

Trodde bara att mina barn var så här inkonsekventa i tvåårsåldern.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Du tycker de ska sluta mjölka sina spelserier samtidigt som du vill att dem ska släppa fler spel i samma serier de alltid gjort?

Jag tycker att de ska avsluta de projekt de hållit på med i åratal, samt gå vidare med dem som står i parkerade vid mjölkpumpen (WoW). Det finns fortfarande mycket man KAN göra med Warcraft, som t.o.m. det här mobilspelet visar, men få vettiga saker går att göra med det när det är låst till aldrig sinande WoW-expansioner.
Med tanke på att jag även nämnde nya IP’n så känns det dock som att du misstolkade mig avsiktligt. Vad har du själv för förslag på hur Blizzard kan nå tillbaka till den kvalitet och höga standard som fick oss att älska deras spel från början?

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag tycker att de ska avsluta de projekt de hållit på med i åratal, samt gå vidare med dem som står i parkerade vid mjölkpumpen (WoW). Det finns fortfarande mycket man KAN göra med Warcraft, som t.o.m. det här mobilspelet visar, men få vettiga saker går att göra med det när det är låst till aldrig sinande WoW-expansioner.
Med tanke på att jag även nämnde nya IP’n så känns det dock som att du misstolkade mig avsiktligt. Vad har du själv för förslag på hur Blizzard kan nå tillbaka till den kvalitet och höga standard som fick oss att älska deras spel från början?

Tror du inte att ett av världens största spelföretag skulle kunna hålla flera Warcraft projekt igång samtidigt om de ville? Eller hur menar du att det inte går pga WoW?

Medlem
Skrivet av abso:

Tror du inte att ett av världens största spelföretag skulle kunna hålla flera Warcraft projekt igång samtidigt om de ville? Eller hur menar du att det inte går pga WoW?

Lore, som jag skrev.

Medlem
Skrivet av Ender:

Lore, som jag skrev.

Fast man kan gå runt lore. WoW kan gå in på ett alternativt tidslinje där en händelse som är avgörande händer i WoW, och det finns olika alternativ som kan hända. Då kan WoW gå utanför Lore som är baserat i böcker och tidigare, och man kan skapa Warcraft 4 som fortsätter Loren från samma händelse med den tidslinje. Och böckerna kan gå en annan väg. På så sätt kan man hålla alla 3 alternativ separata ifrån varandra utan att man behöver göra retcons.

Det där är bara ett alternativ av många sätt att kunna brancha lore till spel. De kan göra Warcraft 4 som följer specifik ras eller NPC, där spelet sker i samband som händelser i WoW. Ta t.ex. ett Warcraft 4 spel som handlar om Dragonflight, eller boken Warcraft: Day of the Dragon som skulle ge mer Lore till Dragonflight och gör loren mer komplett till expansionen.

Jag ser personligen inga problem om att skapa ett Warcraft 4 RTS samtidigt som man utvecklar World of Warcraft. Kan man skriva böcker som World of Warcraft: Shadows Rising som är en bok som handlar om det som händer mellan Battle for Azeroth och Shadowlands, då kan man även skapa spel som binder ihop events som händer mellan expansioner.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Fast man kan gå runt lore. WoW kan gå in på ett alternativt tidslinje där en händelse som är avgörande händer i WoW, och det finns olika alternativ som kan hända. Då kan WoW gå utanför Lore som är baserat i böcker och tidigare, och man kan skapa Warcraft 4 som fortsätter Loren från samma händelse med den tidslinje. Och böckerna kan gå en annan väg. På så sätt kan man hålla alla 3 alternativ separata ifrån varandra utan att man behöver göra retcons.

Det där är bara ett alternativ av många sätt att kunna brancha lore till spel. De kan göra Warcraft 4 som följer specifik ras eller NPC, där spelet sker i samband som händelser i WoW. Ta t.ex. ett Warcraft 4 spel som handlar om Dragonflight, eller boken Warcraft: Day of the Dragon som skulle ge mer Lore till Dragonflight och gör loren mer komplett till expansionen.

Jag ser personligen inga problem om att skapa ett Warcraft 4 RTS samtidigt som man utvecklar World of Warcraft. Kan man skriva böcker som World of Warcraft: Shadows Rising som är en bok som handlar om det som händer mellan Battle for Azeroth och Shadowlands, då kan man även skapa spel som binder ihop events som händer mellan expansioner.

Sant, det är inte omöjligt. Jag ser dock WC4 som ett bra sätt att föra historien vidare och kunna skapa en framtida brygga till ett WoW2. Tycker man att WoW är helt perfekt i sin nuvarande form, och att spelarantalet reflekterade det, så kan man ju traggla på med expansioner och göra något i stil med det du säger...alternativa tidslinjer, alternativa universum...vilket ofta blir en rörig ursäkt från att följa en klar röd linje.
Det är bara en personlig åsikt, men jag är övertygad om att WoW behöver en paus för att Blizzard ska hitta formen igen, om det ens är möjligt...ett steg tillbaka och komma igen med ett spel i nutiden, inte en 20 år gammal teknik som piffas upp om och om igen.

Medlem
Skrivet av Ender:

Sant, det är inte omöjligt. Jag ser dock WC4 som ett bra sätt att föra historien vidare och kunna skapa en framtida brygga till ett WoW2. Tycker man att WoW är helt perfekt i sin nuvarande form, och att spelarantalet reflekterade det, så kan man ju traggla på med expansioner och göra något i stil med det du säger...alternativa tidslinjer, alternativa universum...vilket ofta blir en rörig ursäkt från att följa en klar röd linje.
Det är bara en personlig åsikt, men jag är övertygad om att WoW behöver en paus för att Blizzard ska hitta formen igen, om det ens är möjligt...ett steg tillbaka och komma igen med ett spel i nutiden, inte en 20 år gammal teknik som piffas upp om och om igen.

Jo, men samtidigt så ser vi hur fans gillar att försöka pyssla ihop tidslinjer och vad som är "canon" och vad som är alternativ. Ett exempel skulle vara Zelda, https://www.dkoldies.com/blog/history-of-hyrule-the-official-... och innan Nintendo ens visade något officiellt så försökte fans lägga ihop vad dem trodde var tidslinjen.

Personligen ser jag inget problem med att Blizzard håller WoW vid liv. Det är trotsallt spelet som drar in mest pengar (vet inte om CoD drar in mer nu när det är ActivisionBlizzard) om vi jämför med deras RTS spel.

Jag vill se Warcraft 4, har velat se det länge. Men däremot så tycker jag inte att man behöver sluta med något för att fortsätta med något annat. Som sagt, det finns flera Warcraft-böcker som man inte har besökt i World of Warcraft, där man kan ha Warcraft 4 utspelande, utan att det stör varken tidslinjen eller möjligheter för WoW att fortsätta med expansioner.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jo, men samtidigt så ser vi hur fans gillar att försöka pyssla ihop tidslinjer och vad som är "canon" och vad som är alternativ. Ett exempel skulle vara Zelda, https://www.dkoldies.com/blog/history-of-hyrule-the-official-... och innan Nintendo ens visade något officiellt så försökte fans lägga ihop vad dem trodde var tidslinjen.

Personligen ser jag inget problem med att Blizzard håller WoW vid liv. Det är trotsallt spelet som drar in mest pengar (vet inte om CoD drar in mer nu när det är ActivisionBlizzard) om vi jämför med deras RTS spel.

Jag vill se Warcraft 4, har velat se det länge. Men däremot så tycker jag inte att man behöver sluta med något för att fortsätta med något annat. Som sagt, det finns flera Warcraft-böcker som man inte har besökt i World of Warcraft, där man kan ha Warcraft 4 utspelande, utan att det stör varken tidslinjen eller möjligheter för WoW att fortsätta med expansioner.

Jag säger inte helt emot dig, även om jag personligen föredrar mitt scenario. Jag skulle tro att det är långt färre som gillar att pussla ihop fragmenten av en massa osammanhängande berättelser och sortera bort dem som är ogiltiga parallellberättelser från de som är "canon", än vad det är som vill ha en linjär story...vilka i sig inte utesluter att man kan behandla parallella händelser.
Samma sak är det med loren i Warcraft...den har varit det som från början definierade lore, universum och som var starten på allt. Att reducera slenderness där till något sidetrack vore bara för trist, även om det naturligtvis "går". Det där som händer mellan raderna, tillägg efter den riktiga storyn är berättad, prequels, mellanspel som "men när den den där karaktären som dog i avsnitt 9 var ung hände det här!", etc, hör inte hemma i det huvudsakliga berättandet.

Det är inte så att du är lite rädd att släppa greppet om WoW för ett tag?

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag säger inte helt emot dig, även om jag personligen föredrar mitt scenario. Jag skulle tro att det är långt färre som gillar att pussla ihop fragmenten av en massa osammanhängande berättelser och sortera bort dem som är ogiltiga parallellberättelser från de som är "canon", än vad det är som vill ha en linjär story...vilka i sig inte utesluter att man kan behandla parallella händelser.
Samma sak är det med loren i Warcraft...den har varit det som från början definierade lore, universum och som var starten på allt. Att reducera slenderness där till något sidetrack vore bara för trist, även om det naturligtvis "går". Det där som händer mellan raderna, tillägg efter den riktiga storyn är berättad, prequels, mellanspel som "men när den den där karaktären som dog i avsnitt 9 var ung hände det här!", etc, hör inte hemma i det huvudsakliga berättandet.

Det är inte så att du är lite rädd att släppa greppet om WoW för ett tag?

Har inte spelat WoW sen TBC Classic släpptes, och slutade med Retail redan under patchen 9.0, så nej, är inte rädd att släppa greppet på spelet. Jag argumenterar med spelarbasen i åtanke, WoW drar in för mycket pengar för att logiskt sluta spelet. ActivisionBlizzard har investerare som de måste tillfredsställa, dvs dra in så mycket pengar som möjligt.

Att lägga ner WoW för WC4 skulle inte tillgodose investerare, och inte heller de miljoner spelare som fortfarande har kul i WoW. Så vad har man för alternativ? Jo, skapa WC4 parallelt med WoW.

Sen gällande tidslinjer, vi har redan sånt i WoW, med Chromie. Flera instancer är att man går tillbaka i tiden för att förhindra att tidslinjen ändras. Så de har redan förutsättningar för att kunna skapa spel med alternativ tidslinje.
Sen finns det många gap i loren i WoW, gap som kan fyllas i med separata spel. Just nu fyller de gapen med böcker eller nya quests i framtida expansions.

Jag skulle inte ha något emot att spela WC4 som är baserad under Shadowlands t.ex.. Ett exmpel skulle kunna vara att eftersom alla "heroes" är i Shadowlands, så måste andra ta över i Azeroth under tiden där det finns annat hot som har uppstått. Något som kanske kan koppla ihop varför Dragon Isles måste väckas upp för att kalla till drakarna.

Helt ärligt, så önskar jag att spelen har egen story som inte har med böckerna och göra. Och att böckerna är det som är den riktiga "canon". Tänker t.ex. Star Wars spel som t.ex. Fallen Jedi Order, som är en helt egen story som inte tillhör canon. Eller Rogue One som binder ihop prequel med sequel.

Men vi tycker olika, och det är fine Jag anser inte att WoW behövs läggas ner bara för att kunna skapa en RTS spel i samma universum eller lore

Skriv svar