Diskutera - Vilket är 90-talets bästa spel?

Robot
Diskutera - Vilket är 90-talets bästa spel?
Medlem

Det finns så sjukt många bra spel, men jag måste nog ändå säga Diablo 2 som definierat en hel genre sen dess. Age of empires 2 är väl nära, men den genren kändes mer klar redan innan.

Edit: dålig koll på årtal tydligen Diablo 2 släpptes ju 2000... Får väl bli Diablo 1 då!

Medlem

Totalt omöjlig fråga att besvara 😄 men det spelet jag ofta kommer tillbaka till är Chrono Trigger. Makalöst magiskt mästerverk!


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Måste nog vara Mario Kart 64 ändå. Koncentrerad spelglädje som kunde avnjutas tillsammans med kompisar eller med mamma och pappa. Alla kunde plocka upp en handkontroll och förstå spelet utan krusiduller.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det finns så sjukt många bra spel, men jag måste nog ändå säga Diablo 2 som definierat en hel genre sen dess.

Som släptes på 2000 talet…

Edit: Kan tillägga att jag också hade en 1999 feeling på Diablo II men tycker att många 1998-2001 spel flyter ihop till en massa av minnen över de spel som slättes i mitten av tonåren.

Medlem

Tjossan, det blir inte lätt. Men verklig "game changer" var ju quake men kanske framförallt quake 2. Hände ganska mycket mellan 90 och 99 får man ju säga

Vet inte om jag håller dem som mina favoriter dock

Medlem

Carmageddon 2.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Som släptes på 2000 talet…

Haha du har rätt! Jag va helt säker på att det va 1999, men det va ju 2000!
Då får jag väl ändra mig och säga Age of Empires 2 då Alternativt Diablo 1 som ju ändå la grunden

Gnällkuk

Quake.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag kan inte välja mellan 3D-giganter som Ocarina of Time, Half Life och Super Mario 64 på en sidan, och på andra 2D-klassiker som A Link to the Past , Super Metroid och Final Fantasy VI. 90-talet var då spel nära på perfekterade 2D och började gå över till 3D.

Edit: Min Steam Deck med alla emulatorer har gjort att jag börjar återupptäcka gamla klassiker. Spelade nyligen igenom A Link to the Past och nu är jag på Ocarina of Time och Super Metroid. Så jag får nog återkomma till den här frågan

Medlem

multiplayer spel : Super smash bros till N64

single : Little big adventure

Medlem

Donkey Kong Country 2, Sonic the Hedgehog 2, Super Mario 64, Super Castlevania IV, Mega Man X...


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Går inte att sätta fingret på, finns väldigt många bra spel i så himla många genrer.

Men Heroes of might and magic 3 och dess expansioner samt Mario kart 64 ligger högt på listan.
Megaman X, Castlevania: SOTN, FF6 och FF7 är ju också riktigt bra.
Worms 1,2 och Duke3D också

Medlem

Tänkte säga The Legend of Zelda: Ocarina of Time men nej det får bli The Legend of Zelda: A Link to the Past nu när man spelar om en del gamla klassisker så håller inte N64 kontrollerna och bilduppdatering in måttet längre.

(Även om mitt favorit 90tals spel är Fallout 2 men det har inte åldrats super heller)

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Som släptes på 2000 talet…

k

Medlem

Unreal Tournament

Medlem

Quake


signatur

IDKFA

Total Annihilation.

Skribent
Skrivet av Kalliban:

Det finns så sjukt många bra spel, men jag måste nog ändå säga Diablo 2 som definierat en hel genre sen dess. Age of empires 2 är väl nära, men den genren kändes mer klar redan innan.

Edit: dålig koll på årtal tydligen Diablo 2 släpptes ju 2000...

Skulle ändå säga att du delvis har rätt om du tar bort "2:an". Diablo 1 var ju det som startade allt och var ju sjukt populärt på sin tid. Även om 2an var större, men då mycket på grund av Internet och att det fanns i allas hem när det spelet släpptes. När jag var på LAN-partyn så var det ju typ Quake, Warcraft 2/Age of Empire/C&C och Diablo 1 som spelades på den tiden.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Medlem

det är Duke Nukem 3D helt enkelt, helvete vad jag älskade det spelet. varvade på alla svårigheter 6 ggr styck och gjorde säkert 100 egna kartor, det bara tog aldrig slut. bästa bästa

quake kort därpå, det var fett, även unreal tournament


signatur

//monster

It's not a lake, it's an ocean

Herregud så svårt. Eller omöjligt. 90-talet var ju oerhört progressivt, vi gick från 2D till 3D, från sidoscrollande plattformsspel till storspel som Resident Evil och Tomb Raider, Sega Rally och Gran Turismo.

Men jag har förstås, precis som alla andra, mina egna favoriter. Jag växte upp under 16-bitseran så Mega Drive kom att påverka mig väldigt mycket. Sonic 2 har alltid varit mitt favoritspel från denna era, men rent objektivt är Sonic 3 & Knuckles faktiskt det bättre spelet. Här spände man verkligen bågen och tänjde på gränserna för vad som var möjligt under denna tid.

Dessutom har det den kanske snyggaste logotypen någonsin. Och världens roligaste minispel?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

KoP
Medlem

The Settlers.

Quake-konnässsör
Avstängd

Ocarina of Time.
Den mest magiska upplevelsen för mig.

Medlem

Super Mario Bros 3 (släpptes i Sverige 1991). En total "game changer". Vinnare trots spel som Half-Life, Duke Nukem 3D, Quake, Dune mfl.

Medlem

Finns så många bra spel att nominera från 90-talet, men det första som dyker upp i huvudet är Quake III: Arena

Grafiken, musiken, vapenkänslan, level designen. Allting klaffade perfekt!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Medlem

Action quake 2.. så många bra banor man laddade hem på modemet.

Medlem

EverQuest. Det första riktiga MMORPG av rang, duckar för alla UO-fans här.

Skriv svar