Diskutera - Vilket är 90-talets bästa spel?

Medlem
Skrivet av almblad:

Kvuakewurld

Oslagbart.

Medlem

Zelda ocarina of time? Kanske..

Medlem

Jämt skägg mellan quake, system shock 2 och unreal 1. Men skulle säga Quake, är i princip odödligt. Spelar det än idag. Glquake "skriker" ju 90-tal:


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Gnällkuk
Skrivet av almblad:

Kvuakewurld

Det hade jag ju egentligen velat svara, men det är ju en mod så tänkte att det kanske inte var godkänt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Command and Conquer
KANE LIVES IN DEATH!
Settlers

Little Big Adventure..
musiken e magisk

Q3 Arena..
minns vi lanade demot som IDIOTER och detta va på 56k tiden.. GetRight programmet räddade många filer
Red Alert
Aldrig har man kört ett spel så intensivt på LAN som detta
Extreme Games?
På PS1 följde med på demo skivan man fick o de va så snyggt o åka bräda,cykel,blades eller liggbräda. Köpte spelet när syrran spikade upp demo skivan på väggen.. syskon är korkade
NHL94
SNES spelet gick varmt.. hade turneringar hemma i pojkrummet med polarna o alla la 50kr o vinnaren tog allt.. snabbt kom dd speciella regler om att man inte fick göra vissa mål etc etc.. de spelet åt ett antal kontroller =D

Medlem

Absolut Quake 3!!! Det, och Q3 baserade spel som Star Trek Voyager: Elite Force, var fantastiskt bra. De enda spel som jag någonsin i mitt liv har ägnat mer tid åt är nog MMORPG'n.

Medlem

Starcraft, Quake 2, Alien vs predator 99, Conflict: Freespace och Half-Life. Slutet av 90-talet släpptes väldigt många riktigt bra spel.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Sailcat:

Action quake 2.. så många bra banor man laddade hem på modemet.

Kan bara hålla med dig. Denna modden som banade vägen för counterstrike-modden till halflife.

Vi hade lan-partyn där vi mer eller mindre bara spelade detta. Tror vi var upp emot 16 pers flera ggr om inte fler. Problematiken när ammon inte räckte och att man var tvungen å ta upp andras vapen var en vanlig situation på dessa lan 😁
Jag tror att många uppskattade just AQ2, just för att man för en gång skull fick spela i urban miljö med en massa ställen att gömma sig på, i jämförelse med de robusta banorna vi var vana vid från doom, quake mm. Att vi fick använda riktiga vapen och inte en massa påhittade raketkastare, spikkulsprutor osv, var iaf något som jag uppskattade när det begav sig.

Min kombo som jag alltid spelade med var stelth slipperys (skor som gjorde att man inte hörde fotstegen) och pumphagel. Så befriande känsla att stå bakom ett hushörn å höra hur någon närma sig, för att sedan bara gå fram å trycka ett hagelskott rätt i bröstet på motståndaren. Det blir aldrig gammalt 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av aakerlind:

Super Mario Bros 3 (släpptes i Sverige 1991). En total "game changer". Vinnare trots spel som Half-Life, Duke Nukem 3D, Quake, Dune mfl.

Super Mario Bros 3 tar nog min lista också.

Pokemon RBY ligger också högt.

Nu går jag efter spel jag faktiskt spelade på 90-talet.

Spelade mycket Warcraft 2 med, det ligger också där uppe

Medlem

jazz jackrabbit 2 - Baserat endast på nostalgi.

Medlem

Chrono Trigger, FFVI, MMX, SF2, Zelda 3, SM för att nämna några

Medlem
Skrivet av moggen:

Chrono Trigger, FFVI, MMX, SF2, Zelda 3, SM för att nämna några

Ville bara inflika att din lista är korrekt.

Medlem

90-talet var så oerhört mycket av min barndom, det var här som intresset föddes och att bara plocka ut något spel blir oerhört svårt. Hyser så ohyggligt varma känslor för en del titlar från den här tiden, men ska försöka göra någon form av axplock.

Age of Empires 2
Jag var tio år gammal när det här spelet släpptes och för en tioåring som var hyperintresserad av det luddiga "Riddartiden" passade det som handen i handsken. Minns hur jag spenderade massvis av timmar på att skapa diverse olika kartor och scenarios. I mångt och mycket är det också det enda RTS som jag fastnat för rejält förutom en sommar med SC2...Laddade ner HD-Remaken på Gamepass häromdagen och spelet funkar väl än idag, men mycket mer än så är det nog inte.

Grand Theft Auto
Minns hur det här spelet nästan var lite "läskigt" att spela, det gick rykten på skolgården att spelet egentligen var förbjudet. Anledningarna skulle vara att man kunde döda poliser och att då också var olagligt att spela och inneha spelet....Rent spelmässigt så tror jag inte att jag egentligen kom någonstans, man åkte mest runt och körde över Hare-Krishna gänget och sköt civila. Den där idén om att det skulle vara förbjudet var dock triggande.

NHL 99
Jag hade spelat NHL tidigare, men med NHL 99 fastnade jag på ett sätt som jag aldrig tidigare gjort i ett spel. Eric Lindros på framsidan av boxen med samma klubb som jag själv lirade med! Minns hur jag spelade igenom en säsong med Sharks och när det var dags för slutspelet så satt Pappa med mig och "hejade" fram mig till en Stanley Cup seger. Fina minnen. Lägg därtill också alla koder som "Zamboni" eller "Injury" som man också lekte runt med. Speciellt "Injury" var rolig att leka med, då det betydde att nästa spelare som blev tacklad också blev skadad.

FIFA 99
VM 1998 var i mångt och mycket mitt första VM som jag minns att jag verkligen kollade på och när sedan FIFA 99 släpptes på hösten där så gjorde vi ofta våra egna VM-turneringar. Arsenal var också ohyggligt bra på den här tiden och minns hur jag och min bästa vän som håller på Sp*rs hade regelrätta slagsmål efter matcher, det var intensivt minst sagt och här var nog också den första gången som jag verkligen fick känna på den här tävlingsmänniskan i mig i just ett datorspel. Har följt serien ända sedan dess och även om det har varit en hel del uppochner genom åren så köper jag än idag spelen vid release.

Medlem

The legend of Zelda: A link to the past. Inte bara 90-talets utan även tidernas bästa spel alla kategorier.

Medlem
Medlem

Inte ens svårt. ff7 med god marginal

Medlem

Jäklar vilka spel det fylls på med blir nostalgisk som bara den av alla timmar man lagt på spelen i tråden, blir bara svårare och svårare desto fler förslag och motiveringar man läser.

Kom då på av alla bra strategispel som nämnts så kan jag lägga in Heroes of might and magic III som ytterligare en contender.

Medlem

FF7 så enkelt var det.

Medlem

System Shock 2 så klart.

Medlem

Skönt att se att jag inte är ensam.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

Change my mind (och jo, det håller än måttet, speciellt 3DS-versionen)

Medlem

Om jag bara får välja ett spel från 90-talet är det väldigt enkelt.
Ultima Online

Sedan finns det massor av mycket bra spel från 90 talet.

  • Frontier: Elite 2

  • Falcon 4.0 (aktuellt än idag via BMS)

  • Darklands! (spelas ibland)

  • Fallout 1 & 2.

  • Baldur's Gate

  • Tie Fighter


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

Grand Theft Auto

Medlem

Om vi bara pratar bäst och inte mest omtyckt,

Final Fantasy VI

Pokémon Blue version

Medlem

Om man ser till vilket spel som stått sig bäst över tid måste jag nog säga Transport Tycoon (Deluxe primärt, då det tog över rätt fort). Fantastiskt spel som genom OpenTTD håller än idag.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Sensible Soccer.

Medlem
Medlem

Goldeneye N64. Fortsatte att spela det i 20år. Couch deathmatch FTW.

Medlem
Medlem

Men vad är det för folk här inne? Inte en enda har nämnt klockrena klassiker så som Shadow Warrior, Redneck Rampage eller Death Rally ! *mumlar

Medlem

Diablo 1 och Quake 1!

Skriv svar