Diskutera - Vilket är 90-talets bästa spel?

Medlem

Grim fandango!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Galet svårt att svara på. Men säger nog Thief: Dark Project. Stora episka banor, intressant speluniversum och vem visste att smyga kunde vara så oerhört roligt och nervigt?

Medlem

För mig måste det vara första Fallout spelet, vart på semester i Finland när jag var tolv och äldre kusinen gick in på random mom and pop datorbutik i liten stad ute på vischan för att köpa disketter och jag följde med, ögonen fastnade direkt på Poweramour hjälmen på lådan när jag steg in i butiken, kikade på bilderna på baksidan och läste texten, fastnade direkt, jag måste ha detta spel, fick tjata på morsan och farsan i en vecka innan dom gick med på att köpa den.

Medlem

För mig är det något av Planescape: Torment, Quake 3 Arena, och Fallout 2.

Medlem

Outcast.

Bjöd mig utan tvekan på den absolut bästa spelupplevelsen under det decenniet!

Medlem
Skrivet av Natrium:

Dark age of camelot helt klart ^^ Inget mmo som är ens nära att ha sådant bra pvp system som I det spelet.

Kom ju 2001 men ja det är utan tvekan det bästa spelet som någonsin skapats \o

Medlem

UFO: Enemy Unknown (1994), Fallout 2 (1998) eller Dune 2 (1992), har svårt att välja.

Medlem

WarCraft 2 - Spelet mer eller mindre födde hela den moderna RTS-genren. Jag slutade inte spela det förrän StarCraft släpptes och fulländade genren. Tillsammans definierar de 90-talet för mig.

Honourable mentions till Heroes 3, Half-life, UT99 och Warhammer: Dark Omen.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Inaktiv

Heroes of Might & Magic III

Medlem

Omöjlig fråga blue screened.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Också ett spel från 2000-talet.

Just det, jag blandade ihop 1:an och 2:an! Hade för mig 2:an släpptes typ 1995/96..

Men grymt var det, jag hoppas på en remaster!

Medlem

Castlevania symphony of the night

Medlem

Uo eller Baldurs Gate, Hal Life var ju fett men var för liten för att uppskatta storheten (12år isch)

Medlem

Det mesta från LucasArts, allt från pekaoklicka-äventyren till alla grymma Star Wars fps/flightsims.
Det gjorde mitt 90-tal….

Medlem
Skrivet av marsson90:

Totalt omöjlig fråga att besvara 😄 men det spelet jag ofta kommer tillbaka till är Chrono Trigger. Makalöst magiskt mästerverk!

Ja, den e faktiskt HELT omöjlig å svara på, ganska dum fråga egentligen. Tänk vilka jädra bra spel det gjordes på 90-talet, ta bara Zelda: A link to the past, Monkey Island(ett sånt spel), The settlers, Lemmings, Syndicate, Super Mario World, super Metroid, ja 100-tals mer.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Också ett spel från 2000-talet.

-96 väl?

Medlem
Skrivet av krippa79:

-96 väl?

C&C: Red Alert 2 släpptes 2000. Red Alert (ettan) släpptes dock -96, och C&C kom -95.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Quake 1 och Starcraft

Medlem
Skrivet av greb1989:

90-talet var så oerhört mycket av min barndom, det var här som intresset föddes och att bara plocka ut något spel blir oerhört svårt. Hyser så ohyggligt varma känslor för en del titlar från den här tiden, men ska försöka göra någon form av axplock.

Age of Empires 2
Jag var tio år gammal när det här spelet släpptes och för en tioåring som var hyperintresserad av det luddiga "Riddartiden" passade det som handen i handsken. Minns hur jag spenderade massvis av timmar på att skapa diverse olika kartor och scenarios. I mångt och mycket är det också det enda RTS som jag fastnat för rejält förutom en sommar med SC2...Laddade ner HD-Remaken på Gamepass häromdagen och spelet funkar väl än idag, men mycket mer än så är det nog inte.

Grand Theft Auto
Minns hur det här spelet nästan var lite "läskigt" att spela, det gick rykten på skolgården att spelet egentligen var förbjudet. Anledningarna skulle vara att man kunde döda poliser och att då också var olagligt att spela och inneha spelet....Rent spelmässigt så tror jag inte att jag egentligen kom någonstans, man åkte mest runt och körde över Hare-Krishna gänget och sköt civila. Den där idén om att det skulle vara förbjudet var dock triggande.

NHL 99
Jag hade spelat NHL tidigare, men med NHL 99 fastnade jag på ett sätt som jag aldrig tidigare gjort i ett spel. Eric Lindros på framsidan av boxen med samma klubb som jag själv lirade med! Minns hur jag spelade igenom en säsong med Sharks och när det var dags för slutspelet så satt Pappa med mig och "hejade" fram mig till en Stanley Cup seger. Fina minnen. Lägg därtill också alla koder som "Zamboni" eller "Injury" som man också lekte runt med. Speciellt "Injury" var rolig att leka med, då det betydde att nästa spelare som blev tacklad också blev skadad.

FIFA 99
VM 1998 var i mångt och mycket mitt första VM som jag minns att jag verkligen kollade på och när sedan FIFA 99 släpptes på hösten där så gjorde vi ofta våra egna VM-turneringar. Arsenal var också ohyggligt bra på den här tiden och minns hur jag och min bästa vän som håller på Sp*rs hade regelrätta slagsmål efter matcher, det var intensivt minst sagt och här var nog också den första gången som jag verkligen fick känna på den här tävlingsmänniskan i mig i just ett datorspel. Har följt serien ända sedan dess och även om det har varit en hel del uppochner genom åren så köper jag än idag spelen vid release.

Bra lista, mina val också förutom Fifa då, blev först 2000 för mig. NHL var grejer då. Har inte varit det samma sedan 04 för egen del.
Var i synnerhet ett grymt soundtrack i mitt tycke.

Age 2 står nog ändå ut med tanke på den tid man har lagt ner på den genom åren.
Kör Def Ed emellanåt men det är ju där också ett nostalgins skimmer över det egentligen.

Många andra klassiker som folk pratar om har man upptäckt långt senare om ens det.
Väldigt begränsad sfär man levde i.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Half-Life och Fallout 2.
Många bra spel att välja mellan

Medlem

Metal gear solid

Medlem

De tre spel som är överst på min lista över de bästa spelen någonsin är alla från 90-talet. Att spelindustrin då hade funnits tillräckligt länge för att ha kurerat de flesta barnsjukdomar och vuxit tillräckligt i popularitet för att erhålla resurser men samtidigt inte blivit den miljardindustri den är idag är bidragande orsaker till detta.

3. Gabriel Knight: Sins of the Fathers
2. The Legend of Zelda: Ocarina of Time
1. Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Medlem

Civilization 1
Quake World
Starcraft 1
Asherons Call 1

finns några kandidater för mig

Medlem

Doom
Monkey Island
Super Mario World
Final Fantasy VII
Castlevania: Symphony of the Night

Medlem

Man får sätta sig in i hur spelen upplevdes då och hur stor inverkan de har på spel fortfarande:
Zelda: Ocarina of Time - "Z-target" är aktivt än idag. Jag kan ha fel, men tror Zelda var först och gjorde således för spelstilen, vad WoW gjorde för MMO. Spelet är också ett av de bästa äventyrsspel som gjorts. Grafiskt håller det dock dåligt idag.

Half-Life - Definerade hela FPS genren. La grunden för så fina moddar och utan detta spel hade jag inte pissar bort tusentals timmar med att räddat gisslan eller sprängt bombplatser. Även detta spel är ett av de bästa äventyrsspel som gjorts. Tycker det funkar grafiskt fortfarande idag, dock inom "retro".

Grim Fandango - Är en personlig favorit, men är inom en genre som överlevt millenieskiftet med hjärt-lungräddning.

Tre underbara spel!

Medlem

Chrono Trigger och Metal Gear Solid.

Medlem

Jedi Knight: Dark Forces II från 1997.

Det spelet har format mitt spelande och har lärt mig allt jag kan, men till skillnad från Baloo så gick det inte ganska fort. Det var i alla fall inte första sessionen jag kom på att man kunde röra sig framåt genom att trycka på W. Första banan tog flera månader att klara, spelet flera år, men varje sekund är väl investerad.

Baldur’s Gate får en honorable mention, väldigt bra spel som också håller än idag.

Medlem

Final Fantasy VII står helt ohotat på förstaplatsen.

Medlem

Enkelt! Fallout 2

Skriv svar