Xbox-kontroll som inte registrerar knapptryck ordentligt. Vanligt problem?

Medlem
Xbox-kontroll som inte registrerar knapptryck ordentligt. Vanligt problem?

Jag har en ny Xbox Series S-kontroll som har ett irriterande problem där A och X-knapparna har väldiga problem med responsen. Om man bara trycker lite lätt på knapparna som jag har en tendens att göra så registreras inte trycket alls så jag måste hela tiden se till att trycka extra hårt. Min son har en kontroll som han designade själv på Xbox Design Lab och den har inte det här problemet, så jag antar att min har någon defekt.

Jag gjorde lite research på nätet och såg att det här tydligen har varit ett problem länge och många har även skickat tillbaka sina kontroller och sedan fått tillbaka en som har exakt samma problem. Man har ju läst mycket om stick drift och folk som varit upprörda över det, men det här var helt nytt för mig och det är alltså ett problem som funnits sedan konsolerna släpptes och dessutom finns på helt nya handkontroller, direkt ur lådan. Det är ju galet.

Så nu är jag nyfiken på om det är några här på FZ som har upplevt samma problem och kanske kan dela med sig av lite tips? Har ni bytt ut era handkontroller och har det i så fall hjälpt?

Medlem

Dumt svar kanske, men har du uppdaterat din handkontroll?


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av HylzaN 2-0:

Dumt svar kanske, men har du uppdaterat din handkontroll?

Yes, det har jag gjort. Den säger att det inte finns någon uppdatering. Funderade på om man kunde återställa till en äldre update men det verkar inte vara möjligt.

Medlem

Jag har faktiskt haft det problemet, men aldrig på en Xbox, utan bara när jag använt kontrollerna på PC. Har du det även med en Xbox?

Medlem

testa att kalibrera kontrollen. funkade för mig.

It's not a lake, it's an ocean

Jag har problem med X-knappen på min Series X-kontroll, och har även haft en del bekymmer med bumprarna. Men det är rent fysiska problem, så det är något annat.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Hullken:

Jag har faktiskt haft det problemet, men aldrig på en Xbox, utan bara när jag använt kontrollerna på PC. Har du det även med en Xbox?

Intressant, för mig är det problem på både Xbox och PC. Har även testat både trådat och trådlöst, men gör ingen skillnad.

Skrivet av Zero303:

testa att kalibrera kontrollen. funkade för mig.

Har inte sett något sånt alternativ. Menar du på PC eller Xbox?

Skrivet av Ruffles:

Jag har problem med X-knappen på min Series X-kontroll, och har även haft en del bekymmer med bumprarna. Men det är rent fysiska problem, så det är något annat.

Du menar att det är hårdvaran snarare än mjukvaran som strular? Jo, jag tror tyvärr det är så.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Påskmust:

Intressant, för mig är det problem på både Xbox och PC. Har även testat både trådat och trådlöst, men gör ingen skillnad.
Har inte sett något sånt alternativ. Menar du på PC eller Xbox?
Du menar att det är hårdvaran snarare än mjukvaran som strular? Jo, jag tror tyvärr det är så.

Ja, precis. Knappar och triggers/bumpers som fastnar av och till. Har spelat på Xbox i 20 år och har aldrig haft det bekymret förrän jag köpte Xbox Series X.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Haft samma problem på tre olika Xbox Series S/X-kontroller och har skickat tillbaka samtliga. Blev till sist en PlayStation-handkontroll istället. Bökigare lösning men det fungerar i alla fall.

Problemen har varierat mellan de olika handkontrollerna. Den bästa hade endast dålig X och HOME. Vet att det i regel brukar vara någon/några av ABXY som krånglar, har inte läst något om HOME, tror jag. Den sämsta hade dåliga ABX.

Ganska missnöjd över hur detta hanteras från MS håll. Vill ju ha en till Xbox-kontroller till datorn då min gamla börjat bli sliten, men om knapparna är svajiga så avstår jag till dess att det är löst. Oerhört störande när knapptryckningar inte alltid registrerar. Obrukbart.

Förvånad över att det inte talas mer om detta. Verkar vara ganska många i en reddit-tråd som är bittra. Det har ju ha varit såhär i ett par år nu.

Skrev detta på mobilen med en bäbis i famnen så vet inte hur sammanhängande det blev

Medlem

Höger trigger fastnar för mig.
Det är som när dämpningen blir varm blir den "klistrig"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

jag menar xbox. finns under inställningar mer kommer jag inte ihåg lul.

Medlem
Skrivet av spaarrekord:

Haft samma problem på tre olika Xbox Series S/X-kontroller och har skickat tillbaka samtliga. Blev till sist en PlayStation-handkontroll istället. Bökigare lösning men det fungerar i alla fall.

Problemen har varierat mellan de olika handkontrollerna. Den bästa hade endast dålig X och HOME. Vet att det i regel brukar vara någon/några av ABXY som krånglar, har inte läst något om HOME, tror jag. Den sämsta hade dåliga ABX.

Ganska missnöjd över hur detta hanteras från MS håll. Vill ju ha en till Xbox-kontroller till datorn då min gamla börjat bli sliten, men om knapparna är svajiga så avstår jag till dess att det är löst. Oerhört störande när knapptryckningar inte alltid registrerar - oanvändbart.

Förvånad över att det inte talas mer om detta. Verkar vara ganska många i en reddit-tråd som är bittra. Det har ju ha varit såhär i ett par år nu.

Skrev detta på mobilen med en bäbis i famnen så vet inte hur sammanhängande det blev

Jösses, det är ju riktigt illa faktiskt. Håller med om att det är konstigt att det inte snackas mer om det.

@Mortaigne Du som är Xbox ambassadör här, vet du något mer om det här problemet?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Påskmust:

Jösses, det är ju riktigt illa faktiskt. Håller med om att det är konstigt att det inte snackas mer om det.

@Mortaigne Du som är Xbox ambassadör här, vet du något mer om det här problemet?

Hm nej, jag har inte haft några sådana problem. Jag har 7 st Series X|S kontroller.

En hade en trög A-knapp, alltså fysiskt problem, men den löste sig själv efter lite användande och har fungerat fint sedan dess.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Hm nej, jag har inte haft några sådana problem. Jag har 7 st Series X|S kontroller.

En hade en trög A-knapp, alltså fysiskt problem, men den löste sig själv efter lite användande och har fungerat fint sedan dess.

Hah, där ser man. Intressant hur man kan ha så olika upplevelser med samma hårdvara. Får se om jag kanske försöker få den utbytt då, men vore synd om man fick en som är ännu sämre.

Hade ju tänkt spela Yakuza 6 men hur ska jag kunna sjunga karaoke med en så opålitlig kontroll.

Edit: Hittade faktiskt en artikel som nämner det här problemet.
https://www.fz.se/nyhet/285933-microsoft-medger-att-vissa-nya...

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Påskmust:

Hah, där ser man. Intressant hur man kan ha så olika upplevelser med samma hårdvara. Får se om jag kanske försöker få den utbytt då, men vore synd om man fick en som är ännu sämre.

Hade ju tänkt spela Yakuza 6 men hur ska jag kunna sjunga karaoke med en så opålitlig kontroll.

Edit: Hittade faktiskt en artikel som nämner det här problemet.
https://www.fz.se/nyhet/285933-microsoft-medger-att-vissa-nya...

Ja det verkar vara väldigt olika, och en hel del otur inblandat... Men byt kontrollen, det vore ju väldigt osannolikt om du skulle få en till med samma problem!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Hah, där ser man. Intressant hur man kan ha så olika upplevelser med samma hårdvara. Får se om jag kanske försöker få den utbytt då, men vore synd om man fick en som är ännu sämre.

Hade ju tänkt spela Yakuza 6 men hur ska jag kunna sjunga karaoke med en så opålitlig kontroll.

Edit: Hittade faktiskt en artikel som nämner det här problemet.
https://www.fz.se/nyhet/285933-microsoft-medger-att-vissa-nya...

Uppdatera gärna med hur din utbyteskontroll fungerar
Jag la ju som sagt ner försöken att få en fungerande handkontroll... Men får se om jag försöker mig på det igen.

Medlem
Skrivet av spaarrekord:

Uppdatera gärna med hur din utbyteskontroll fungerar
Jag la ju som sagt ner försöken att få en fungerande handkontroll... Men får se om jag försöker mig på det igen.

Kommer du ihåg när det var ungefär som du hade problem? Tänkte om det var innan eller efter Microsoft svarade att dom skulle undersöka problemet. Som jag nämnde så har min son en kontroll från Design Lab från tidigare i år och den har inte haft några problem alls. Så det kanske handlar om hur gammal kontrollen är också.

Jag kollade upp iallafall hur man ska gå tillväga för att få kontrollen utbytt och det verkar vara en ganska jobbig process, måste köpa packmaterial bland annat, så får se om jag orkar.

Någon som vet varför Xbox-kontroller inte finns i lager någonstans förutom vissa butiker där dom säljes till överpris?

Medlem

Minns att jag fick en från slutet av den tidigare generationen Xbox och så de två andra när den nyare hade blivit släppt, har inte tid att kolla upp modeller och så, tyvärr har inte någon Xbox, så det sitter inte i ryggmärgen. Den senaste handkontrollen skickades tillbaka runt samma tid som MS meddelade att de uppmärksammat problemet.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Jag har en ny Xbox Series S-kontroll som har ett irriterande problem där A och X-knapparna har väldiga problem med responsen. Om man bara trycker lite lätt på knapparna som jag har en tendens att göra så registreras inte trycket alls så jag måste hela tiden se till att trycka extra hårt. Min son har en kontroll som han designade själv på Xbox Design Lab och den har inte det här problemet, så jag antar att min har någon defekt.

Jag gjorde lite research på nätet och såg att det här tydligen har varit ett problem länge och många har även skickat tillbaka sina kontroller och sedan fått tillbaka en som har exakt samma problem. Man har ju läst mycket om stick drift och folk som varit upprörda över det, men det här var helt nytt för mig och det är alltså ett problem som funnits sedan konsolerna släpptes och dessutom finns på helt nya handkontroller, direkt ur lådan. Det är ju galet.

Så nu är jag nyfiken på om det är några här på FZ som har upplevt samma problem och kanske kan dela med sig av lite tips? Har ni bytt ut era handkontroller och har det i så fall hjälpt?

Tycker i princip alla handkontroller med mjuka membranknappar är ungefär lika tillförlitliga som en vanlig billig fjärrkontroll till TV:n, eller billiga tangentbord som missar var och vartannat input. Blev otroligt besviken då jag köpte svindyra Pro Controller till min Nintendo Switch 2017. Av oklar anledning kör Nintendo inkonsekvent; utmärkta skönt klickiga metal dome-knappar till joy-con-kontrollerna som aldrig missar ett input, svampiga slappa membranknappar till handkontrollen som kostar 799 spänn och missar vart och vartannat knapptryck...

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Jag har en ny Xbox Series S-kontroll som har ett irriterande problem där A och X-knapparna har väldiga problem med responsen. Om man bara trycker lite lätt på knapparna som jag har en tendens att göra så registreras inte trycket alls så jag måste hela tiden se till att trycka extra hårt. Min son har en kontroll som han designade själv på Xbox Design Lab och den har inte det här problemet, så jag antar att min har någon defekt.

Jag gjorde lite research på nätet och såg att det här tydligen har varit ett problem länge och många har även skickat tillbaka sina kontroller och sedan fått tillbaka en som har exakt samma problem. Man har ju läst mycket om stick drift och folk som varit upprörda över det, men det här var helt nytt för mig och det är alltså ett problem som funnits sedan konsolerna släpptes och dessutom finns på helt nya handkontroller, direkt ur lådan. Det är ju galet.

Så nu är jag nyfiken på om det är några här på FZ som har upplevt samma problem och kanske kan dela med sig av lite tips? Har ni bytt ut era handkontroller och har det i så fall hjälpt?

Detta har irriterat mig länge.
Har haft just detta problem med alla tre Xbox One kontroller jag ägt sedan flera år tillbaka. För mig är det mest A knappen: Trycker man lite för löst så registreras inte input. Vet inte varför det är så men jag gav upp och levde med det. Problemet är definitivt mekaniskt och inte något kopplat till mjukvara. Har tyvärr inga tips eller lösningar men ville bara inflika att du inte är ensam

Medlem

Kände att jag lika gärna kunde uppdatera lite.
Köpte en ny handkontroll för en vecka sedan då A-knappen började bli utsliten på min gamla. Det blev en "pulse red" Xbox Series X. Upplever inga problem med någon av knapparna på denna. Najs.

Medlem
Skrivet av spaarrekord:

Kände att jag lika gärna kunde uppdatera lite.
Köpte en ny handkontroll för en vecka sedan då A-knappen började bli utsliten på min gamla. Det blev en "pulse red" Xbox Series X. Upplever inga problem med någon av knapparna på denna. Najs.

Kul att höra! Var ifrån köpte du din kontroll? Dom är alltid slut i lager när jag kollar runt på Prisjakt.

Jag har fortfarande kvar min kontroll och jag tycker att den fungerar bättre nu, så det kanske är så att dom behöver nötas in lite. Eller så har jag bara vant mig och trycker annorlunda på knapparna.

Medlem

Köpte den lokalt eftersom de är slut överallt. Hade nog inte köpt den röda annars, men gillar faktiskt färgen

Tur! Men så länge de fungerar så är det ju bara att tacka och ta emot då
Mina tidigare fungerade dåligt överlag men om man tryckte från rätt vinkel så verkade de fungera ganska bra. "Home" gick däremot inte att påverka.

Medlem

Jag har en kontroll med en trög xboxknapp. Just den knappen använder man knappt så det är inget problem för min del.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Höger trigger fastnar för mig.
Det är som när dämpningen blir varm blir den "klistrig"

Lätt att fixa om man bara orkar skruva isär kontrollen, bara ta bort/ flytta på gummikudden som dämpar, hade samma issue.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Den var inte trög. Den tog inte alltid. Men det spelade inte så stor roll, det var fel på fler knappar på den handkontrollen ändå. Men jag håller med dig, den knappen spelar inte så stor roll

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Jag har en ny Xbox Series S...

Har ofta problem med bumpers LB/RB.

Men jag tror inte det är hårdvaruproblem, jag har haft problem med AI både på pc, ps5, Xbox series S, min erfarenhet är att Ai Hillary jäklas med osa gamers, och gör allt i dess makt för att jävlas, ruska, min theori, antingen nån existens avundsjuka Eller Bara allmän har MOT människor, och vill förlöjliga oss så mycket det bara är möjligt? Jag kan T.ex inte använda sladd konttoller som t.ex ³⁶⁰ controllern, för sen vill ha Bara Bluetooth enheter, då sen gillar sätta allt med BT på vibration, en slags tortut, för efter että tag känns som DIN hela kropp vibrerar, inte någon skön vibration heller, man blir stressad som fan.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av Zymac:

Lätt att fixa om man bara orkar skruva isär kontrollen, bara ta bort/ flytta på gummikudden som dämpar, hade samma issue.

Tacknför tipset, får kolla in.
Händer mest när jag spelar Snowrunner eller farmsim när man håller gasen länge


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar