Skapa musik / spela in-tråden

Skapa musik / spela in-tråden

Har vi några musiker här eller glada amatörer? Jag har nyligen börjat testa Reaper för inspelning med gitarr; men det går ju lite upp och ned eftersom man inte är insatt i precis allting. Jag har lekt med IR och VST-inställningar och stundvis får man ett riktigt bra ljud, men det finns hur mycket som helst som man kan göra.

Tidigare gitarrist, men lade gitarren på hyllan och har sysslat med konst i 32 år istället, men sexsträngaren vill ha lite kärlek just nu.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Glad amatör här! Kör också en del gitarr/bas/keyboard med Reaper, har kört lite av och till (väldigt mycket av...) sen runt 2007 typ, är fortfarande rätt så kass. Men det är sjukt kul och det är vad som räknas! Hjälper gärna till med det jag kan om du har några frågor kring Reaper/IR/VSTs, men det där med att få till rätt ton är något jag fortfarande jagar.

Medlem

Hobbymusiker här, spelade in lite ljud och oljud för några år sedan (Urberget på soundcloud om nån vill höra) men det har varit dåligt med det på senare år, spelar dock fortfarande en hel del för mig själv och har länge tänkt försöka ta tag i det där med att spela in igen. Det tar dock alltid emot då jag tycker att just inspelningsprogram etc. är så jäkla frustrerande att hålla på med och jag har inte lärt mig mitt nuvarande (FLstudio) särskilt bra, nåja, får se hur det går.

Medlem

Har gjort lite elektronisk musik med Reason och Fasttracker, har även spelat in vanlig musik där jag spelat trummor i olika konstellationer.

Det var dock säkert 12-13 år sedan.

Medlem

Musik är det viktigaste i mitt liv. Jag är inte så intresserad av att vara kreativ, så mitt fokus är mixning och mastering, men jag har spelat in lite covers och så. Mest inriktad på rock/metal. Är gitarrist i grunden, men behärskar även bas, lite trummor, och viss klaviatur. Kan typ sjunga men jag gör mig bättre i kör än som solosångare. Jag har bra gehör men har aldrig riktat in mig på sångteknik.

Jag bedriver enskild firma där jag mixar/mastrar, det är ingenting jag lever på men det är definitivt målet. Jag gör detta hemifrån, och jag jobbar i Cubase.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Jag sysslar med musik större delen av min fritid, antingen i mitt band eller komponerar musik till spel. Jobbar just nu på musik till ett mobilspel! Har alltid jobbat i Reason och trivs bra. De flesta DAWs idag är ju riktigt bra och har de flesta av de grundläggande funktionerna man önskar inbyggda.

Finns otroligt mycket bra tutorials idag på Youtube till de som vill komma igång med att producera egen musik och lära sig att mixa/mastra.

Mitt bands nya video
https://www.youtube.com/watch?v=DIV-3aO1_f4

Min spelmusiksportfolio
https://soundcloud.com/user-65059833/sets/portfolio


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Tänkte precis börja men inte bestämt genré än. Är en riktig allätare. Känns som man blir helt lost av så många program det finns, vet inte ens vart man ska börja.

FL Studio
Ableton

Något nytt mer användarvänligt?

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Tänkte precis börja men inte bestämt genré än. Är en riktig allätare. Känns som man blir helt lost av så många program det finns, vet inte ens vart man ska börja.

FL Studio
Ableton

Något nytt mer användarvänligt?

Tycker många brukar prata om Cubase, Logic och FL Studio när det kommer till användarvänlighet!


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Jag har hållit på med musik sen tonåren (jag är 36 nu) då jag började pilla i gamla ReBirth och sedan Reason 1.0. Ramlade in i Cubase ungefär samtidigt och håller fortfarande på med Cubase, senast igår. Jag är ingen expert öht men älskar att spela in alla sorters genres där det i början var mestadels Trance osv och gick sen över till Metal. Nu för tiden är det synthwave/darksynth (som Carpenter Brut, Dance With the Dead etc). Har även spelat i några band men det finns inte tid eller energi för längre, tycker det helt enkelt är roligare att spela in.

Skrivet av Seybsnilksz:

Musik är det viktigaste i mitt liv. Jag är inte så intresserad av att vara kreativ, så mitt fokus är mixning och mastering, men jag har spelat in lite covers och så. Mest inriktad på rock/metal. Är gitarrist i grunden, men behärskar även bas, lite trummor, och viss klaviatur. Kan typ sjunga men jag gör mig bättre i kör än som solosångare. Jag har bra gehör men har aldrig riktat in mig på sångteknik.

Jag bedriver enskild firma där jag mixar/mastrar, det är ingenting jag lever på men det är definitivt målet. Jag gör detta hemifrån, och jag jobbar i Cubase.

Vad tar du för att mastra? Har du nån sida med kontaktinfo? Jag sitter och spelar in en hel del synthwave/darksynth just nu som jag funtar på att få mastrad nämligen, om priset är sjyst. Ett par av låtarna jag funtar på är dessa: https://soundcloud.com/peterthegreat86-1/dark-waves-three-fin... och https://soundcloud.com/peterthegreat86-1/dark-waves-two-final...

Kul att se att så många skriver, det verkar som om det finns lite trevliga kompetenser i den här tråden. Om vi kan hjälpa varandra med tips och tricks och annat så är det bara till en fördel. Jag har för exempel jobbat med grafik och formgivning i musikbranschen i över 20 år och har jobbat med över 800 projekt


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Seybsnilksz:

Musik är det viktigaste i mitt liv. Jag är inte så intresserad av att vara kreativ, så mitt fokus är mixning och mastering, men jag har spelat in lite covers och så. Mest inriktad på rock/metal. Är gitarrist i grunden, men behärskar även bas, lite trummor, och viss klaviatur. Kan typ sjunga men jag gör mig bättre i kör än som solosångare. Jag har bra gehör men har aldrig riktat in mig på sångteknik.

Jag bedriver enskild firma där jag mixar/mastrar, det är ingenting jag lever på men det är definitivt målet. Jag gör detta hemifrån, och jag jobbar i Cubase.

Så kul. Musik, precis som spel, är konst. Man måste börja någonstans. Ett tips att komma in på "marknaden" är att hjälpa alla musiker man kan för skälig ersättning och sedan bygga upp ett CV.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Birchoff:

Vad tar du för att mastra? Har du nån sida med kontaktinfo? Jag sitter och spelar in en hel del synthwave/darksynth just nu som jag funtar på att få mastrad nämligen, om priset är sjyst. Ett par av låtarna jag funtar på är dessa: https://soundcloud.com/peterthegreat86-1/dark-waves-three-fin... och https://soundcloud.com/peterthegreat86-1/dark-waves-two-final...

Fräna grejer! Min hemsida finns på punchsectorstudios.com med kontaktinfo etc. Fyll i kontaktformen där så kan vi prata vidare!


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Såg att Spotify erbjuder något nu. Soundtrap? Är det någon som prövat? Ser ganska noob vänligt ut

Medlem

Spelar trummor i ett antal punk- och black metalband. Trummis sedan 18 år tillbaka. Vi spelar in allting själva och släpper på kassett.

Medlem

Brukade spela piano och skapa musik på datorn en hel del under tonåren, men la det på hyllan när jag flyttade hemifrån. Men köpte äntligen ett himla bra digitalpiano för två år sedan (Yamaha CVP-701) och lekt en del med det och använder en 19 år gammal version av Cakewalk på datorn, men nåja. Men det är sällan det blir något färdigt, utan det blir mest ~30 sekunder ofärdiga musikbitar.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Såg att Spotify erbjuder något nu. Soundtrap? Är det någon som prövat? Ser ganska noob vänligt ut

Oj den har jag missat helt. Kolla lite recensioner eller dylikt på youtube om det finns. Tänkte du hoppa in på inspelning eller?

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Brukade spela piano och skapa musik på datorn en hel del under tonåren, men la det på hyllan när jag flyttade hemifrån. Men köpte äntligen ett himla bra digitalpiano för två år sedan (Yamaha CVP-701) och lekt en del med det och använder en 19 år gammal version av Cakewalk på datorn, men nåja. Men det är sällan det blir något färdigt, utan det blir mest ~30 sekunder ofärdiga musikbitar.

Ett tips om du inte redan gör det; exportera dina korta klipp till mp3 och släng in i nån mapp. Då kan du spontant hoppa in och lyssna, vilket kanske inspirerar till att fortsätta på dom senare.

Medlem

Jag gör jävla massa SKITBRA musik när svåger ligger på fyllan på golvet och slår på en gitarr... https://1drv.ms/u/s!AtJY10r6_dEkv-g4WpyR1Hd9oGqZFA?e=kxFMhJ


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Latjat rap sen yngre tonåren (i snart tjugo år alltså). Även utbildad ljudtekniker. ☺️


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av Knalle:

Spelar trummor i ett antal punk- och black metalband. Trummis sedan 18 år tillbaka. Vi spelar in allting själva och släpper på kassett.

Då får du ju nämna åtminstone ett av banden.

Inaktiv

Spelar lite rock/blues på nybörjarnivå här hemma ibland på elgitarren.
Har inte orkat ta det vidare och bli "bra", men hade varit kul att lära sig jamma tillsammans med tjejen som är en hejare på piano.

Medlem

Började spela keyboard/synth tidigt men när jag var 14 år
1986 så köpte jag (mina föräldrar Deluxe Music Construction set
till min Amiga 500. Då kunde jag koppla ihop datorn och synthen och få
notation bland annat. Det var härliga tider!

Sen dess har jag använt många olika mjukvaror för musik, främst Reason nu för tiden.
Har haft många keyboards/synthar: GEM, Casio, Korg, Roland och den nu ägda lite enklare Yamaha PSR-S 750.
Har även spelat lite trumpet, panflöjt och en del gitarr, har dock inga av de instrumenten nu.

Någon som har erfarenhet av Axe-Fx och / eller Kemper?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kul tråd! Musik är mitt största intresse, både att skapa och lyssna. Använder sen något år tillbaka Logic Pro på hobbynivå. Kan egentligen bara spela gitarr så det blir mest att jag spelar lite idéer som jag sen försöker sammanställa med trummor och andra instrument för att skapa nån slags helhetsbild. Ena dagen kan det bli en 30 sekunders grindcore-låt och nästa dag påbörjar jag ett 10 minuter långt post-metal epos. Gillar när det är åt det tyngre hållet utan att det blir för tekniskt komplicerat.
Mycket av det jag skapar ligger mest och skräpar men en del går till bandet jag lirar i men pga pandemin har mycket legat på is tråkigt nog. Abstinensen för att spela live är stor.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Någon som har erfarenhet av Axe-Fx och / eller Kemper?

Tyvärr inte, kostar ju en del men det är många stora artister som kör med senaste Axe-Fx nu för tiden. Kolla även in Quad Cortex från Neural DSP: https://neuraldsp.com/quad-cortex?gclid=Cj0KCQjwm6KUBhC3ARIsA...

Deras VST-pluggar är superba.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Någon som har erfarenhet av Axe-Fx och / eller Kemper?

Jag sitter med en Axe-Fx II Mark II. Låter förstås fantastiskt bra och har oändliga möjligheter. I mixning använder jag dock hellre pluggar då det blir lite omständigt att reampa med externa enheter. Jag känner inte att jag offrar ljudkvalitet med Neural DSP eller Bogren Amp Knob, dock finns inte samma uppsättning av val som Axe-Fx.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

fasttracker 2 för evigt.

Skrivet av Seybsnilksz:

Jag sitter med en Axe-Fx II Mark II. Låter förstås fantastiskt bra och har oändliga möjligheter. I mixning använder jag dock hellre pluggar då det blir lite omständigt att reampa med externa enheter. Jag känner inte att jag offrar ljudkvalitet med Neural DSP eller Bogren Amp Knob, dock finns inte samma uppsättning av val som Axe-Fx.

Jag såg på Blocket att en kille sålde Axe-F III för 20.000:-, så jag blev ju lite intresserad kan man säga.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Då får du ju nämna åtminstone ett av banden.

AB Kräk - Droppsmitta i ditt ansikte
https://open.spotify.com/album/4RzywxDCt74c54j6ySE36y?si=GPhS...

Skånsk råpunk

Medlem

Jag lattjar en del i FL Studio. Brukade lira gitarr med men det har det inte blivit mycket av dom senaste åren. Nu är det mest elektronisk musik i olika varianter. Finns inget bättre än när man kommer in i ett flow och blir ett med musiken. Här är min senaste grej.

12
Skriv svar