Soulslike men inte från From Software

Fragtjuv
Soulslike men inte från From Software

Jag har nyligen kört klart första runda av Elden ring och tycker att det är ett fantastiskt spel. I framtiden vill jag gärna spela fler spel i samma genre och är förstås medveten om spelen From Software har gjort tidigare.

Min fråga är emellertid ifall det finns andra företag vars soulslike-spel jag inte får missa?


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Moderator | Testpilot

Soulslike-spel är för det mesta inte lika bra när Fromsoftware inte gör dem skulle jag vilja säga.

Lords of the Fallen, Mortal Shell och Ashen exempelvis spelas väldigt likt Dark Souls-spelen men når inte riktigt upp till samma nivå.

För egen del tycker jag om The Surge. Kul med en soulslike som är Sci-fi. Code Vein är också kul, om än lite för "anime"-ig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag tror man kan söka på "souls like" som en genre på Steam så då borde en del poppa upp


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nioh spelen är bra.

Medlem

Ingen gör det så bra som From men det finns ändå några värdiga alternativ...

Mortal Shell
Är nog det spelet som skamlöst kopierat mest från Dark Souls. I alla fall om man ser till settingen. Till och med loading-screensen är kopierade rakt av. Gillade dock spelet. Ganska kort.

Lords of the Fallen
Också ganska skamlöst, men helt okej. Kommer en tvåa som jag ser fram emot.

The Surge 1 & 2
Soulslike fast mer åt science fiction-hållet. Impopulär åsikt: Tycker tvåan är bättre än ettan.

Code Vein
Väldigt japanskt och mangainspirerad Soulslike. Gillade det.

Immortal: Unchained
Inte själv spelat det men ska tydligen vara ganska svårt. Svenskutvecklat. Floppade vill jag minnas.

Remnant: From the Ashes
"Dark Souls with guns". Inte spelat dock.

Nioh
Fått bra kritik och ser ut som Dark Souls/Sekiro. Inte själv spelat så vet inte så mycket mer om det.

Medlem

Det blir väldigt klurigt att börja med Elden Ring och sedan "spela baklänges". Måste ändå slå ett slag för Nioh-spelen. De är ganska snarlika varandra, men 2an har definitivt mycket bättre level design och roliga miljöer. Det är ändå ett riktigt djupt spel med massor av vapen, rustningar och allsköns stats som gör att det blir både kul och givande att grotta ner sig i. På den här biten tycker jag faktiskt att det ofta är roligare än From Softwares spel. Nioh spelen passar iaf om man gillar riktigt tuffa bossar där det ibland krävs en hel del mixtrande med skills och vapen innan man lyckas. Den ibland lite trista level designen och repetitiva fienderna till trots. Storyn är faktiskt helt OK i båda spel.

Medlem

Vill man ta Souls-känslan in i 2D finns spel som Salt & Sanctuary och Dead Cells.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Tror Dolmen som ska komma ut är också soulslike fast med skräcktema

Fragtjuv

Tack för alla tips.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Fragtjuv
Skrivet av Molotov:

Jag tror man kan söka på "souls like" som en genre på Steam så då borde en del poppa upp

Så är det ju absolut men inget slår tips direkt från FZ-forumet. 😃


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Backloggens befriare

Nioh (framförallt tvåan) och The Surge rekommenderar jag


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jedi: Fallen Order är ett Soulslike som kan vara riktigt utmanande när man skruvar upp svårighetsgraden. Just nu 10€ på Steam.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Darksiders 3 lånar också friskt från souls spelen. Tyckte det var helt Ok spel.

Medlem

Kanske inte ett perfekt exempel men måste ändå slå ett slag för: Hollow Knight.

Soulslike möter Metroidvania. Helt underbart, bara spela det!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ikaruga:

Kanske inte ett perfekt exempel men måste ändå slå ett slag för: Hollow Knight.

Soulslike möter Metroidvania. Helt underbart, bara spela det!

Salt & Sanctuary. I princip Dark Souls i 2D.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

Vet inte vad du menar med Soulslike men Witcher 3 och Skyrim är nog mina favoriter svärdspel som inte är gjort av From software

Medlem

Star Wars - Fallen Order är riktigt kul!

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_119148:

Vet inte vad du menar med Soulslike men Witcher 3 och Skyrim är nog mina favoriter svärdspel som inte är gjort av From software

"Soulslike" är vad man kallar spel som försöker efterlikna Souls-spelen från From Software. Inte helt olikt hur man använder "Metroidvania" för att beskriva spel som är lik den typen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hollow Knight, ovannämnda dead cells, Hades även om det är mer souls lite,har velat köra the surge (tänk souls i framtiden o du kan lemlästa fiender för att sen använda deras kroppsdelar för att ha på dig den delen som ger dig exempelvis +20 hälsa)

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror man kan söka på "souls like" som en genre på Steam så då borde en del poppa upp

Det går väl att söka upp efter genre?

Medlem

Nioh 2 är nog mitt favorit souls-spel. Jag älskar Dark Souls pga minnen jag har med spelet men tröttnat på att varje spel känns identiskt. Elden Ring var bra men jag blev uttråkad ganska snabbt men fick ett jäkla sug för Nioh 2 och älskar det!

Testpilot

Deaths Gambit om du vill ha ett 2D Souls like.

Medlem

Som nämnts så finns det ingen som slår FromSoftware i deras egna genre.

Det närmaste som kommit i atmosfär och känsla är Hollow Knight och det räknas knappt(om ens något) som ett "Souls-like". Souls-like för mig är mer än bara att det ska vara utmanande och ha tight gameplay, det är den där speciella atmosfären och känslan som ska infinna sig, vilket jag kände Hollow Knight har.

Annars är Nioh riktigt trevligt, rent gameplaymässigt och när det kommer till utmaning. "Souls-like"-känslan infinner sig stundtals.

Har inte lirat Nioh 2, men läst att många tycker det är ett bättre spel än första. Ska själv ta tag i det så småningom.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Isak19:

Det går väl att söka upp efter genre?

Ja det var vad jag menade om kanske lite otydligt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Rekommenderar att hålla koll på Thymesia som kommer i augusti. Sista dagen idag att testa demot på Steam.

Medlem

Vill slå ett slag för Blasphemous:

Medlem

Hur är Dead Cells ett soulslike? Jag har spelat det en hel del och skulle säga att det mer är ett roguelike eller roguelite.
De flesta 3D soulslike som finns har i min åsikt missat måltavlan för sin genre. Där verkar Nioh och The Surge ha hittat en bra balans, men jag tog mig icke genom dem.
På 2D-fronten finns Hollow Knight. Vilket är i sig självt ett ypperligt spel, nästan perfekt. Även Salt & Sanctuary (med en uppföljare runt hörnet!), Blasphemous och Death's Gambit är bra soulsdrypande spel.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Saltomortal:

Hur är Dead Cells ett soulslike? Jag har spelat det en hel del och skulle säga att det mer är ett roguelike eller roguelite.
De flesta 3D soulslike som finns har i min åsikt missat måltavlan för sin genre. Där verkar Nioh och The Surge ha hittat en bra balans, men jag tog mig icke genom dem.
På 2D-fronten finns Hollow Knight. Vilket är i sig självt ett ypperligt spel, nästan perfekt. Även Salt & Sanctuary (med en uppföljare runt hörnet!), Blasphemous och Death's Gambit är bra soulsdrypande spel.

Det är inget "soulslike". Folk tar det ordet som att ett spel är svårt, typ fantasyaktigt, och bara slänger ordet dit. Det är en rogue-like/lite som du säger och ett metroidvania i ett, detsamma gäller Hollow Knight.

Salt & Sanctuary däremot är exakt som Dark Souls fast i 2D.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Man kan dö i spelet = Soulslike.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Isak19:

Hollow Knight, ovannämnda dead cells, Hades även om det är mer souls lite,har velat köra the surge (tänk souls i framtiden o du kan lemlästa fiender för att sen använda deras kroppsdelar för att ha på dig den delen som ger dig exempelvis +20 hälsa)

Ingen av de spelen är ju dock "soulslike". De är bara Metroidvanias som i vissa fall är riktigt svåra.

En soulslike behöver ungefär spelas som Demon/Dark Souls i 3D, vilket gör att 2D-titlar i stort går bort. Salt & Sanctuary som jag nämnt i tråden här ett par gånger är Demon/Dark Souls fast i 2D, men jag skulle i regel ändå rekommendera det med en asterix om att det är i just 2D. Det är därför mer av en Metroidvania.

Genres, sub-genres och spelcommunityns egna påhitt kan göra det snurrigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

123
Skriv svar