Serverproblem hos Xbox gör att vissa inte kan starta sina spel

Robot
Serverproblem hos Xbox gör att vissa inte kan starta sina spel

Och vissa pekar på DRM-strul.

#Drm, #Microsoft


It's not a lake, it's an ocean

Detta problem hade jag ganska ofta på min Xbox One S och ibland även på min Xbox One X. Den påstod att jag inte var inloggad, den kunde inte synka sparfiler. Krävdes hard reset, ibland flera gånger, för att det skulle lösa sig. Väldigt frustrerande och, av internet att döma, inte helt ovanligt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Att vissa spel av olika anledningar kräver en uppkoppling får vi nog leva med men att man inte kan starta köpta single player-spel för att något krånglar hos konsoltillverkaren är värdelöst.

Det fanns ju folk som försvarade MS när man ville släppa Xbox One med krav på att man skulle vara uppkopplad för att den skulle fungera så de kanske inte ser några problem nu heller.

Medlem

Har de satt sin konsol i offline-läge? Då fungerar de flesta spel offline.

Medlem

Det här drabbade inte bara Xbox konsolerna verkar det som, jag hade problem att ladda ner spel via Gamepass appen till PC.
Hade tänkt ladda ner Doom Eternal och Hitman till min nya burk men fick 0X00000001 felmeddelande, sen igår när jag testade igen så funkade det.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Margy:

Det fanns ju folk som försvarade MS när man ville släppa Xbox One med krav på att man skulle vara uppkopplad för att den skulle fungera så de kanske inte ser några problem nu heller.

Tänk hur ofta jag har funderat på det där när mina Xbox One-konsoler krånglade.

Så jäkla frustrerande att ha kanske en halvtimme över på kvällen och inte kunna spela. PS4 hade jag aldrig liknande bekymmer med under alla år.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Margy:

Att vissa spel av olika anledningar kräver en uppkoppling får vi nog leva med men att man inte kan starta köpta single player-spel för att något krånglar hos konsoltillverkaren är värdelöst.

Det fanns ju folk som försvarade MS när man ville släppa Xbox One med krav på att man skulle vara uppkopplad för att den skulle fungera så de kanske inte ser några problem nu heller.

Finns ju folk som försvarar Sony nu med när det kommer till detta.
Det är väl kanske inte lika omfattande där, men jag har för mig att Gran Turismo kräver online.
Många trodde det handlade om fusk och så vidare vilket är tråkigt i multiplayer, jag är dock ganska säker på att de vill DRM:a och vill göra det svårare att inte spendera riktiga pengar.

Inte lika omfattande, men ändå ganska sniket och fult.

Skrivet av Ruffles:

Tänk hur ofta jag har funderat på det där när mina Xbox One-konsoler krånglade.

Så jäkla frustrerande att ha kanske en halvtimme över på kvällen och inte kunna spela. PS4 hade jag aldrig liknande bekymmer med under alla år.

Sjukt störande, det är väl timmarna när det är mest spelare och flest har tid att spela som det krånglar mest också.

Därför föreslår jag att vi delar upp befolkningen på 3st 8 timmars skift för att jämna ut belastningen av system framöver.
Var 4:de månad så byter man pass till en annan del av dygnet. Tänk va effektivt allt skulle bli

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Tänk hur ofta jag har funderat på det där när mina Xbox One-konsoler krånglade.

Så jäkla frustrerande att ha kanske en halvtimme över på kvällen och inte kunna spela. PS4 hade jag aldrig liknande bekymmer med under alla år.

Hände mig med min PS4 Pro, t.e.x. inga av mina digitala spel funkade en kväll när jag hade VR-fest med massa vänner när PSVR var rätt nysläppt. Berodde på att PSN låg nere, det var väldigt drygt. Hade massa spel jag inte kunde visa upp/spela. Men det löser sig om man sätter den konsolen som sin primära/hemkonsol lärde jag mig efteråt. Så nu gör jag så med alla konsoler, och har jag gjort så även med min Xbox. Aldrig haft det problemet igen.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Har de satt sin konsol i offline-läge? Då fungerar de flesta spel offline.

Tror inte det hjälpte i det här fallet. Jag fick meddelanden om att jag borde sätta min box som min "hemma-Xbox" eller vad det kallas, för att kunna spela offline, även fast jag redan gjort det.

Medlem

"Modern gaming" alltså. När vissa Nintendo 64 spel inte startade så blåste man bara i kassetten och tryckte igång igen. Det var tider det.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

"Modern gaming" alltså. När vissa Nintendo 64 spel inte startade så blåste man bara i kassetten och tryckte igång igen. Det var tider det.

Det var också tiden när ett spel kunde starta om pga vibrationerna från någon som klampade förbi på parketten. Inget jag saknar

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

"Modern gaming" alltså. När vissa Nintendo 64 spel inte startade så blåste man bara i kassetten och tryckte igång igen. Det var tider det.

Jag har nog aldrig varit med om att ett N64 inte startar, det var dock inte så ovanligt på NES.
Det har väl diskuterats en del ifall att om blåsa verkligen hjälper också

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Detta problem hade jag ganska ofta på min Xbox One S och ibland även på min Xbox One X. Den påstod att jag inte var inloggad, den kunde inte synka sparfiler. Krävdes hard reset, ibland flera gånger, för att det skulle lösa sig. Väldigt frustrerande och, av internet att döma, inte helt ovanligt.

Jag har ett liknade problem med min Xbox Series s. Den loggar ur sig ofta och loggar även ut min profil. Efter ett antal omstarter brukar det fungera igen. Av någon anledning så går det dock bra om jag kör på wifi istället för med kabel. PS4, PS5 och övriga apparater lider inte alls av denna sortens störningar. Förmodligen så gillar min router och Xboxen inte varandra.

Medlem

Konstigt. Jag har lite då och då spelat Guardians of The Galaxy över hela helgen på Xbox via Game Pass. Men fick reda på att Game Pass har en 30 dagars check in. Har inte testat något spel jag äger men vet om att vanliga Xbox spel har en grym DRM som Xbox måste lösa. Vilket dem kommer att göra ganska snabbt. Nu när dem vet vad som orsakade felet.

Ambassadör
Xbox

Har spelat hela helgen utan problem. Det här verkar ha varit varit väldigt random?


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag har nog aldrig varit med om att ett N64 inte startar, det var dock inte så ovanligt på NES.
Det har väl diskuterats en del ifall att om blåsa verkligen hjälper också

hehe samma här. hade inget sådant problem med n64 men nes, då hade man problem, då var man ung och blåste i tron att det hjälpte.
Vet inte om jag direkt haft dessa problem med min xbox 360, xbox one, xbox one s, xbox one x eller xbox series x. men minnet är selektivt så jag kan inte vara hundra. desto mer online vi går desto mer suger det i min mening. har jag spelet nerladdat på hårddisken så vill jag kunna spela det om det är single player. typ resident evil 3 nemesis. fortfarande inte startat spelet men online borde inte ha någon påverkan så längde man checkar in ibland

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Har spelat hela helgen utan problem. Det här verkar ha varit varit väldigt random?

verkar som det. skuttar mellan streaming tjänster och spel. inte idag men dagarna innan

Medlem

Visste inte ens om det här själv. Fungerat hur bra som helst.

1
Skriv svar