Medlem
Mönstring

ja, nu ska jag in och mönstra på torsdag då, så jag undrar om de är någon på den här sidan som har gjort det någon gång i sitt liv?

vad kan man egentligen vänta sig när man kommer dit, för jag menar de håller ju ändå på i hela två dagar?


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Inaktiv
Skrivet av Thumba:

ja, nu ska jag in och mönstra på torsdag då, så jag undrar om de är någon på den här sidan som har gjort det någon gång i sitt liv?

vad kan man egentligen vänta sig när man kommer dit, för jag menar de håller ju ändå på i hela två dagar?

2 Dagar? För mig tog det några timmar inkl jägartestet

Medlem

Tror nog en hel del ha mönstrat på en sida som har tusentals olika besökare varje dag?

Du kan få åka hem direkt utan att ens någon kollat på dig, du kan få åka hem när doktorn, psykologen etc har tittat/pratat med dig. Du behöver inte förvänta dig så mycket eftersom du kommer bli tillsagd vad du ska göra, precis vad du kommer genomlida om du väl blir tvingad till militärtjänst.

Medlem

Själv var jag tvungen att åka till östersund och övernatta, sen på morgonen(kl:06:00) så var det något dator test, konditionsträning och samtal med psykologen. Mesta av tiden gick åt att se på Oss torpeder emellan (The Whole Nine Yards):D

Sen tog man bussen hem vid 3 tiden.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Tog mig knappa 20 minuter, då jag hade jobb osv. så jag slapp hela cirkusen den vägen.

Medlem

jag fick inte ens gå på mönstringen eller rättare sagt fick jag ett brev där dem sa dem ej ville ha mig, jag var för cool antagligen

om du inte vill ha platsen så ge den till mig, jag tror sveriges arme behöver någon psycopatiskt commando snubbe som kan göra allt skit jobb

Medlem
Skrivet av Night Hawk:

Själv var jag tvungen att åka till östersund och övernatta, sen på morgonen(kl:06:00) så var det något dator test, konditionsträning och samtal med psykologen. Mesta av tiden gick åt att se på Oss torpeder emellan (The Whole Nine Yards):D

Sen tog man bussen hem vid 3 tiden.

hmm, själv måste jag vara där två på tordagen, sen får jag åka hem efter fem på fredagen=/


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

Tog mig en halvdag här i Stockholm. Dit på morgonen, fick vänta mest hela tiden, göra några test, snacka med en psykolog eller vad det nu var, sen fick man en matkupong så man kunde dra och käka pizza och sen åkte jag hem.

Var ska du mönstra nånstans? Om det överhuvudtaget liknar hur det var på min tid så går det väl till ungefär såhär: Du blir skickad mellan olika tester. Vilka tester du får göra beror lite på. När dom kollade mitt hjärta hittade dom nån sorts avvikelse, så jag slapp, men vanligtvis mäter dom din uthållighet på testcyckel. Du får göra styrketest (du rycker i en sorts skivstångsliknande mackapär), ett allmänt lämplighetsprov typ ett intelligenstest och snacka med en psykolog. Jag hade rätt bra på lämplighetsprovet och fick göra ett till test för att se om jag var lämplig som signalist, det var typ ett morsekod-test. Andra fick göra ett teknik-test för att se om dom var lämpliga som mekaniker. Dom testade min hörsel också för att kolla om jag hörde som jag skulle vilket jag tydligen gjorde, vet inte om det gällde för alla.

Själv var jag lite nervis innan mönstringen, men det var verkligen inget att oroa sig över. Däremot kan det ju vara värt att förbereda sig ordentligt om man vill ha nån speciell tjänst- när du snackar med psykologen kan du ju säga om du önskar dig nån särskild placering typ ubåt, helikopterpilot eller vad du nu vill ägna dig åt.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

Åkte till Göteborg från Jönköping med abonnerad buss kl. 20:00 dagen innan.
Kom dit. Fick ställa upp oss på led, hade upprop (tror jag, kommer inte ihåg). Fick hämta sängkläder, bädda, och gå och lägga oss.

Blev väckt 07:00, käkade frukost, blev tillsagd att ta av mig kepsen i matsalen :P.

Gick tillbaka till barracken(?), kollade på TV en stund. Klockan 10:00 gick jag för att träffa en sköterska för hälsokontroll, det tog väll allt som allt 20min där inne. Sen var jag klar för att åka hem (fick inte göra lumpen). Bussen hem gick 6-7 timmar senare. "Fack datt" - tänkte jag. Tog mig in till stan och åkte buss från stationen istället.

That's it. Kändes bara som en massa slöseri på tid.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Jag slet halva dagen med alla dom där testerna man ska göra och jag fick rätt bra resultat på dem.
MEN när jag snackade med inskrivningsmannen så fick jag reda på att det inte fanns några platser kvar för 89:orna, jag fick av nån konstig anledning mönstra ett år senare än de andra i min årsgrupp.
Dom som jag mönstrade med var ett år yngre än mig.
Jag frågade om jag kunde få göra lumpen med de yngre istället men det fick jag ett skarpt Nej på, han sa nåt flummigt om att de inte ville blanda årsgrupperna.
Detta var ett år sedan och jag är fortfarande bitter över det, lumpen var nåt som jag sett fram emot ända sedan jag var liten.

Medlem

jag ska till stockholm, näsby mer precist. och super tank, jag har fått boka tåg helt själv ingen abonnerad buss eller nått sånt som jag har fått hört talas om....


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

Haha, Näsby

Undrar om dom fortfarande delar ut kuponger till samma sunkpizzeria? Du får rapportera efteråt!


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

Jag åkte med en buss till Kristianstad. Hade kryssat i att jag hade någon typ av psykisk åkomma och fick på så vis komma till psykologen som första anhalt. Tåg kanske 30-40 min från det att jag steg in i byggnaden tills dess att jag var ute. Sen var det bara att sätta sig på första bästa tåg hem igen.

Tyckte att det skulle vara onödigt att jag skulle ta upp en plats när det faktiskt finns folk som vill göra lumpen men inte kommer in. Tveksamt om jag skulle kommit in ändå med min fysik (om de inte skulle envisas pga. min skalle) men ville inte riskera något.

Medlem

Åkte till Östersund med Lasse Kongo & co. Satt och klickade på "nästa" under hela det där IQ-testet (eller vad tusan det nu var), lyckades få en 2:a (som lyckligtvis var för lite för att få göra lumpen), fick snacka med psykologen i 2 min och sen tog jag nästa buss hem. Bussresan från Luleå tog halva natten, sen lika lång tid tillbaka.

Slöseri med tid och energi med andra ord.

Medlem

vadå, fick ni pizza i näsby?! själv fick jag en pizzeria-kupong, men inte fick jag någon pizza. istället serverades jag något som kallades för dagens och bestod av pasta med någon mjölkig sörja som skulle kunna tänkas vara en dålig tolkning av carbonara.

för övrigt fick jag gå hem efter en timme eller så. gjorde inskrivningsprovet och syntestet. när jag fått en enastående nolla på ena ögat sa de att "dig kan man ju inte sätta ett vapen i händerna på" och skickade hem mig. jag hade faktiskt velat göra lumpen och var helt inställd på det, lång hård version. fick en nia på inskrivningsprovet men tydligen räcker inte det om man är blind


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

För mig tog det ca 1 timme, sen blev jag hemskickad


signatur

I am the liquor

Medlem

2 dagar , jaså? 1 dag för mig. Om du inte vill göra lumpen kan du säga att du har tinitus eller dåliga knän, dom tipsen fick jag. Jag planerade och visste hur mönstringen skulle gå till dagar innan för jag hade intervjuat mina polare. En polare sa att när du pratar med doktorn kan du säga att du har dåliga knän, då skickas du direkt till näst sista eller sista stationen. Tyvärr så fungerade inte min plan så jag fick göra alla tester utan konditionstesten för jag hade lärt mig att om du sa till doktorn att du hade varit sjuk i veckan så slapp du cykla. Smidig som man är.

Jag hade inte riktigt bestämt mig om jag ville göra lumpen eller inte, men det lutade mer åt att göra nåt annat under den tiden, och kan nog tänka mig göra träning om sverige kommer i krig isf.

Medlem

Kom dit, hade varken med mig mönstringslappen eller legitimation. Gav mitt personnummer och namn vid grinden och släpptes in. Sen var skulle man anmäla sig i ett hus, få en första lapp där det var något frågeformulär. En av frågorna var "Hur är din inställning till mönstringen?" Jag valde "Mycket dålig" (ungefär sån var fråga och ungefär sån var svarsalternativet jag valde). Efter det skulle man göra logiktestet på datorerna och sen delades min grupp in i två grupper. En skulle på fystest och en skulle till doktorn. Jag fick gruppen som skulle till doktorn. När jag kom in där sa han "jag ser att du inte är så entusiastisk inför mönstringen". Sen någon idiotisk följdfråga som "varför inte?". Sen skrev han en lapp där det stod att mönstringen var avbruten och kunde inte överklagas. Med ett undantag om man blev inkallad av försvarsmakten igen. Sen fick man gå och stämpla ut. Mannen där jag stämplade ut blev tillsyns väldigt irriterad när jag frågade om man fick lunch, för det stod det på pappret.
Sen var det bara att gå där ifrån.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Jag slet halva dagen med alla dom där testerna man ska göra och jag fick rätt bra resultat på dem.
MEN när jag snackade med inskrivningsmannen så fick jag reda på att det inte fanns några platser kvar för 89:orna, jag fick av nån konstig anledning mönstra ett år senare än de andra i min årsgrupp.
Dom som jag mönstrade med var ett år yngre än mig.
Jag frågade om jag kunde få göra lumpen med de yngre istället men det fick jag ett skarpt Nej på, han sa nåt flummigt om att de inte ville blanda årsgrupperna.
Detta var ett år sedan och jag är fortfarande bitter över det, lumpen var nåt som jag sett fram emot ända sedan jag var liten.

Ja du kom en bit ialla fall, själv fick jag inte ens mönstra


signatur

Illiud Latine dici non potest!

Medlem

Ja det mesta har redan sagts men tänkte att jag kunde förklara i lite mer detalj vad som pågår under mönstringen.

Du kommer dit och blir tvungen att legitimera dig hos vakten och vakten/vakterna är oftast ett gäng understimulerade sengångare som tycker att det är fruktansvärt kul att skämta och jävlas med de mönstrande(säg ditt personnummer baklänges medans du står på händerna och pinkar stjärnfigurer runt dig...annars skjuter vi dig l0l OMG!!!!1111oneone).

Efter du har gjort entré på området så beger du dig till sjukan eller där testerna ska genomföras för att "anmäla" din ankomst(inte vad det låter som).

Sedan så står hela gänget oftast på rad eller "ettledlinje" som dom så flitigt uttrycker sig och namnropet börjar. Oftast delar man upp sig i två grupper för att det ska gå så snabt och effektivt som möjligt.

Men ett "begåvningstest" eller IQ-test gör hela gruppen tillsammans. Testet innfattar logikövningar, mattematiska uppgifter, ordförståelse och stressuppgifter, ditt vanliga internet IQ-test med andra ord.

Efter testet så är dags för ett "läkartest" där din in och utandning kommer testas(din lungkapacitet då), ditt blodtryck kommer även mätas samtidigt som dom kollar efter "abnormaliteter" i ditt hjärta. Dom kollar även din ryggrad och dina fötter och knän för att säkerställa att du inte har tendens till plattfot, att dina knän inte är köttade eller att din ryggrad är sne.

Sen är det dags för ett syn och hörselprov.

Synprov - "läs nerifrån och upp" samt ett färgurskiljningstest

Hörselprov - du sitter i ett bås med påtagna hörlurar. Varje gång du hör ett "pip" eller "boop" så ska du trycka på en manick du har i handen (hög och lågfrekventa toner spelas upp i olika volymstyrkor).

Sedan är det dags för styrkeprovet. Styrkeprovet sker på följande vis: Du ska lyfta en hävstång. Du lyfter med början på dina anklar och ända upp till halsen. Tänk på att teknik väger mer än styrka, använd ben och axlar och absolut inte rygg och armar. Styrkan kommer mätas i uthållighet cch hastighet, med andra ord så kan du inte söla upp stången och tro att du kan ge Hulken en dansk skalle utan stången ska upp snabbt och effektivt. Därefter kommer du få ett resultat 0 - 9 (4 = G, 6 = above avarage, 7 = "jägarsjua", 8 - 9 = tagit droger).

Sedan är det dags för ett konditionstest. Testet är relativt simpelt och utgår på att du ska cykla på en träningscykel där motståndet kommer gradvis att öka. Samtidigt som du cyklar så ska du va på den "gröna zonen", om du tänker dig en rät linje med ett vertikalt sträck i mitten där sträcket är grönzonen. Hamnar du på andra sidan sträcket så har du några sekunder på dig att hamna tillbaks annars ökar motståndet ytterliggare. är du utanför en längre period(15- 10 sek) så avbryts testet. Tänk på att samtidigt som du cyklar mäter dom din syreupptagning och din hjärtfrekvens så du kan inte cykla i 2 sekunder och klaga på att du är påväg att få en hjärtinfarkt utan du kommer bli tvungen att svettas. Därefter får du ett resultat 0 - 9 (försök få över 4)

Har du gjort bra ifrån dig och känner att du vill äta kottar och bajsa i skogen så kan ansöka för det såkallade "jägartestet".
Där testas din lämplighet för en jägarutbilding (du gör "step ups" med en 30 kg tung ryggsäck...i princip)

Efter genomförda tester är det dags för ett psykologsamtal där du får prata om din barndom och ditt förhållande till din familj och varför du vill göra lumpen, ja dom säkerställer så att du inte tänker flå någon och använda deras hud som regnkappa. Tro det eller ej så får du även ett resultat därifrån, 0 - 9 (8 - 9 = Stephen Hawking/Dr. Phil, 7 = En full astronaut, 5 - 6 = Your avarage Joe, 4 - 0 = Hannibal meets The Joker).

Sen får du träffa mönstringsförrättaren, snubben som rekomderar en tjänst baserat på dina testresultat.

Självklart så käkar ni frukost och lunch under processen.
Testerna brukar oftast bara ta en heldag, men kan även sträcka sig till två dagar.

Du kan även besöka [www.lumpen.nu], där står det mesta;)


signatur

What seems to be the officer problem?

Medlem

Jag skickade in ett läkarintyg som visade mina allergiska och astmatiska problem och fick som svar att jag inte behövde komma till mönstringen. Kan inte säga att jag sörjde över det beslutet.

1
Skriv svar