13,4 miljoner! Elden Ring är redan Dark Souls-studions bästsäljare

Medlem
Skrivet av Izuel:

Dark souls spelen är väl kända för/skapade "git gud" mentaliteten, personer som är skitstövlar mot alla som inte ser storheten i fromsoftwares alla spel. Visst är de säkert i minoritet men de få personer jag mött ingame i dark souls har vart från invasions och de meddelanden som står skrivna i spelen är mest skit och ren griefing. Visst är det sånt i alla spel med PVP/multiplayer, känns bara som det sticker ut mera i dark souls där man inte kan banna eller välja motståndare/meddelanden.

Enligt metacritic så ligger elden ring snäppet under breath of the wild och det kan stämma ganska bra. De har skapat en serie spel med en skara anhängare likt zelda så där har de verkligen lyckats. Tycker de är likvärdiga andra stora spelserier typ Uncharted. Zelda och dylikt. De har sin plats bland de stora men de är absolut inte på toppen.

Finns saker i dark souls serien som är katastrofala som NPCs som beter sig som MMO vendors och områden som the great hollow, Iron passage och frigid outskirts får mig att stänga av spelet.

En del av kritiken mot elden ring är copy paste dungeons och återanvända animationer vilket jag instämmer i.
Alla dark souls spelen har blivit en gröt i mitt huvud där jag har svårt att specificera vilket spel som hade vilken boss i efterhand eftersom de är så lika. Det som sticker ut är väl sekiro men dock är storyn i sekiro nästan skrattretande stympad av dark souls motorn när hela världen är emot dig och stela statiska NPC försöker förmedla en story medans samtidigt i rummet bredvid står deras dövstumma vakter och vill mörda dig oavsett.

Som sagt det är inte för alla, tyvärr är det så. Och säger fortfarande inte att det är perfekt, mycket av kritiken som tex dungeons stämmer dock inte in i alla spel utan det är främst Bloodborne och Elden Ring och de repetitiva dungeonsen är optional content. Om du stör dig på meddelanden och invasions, stäng av online? Det är inte svårare än så. Det är inte griefing att folk försöker lura en med meddelanden, det är bara en annan del av spelet som återigen går att stänga av. Sen finns det många bossar totalt i spelen så det är väl möjligt att man kan blanda ihop några? Men har själv aldrig haft problem att hålla de isär, aldrig hört någon klaga på det men fair enough.

Jag tycker också det är lite löjligt om man blir kränkt av att folk säger till en att "git gud", det är en jävla meme, sluta vara så känslig för vad främlingar online säger. 99% av communityn är extremt hjälpsam, gå in på vilket Souls forum som helst och be om hjälp och folk kommer hjälpa dig.

Det finns dedikerade speedrunners och moddare. Folk som Lobosjr, Vaati och Ironpinapple är extremt respekterade och bra representanter av 3 olika delar av Souls spelen i.e speedrunning, lore och memes.

Jag har har varit aktiv i communityn i vadå, säkert 9 år? Av min erfarenhet, och det finns såklart undantag men nästan varje gång jag ser communityn attackera folk är när de går in på forumen och antingen rantar eller provocerar tex.

"Fuck this game, it's so bullshit and unbalanced fucking bossen with 1-hit combos, I lost all my souls fuck this I give up on this trash"

Där svarar folk alltid "git gud". Nästan alla Souls spelare har den typen av upplevelse, kan du inte spela ett spel utan att få spasm kanske du ska spela något annat. Det andra exemplet är när folk går in och skriver

"I don't understand how these games are so popular, they reuse the same animations, bosses are just roll, roll, hit, roll, roll, hit, WOW SO INNOVATIVE and the graphics are shit. These games are the most overrated shit and this community is filled with shills"

Sen blir de kränkta när folk attackerar dem, jag menar vad förväntar du dig? Folk har rätt att tycka vad de vill men du kan inte gå in på ett fanforum, hålla på sådär och sen kalla communityn för trash för att du inte får sitta och bajsa på något de älskar. Gå in på vilket fanforum som helst och börja snacka skit, du kommer få samma reaktion överallt.

Jag har märkt att väldigt många av de som klagar på Souls communityn är oftast toxic själva. Sen finns det såklart gatekeeping och dryga trolls men något som är väldigt tydligt bland majoriteten är, spela spelen som du vill, det är inget fel att använda summons, be om hjälp eller följa guider. Det är ett av de vanligaste budskapen bland communityn. Jag försöker alltid att ge tips till nya spelare och rekommenderar ofta folk som spelar sitt första Froms spel att använda guider.

Många av problemen du nämner är inga problem för de flesta fans. Många gillar hur NPCs fungerar i Froms spel sen finns det andra som bara inte bryr sig.

Att folk blir provocerade av populära saker är bara störtlöjligt och ett fenomen som jag aldrig förstått mig på. Man måste inte gilla allt, när det kommer till underhållning kan folk bara inte få ha sitt roliga? Jag avskyr CW superhjälte serier, alltså Flash, Batwoman, Arrow etc. Men jag tar inte tid ur mitt liv att gå in och snacka skit om det. Det finns tillräckligt med folk som håller på så och jag fattar liksom inte vad jag förväntas uppnå med det? Visst får man tycka det är kul att debattera men majoriteten hänger inte på forumen av den anledningen så att folk börjar trolla i såna situationer är inte konstigt.

Jag ber om ursäkt om det blev mycket att läsa men har varit väldigt engagerad i Souls communityn och spelen länge nu så ville ge min sida av det. Förnekar inte att det finns arslen i communityn men de är verkligen en minoritet.

Tldr; Man har såklart rätt att tycka och diskutera men väljer man aktivt att provocera och starta diskussioner i fel kanaler så får man förvänta sig mothugg.

Medlem
Skrivet av gardis84:

Inte så konstigt, är ju trots allt det bästa spelet som någonsin gjorts(Tätt följt av Bloodborne, Demon souls remake och Dark souls III).

inte ens i närheten.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Tassel:

Sant till viss del, då har man inte sett alla "Dungeons".
Skyrim någon?
Återanvända animationer?
Gapskratt, vart i spelet stör du dig på det och inte i alla andra liknande spel?
Gnälla för sakens skull känner jag.

Gillar man inte spelet är det helt ok.
Men att gnälla över saker bara för att smutskasta är bara infantilt.

Jag skrev faktiskt att de är i klass med spel som zelda och uncharted men det är tydligen att smutskasta spelet...

Hälften av alla vapen i elden ring är typ från dark souls direkt copy paste. Mycket av animationerna till dessa vapen är också direkt copy paste. Har man använt ett vapen mycket i dark souls så känner man igen sig i elden ring. Även många monster är copy paste från tidigare drakar och dylikt från dark souls. Får bara en att tänka på dark souls när man spelar elden ring.
Det som är tråkigt är när man börjar klona miljöerna också (caverns och ruiner som kommer om och om igen).

Det är världen som gör spelet i dark souls/elden ring och det märks mycket mera när monster och vapen/animationer är kopierade från tidigare spel på ett helt annat sätt än att t.ex. uncharted skulle ha samma Kpist som förra spelet eftersom elden ring och dark souls är så fokuserade på combat.

Det skulle vara som om bethestas kommande starfield skulle innehålla mycket vapen och animationer från skyrim, det skulle få mig att reagera också.

Medlem
Skrivet av Izuel:

Jag skrev faktiskt att de är i klass med spel som zelda och uncharted men det är tydligen att smutskasta spelet...

Hälften av alla vapen i elden ring är typ från dark souls direkt copy paste. Mycket av animationerna till dessa vapen är också direkt copy paste. Har man använt ett vapen mycket i dark souls så känner man igen sig i elden ring. Även många monster är copy paste från tidigare drakar och dylikt från dark souls. Får bara en att tänka på dark souls när man spelar elden ring.
Det som är tråkigt är när man börjar klona miljöerna också (caverns och ruiner som kommer om och om igen).

Det är världen som gör spelet i dark souls/elden ring och det märks mycket mera när monster och vapen/animationer är kopierade från tidigare spel på ett helt annat sätt än att t.ex. uncharted skulle ha samma Kpist som förra spelet eftersom elden ring och dark souls är så fokuserade på combat.

Det skulle vara som om bethestas kommande starfield skulle innehålla mycket vapen och animationer från skyrim, det skulle få mig att reagera också.

Hälften av alla vapen!?
Har du ens spelat Elden Ring?
😂


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Förstår inte hur Dice och EA kunde tillverka detta spel. Battlefield 2042 har ju floppat helt och man borde göra om och göra rätt.
Hoppas på ett bättre Battlefield 6.

Medlem

Inte spelat det än. Älskade dock Sekiro, så man borde väl ge det en chans vid tillfälle. Borde man köra på PS5 eller PC? Sitter ju med ett stackars 1070 Ti fortfarande, 1440p är rätt tungdrivet i många spel nuförtiden. Sekiro hade ett patch tool som möjliggjorde upplåst framerate, finns det något sånt till ER på PC?


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Är det 60 fps spärren du syftar på eller att man inte kan köra ultra wide?
60fps på "vanlig skärm" och spelet är underbart, jag tror pc versionen då är den "bösta" versionen.

Hur får du spelet att hålla 60 fps? Vad har du för hårdvara? Jag kör på 3080Ti och det laggar fast en halv sekund ibland och tappar rejält med fps stup i kvarten. Kör dessutom bara på en 1440p-skärm och inte alls maxade inställningar.

Medlem

Lite bättre caves och catacombs, samt bättre grafik så har jag klagat på nåt jag hade önskat. Övrigt är det ett väldigt bra spel med bra miljö ombyte. Hoppas på nåt grymt dlc med nån bra sido story och 10st nya bossar 😝

Medlem
Skrivet av Mathmage:

Hur får du spelet att hålla 60 fps? Vad har du för hårdvara? Jag kör på 3080Ti och det laggar fast en halv sekund ibland och tappar rejält med fps stup i kvarten. Kör dessutom bara på en 1440p-skärm och inte alls maxade inställningar.

Jag har RTX3070 men spelar på 1080p.
Sen senaste patchen flyter det stort sett perfekt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tassel:

Hälften av alla vapen!?
Har du ens spelat Elden Ring?
😂

Skrivet av Fiigaro:

Tldr; Man har såklart rätt att tycka och diskutera men väljer man aktivt att provocera och starta diskussioner i fel kanaler så får man förvänta sig mothugg.

Problemet med community är precis det här jag menar. Ganska otrevlig att diskutera med er som personer som svarar med emojis och påståenden om mig /troll /har inte spelet spelet osv istället för att prata om spelet. Folk som likställer minsta kritik mot spelet som en attack på er personligen. Att jag likställer spelets storhet med legender som zelda istället för att skriva att det är det bästa spelet någonsin är provocerande i era ögon och att ens ta upp något problem är att provocera/diskutera i fel kanaler. Tack för mig. Det var inte trevligt alls.

12
Skriv svar