Kvaliteten på Playstations AAA-titlar skulle försämras om de släpptes på PS Plus dag 1, säger Sony-chef

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Vad 17 baserar du det ens på?

Microsoft släppte
Forza Horizon 5, 92 på metacritic
Psychonauts 2, 91 på metacritic
Microsoft Flight Simulator, 90 på metacritic
Age of Empire 4, 81 på metacritic

Ser kom det ut massor andra titlar på releasedagen som varit väldigt bra och omtycka också.

Och även Halo Infinite som ligger på 87 på Metacritic.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Beror säkert mycket på smak och tycke.

Ja det är tydligt det. Larvigt? Vi vet inte hur kvaliteten blir där men det är väl inte larvigare än att jämföra tredjepart mot första part, som du gör.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, du har nog rätt i det du säger och Sony har givetvis mer koll än jag på det hela. Min poäng är att som Shawn beskriver det, skulle krävas 100 miljoner prenumeranter vilket jag ställer mig tveksam till. Hela idén med att knyta upp medlemsskap är dels att det ger en säkrare inkomstkälla över tid och sedan att folk som redan är prenumeranter spenderar mer pengar på den inhemska shopen och är mer benägna att köpa saker in-game. Utöver det så blir day one-spel ett starkare incitament att köpa deras konsol över t ex Xbox.

Intressant grej, det där med att spendera mer pengar sidan om prenumerationen. Har alltid varit tveksamt till det, om det verkligen stämmer, även om Phil säger det.

För egen del har det blivit helt tvärtom sedan jag började prenumnera på PS Now juni 2020. Innan kunde jag spendera några tusenlappar om året på spel (alltid under djup rea). Men efter PS Now, som kostade mig runt 400 kr/år, så har jag säkert spelat fler än 30 spel via tjänsten, många spel som jag aldrig hade köpt vanligtvis, men glad för att ha upptäckt dem. Kan hända att jag köper dlc om spelen är bra. Men jämfört med tidigare så lägger jag knappt ner så mycket pengar längre om året.

Den nya tjänsten med de hittils annoserade spelen, Returnal, Miles och Death Stranding, gör ju inte saken sämre. Men jag klagar inte då jag har sparat/kommer spara flera tusentals kronor under åren! 😁

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Vad 17 baserar du det ens på?

Microsoft släppte
Forza Horizon 5, 92 på metacritic
Psychonauts 2, 91 på metacritic
Microsoft Flight Simulator, 90 på metacritic
Age of Empire 4, 81 på metacritic

Ser kom det ut massor andra titlar på releasedagen som varit väldigt bra och omtycka också.

Skrivet av r4v3nl0rd:

Och även Halo Infinite som ligger på 87 på Metacritic.

Sen tycker jag att allt på den listan ligger åtminstone 10 poäng för högt om man tittar på underhållningsvärde snarare än teknik, men det är både en personlig åsikt och en annan diskussion...

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ja det är tydligt det. Larvigt? Vi vet inte hur kvaliteten blir där men det är väl inte larvigare än att jämföra tredjepart mot första part, som du gör.

Jo, men Microsoft är ju väldigt svaga på förstapartsspel jämfört med Sony och Nintendo. Det kommer man ju inte ifrån. Nu köper de ju upp många stora spelföretag, så det kan säkert förändras till framåt slutet av denna generation. Men jag vill minnas att de både köpte och startade många spelstudios även en bit in i Xbox One-eran, men alla spelen som skulle ha kommit och gjort Xbox till en storspelare av exklusiva spel verkar ha fallit bort på nått sätt. State of Decay 2 blev ett dussinspel, nya Perfect Dark verkar ska läggas ner osv. Känns som att de inte har riktigt den där fingertoppskänslan för att förvalta de egna spelvarumärkena likt Sony och Nintendo har...

Gamepass tror jag kan vara riktigt bra som alternativ till t.ex. Steam. Kanske jag själv skaffar det på PC en vacker dag då enkom för tredjepartsspelen. First party direct-to-gamepass känns ju dock inte som något starkt säljargument för tjänsten.

Gnällkuk
Skrivet av Bullen86:

Intressant grej, det där med att spendera mer pengar sidan om prenumerationen. Har alltid varit tveksamt till det, om det verkligen stämmer, även om Phil säger det.

För egen del har det blivit helt tvärtom sedan jag började prenumnera på PS Now juni 2020. Innan kunde jag spendera några tusenlappar om året på spel (alltid under djup rea). Men efter PS Now, som kostade mig runt 400 kr/år, så har jag säkert spelat fler än 30 spel via tjänsten, många spel som jag aldrig hade köpt vanligtvis, men glad för att ha upptäckt dem. Kan hända att jag köper dlc om spelen är bra. Men jämfört med tidigare så lägger jag knappt ner så mycket pengar längre om året.

Den nya tjänsten med de hittils annoserade spelen, Returnal, Miles och Death Stranding, gör ju inte saken sämre. Men jag klagar inte då jag har sparat/kommer spara flera tusentals kronor under åren! 😁

Det stämmer nog inte in på alla så klart, jag tror inte heller att jag spenderat mer på DLC eller andra saker inne i spel för Xbox Live. Men det kanske känns enklare att köpa ett DLC när det är den enda "synliga" kostnaden? Barrier of entry så att säga. Sen som du säger så kanske man spelar de där spelen man aldrig kanske hade köpt som blir tillgängliga gratis, upptäcker att man tyckte de var kul och sen ev. köper DLC om det finns.

Oavsett så är det nog underförstått att man kommer backa på det under flera år innan man kan börja gå med vinst. Microsofts approach är för min egen del vettig, men då har de ju enorma muskler rent ekonomiskt. EGS modell känns... lätt tveksam. En plattform behöver erbjuda mer än bara spelen. Nu är det väl lite äpplen och päron med EGS och Xbox Live iofs, men ändå.

Sen behöver man ju inte göra en hard switch och släppa alla AAA day one, men de skulle kunna doppa tårna och släppa ett par på det sättet. Utöver det finns det ju en uppsjö av fantastiska indiespel som ofta slår många AAA-spel på fingrarna, det behöver inte vara speciellt dyrt heller men skapar ett mervärde för produkten.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Förstår inte varför folk förväntar sig något annat. Så länge deras spel fortsätter att sälja som smör så vore det ju rent ut sagt korkat att ändra på modellen.

Så länge Sony inte hamnar i ett underläge likt det Microsoft befann sig i under Xbox One-eran så har jag svårt att se dom göra en sån drastisk förändring.

Medlem

Sony testar om de kan "dubbeldippa" både ha en prenumerationstjänst till ganska högt pris plus ta betalt för spelen dag ett.

Tror det kommer gå bra i början men de kan nog ta stryk i längden om Xbox knappar in ännu snabbare än vad man gör nu.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, men Microsoft är ju väldigt svaga på förstapartsspel jämfört med Sony och Nintendo. Det kommer man ju inte ifrån.

Det är absolut en åsikt man får ha, jag berättade bara om hur det ser ut på pappret utanför dina känslor. Är väl bra att det finns något för alla smaker.

Medlem

Men det säger sig självt.
Titta bara hur det blivigt i film och serie streaming branchen.
Mindre inkomst och kvaliten sjunker


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det är absolut en åsikt man får ha, jag berättade bara om hur det ser ut på pappret utanför dina känslor. Är väl bra att det finns något för alla smaker.

Jo, läste inlägget och tyckte det bekräftade mina känslor på området ganska bra faktiskt. Kan bara hålla med, utmärkt att det finns dessa alternativ och konkurrens.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Men det säger sig självt.
Titta bara hur det blivigt i film och serie streaming branchen.
Mindre inkomst och kvaliten sjunker

Två olika affärsidéer. På gamingsidan finns fortfarande massor med andra inkomstkällor.

För övrigt tycker jag att det pumpas ut påkostade serier i kriget om prenumeranter. Om de är bra är en annan fråga.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Två olika affärsidéer. På gamingsidan finns fortfarande massor med andra inkomstkällor.

För övrigt tycker jag att det pumpas ut påkostade serier i kriget om prenumeranter. Om de är bra är en annan fråga.

Du tänkte på en massa in game köp osv. Ja men men det ör nött jag räknar som lägre kvalitet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du tänkte på en massa in game köp osv. Ja men men det ör nött jag räknar som lägre kvalitet.

Nja dlc och expansioner kan vara av kvalitet. Sen var det ju några miljoner som köpte Forza första veckan trots game pass. Det är pengar tv-streamingen inte får i sin affärsidé.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Nja dlc och expansioner kan vara av kvalitet. Sen var det ju några miljoner som köpte Forza första veckan trots game pass. Det är pengar tv-streamingen inte får i sin affärsidé.

Du menar att expansioner mm inte ska ingå utan bara basspelet?
Så det kan bli att man köper en expansion till ett spel som sen helt plötsligt kanske försvinner från prenumerationstjänsten?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Men det säger sig självt.
Titta bara hur det blivigt i film och serie streaming branchen.
Mindre inkomst och kvaliten sjunker

Jag skulle dock hävda mer att det är kvantiteten streaming tjänster som hämmat till att kvaliteten.
Mängden av dem har sett till att det inte finns "tillräckligt" för alla att hålla kvalitet på allt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du menar att expansioner mm inte ska ingå utan bara basspelet?
Så det kan bli att man köper en expansion till ett spel som sen helt plötsligt kanske försvinner från prenumerationstjänsten?

Det får man nog räkna med i många fall. Att spel "plötsligt" skulle försvinna händer ju inte. I de fall spel försvinner blir man förvarnad och kan köpa loss det till ett rabatterat pris. Jag gillar konceptet men förstår att det inte är för alla med "game pass modellen". Man kan ju glädjas åt att det finns valmöjligheter som passar alla?


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du menar att expansioner mm inte ska ingå utan bara basspelet?
Så det kan bli att man köper en expansion till ett spel som sen helt plötsligt kanske försvinner från prenumerationstjänsten?

Nu kan jag inte svara för alla spel men jag vet sedan tidigare att t.ex Forza som inte kommer att försvinna från gamepass tills EoL någon gång då licenser går ut men där har dem gett spelet till alla som köpt in-game content (car packs eller expansioner) när det ska försvinna.

Swdan är jag mer benägen att köpa exansionee till Game Pass spel då jag inte vanligen återkommer till spel jag redan spelat klart om dem inte är exceptionellt bra, men då hade jag nog också köpt spelet någon gång under rea eller för rabatten man får via tjänsten.

Medlem

Jag känner mig faktiskt helt ok med att köpa en Playstation-konsol och samtidigt betala fullpris för varenda AAA-spel jag känner mig sugen på. Finns knappt någon tid över för andra spel ändå för egen del. Visst att betala några hundralappar på en prenumeration istället hade ju sparat mig några slantar men Jag har fått ut så otroligt mycket spelglädje ändå hittills att jag lika gärna kunde betalat det dubbla utan å känna mig det minsta lurad. Call me crazy.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Det får man nog räkna med i många fall. Att spel "plötsligt" skulle försvinna händer ju inte. I de fall spel försvinner blir man förvarnad och kan köpa loss det till ett rabatterat pris. Jag gillar konceptet men förstår att det inte är för alla med "game pass modellen". Man kan ju glädjas åt att det finns valmöjligheter som passar alla?

Spel verkar ju försvinna varje månad iaf om man går efter det som postas här på FZ.
Att forza inte försvinner känns väll ganska självklart det är ett ms ägt spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Winzi:

Jag skulle dock hävda mer att det är kvantiteten streaming tjänster som hämmat till att kvaliteten.
Mängden av dem har sett till att det inte finns "tillräckligt" för alla att hålla kvalitet på allt.

Ja jag tror att kvalitet kommer förscinna till förmån för kvantitet.
Som sagt går man inte runt utan att få en fet pengapåse så finns det så klart ingen anledning att ge ut på game pass.
Nu menar jag inte ms ägda spel.
Men det det står ju klart och tydligt att ms tanke med alla uppköp är att börja pumpa ut "game pass spel"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sony är marknadsledande av en anledning. Spelen.

Att vattna ur kvalitet till förmån för kvantitet är ett bra sätt att ändra på det. Lyckligtvis verkar de resonera rätt nyktert, köper "rätt" studios och försöker inte reparera något som fungerar.

Riktigt nöjd med PS Plus och kommer förmodligen uppgradera årstjänsten.

Medlem

Gör folk som jag med Gamepass dvs, köper någon månad här och där för att spela ett visst spel så skulle de absolut göra förlust 😅

Medlem

Jag köper mer än gärna spelen direkt om det betyder att de kommer fortsätta hålla den höga kvalitet som Sony är kända för. Jag personligen lägger iaf mer på spel nu än om jag hade haft dem via någon prenumerationstjänst.
Sedan kan vi bara spekulera i vad som skulle hända med spelen på sikt om de kommit dag 1 på någon variant av playstation plus men givetvis skulle de inte sälja så många "lösa kopior" om de hamnade där. Prenumerationstjänster tror jag framförallt är gynnsamma för de spel som är lite "sådär" som man kanske har funderat på att köpa men aldrig gjort. De kan nog nå ut till en stor skara och med lite in-game-köp på det göra sig en hacka.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av Molotov:

Men det säger sig självt.
Titta bara hur det blivigt i film och serie streaming branchen.
Mindre inkomst och kvaliten sjunker

Själv anser jag tv-serier håller en mycket högre standard idag än för 10 år sedan. Filmer är samma "meh" som Hollywood pumpar ut.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Själv anser jag tv-serier håller en mycket högre standard idag än för 10 år sedan. Filmer är samma "meh" som Hollywood pumpar ut.

Ja kanske det var dålig jämförelse.
Jag tror endå Sony "har rätt"
Det blir inga mastodon AAA produkter i hög kvalitet om det ska direkt till prenumeration.
Det är ju ite så att det är nått överflöd av det på game pass eller ps nu heller utan det är äldre så fall.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Flakmonkey

Det jag är orolig för när det kommer till prenumerationsmodellerna är företagens incitament till att utveckla AAA-spelen. Nu är det ju viktigt för MS iom att det är de stora spelen som gör att många hakar på gamepass, men när du väl är inne i ekosystemet så får de ju lika mycket intäkter för ett spel som kostar 3 miljoner att utveckla som ett för 300 miljoner. Visst måste de fortsätta ha några större spel för att inte tappa prenumeranter och eventuellt locka nya, men när tjänsterna når prenumerant-platån så har iaf jag svårt att se varför man skulle vilja chansa på ett nytt AAA-IP när det går lika bra att släppa någon indie-titel för att hålla tjänsten levande. Framförallt om man som i Sonys fall på senare år gjort ett aktivt val att inte ha en massa mikrotransaktioner i sina stora singleplayer-titlar.

Medlem

Imponerande ändå av Sony att dom fått sina fans att tycka det är bättre att betala 7-800kr för spelen än att få spelen billigare med en prenumeration.

12
Skriv svar