Diskussion om allmänt folkvett (och bristen på det)

Medlem
Diskussion om allmänt folkvett (och bristen på det)

Detta är kanske relaterat till att jag bor i Stockholm, men har reagerat allt med på hur allmän brist på hyfs och hövlighet allt mer tycks genomsyra helt vardagliga situationer.

Eget exempel;
Inte ens pensionärer beter sig hövligt längre, varit med om flera otrevliga "konfrontationer" med griniga gamlingar i Stockholmsområdet senaste åren. Sitter jag längst ut med mina långa ben på bussens enda "fyra"-säten, så naturligtvis brukar även jag resa mig om jag ser en gamling med käpp. Men som exempel; två pensionärer som jag antar just klivit på bussen, de kommer fram från bakom mig där jag sitter och "ockuperar" ett prio-fyrsäte på en i övrigt nästan tom buss då jag har svårt att få plats med benen på vanliga sätesgrupper (jag kunde alltså inte se dem komma ombord och flytta mig innan de kommit fram hela vägen till mitt säte). Normalt beteende från pensionärerna vill jag mena hade varit att med vänlig ton be om att få ta min plats, men istället så får man en knackning på benet från en av dem med käppen och ett vrångt "Nu ska vi sitta här!". Respekt för äldre i all ära, men just sena 40-talister verkar själva sakna den allmänna hövlighet man vant sig vid hos de gamla "gamlingarna" från 1920-talet som börjat dö ut nu.

Detta är dock småpotatis jämfört med allt ohövligt folk jag stött på genom åren inom mitt yrkesliv inom service.
Överallt, folk som är vrånga när de ska handla mat, folk som är vrånga när de är med familjen på en kryssning - och som i allmänhet inte verkar dra sig för att tro att det är fritt fram att vara oförskämd mot folk bara för att de jobbar inom service.
Förstår inte varför så få numera anammat konceptet att hjälpa varandra istället för att ge en främling en dålig dag bara för att man själv har blodsockerfall vid just det tillfället. Normalt folkvett vill jag mena är att om man t.ex. sitter på ett café och biträdet kommer för att städa lite, istället för att blänga surt så kan man väl hjälpa henne med att t.ex. samla ihop sitt skräp.

Vad tycker ni andra om uppförandekoderna i samhället i allmänhet, några riktigt dåliga erfarenheter att dela med er av?

Medlem

Finns mycket man stör sig på. Två saker jag kommer på på rak arm:

Folk som pratar med högtalaren på i offentliga rum, till exempel på bussen eller tåget.

Likadant med folk som lyssnar på musik med lurar som läcker ljud som ett såll så hela omgivningen hör.

Överlag försvinner folkvettet mer och mer i vårt samhälle. Trist.

Medlem

Som butikspersonal stör jag mig otroligt mycket på folk som pratar i telefon när jag hjälper dem. Många är helt frånvarande, bemöter inte min blick och reagerar inte alls på mina enkla frågor.

Jag: "Var det bra så idag?" - "Behöver du en kasse att bära i?" - "Behöver du kvittot?"
Kunden: Pratar i mobiltelefon.... om p-böter, Instagram, matlagning eller läkarbesök med en osynlig tredje person på linjen, utan att ens se mig. Tittar till slut upp och frågar "Kan man få en påse att bära i?"

Ja, självklart. Jag frågade bara tre gånger.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Som butikspersonal stör jag mig otroligt mycket på folk som pratar i telefon när jag hjälper dem. Många är helt frånvarande, bemöter inte min blick och reagerar inte alls på mina enkla frågor.

Jag: "Var det bra så idag?" - "Behöver du en kasse att bära i?" - "Behöver du kvittot?"
Kunden: Pratar i mobiltelefon.... om p-böter, Instagram, matlagning eller läkarbesök med en osynlig tredje person på linjen, utan att ens se mig. Tittar till slut upp och frågar "Kan man få en påse att bära i?"

Ja, självklart. Jag frågade bara tre gånger.

Två saker.

Kräk som pratar i telefonen när de ska betala i kassan...Har inte ens den oerhört låga nivå av uppfostran som krävs för att bemöta kassapersonal med ett uns respekt...Vidriga människor uppfostrade av vidriga föräldrar.

Hundägare som inte tar upp efter sin hund...Skjut dom och lämna hundarna till bättre ägare.

Så...Nu återgår jag till spel!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Två saker.

Kräk som pratar i telefonen när de ska betala i kassan...Har inte ens den oerhört låga nivå av uppfostran som krävs för att bemöta kassapersonal med ett uns respekt...Vidriga människor uppfostrade av vidriga föräldrar.

Hundägare som inte tar upp efter sin hund...Skjut dom och lämna hundarna till bättre ägare.

Så...Nu återgår jag till spel!

Haha, du var då allt en sträng karl du.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Haha, du var då allt en sträng karl du.

Sträng men orättvis!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Minns inte att jag varit med om något som är förargelseväckande nog att vara en intressant historia, men ibland så kan jag svära på att jag på ICA blir förföljd av tanter som vill ställa sig i vägen.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Känns lite som att hela samhället behöver gå i terapi :/

Inaktiv

Ibland skulle man vilja gå in i skallen på vissa personer för att se hur de tänker.

För några år sedan när jag var ute och cyklade så kom det några tjejer och gick på vänstersida och det är ju riktigt. Jag cyklade på höger sida och valde att cykla över på min vänstersida för att kunna cykla förbi dem.
Direkt efter kommer det några killar, så istället för att cykla in till höger och riskera att köra in i killarna så väljer jag att fortsätta cykla på vänstersida tills jag cyklat förbi killarna när en av killarna skriker till mig:
”Det är faktiskt högertrafik”

Kan säkert gissa på att han inte såg att jag hade nyss cyklat över till vänstersida för att inte köra in i de eftersom det gick några tjejer före de men det är ändå störande med sådana människor.

Skribent
Skrivet av r4v3nl0rd:

Finns mycket man stör sig på. Två saker jag kommer på på rak arm:

Folk som pratar med högtalaren på i offentliga rum, till exempel på bussen eller tåget.

Likadant med folk som lyssnar på musik med lurar som läcker ljud som ett såll så hela omgivningen hör.

Överlag försvinner folkvettet mer och mer i vårt samhälle. Trist.

Alltså, högtalargrejen med mobilen? Jag har aldrig fattat VARFÖR? Du hör dåligare från båda sidor och varför dela samtalet med hela världen? Är ju inte schyst mot den i andra ända heller. Om jag måste slå på högtalaren så varnar jag ju den jag pratar med. Är en av grejorna som verkligen känns urmärkligt för mig.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Som kontrast i tråden tycker jag att dagens ungdom är artigare, klokare och mer empatisk än de flesta av sina föregångare. De flesta tonåringar jag känner är mer allmänbildade och insatta i hur världen funkar än min egen generation (tidig 90-talist) var vid samma punkt i livet. Det tycks ha blivit trendigt att ta hand om sig själv och sina medmänniskor.

Är övertygad om att Hans Roslings teorier om att världen i allmänhet går åt ett bättre håll stämmer i det här fallet. Heja kids!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Som kontrast i tråden tycker jag att dagens ungdom är artigare, klokare och mer empatisk än de flesta av sina föregångare. De flesta tonåringar jag känner är mer allmänbildade och insatta i hur världen funkar än min egen generation (tidig 90-talist) var vid samma punkt i livet. Det tycks ha blivit trendigt att ta hand om sig själv och sina medmänniskor.

Är övertygad om att Hans Roslings teorier om att världen i allmänhet går åt ett bättre håll stämmer i det här fallet. Heja kids!

Jo, faktiskt. 60-talister ter sig ofta som en väldigt egotrippad generation, det är väl första generationen som inte ids begrava sina föräldrar eller ens besöka dem på ålderdomshemmet. Blir lite fjantigt när den generationen gnäller på dagens ungdomar, de kunde när de var unga köpa bostad för en spottstyver etc.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, faktiskt. 60-talister ter sig ofta som en väldigt egotrippad generation, det är väl första generationen som inte ids begrava sina föräldrar eller ens besöka dem på ålderdomshemmet. Blir lite fjantigt när den generationen gnäller på dagens ungdomar, de kunde när de var unga köpa bostad för en spottstyver etc.

Skrivet av anon_326145:

Ibland skulle man vilja gå in i skallen på vissa personer för att se hur de tänker.

För några år sedan när jag var ute och cyklade så kom det några tjejer och gick på vänstersida och det är ju riktigt. Jag cyklade på höger sida och valde att cykla över på min vänstersida för att kunna cykla förbi dem.
Direkt efter kommer det några killar, så istället för att cykla in till höger och riskera att köra in i killarna så väljer jag att fortsätta cykla på vänstersida tills jag cyklat förbi killarna när en av killarna skriker till mig:
”Det är faktiskt högertrafik”

Kan säkert gissa på att han inte såg att jag hade nyss cyklat över till vänstersida för att inte köra in i de eftersom det gick några tjejer före de men det är ändå störande med sådana människor.

Värsta jag varit med om vad gäller cyklister var en ytterst tjurig gubbe som blev gramse på mig för att jag gick med hörlurar på trottoaren och inte flyttade på mig när han plingade. Nu kanske jag är stendum och har fel, men är det en stor fin och fri bilväg i ett bostadsområde så cyklar man väl inte på trottoaren när det inte är sån där uppdelning med cykelväg på med? Blev inte förvånad dock, det var en 60-talist så då är det ju förstås automatiskt mitt fel.

1
Skriv svar