Cineasthörnan

Cineasthörnan

Säg "Hollywood" idag, och de flesta rynkar på pannan och tänker: "Varför var du tvungen att dra upp det nu, titta mormor gråter . . ." Annat var det på 1960, 70, 80 och 90-talet då vi fick mästerverk efter mästerverk och denna, relativt "nya"* konstart, verkade ständigt nå nya höjder.

(*Om man jämför med konsten, är rörlig film fortfarande i sin linda).

Jag växte upp med film på 1980-talet och har sett rubbet, inte en gång, utan flertal gånger. När jag jämför utbudet idag med vad som fanns för 30, 40 år sedan, är det som att man skrutinerar en annan variant av mänskligheten.

Vad som är bra är relativt; älskar du "The Hunger Games", så är jag glad för din skull, men det får inte mitt hjärta att pumpa. Jag går igång på "The Deer Hunter" och "The French Connection", eller varför inte det mesta som Merchant Ivory Productions producerade: "A Room with a View", "The Remains of the Day", eller tidigare alster från Ridley Scott.

Det finns ett par uppfriskade själar i dagens Hollywood / filmscen. Jag tänker främst på Denis Villeneuve, Darren Aronofsky, Robert Eggers; jag måste även lägga till eldsjälen Jane Campion som alltid skapar sevärda verk. Det finns många andra regissörer, men det går inte att få med alla i en liten text som denna.

På 90-talet köpte jag varje film jag kunde komma över, under 2000-talet minskades inköpen drastiskt, idag tänker jag flera gånger om jag vill lägga en peng på något som jag kommer återkomma till. Ovannämnda regissörer, och andra äldre aktörer finns i bokhyllan.

Viktiga frågor . . .

Kommer Hollywood fortsätta sin negativa, destruktiva spiral (högbudgetfilmer utan substans)?

Hur många gånger ska man spela in samma film istället för att satsa på nyskapande verk?

M.fl.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

FM-guru
F.d. Sisyr

Det handlar väl främst om pengar och kommersialisering. Menar inte nödvändigtvis att vara cynisk nu, om än något krass. I takt med att konsten vidgas och normaliseras så premieras även i allt högre grad mer slätstruken, "säker" produktion över avantgarde. Det gäller inte bara producenter utan även konsumenter, och heller alltså inte bara film utan populariserade konstformer i allmänhet så som musik, litteratur eller - förstås - spel.

Med det sagt så finns det ju fortfarande gott om möjligheter för den intresserade att grotta ned sig i just avantgarde och dylikt, man får bara förflytta fokus från de stora produktionerna till något annat. Återigen, oavsett vilket konstformat vi pratar om. Vad beträffar film finns det gott om mer äventyrliga industrier utanför Hollywood (och även diverse skapare därinom). Pratar vi böcker så må bästsäljarlistorna vara mer färglösa än förr om åren, men kikar man där bortom finns de alltjämt en uppsjö av författare som publicerar helt andra typer av verk. Detsamma gäller musik och i spelvärlden har vi indiescenen som tagit upp stafettpinnen vad gäller innovation.

En positiv aspekt är även den teknologiska utvecklingen både vad gäller utrustning och kommunikation. En filmskapare idag har alla möjligheter att åstadkomma en gedigen produktion utan att behöva någon större budget medan författare och musiker kan självpublicera på nätet helt utan översyn. För oss konsumenter handlar det bara om vilka kanaler man väljer för att konsumera och valen där är fler än någonsin.

Medlem

Precis som i spelbranschen tycker jag det finns ganska brett utbud, men det är självklart de stora Avengers-produktionerna som får mest utrymme. Men letar man bortom de mest populära filmerna på IMDB så finns det mycket sevärt. Nyskapande? Kanske inte alltid, men definitivt värt min tid.

Några av mina favoriter från det senaste decenniet:
First Love
One cut of the dead
13 assassins
Why dont you just die
Shoplifters
Dont worry, hej wont get far on foot
Captain Fantastic
Boy erased
What we do in the shadows
The art of self defence
Lady Bird

Medlem
Skrivet av Bennii:

Precis som i spelbranschen tycker jag det finns ganska brett utbud, men det är självklart de stora Avengers-produktionerna som får mest utrymme. Men letar man bortom de mest populära filmerna på IMDB så finns det mycket sevärt. Nyskapande? Kanske inte alltid, men definitivt värt min tid.

Några av mina favoriter från det senaste decenniet:
First Love
One cut of the dead
13 assassins
Why dont you just die
Shoplifters
Dont worry, hej wont get far on foot
Captain Fantastic
Boy erased
What we do in the shadows
The art of self defence
Lady Bird

Jag håller med dig och TS. Det märks också en tydlig förändring nu, man satsar på serier istället för spelfilmer.
Kommer någonting i klass med Barry Lyndon, Sympathy for Lady Vengeance, Blue Velvet, El Topo osv att visas på bio igen? Troligtvis inte. Givetvis finns moderna guldklimpar kvar, men du kommer förmodligen inte att se de på Filmstaden eller Netflix.
Dessa Hollywood-filmer produceras av vinstdrivande företag, så givetvis kommer det vara en övervägande majoritet av dessa som är rena "kassakor".

Jag kan varmt rekommendera Mubi.com, det är den enda prenumerationstjänsten jag betalar för. Tyvärr finns inte Criterions streamingtjänst utanför USA/Kanada, med Mubi är ett fullvärdigt alternativ.
Det kommer upp nya indiefilmer, filmer från andra länder än t.ex. USA, gamla klassiker osv. Det kostar nästan ingenting heller, jag tror att jag betalar 59kr i månaden.

Lady Bird var faktiskt riktigt bra, har inte sett de andra du listat. Men i dagsläget tycker jag att man skall hålla koll på A24, utöver Lady Bird har de producerat mästerverket The Lighthouse och det verkar ligga många intressanta titlar i pipen.

Men jag säger det igen, besök https://mubi.com/
Ni kan se filmer som Höstsonaten, Chungking Express, In the Mood for Love, Aquirre, the Wrath of God, Fantastic planet m.m. Gamla klassiker, men det kommer faktiskt upp moderna filmer som har varit väldigt bra likaså.

Det kanske låter som ett reklaminlägg, men det är verkligen en fenomenal tjänst. Skicka gärna ett PM, så kan jag ge er en gratis månad.

1
Skriv svar