Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem

Ni som pekt med maskinen. Hur upplevs musplattorna?
Går det att tex spela ett peka-klicka-spel ala monkey island med den där formen av mus-input?
Funderar på om jag ska köpa denna som en spel-maskin för klassiska/retro spel nämligen.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Känns som alla får mail nu utom jag

Jag beställde en till idag till sonen på frugans steam konto, blir en fin julklapp

Relik 📜

Har postat en del erfarenheter i motsvarande tråd på SweClockers, men ska väl ge mig in här också!

Haft min SD sedan i torsdags, hunnit testa en hel del. Sammanfattar kort nedan!

RDR2 fungerar helt okej, 55-60 fps ungefär med riktigt låga settings. Skruvar jag upp ett snäpp ligger jag på 45-50 fps, men ser betydligt bättre ut. Däremot verkar TAA inte gilla den låga upplösningen riktigt, så allt blir väldigt suddigt. Utan AA ser det förjävligt ut, och MSAA orkar den inte riktigt. Så det är lite surt.

TES Skyrim SE fungerar utmärkt, även med höga settings är det uppåt 60 fps hela tiden. Så det blir det nog att dra igenom, var ett par år sedan sist!

Körde även in xCloud via Edge enligt Microsofts instruktioner. Även det fungerar överraskande bra, den pixlighet och suddighet som blir av streamingen döljs bra av lilla skärmen. Testat lite Sea of Thieves, med god marginal spelbart. Nackdelen är såklart att uppkoppling krävs, då.

Drog in Origin igår för att köra Mass Effect LE, närmare bestämt ME2 där jag råkar vara i min genomspelning. Lite pilligt, men ganska rakt på sak. Aningen glitching, lite 50/50 om allt startar korrekt eller om en reboot krävs. Men väl inne i spelet rullar det på perfekt med stadiga 60 fps!

Försökte även streama lite spel genom Steam från min vanliga dator. Det fungerade faktiskt ganska illa, fick svart skärm eller spel som inte startade, ljud som hamnade fel osv. Så det är inget jag lär göra till vardags - tar bort lite av poängen med.

Stabilitetsmässigt är det väl 8/10 än så länge. Speciellt när man kopplar in till desktop (vilket förövrigt fungerar fint - får mus, tgb, skärm rakt av via dockan jag normalt kör för jobbdatorn) verkar det lite instabilt. Två gånger än så länge har SD kraschat när jag rebootat efter att antingen pluggat i eller ur - då blir det sad trombone-ljud och den startar om igen.

Skrivet av SSidde:

Ni som pekt med maskinen. Hur upplevs musplattorna?
Går det att tex spela ett peka-klicka-spel ala monkey island med den där formen av mus-input?
Funderar på om jag ska köpa denna som en spel-maskin för klassiska/retro spel nämligen.

Jag tycker faktiskt de är väldigt oprecisa och "sladdriga", får inte till precisionen alls. Övriga delar av hårdvaran är jag väldigt nöjd med, men just det.. mja.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Har fått mitt mail men jag kommer att behöva avboka då annat dykt upp. Får bli en i vinter istället

eld
Medlem
Skrivet av SSidde:

Ni som pekt med maskinen. Hur upplevs musplattorna?
Går det att tex spela ett peka-klicka-spel ala monkey island med den där formen av mus-input?
Funderar på om jag ska köpa denna som en spel-maskin för klassiska/retro spel nämligen.

Är det detsamma som på steamcontroller så ska de fungera bra, de kan bäst liknas vid trackball möss.

Medlem

Fick hem min steam deck i fredags och har testat både ett och annat på den.

Elden Ring, The Evil Within 2, Dishonored 2, Nier Automata och Rogue Legacy 2 har testats där jag främst har spelat det sistnämnda då det gör sig väldigt bra på en handhållen enhet.

De flesta spelen flyter godkänt på den och kräver i vissa fall lite tricksande med inställningar innan det fungerar optimalt, men över lag är jag väldigt nöjd med den hittills!

Kommer nog även att testa Gears Tactics på den och så vill jag gärna ge mig in på emulatorer med, främst N64 så har ni några tips kring det så tar jag gladeligen emot dem.

Har ni andra rekommendationer på spel som gör sig bra på decken så tar jag gärna emot dessa med

eld
Medlem

Måste tipsa om 40hz läget som lagts till i senaste betaversionen, passar sjukt bra till spelen som inte riktigt når 60 fps, då du kan vsynca till 40fps och få mycket stabil framerate i en mycket mer spelbar framerate jämfört med 30fps.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Kommer nog även att testa Gears Tactics på den och så vill jag gärna ge mig in på emulatorer med, främst N64 så har ni några tips kring det så tar jag gladeligen emot dem.

RetroArch med tillhörande N64 Core Mupen64Plus-next finns på Steam, tror det även funkar ok med Steamdeck. Värt att prova


signatur

no remorse

Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:

RetroArch med tillhörande N64 Core Mupen64Plus-next finns på Steam, tror det även funkar ok med Steamdeck. Värt att prova

Tack för tipset, får kolla in detta i dagarna!

Vill verkligen lira om Ocarina of Time i bärbar form men vägrar att göra det på Switchen efter hur Nintendo har skött hela den biten.

International
Man of Mystery

Tyckte Jedi:Fallen order funkade väldigt bra på decket, dock knasar origin-inloggningen ibland och hänger hela uppstarten. Dessutom verkar inte origin alls stödja offlinespel så, det funkar bara om man är uppkopplad. Nån annan som märkt nåt sånt ?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

International
Man of Mystery
Skrivet av SSidde:

Ni som pekt med maskinen. Hur upplevs musplattorna?
Går det att tex spela ett peka-klicka-spel ala monkey island med den där formen av mus-input?
Funderar på om jag ska köpa denna som en spel-maskin för klassiska/retro spel nämligen.

Jag tycker det känns väldigt konstigt och svårjobbat med musplattorna, kanske behöver man vänja sig men jag får då inte det att kännas naturligt. Har en Steamcontroller med samma interface och det känns lika fel där. Funkar inte spelen med spakar och knappar så får de spelas på datorn istället


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

eld
Medlem
Skrivet av bluenephilim:

Jag tycker det känns väldigt konstigt och svårjobbat med musplattorna, kanske behöver man vänja sig men jag får då inte det att kännas naturligt. Har en Steamcontroller med samma interface och det känns lika fel där. Funkar inte spelen med spakar och knappar så får de spelas på datorn istället

För mig fungerade de bättre när jag började använda dom som en trackball istället för en touchpad som på en laptop.

Bäst precision och rörelse fick jag när jag "snurrar bollen" släpper plattan snabbt och stoppar den på rätt ställe med små justeringar.

Inte lika bra som en mus såklart men långt bättre än att emulera mus med joystick!

International
Man of Mystery

Måste ju säga att decket blev om möjligt ännu bättre när man installerade Heroic Launcher och kunde lägga till spel från GOG och Epic!


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Vet inte riktigt varför jag har en reservation annat än jag gillar hårdvara. Pendlar inte i timtal på tåg. När använder ni era? På solsemester? Är ju ingen vidare konkurrent hemmavid.

Medlem
Skrivet av Shodan:

Vet inte riktigt varför jag har en reservation annat än jag gillar hårdvara. Pendlar inte i timtal på tåg. När använder ni era? På solsemester? Är ju ingen vidare konkurrent hemmavid.

Enbart hemma hittills. Antingen på soffan eller ute på terrassen.
Då jag jobbar hemma är suget att fortsätta vid skrivbordet efter arbetstid men med spel inte så stort och då jag är inne i en period av mycket indie-spel passar det helt perfekt.

Medlem
Skrivet av Shodan:

Vet inte riktigt varför jag har en reservation annat än jag gillar hårdvara. Pendlar inte i timtal på tåg. När använder ni era? På solsemester? Är ju ingen vidare konkurrent hemmavid.

Förmodligen behöver jag den inte, men hade varit najs o sitta med en mindre enhet i sängen eller soffan eller så. Kanske ute också men det beror väl lite på hur väl den funkar utomhus. Så jag är lite som dig, jag gillar hårdvaran. Sitter bara på tåg 30x2 minuter varje dag så man hinner knappt starta något på den tiden.

Medlem
Skrivet av Shodan:

Vet inte riktigt varför jag har en reservation annat än jag gillar hårdvara. Pendlar inte i timtal på tåg. När använder ni era? På solsemester? Är ju ingen vidare konkurrent hemmavid.

Jag använder den primärt i sängen. Den är lättare än man tror ☺️

Medlem

Fick min I mars
Tog tre dagar för den att komma hem
Skickades via schenker

Riktigt smidigt


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Väntar fortfarande. Har 2 beställningar ligger, en på mitt konto och en på frugans...

Medlem

Tänkte boka en då jag reser mycket, men en fråga: Måste man betala redan nu eller kommer räkningen närmare leverans?


signatur

Videomupp

International
Man of Mystery
Skrivet av Shodan:

Vet inte riktigt varför jag har en reservation annat än jag gillar hårdvara. Pendlar inte i timtal på tåg. När använder ni era? På solsemester? Är ju ingen vidare konkurrent hemmavid.

Ute på resa är den perfekt, inte bara under resan utan på hotellrum eller liknande. Även hemma om man vill vara lite social med tjejen som kollar på TV så kan man sitta bredvid och spela och ändå vara tillsammans. I starkt solsken vete fasen om nån konsol/PC funkar riktigt, men kanske i hängmattan snart under ett skuggigt träd kommer funka.

Väldigt skönt att mitt i ett spel bara stänga ner den om man behöver fokusera på nåt annat, sen starta upp och köra vidare som om inget hänt


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av WildThing:

Tänkte boka en då jag reser mycket, men en fråga: Måste man betala redan nu eller kommer räkningen närmare leverans?

Du betalar vid leverans, du betalar bara 4 euro för bokningen nu.

Medlem
Skrivet av Dvorak:

Du betalar vid leverans, du betalar bara 4 euro för bokningen nu.

Ah perfekt, ingen anledning att inte boka redan nu då! Tackar för svar


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Jag använder den primärt i sängen. Den är lättare än man tror ☺️

Sängen ska man sova i sägs det

RHK
Medlem

Någon som lyckats få protontricks att funka?

Medlem

Fick min i fredags och är väldigt positivt överraskad över vad den klarar av. Kört Days Gone på defaultinställningar, sjukt snyggt och flyter på bra. Batteriet är sämst, men spelar ändå mest med sladd.

Tips till er som vill ha en ännu coolare upplevelse (XR glasögon och powerbank med hållare till steamdeck): VITURE One - Game & Stream Anywhere, Anytime, via @Kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/viture/viture-game-and-s...

Medlem
Skrivet av bronie:

Batteriet är sämst

Hur sämst är batteriet? Jag tycker nog det är ok om den kan lira i 3 timmar iafl med okej ljusstyrka.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Hur sämst är batteriet? Jag tycker nog det är ok om den kan lira i 3 timmar iafl med okej ljusstyrka.

Det beror såklart vilka spel man spelar, men i mitt fall med Days Gone höll batteriet 60-90min. När indie-lir spelades drogs betydligt mindre batteri och där tror jag ändå man kan få ut ett antal timmar. Jag tycker man snålade lite med storleken på batteriet med tanke på vad SteamDecken ska kunna leverera (som en referens har min mobil nästan lika många mAh).

Medlem

Det låter tråkigt, en fin maskin men batteri är viktigt.
Fortfarande sugen.. Lätt att ta med.., antar att man kan koppla den till ström och tv samtidigt och köra trådlös handkontroll av annan version tex ps4 också? Det är ju rätt nice till landet..

Edit på spel som accepterar kontroll, tex rocket league

Medlem
Skrivet av Shodan:

Sängen ska man sova i sägs det

Den detaljen försöker jag lära mig varje dag ☺️

Skriv svar