SparaCash - För att lära dig investera och spara pengar

Medlem
Skrivet av Molotov:

3,69% men då har jag några riktiga spekulationer som inte gick väl.

Härligt positivt är alltid bra!

Medlem

Sinch aktier rasade med -20% på deras senaste kvartalsrapport. Vad hände med Sinch? Kommer det vända? I videon går jag genom mina tankar kring Sinch och hur jag agerar med mina aktier.

Medlem

ICAs aktier har fått ett uppköpserbjudande på sig från AMF och Ica Handlarnas förbund. Budet ligger på 534 kr per aktie och pågår mellan 11e november till 14e december 2021.
Hade jag haft aktier i ICA hade jag sålt dem över börsen för att få tillgång till pengarna snabbt istället för att behöva vänta på att budet gått genom + att vänta tills man får in pengarna på kontot.
Det är helt enkelt värt courtageavgiften för att ta pengarna och investera i något annat. Sannolikheten för att en budhöjning ska komma anser jag är väldigt låg.

Medlem

Var går gränsen för snål och ekonomisk? Hur mycket sparar jag varje månad? Vilka är mina favoritaktier? Vilka kryptovalutor äger jag? Tack för era superbra frågor i senaste Q&A:n. Om du missat den så kan du se den på YouTube. Länk till videon hittar du i min profil eller sök på SparaCash på YouTube så hittar du den. 👇

Medlem

Mina aktier & fonder gick ner i November ordentligt. Den största anledningen var en nedgång efter rapporten i Sinch och en generell oro på börserna i slutet på november.
I videon går jag genom vilka aktier och fonder som jag har köpt och sålt men även hur min aktieportfölj och fondportfölj har utvecklat sig under föregående månad. Hur gick det för dina aktieinvesteringar under förra månaden? Skriv gärna en kommentar med hur din utveckling gått för dina aktier o fonder.

Medlem

BOOOOM! I kronor sett har min portfölj exploderat! Men mycket tack vare stora insättningar. Utvecklingen slutade på ca +20% totalt!
Hade förväntat mig högre avkastning men ändå otroligt nöjd och tacksam för att jag hittat börsen och investeringar i ung ålder.
På YouTube kan du se en genomgång för hur det gick för mina aktier & fonder på Avanza under 2021. Hur gick det för DIN portfölj?

Medlem

Hej vänner! Ja det ÄR tufft nu, många har nog inte lyckats göra mycket pengar under 2022. Tänk på att det är nyttigt med en korrektion.

Jag gjorde en uppdatering över min portfölj som du kan se i min senaste video.
Min portfölj är just nu -160 000 kr cirka och det är klart det är jobbigt, men sånt man får leva med 🙂
Hur känns det för dig? Är det jobbigt? Vad är din strategi?

Medlem

Jag hoppade på börståget i Okt förra året efter att bland annat ha kollat in dina klipp på tuben. Ligger back 8,8% 4380:- i år än så länge. Har bara pengar inne som jag räknat med att kunna förlora så det känns helt ok. Önskar bara jag hade mer kapital att stoppa in just nu!

Vill sälja av alla mina fonder men inväntar vändning på dessa så att jag iaf går jämnt ut och sedan bara köra på aktier i Avanza. Har satt in en likvärdig summa på Fundler och tänker att det får vara mina fonder istället för att ha fonder på både Avanza och Fundler.

Sedan är planen att utvärdera i slutet på detta år, skulle Fundler spöa mitt sparande på Avanza så åker nästan allt kapital in där istället tror jag.

Medlem
Skrivet av sumodl:

Jag hoppade på börståget i Okt förra året efter att bland annat ha kollat in dina klipp på tuben. Ligger back 8,8% 4380:- i år än så länge. Har bara pengar inne som jag räknat med att kunna förlora så det känns helt ok. Önskar bara jag hade mer kapital att stoppa in just nu!

Vill sälja av alla mina fonder men inväntar vändning på dessa så att jag iaf går jämnt ut och sedan bara köra på aktier i Avanza. Har satt in en likvärdig summa på Fundler och tänker att det får vara mina fonder istället för att ha fonder på både Avanza och Fundler.

Sedan är planen att utvärdera i slutet på detta år, skulle Fundler spöa mitt sparande på Avanza så åker nästan allt kapital in där istället tror jag.

Bra där. En vanlig fälla dock är att du väldigt kort tid in på din investeringsbana får olika tankar. Exempelvis det där att du ångrar dina fonder och väljer aktier bara för det gått ned lite. Men hade du haft aktierna kanske det gått ned ännu mer?
Alltid nyttigt o ha lite fonder som krockkudde. Ha gärna båda

Medlem
Skrivet av sparacash:

Bra där. En vanlig fälla dock är att du väldigt kort tid in på din investeringsbana får olika tankar. Exempelvis det där att du ångrar dina fonder och väljer aktier bara för det gått ned lite. Men hade du haft aktierna kanske det gått ned ännu mer?
Alltid nyttigt o ha lite fonder som krockkudde. Ha gärna båda

Det hade absolut sett värre ut om jag bara hade haft aktier, men just nu går fonderna back också.

Min tanke var att det kanske är onödigt med fonderna eftersom jag har Fundler. Så fonderna på Fundler blir min krockkudde istället, bara att dem inte ligger på Avanza, men det kanske är fel tänk?

Jag ångrar egentligen inte fonderna på Avanza utan kändes mer som kaka på kaka att ha fonder på både Avanza och Fundler.

Medlem
Skrivet av sumodl:

Det hade absolut sett värre ut om jag bara hade haft aktier, men just nu går fonderna back också.

Min tanke var att det kanske är onödigt med fonderna eftersom jag har Fundler. Så fonderna på Fundler blir min krockkudde istället, bara att dem inte ligger på Avanza, men det kanske är fel tänk?

Jag ångrar egentligen inte fonderna på Avanza utan kändes mer som kaka på kaka att ha fonder på både Avanza och Fundler.

Varför måste du ha allt samlat?
Jag har förutom på avanaza även investeringar på Savr, Lysa, Nordnet, Lendify + lite crypto på Binance.
Nått ligger och skräpar på banken också

Iår blöder det men jag handlar regelbundet varje månad + lite extra när jag känner för det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför måste du ha allt samlat?
Jag har förutom på avanaza även investeringar på Savr, Lysa, Nordnet, Lendify + lite crypto på Binance.
Nått ligger och skräpar på banken också

Iår blöder det men jag handlar regelbundet varje månad + lite extra när jag känner för det.

Det är ju det jag inte har, har just nu kapital på Avanza och Fundler🤔

Medlem
Skrivet av sumodl:

Det är ju det jag inte har, har just nu kapital på Avanza och Fundler🤔

On fick bara uppfattningen att du inte ville ha så, missförstånd.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Köpa aktier på Avanza - Enkel guide för nybörjare!
Om du vill köpa aktier visar jag här hur det går till och vad du ska tänka på 🙂
Jag går genom grafen, orderdjup, att lägga en köporder, och annat fint!

Se även guide på sparacash: https://sparacash.se/kopa-aktier/

Medlem

🥶 Mina aktier & fonder -154 610 kr i Jan på Avanza

Går genom:
- Min månadsutveckling Jan 2022
- Hur mycket pengar jag satt in
- Vad som hänt på börsen under Januari
- Vad jag tittar på i Februari

Medlem

En liten rant till varför du inte behöver "bygga en aktieportfölj".

Oftast när man börjar med aktier så stressar vissa ihop en portfölj om 15-20 aktier.

Då gör man ofta misstag och sen blir det en enda röra. Gör inte det.

Det är bättre att du försöker hitta ut en handfull olika företag som du satsar på att läsa på ordentligt om istället.

Välj exempelvis 3-5 stycken aktier först, max, som du kan in och ut. Du fattar vad de tjänar pengar på och känner dig bekväm med att äga dem i 3-5 år.

Medlem

I den här videon går jag genom mina utdelningsaktier under 2022!

Tittar vi totalt sett så har jag sedan år 2013 nu tjänat 44 535 kr i aktieutdelningar, och för varje år så blir det bara mer och mer.
Bara under förra året fick jag in totalt 8970 kr i aktieutdelningar - och när jag estimerar detta årets aktieutdelningar så tror jag det kommer landa på lite över 10 000 kr!
När börsen surar så är det alltid gött med lite extra CASH på kontot, skattefritt så klart om du har ett ISK-konto! 🤑
Vilka utdelningsaktier äger du?

Medlem

I denna video går jag genom hur mina aktier & fonder gick under februari månad på Avanza. Totalt gick portföljen ned -154 532 kr vilket blev en total procentuell utveckling om -10.9% efter dåliga kvartalsrapporter och andra tragiska omständigheter i världen.

Totalt gick portföljen ned -154 532 kr vilket blev en total procentuell utveckling om -10.9% efter dåliga kvartalsrapporter och andra tragiska omständigheter i världen.

Jag går också genom de kvartalsrapporter som mina aktier släppte under månaden och vad jag tycker om dem!

Medlem

Hur mycket pengar kan man tjäna på YouTube? I denna video träffar jag Peter Lindgren - Han har över 500 000 subscribers på sin YouTube-kanal. Han berättar hur mycket pengar han tjänat på YouTube och jag visar även mina siffror. För dig som vill börja med YouTube tror jag detta kan vara en intressant video att titta på! Se videon här:

Medlem

I denna videon träffar vi daytradern Robin! 🤩

Han berättar:
-Hur han började med daytrading
-Varför han gillar LYSA som fondrobot
-Hur man lär sig daytrading
och MYCKET mer 🤩

Se videon här:

Lär dig mer om daytrading:
https://sparacash.se/daytrading/

Medlem

Mina aktier & fonder gick +1.41% respektive +16 771 kr i värdeutveckling på Avanza. I den här videon går jag genom hur det gått för mina aktier och fonder under mars månad. Jag visar också vilka aktier och fonder som jag har köpt samt sålt under månaden.

Se mina aktier & fonder här: https://sparacash.se/mina-investeringar/
Läs också gärna min nya guide till att börja med aktier: https://sparacash.se/borja-med-aktier/

Medlem

Så här hade jag valt att investera 10 000 kr idag! En enklare video för dig som är nybörjare. Enkla, (enligt mig) trygga investeringar som fungerar perfekt för 3-5 års sikt. Hur hade du investerat idag? 😃

https://sparacash.se/investera-10-000-kr/
https://sparacash.se/investera-pengar/

Medlem

Mina aktier & fonder gick -113 473 kr respektive -10.39% under April månad på Avanza. I videon går jag genom hur min aktieportfölj samt fondportfölj har utvecklat sig under månaden. Bland annat sålde jag Sinch och var med om en stor nedgång pga deras kvartalsrapport som inte togs emot bra av börsen. Under 2022 har vi sett stora nedgångar. Här får du se vilka aktier jag köpt och sålt samt några tips för att lyckas bra på börsen under 2022.

Kolla gärna in min lista över Bästa aktierna för nybörjare - https://sparacash.se/basta-aktierna-for-nyborjare/

Medlem

Vilka aktier och fonder äger folket i Norrköping?

I videon frågar vi folk på stan vilka aktier & fonder som de äger. Många i Norrköping har faktiskt bättre koll än vad vi trodde på både aktier & fonder men vissa sparar helt utan insikt i vilka investeringar som de har.

Medlem

Denna månad gick bättre än jag förväntat, men samtidigt inte bra 😂 dock passat på att köpa en hel del aktier & fonder! Hur gick din månad på Avanza?
Köpt 7 aktier & 7 fonder.
Totalt investerat: 30 948 kr
Utdelningar: 1 296 kr
Insättningar: 14 700 kr
Maj på Avanza.
+4622 kr -1.08%

Se mina investeringar här: https://sparacash.se/mina-investeringar

Medlem

Många som efterfrågat denna video!

Jag har haft en passiv inkomst sedan 2013 då jag först började investera i utdelningsaktier. Sen dag 1 när jag börjat investera har jag letat efter sätt att utöka mina passiva inkomster.
I videon visar jag mina passiva inkomster från bland annat utdelningsaktier, p2p-lån, kreditkort, youtube-videos, och affiliate marketing.

Totalt ligger det kring 30 000 kr per månad. Har du några tips på passiva inkomster?

Medlem

Jag går igenom vilka aktier & fonder jag köpt under Juni månad på Avanza. Under månaden sålde jag 1 aktie och investerade totalt 51 820 kr i 5 aktier och 11 fonder.

Medlem

Här visar jag och min sambo upp hur våra portföljer gått på Avanza under September månad! I videon kan du se exakt vilka aktier & fonder vi köpt, och vilka som gått bäst/sämst under månaden 😂
Hur gick ditt September? Gjorde du några köp?
Se videon här!

Medlem

🤫 5 enkla tips som jag önskar jag fick när jag var 18...

1. Skaffa ett jobb tidigt
2. Börja investera
3. Skaffa kontakter & bygg nätverk
4. Ta risker & ta för dig
5. Gör saker du älskar
Förklarar mer VARFÖR dessa tips är bra här:

Vad är ditt bästa tips till en 18-åring?

Medlem

Äntligen en blå månad 😍😍 Oktober månad gick fint! Stort tack vare Hexatronic för min del.
I min senaste video visar jag hur det gick för mina aktier & fonder 😊.

Hur gick det för dig i Oktober? Kommentera 👇
Länk till videon:

Skriv svar