Medlem

Får väl tipsa om något lite äldre, "polarna från förr"'s gamla band Åker fortfarande fram då å då, har ju deras gamla demos också liggande.

Från 1995:

Medlem

Återupptäckte väldigt nyligen Shadows Fall, som jag inte har lyssnat på sedan jag gick i gymnasiet.

Även ill Niño:

Medlem

Jag måste få tipsa om en riktigt, riktigt grym skiva. Lite av en doldis men som inte får missas. Faktiskt den skiva som fick in mig på lite tyngre metal, jag växte upp med Iron Maiden, Dio, Judas Priest och Metallica men hade aldrig lyssnat på death/black. Sen fick jag 1995 en EP med blyertsritat omslag i näven av en bekant som recenserat en konsert i Luleå. Och hela illusionsjävlen rämnade... det var magiskt. Jag och bästkompisen lyssnade tusen varv, vi ringde även sångaren i Gällivare (eller om det var Malmberget) och med pipiga röster och blossande kinder så tackade för bra skiva. Vi var ju livrädda för att ringa till en som growlade så brutalt men han var givetvis svintrevlig.

Septic Grave - Caput Mortuum kompromisslös death från Malmberget.

Nån annan sort hört talas om dem eller till och med sitter på skivan?

Medlem

signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Post Black Metal: Finns många bra band i genren även om post rock är en väldigt luddig genre. Här är en av favoriterna.

Symphonic Black Metal: Ett band som lyckades förnya genren genom att låta musiken följa handlingen i texterna.

Progressive Metal: Dom här blandar in en del genrer som inte tillhör vanligheterna i sammanhanget.

Farornas Konung
Medlem

Ny Brothers of metal singel


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Releasehästryttare

Tack för alla svar, det har blivit mycket lyssnade från och till jobbet!

Här är några mer tips från mig:

Medlem

Svenska prog/power metal-bandet Seventh Wonder släppte precis en singel från deras kommande skiva! Fantastiskt bra enligt mig!!

Medlem

Som stort fan av Dave Grohl så måste jag ju bara rekommendera hans nya metal-platta!

RiP Taylor Hawkins med❤️

Medlem

"Metal" betyder ju sjukt mycket olika saker. Jag älskar de gamla heavy metal-banden, typ Black Sabbath osv. När det gäller nyare musik så föredrar jag ofta Hardcore och punk. Där hittade jag nyligen Raised Fist som är ett gammalt Svenskt band som varit med lääänge. Deras senaste två plattor är dock riktigt sköna. Sen har vi även en hel del sköna svenska band som även sjunger på svenska. LOK känner ju alla till, men det finns en del bra nyare band, exempelvis knogjärn. Kanske mer punk än metal dock. Ska lyssna igenom era förslag i tråden och se om jag kan hitta några nya favoriter, brukar dock ha lite svårt för moderna metalband som ska försöka låta så "episka".

Inaktiv

Har lyssnat på japansk metal en del och det finns mycket intressant att hitta där.

Nemophila - Dissension (2021)

Maximum The Hormone - マキシマム ザ ホルモン (Yoshu Fukushū) (2013)

Yousei Teikoku - Astral Dogma (2013)

Fategear - Headless Goddess (2019)

花冷え - 「我甘党」(2021)

Deviloof - 拷訊惨獄 (2019)

Babymetal - Babymetal Death (Live 2014)

Medlem
Medlem
Skrivet av Patashnic:

Har lyssnat på japansk metal en del och det finns mycket intressant att hitta där.

Dom spelar i en helt egen liga.

Medlem

Det värmer i hjärtat när man upptäcker att det finns Peste Noire-fans här på FZ. Grymt!

Medlem
Skrivet av Kalliban:

"Metal" betyder ju sjukt mycket olika saker. Jag älskar de gamla heavy metal-banden, typ Black Sabbath osv. När det gäller nyare musik så föredrar jag ofta Hardcore och punk. Där hittade jag nyligen Raised Fist som är ett gammalt Svenskt band som varit med lääänge. Deras senaste två plattor är dock riktigt sköna. Sen har vi även en hel del sköna svenska band som även sjunger på svenska. LOK känner ju alla till, men det finns en del bra nyare band, exempelvis knogjärn. Kanske mer punk än metal dock. Ska lyssna igenom era förslag i tråden och se om jag kan hitta några nya favoriter, brukar dock ha lite svårt för moderna metalband som ska försöka låta så "episka".

Kolla upp ett band som heter Kill the Kong om du inte hört dem tidigare. De passar in litegrann i det du beskriver


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem
Skrivet av Kolsvart:

Kolla upp ett band som heter Kill the Kong om du inte hört dem tidigare. De passar in litegrann i det du beskriver

Will do, tack för tips!

Medlem

Tipsar om dessa tre band!

Afsky: Ett enmansprojekt från Danmark.

Gatecreeper: Death metal från USA. Denna skiva ligger på min top 3 ever

Batushka: Polsk black metal influencerade av den ortodoxa kyrkan.

Medlem

Gammal Black Metal från 90-talet med band som blev mer, eller mindre, kända:

Vinterland släppte bara en skiva, men SATAN (pun intended) vad bra den är. Lyssnar på den än idag, sådär en 20 år senare.

Samma sak med Mörk Gryning, iaf deras skiva "Tusen år har gått..." var på gränsen till genial, imo.

Allegiance var riktigt bra också. Mellan de två plattorna "Hymn till Hangagud" och "Vrede" känns som om de lärde sig spela


signatur

I drank what?

Medlem

Tre skivor jag höll mig på behörigt avstånd från när det begav sig. Mediokra, som bäst.

Medlem

Passar på att göra lite skamlös självreklam i detta ljuvliga forum.

Vad sägs om lite bävergrind för att förgylla helgen?

Ny musikvideo från BELARUS BEAVER!

Medlem

Cult Of Luna
Mastodon
Kylesa
Youth Code
Final Light
Author & Punisher
Svalbard

Medlem

Fick upp ögonen för ett band jag aldrig hade hört förut, Pitch Black Process. Ett turkiskt band som kör melodisk dödsmetall, en del låtar blandar dom engelska/turkiska en del enbart turkiska. Vissa låtar blandar även turkiska instrument/sound med metal. Låter riktigt jävla bra enligt mig! Kan ju även vara för jag tycker turkiska är ett jäkla coolt och ganska vackert språk också.

Tyckte en del lät väldigt likt äldre In Flames, vilket inte var så konstigt då dom jobbar med en svensk producent som jobbat med In Flames(och flera större svenska band).

Länkar lite låtar som kan vara värt att spana in:


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Gillar du in Flames, ja då gillar du nog "The Halo Effect" som består av forna In Flames medlemmar bl. annat

Deras detbutalbum ser ut att bli redigt bra, ett av de två album som jag är mest hypad på, det andra är Arch Enemy's nya


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Gillar du in Flames, ja då gillar du nog "The Halo Effect" som består av forna In Flames medlemmar bl. annat

https://www.youtube.com/watch?v=MDR52-9Zns4

Deras detbutalbum ser ut a bli redigt bra, ett av de två album som jag är mest hypad på, det andra är Arch Enemy's nya

Hörde deras första singel och tyckte den var helt okej, hade missat denna. Är normalt sett så sjukt trött på genren, men satan, detta är ju sjukt bra. Simpelt men klockrent, och antagligen vad i princip alla In Flames-fans suktat efter de senaste 10-20 åren!

Medlem

Tipsar om äcklig dödsgrind för er som är inne på mer brutalare grejer.

Medlem

Jungle Rots nya är grymt groovy på sina ställen. Nog min favorittyp av death metal.

Medlem

Det är mycket death metal och liknande i den här tråden. Jag antar att ni alla redan kollat på Metalocalypse, men om inte så har ni några fantastiska timmar framför er!

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det är mycket death metal och liknande i den här tråden. Jag antar att ni alla redan kollat på Metalocalypse, men om inte så har ni några fantastiska timmar framför er!

Fantastisk serie! Brukar skicka "Birthday Dethday" till mina vänner när de fyller år.

Skriv svar