10 miljoner sålda Final Fantasy XV

Robot
10 miljoner sålda Final Fantasy XV

Ett omtyckt men omdebatterat actionrollspel.

#final-fantasy-xv


Inaktiv

Yohio och co på roadtrip - The Game

Medlem

Om jag fick sätta betyg själv ger jag det 3/5. Hoppas XVI blir bättre.

Medlem
Skrivet av Cooling23:

Om jag fick sätta betyg själv ger jag det 3/5. Hoppas XVI blir bättre.

Instämmer.
Vill också tillägga att jag hoppas att XVI håller samma kvalitét som VII Remaken. Det spelet var 😙👌


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Spelade ett par timmar och fick bara en dålig känsla av det här spelet. Inget av de klassiska mekanikerna som jag hade älskat med FF serien fanns kvar. Istället var det en generisk hack and slash med animefigurer.

Nu ska jag sluta osa hat som den gubbe jag börjar bli. Nu kan ni som tycker om spelet skriva av er medans jag flyger iväg och spelar Ni No Kuni istället 😅

Medlem

Älskade Final Fantasy XV, hoppas innerligt på mer sådant berättande. Det slår Final Fantasy X och VII för mig på ett par punkter.

Jag hoppas verkligen att de där 5 miljonerna för FFVII Remake hamnar inom förväntningarna med tanke på hur Square Enix ser ut just nu...


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Fantastiskt spel, 15 och 7:an visade verkligen ett Square i toppform.
Vilken räddning för serien efter allmän dipp och kalkonen som var FF13.

Fragtjuv

Jag tycke som andra i tråden att det var kort och gott bra. Tyvärr tycker jag att striderna blev ganska enformiga i längden. Det kändes som att allt gick på automatik.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Älskade världen och relationen mellan karaktärerna. Combat var skoj. Men samtidigt spenderade man 40+ timmar med karaktärerna och hade ingen aning om vilka man spelar med och storyn var så otroligt spretig och dum. Dåligt berättande med, istället var man tvungen att göra läxa i form av anime, film och DLCs när det borde ha skrivits in i huvudspelet. Vilket är synd, för kändes i början som sidostoryn i FF8 med Laguna och hans kompisar.

Jämför med fantastiska FF9 som berättade flera samtida stories och gav karaktärerna djup och ett faktiskt syfte.


signatur
Medlem

Pojkband på en roadtrip, ett bra Final Fantasy-spel var det definitivt inte.

Medlem

Sjukt generiskt spel, å vad jag älskar främst med FF spel är combatmekaniken, men här var det så dåligt att jag inte använde en enda spell genom hela spelet om jag minns rätt, förutom att jag testade Ramuh en gång typ. Får typ 3-4/10 av mig, var mest en pers att spela igenom yaoi dyngan.

Medlem

Spelat FFXV Från början till slut två gånger. Jag kan ändå inte förmå mig att tycka att det är mer än mellanmjölk. Storyn känns grund och framstressad. Speciellt mot slutet. Hela spelet är en enda stor korvfest, inga kvinnliga heroines. Det undantag som finns är en kuliss.

Character progression är ruskigt förenklad. Itemization lika så. Så RPG elementen var väldigt begränsade.

Allt detta får mig att frukta att XVI kommer vara något liknande. Eller värre, en fortsättning ut för ett sluttande plan. Speciellt då det inte ens ser ut att vara party based.

En annan open world Final Fantasy som jag personligen gillar mer är Final Fantasy XII The Zodiac Age. Storyn är även där framstressad på slutet, men spelmekaniskt samt RPG mekaniskt är det ett bättre spel i min mening.

Edit: Med tanke på vad FFXV är för spel så bådar det inte gott för studions nästa spel, Forspoken.

Medlem

Håller nog med om att spelet får 3/5, en hel del orealiserad potential där. Final Fantasy VII Remake är, rent spelmekaniskt och gällande atmosfär/presentation, mycket närmare vad jag tycker att Final Fantasy borde vara idag. Jag är hoppfull inför XVI!


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Inaktiv

Kom inte långt in i detta då det kändes riktigt cheesy med fyra grabbar i bil.
FF VII Remake var betydligt bättre då.

Medlem

Det jag tycker var synd var som folk nämnt tidigare är att spelet kändes oerhört framstressat. Om det bara hade funnits lite mer kött på benen, så att säga, skulle spelet ha varit mycket bättre. Ge alla karaktärer lite mer tid för att bygga upp deras personligheter och deras motivationer samt ge själva handlingen lite mer utrymme är något som behövdes för att få spelet att bli riktigt bra.

Medlem

Jag har försökt att ta mig an spelet flera gånger, men det slutar alltid med att jag ger upp, jag vet inte men det känns inte som final fantasy för mig.

Remaken av 7:an spelade jag igenom, tyckte det var helt ok men ser fram emot del2 då det verkar som att det kommer vara lite mer open world, första delen av remaken var extremt linjär.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Testpilot

Gillade spelet väldigt mycket - trots sina brister spelade det på både konsol och PC och det är rätt ovanligt för mig. Synd att DLC paketen inte var med i hela spelet för de ger mer tyngd till berättandet än original spelet enbart.

Medlem

Jag gillade XV. Spelat igenom det två gånger, men tycker dock att det faller platt mot slutet. Ser mycket fram emot XVI.

Medlem

För mig var det storyn, särskilt mot slutet som var det stora negativa,
Pojkbandet var inte direkt någon favorit men jag kan leva med det. Samma med stridssystemet, det var varken till eller från och hade storyn var tillräckligt bra hade jag titta mellan fingrarna på de andra problemen men när den var det sämsta med spelet så föll det platt för mig.

Medlem

Det här målet var nog inte en uppskattning som dom tänkt skulle uppfyllas 6 år efter att dom gjorde den.

Det är inget snack om att XV underpresterade i relation till deras förväntingar.

Om man vill ha bevis för det påståendet så vill jag peka på Square Enix uppenbara frånvaro av intresse för ett XVI.

Spel som 'makes bank!' lider (för) sällan av det ointresset.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

hoppas att XVI håller samma kvalitét som VII Remaken. Det spelet var 😙👌

Ja.. Dom la så mycket pengar på grafiken och teknologin att spelets gameplay fullständigt lyste av trög ålderdom... Medans jag tror att om grafiken låg i linje så hade det inte varit lika jäääla tydligt...
Sen gjorde dom ju aldrig klart det heller... Kostade för mycket med all intetsägande grafik.

Också ett väldigt avancerat combat-system som sög pung
Det var faktiskt aktivt sämre än originalet (it's funny cause turn-based).


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Om man vill ha bevis för det påståendet så vill jag peka på Square Enix uppenbara frånvaro av intresse för ett XVI.

Tjenare.

Medlem

Final Fantasy XV och Final Fantasy VII Remake är nästan det bästa Final Fantasy dom klämt ur sig framförallt XV var helt i rätt riktning mer sånt tack

1
Skriv svar