Arma Reforger är en brygga till Arma 4 – och ute i early access nu

Robot
Arma Reforger är en brygga till Arma 4 – och ute i early access nu
Medlem

signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Men vadå... Kommer 'Reforger' moddar funka med Arma 4's teknologi osv också då, eller?

Fattar inte hur det här bryggar dom till Arma 4... Om det inte är teknologiskt bundet till Arma 4 eller något..

Är det att det bryggar till Arma 4 på så vis att det är tänkt att generera resurser som skall användas för att utveckla Arma 4?
Isåfall känns det lite märkligt att utveckla något för att finansiera att utveckla något.

Alternativt (eller samtidigt?) är det deras bud att ge sig in på den här tydligt väldigt lönsamma 'roblox-marknaden'?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av lerb:

Folk verkar främst lättade över att det visar sig att Bohemia faktiskt är kapabla av att utveckla en modern motor.

Okej så reforged representerar en ny motor ändå som är tänkt att användas för att utveckla Arma 4? Det skulle ju få den bryggan att se lite rimligare ut.

*Utveckla en motor som klarar av att agera som en plattform för utveckling.
*Utveckla lite basic gameplay polera tools vi kommer använda för Arma 4 så att dom till och med funkar för hobbyister
*Monetisera grundmotorn och toolsen osv för att genereara resurser till ett gediget Arma 4 som kan dra nytta av den väl etablerade plattformen för att underlätta utvecklingen.
*profit

Om det är så deras plan ser ut så tycker jag att den verkar rimlig.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Tanken med Reforger, som jag uppfattade det utifrån reveal-streamen igår, är väl att ha en plattform att labba rätt så fritt med. Dels utveckla själva spelmotorn men även justera massa gameplay-relaterat. Lyssna på feedback, justera, repetera.

Tittar vi på BF2042 så tappades det massor av spelare tidigt för att vissa bitar inte var så välslipade. Om de kan få bort en massa grejer som folk stör sig på i Reforger så lär releasen av Arma 4 bli mycket mysigare. Första intrycket gör massor.

Att låta folk modda loss, vilket jag antar/hoppas även innebär leka med spelreglerna och inte bara peta in vapen och andra objekt, bör leda till att Bohemia kan få ut en hel del lärdomar om vad spelarna tycker är kul och kan ta med sig det till nästa spel.

Inaktiv

En chans för de stora moddarna (ACE, RHS etc) att få lite försprång att lära sig verktygen och börja bygga på sina mästerverk till Arma 4.

Men blev lite fundersam över att det inte verkar finnas någon mission editor med? Såg ingen iaf när jag småtestade igår. Känns ju som en miss om jag bara kan spela Conflict läget och GM läget. Arma är ju bäst i co-op missions med polarna mot AI.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Men blev lite fundersam över att det inte verkar finnas någon mission editor med? Såg ingen iaf när jag småtestade igår. Känns ju som en miss om jag bara kan spela Conflict läget och GM läget. Arma är ju bäst i co-op missions med polarna mot AI.

Ingen mission editor tyvärr, vet inte om det ska komma senare eller om de sparar det till ArmA 4, som sagt, att göra egna co-op missions och köra med polarna är helt klart det bästa.

Reforger är lite kul att testa men mest längtar man ju efter det riktiga ArmA 4, tyckte att vapenkänslan var skön i Reforger och kändes ganska mycket som i Squad, det gillas. Känns som ett längre kliv framåt än det var mellan 2an och 3an, återstår att se hur de får till AI och prestanda och sånt dock.
En kul grej jag noterade var att det nu finns stöd för rinnande bäckar och sånt i motorn åtminstone, äntligen! Tyvärr krashade spelet när jag med en bil skulle åka över en sådan bäck men.. nåja.

Geeks Gaming

Gjorde misstaget och gick in på Steam diskussion för spelet.

Många som är sura över att dom streamlinat spelet och gjort de mer smooth.
Själv ser jag de som något positivt. Då arma spelen är enligt min mening onödigt komplicerat på sina ställen.
Och som aktiv inom försvaret så är faktiskt arma spelen inte en bra simulering av hur saker funkar och hur man rör sig. Squad kommer mycket närmare på den punkten.

För mig är det sandboxen som gör ett arma spel. Så hoppas ju verkligen att dom ger spelet samma stöd som 3an.

Inaktiv
Skrivet av Ftmch:

Ingen mission editor tyvärr, vet inte om det ska komma senare eller om de sparar det till ArmA 4, som sagt, att göra egna co-op missions och köra med polarna är helt klart det bästa.

Finns en Workbench under Tools i Steam som borde kunna funka som en mission editor, men den verkar väldigt komplicerad i jämförelse med den i Arma 3.

ELF
Medlem

Jag har själv inte spelat det, men såg det lite på stream igår, så kan bara uttrycka mig utifrån vad jag såg.

De har verkligen piffat upp det grafiska. Det ser ut som att de fått till en bättre ljussättning.
"Zeus"-läget verkar vara riktigt enkelt att använda.
De behöver dock jobba lite till på animationerna som såg lite stela ut.
Destruktion som även har implementerats för diverse grejer behöver en polering då vissa saker despawnade direkt när de träffades.
Jag tror dock de verkligen kommer jobba på detta. Så jag tror starkt på att de lyckas få till Arma 4 riktigt bra.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Skrivet av lerb:

Tror man ska se det som en testrigg som Bohemia kommer använda sig av för/under utvecklingen av Arma 4. Någon form av hybrid mellan ett eget spel, demo och och early access.

Har kollat runt lite kring folk som är mer insyltade i genren/Arma än vad en själv är och generellt verkar det vara positiva vibbar. Folk verkar främst lättade över att det visar sig att Bohemia faktiskt är kapabla av att utveckla en modern motor. Nu ska de "bara" utveckla nästa kompletta spel i Arma-serien med...

En stor del med spelet är också att det är det första sen originalet som kommer på konsoler också. Antar att man inte ville ta det enorma klivet direkt till Arma 4.

1
Skriv svar