Saudiarabien köper 5% av Nintendo - nu femte största ägare

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, men man kan ju inte utradera alla länder i mellanöstern bara för att de inte följer nordeuropeiskt styrskick och kultur. Hade i min mening varit bättre för alla om även diktaturerna fick vara ifred från inte minst amerikanska kupper och invasioner. Däremot så borde västvärlden absolut begränsa hur andra delar av världen får investera i vår del av världen. Fattar inte riktigt hur börshandel fungerar öht, men tycker man jämt läser att Nintendo köper tillbaka andelar av sig själva och att de alltså äger en betryggande majoritet av företaget själva utan investerare och att de därav inte kan bli uppköpta av mer destruktiva företag som t.ex. Microsoft.

Sant.
Hade varit bättre att låtit diktaturer mm svälta ut och självdö en gång i tiden än börja handla med dom.
Girigheten har inga gränser.
Men nu är det som det är, mannfår hoppad på att allt blir bättre även fast man springer baklänges.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Stannis:

Anses dock vara dålig ”corporate governance” eftersom minoritetsägare (ex nån som bara har 10% aktier, men 51% röster) kan komma att missgynna andra grupper av aktieägare.

Men sedan är det ju skillnad på t.ex A-aktier & B-aktier. Inget konstigt. A kan ge mer röster än B.

Edit. Förstår inte vad du menar med dålig corporate governance.

Medlem

Blev alla här rasister? Men det förvånar mig inte media rapporterar ju bara om allt dåligt med Saudiarabien och lyfter aldrig upp vad dom gör bra! Saudiarabien är inte sämre än vad Sverige är bara sämre på att dölja sin fula sida. Finns mycket som kan bli bättre i Saudiarabien men dom är i alla fall medvetna om det och arbetar aktivt mot förbättringar till skillnad mot väst som har blivit experter på att hjärntvätta oss att tro att vi redan är perfekta och bättre än alla andra.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Fattar inte riktigt hur börshandel fungerar öht, men tycker man jämt läser att Nintendo köper tillbaka andelar av sig själva och att de alltså äger en betryggande majoritet av företaget själva utan investerare och att de därav inte kan bli uppköpta av mer destruktiva företag som t.ex. Microsoft.

Nintendo utgörs av de aktieägarna som råkar äga Nintendo så det finns inget scenario när ett företag kan äga sig självt utan investerare. Det är alltid 100 % investerare som äger ett aktiebolag. Vid så kallade buy backs som du refererar till så ökar dock alla nuvarande investerares andel i företaget lika mycket eftersom aktier köps upp och plockas bort. Så i framtiden kommer buy backs även att öka denna Saudiarabiska investerares relativa andel i företaget.

Sedan kan man fråga sig varför investerare skulle vilja undvika att bli uppköpta av exempelvis Microsoft om priset är fördelaktigt.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Blev alla här rasister? Men det förvånar mig inte media rapporterar ju bara om allt dåligt med Saudiarabien och lyfter aldrig upp vad dom gör bra! Saudiarabien är inte sämre än vad Sverige är bara sämre på att dölja sin fula sida. Finns mycket som kan bli bättre i Saudiarabien men dom är i alla fall medvetna om det och arbetar aktivt mot förbättringar till skillnad mot väst som har blivit experter på att hjärntvätta oss att tro att vi redan är perfekta och bättre än alla andra.

Du kan hävda att Saudiarabien är bättre än Sverige, visst, men jag förstår inte hur du får det till att anledningen till att folk skulle vara emot staten i fråga är för att invånarna där är av ett visst etniskt ursprung. Har några sådana argument framkommit? Jag uppfattar det som att folk inte tycker om statsskicket och de värderingar som råder i landet.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Blev alla här rasister? Men det förvånar mig inte media rapporterar ju bara om allt dåligt med Saudiarabien och lyfter aldrig upp vad dom gör bra! Saudiarabien är inte sämre än vad Sverige är bara sämre på att dölja sin fula sida. Finns mycket som kan bli bättre i Saudiarabien men dom är i alla fall medvetna om det och arbetar aktivt mot förbättringar till skillnad mot väst som har blivit experter på att hjärntvätta oss att tro att vi redan är perfekta och bättre än alla andra.

Wtf?? Det är inte rasism att kritisera Saudiarabien. Lär dig skilja på land och folk till att börja med. Tänk om.

Medlem

Suck!
Jag är emot diktaturer, folkförtryck och för kvinnors lika rättigheter = jag är rasist, ja då är jag väl det!

Jag är dessutom emot Rhymst åsikter = så då är jag nog rasist+

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, men man kan ju inte utradera alla länder i mellanöstern bara för att de inte följer nordeuropeiskt styrskick och kultur. Hade i min mening varit bättre för alla om även diktaturerna fick vara ifred från inte minst amerikanska kupper och invasioner. Däremot så borde västvärlden absolut begränsa hur andra delar av världen får investera i vår del av världen. Fattar inte riktigt hur börshandel fungerar öht, men tycker man jämt läser att Nintendo köper tillbaka andelar av sig själva och att de alltså äger en betryggande majoritet av företaget själva utan investerare och att de därav inte kan bli uppköpta av mer destruktiva företag som t.ex. Microsoft.

De får vara ifred, men de får inte vara bas för attacker mot väst eller västliga länder som Korea, Japan, Australien etc. Bra exempel är Aghanistan men även Saudi som exporterar sin ideologi världen över och är en jihadistfabrik.

Börshandel fungerar som så att företagsandelarna värderas på en marknad. Innehavaren kan sälja och det är ju inte ovanligt att vissa köpare använder olika knep. Typ som Apple som meddelade att de tänker göra egna GPUer, värdet på Imagination Technologies (PowerVR) dök och då köpte Apple upp. Att Saudi eller Kina är inblandade kan skada värdet beroende på hur illa köparna tycker att det är.

Medlem

Trodde Japaner var xenofober, skulle väl vara användbart här.

Sjukt ovanligt att Japanska bolag tillåter andra länder eller företag utanför Japan att köpa in sig eller köpa upp, trodde aldrig det skulle gå med Nintendo..

Medlem

Vilken konstig tråd detta blev...

Iaf.

Skrivet av D1versity:

Trodde Japaner var xenofober, skulle väl vara användbart här.

Sjukt ovanligt att Japanska bolag tillåter andra länder eller företag utanför Japan att köpa in sig eller köpa upp, trodde aldrig det skulle gå med Nintendo..

Det måste väl vara skitmånga utländska företag/privatpersoner som äger aktier i japanska företag? Det är inte som att Tokyobörsen är stängd för den typen av handel, då funkar ju inte systemet som de säkert vill vara en del av.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Testpilot
Skrivet av Rhymst:

Blev alla här rasister? Men det förvånar mig inte media rapporterar ju bara om allt dåligt med Saudiarabien och lyfter aldrig upp vad dom gör bra! Saudiarabien är inte sämre än vad Sverige är bara sämre på att dölja sin fula sida. Finns mycket som kan bli bättre i Saudiarabien men dom är i alla fall medvetna om det och arbetar aktivt mot förbättringar till skillnad mot väst som har blivit experter på att hjärntvätta oss att tro att vi redan är perfekta och bättre än alla andra.

Vet inte ens om det är lönt att mustra ett argument med en person som särställer Saudi med exempelvis Sverige.

Ena är ett land som använder systematiskt slaveri och avrättar misstyckande, andra är ett land som ligger på toppen av index sett till livskvalité och frihet.

Vad som är vad lämnar jag osagt


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Moderator | Testpilot

Rensat och låst tråden


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

12
Skriv svar