Gerda: A Flame in Winter

Robot
Gerda: A Flame in Winter

Ett peka- och klicka-äventyr som skildrar ett dansk perspektiv på andra världskriget.

#gerda-a-flame-in-winter


Medlem

Det där ser riktigt fint ut...hoppas bara att jag en dag hittar tid att spela allt jag skulle vilja.

Skribent
Skrivet av Ender:

Det där ser riktigt fint ut...hoppas bara att jag en dag hittar tid att spela allt jag skulle vilja.

Det ständiga problemet.

Medlem

Ser mycket intressant ut! Kul att man kan spela både som tyskvänlig och tyskovänlig


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Tycker det låter intressant! Och håller förövrigt inte med om att empati och skarpsinne osv är oändliga mänskliga resurser. I min erfarenhet är faktiskt en av det mest mentalt påfrestande sociala aktiviteterna som finnd att utöva sann empati och medkännande för en annan människa genom att verkligen sätta sig in i och subjektivt försöka dela dess upplevelse, så ser ingen logisk konflikt i att den används som en sorts valuta i spelet!

Skribent
Skrivet av bbkkyy:

Tycker det låter intressant! Och håller förövrigt inte med om att empati och skarpsinne osv är oändliga mänskliga resurser. I min erfarenhet är faktiskt en av det mest mentalt påfrestande sociala aktiviteterna som finnd att utöva sann empati och medkännande för en annan människa genom att verkligen sätta sig in i och subjektivt försöka dela dess upplevelse, så ser ingen logisk konflikt i att den används som en sorts valuta i spelet!

Jag skrev inte att man har oändligt med medlidande och intellekt, jag skrev att det inte är en ändlig resurs på sättet spelet gestaltar det. Medkänsla gör ont och är jobbigt, absolut. Men så som spelet gestaltar det är det en extremt rigid grej, där du inte kan mäkta med att känna att det är rimligt att plåstra om mer än en person inom en viss tid, men en timme senare är det påfyllt igen, så länge du har skrivit rätt sak i dagboken (det är i regel så man får sina poäng, genom att välja mellan tre resonemang, vilket resulterar i ett poäng i en av de tre egenskaperna). Jag tycker att det är väldigt ytligt och det tar mig ur spelet bitvis, för det blir direkt larvigt ibland.

Tycker att spelet är intressant i övrigt, men det där systemet känns påklistrat i sammanhanget. Spelet har redan resurshantering i form av att man måste välja vem man vill stödja, ge medicin, och så vidare. Jag hade däremot tyckt att ett system där ens val formar Gerda och med tiden låser upp nya dialogval och så vidare, hade varit mer intressant.

EDIT: Jag hade dock gärna sett ett spel som utforskar hur trauma, stress eller andra negativa upplevelser påverkar förmågan till emapti och att tänka klart. Det borde gå att göra något intressant och interaktivt kring det. Bara inte med statiska poäng man får och spenderar.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Jag skrev inte att man har oändligt med medlidande och intellekt, jag skrev att det inte är en ändlig resurs på sättet spelet gestaltar det. Medkänsla gör ont och är jobbigt, absolut. Men så som spelet gestaltar det är det en extremt rigid grej, där du inte kan mäkta med att känna att det är rimligt att plåstra om mer än en person inom en viss tid, men en timme senare är det påfyllt igen, så länge du har skrivit rätt sak i dagboken (det är i regel så man får sina poäng, genom att välja mellan tre resonemang, vilket resulterar i ett poäng i en av de tre egenskaperna). Jag tycker att det är väldigt ytligt och det tar mig ur spelet bitvis, för det blir direkt larvigt ibland.

Tycker att spelet är intressant i övrigt, men det där systemet känns påklistrat i sammanhanget. Spelet har redan resurshantering i form av att man måste välja vem man vill stödja, ge medicin, och så vidare. Jag hade däremot tyckt att ett system där ens val formar Gerda och med tiden låser upp nya dialogval och så vidare, hade varit mer intressant.

EDIT: Jag hade dock gärna sett ett spel som utforskar hur trauma, stress eller andra negativa upplevelser påverkar förmågan till emapti och att tänka klart. Det borde gå att göra något intressant och interaktivt kring det. Bara inte med statiska poäng man får och spenderar.

Tack för svaret, nu förstår jag dig lite bättre, o ber om ursäkt för att jag missrepresenterade det du ursprungligen sa med det jag skrev om oändligt, osv, jag skulle kunna ansträngt mig mer än så för att förstå det du egentligen skrev.

Skribent
Skrivet av bbkkyy:

Tack för svaret, nu förstår jag dig lite bättre, o ber om ursäkt för att jag missrepresenterade det du ursprungligen sa med det jag skrev om oändligt, osv, jag skulle kunna ansträngt mig mer än så för att förstå det du egentligen skrev.

Inget att be om ursäkt för. Det var väl inte supertydligt att förstå exakt vad jag menade med typ en mening? Du behöver aldrig be om ursäkt för att komma med välformulerade och vettiga invändningar, åsikter eller analyser som erbjuder ett annat perspektiv än det jag eller någon annan skrivit på FZ.
Det är bara intressant med lite diskussion, och det fick mig att tänka några extra varv kring vad som störde mig med systemet. Och jag vill poängtera att detta bara är en demoversion och att detta är tidiga intryck. Hur allt kommer samman i längden återstår ju att se. Jag är hur som helst oavsett nyfiken på resten. Det är inte varje dag vi får interaktiva berättelser om ockupationen av Danmark under andra världskriget.

Medlem

Detta ser mycket fint ut! Jag har inga problem med lite styltiga kontroller/gameplay, så länge historien är bra
Det finns helt klart för få spel som fokuserar på berättelsen, men det kommer några guldkorn ibland.

Skribent
Skrivet av aasecond:

Detta ser mycket fint ut! Jag har inga problem med lite styltiga kontroller/gameplay, så länge historien är bra
Det finns helt klart för få spel som fokuserar på berättelsen, men det kommer några guldkorn ibland.

Det finns en del, men inte jättemånga som är genuint välskrivna. Kan rekommendera NORCO från tidigare i år om du vill spela ett udda och välskrivet storyfokuserat äventyr.

1
Skriv svar