Den senaste TV-serien du såg klart?

Medlem

Invincible. Tecknad superhjälteserie av Robert Kirkman (The Walking Dead) med lite liknande stuk som The Boys. Superslafsigt och mäkta underhållande.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Såg precis klart Halo hade låga förväntningar men den var helt ok så Jag ger den en stark 3/5.

https://www.moviezine.se/series/halo#reviews


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Farornas Konung

Återkommer om 12 säsonger av den eminenta tv serien Dallas. Är på avsnitt 7 på säsong 3.. DJÄVULEN va bra det är, för tredje gången!! Se den, du som inte har gjort så..

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Återkommer om 12 säsonger av den eminenta tv serien Dallas. Är på avsnitt 7 på säsong 3.. DJÄVULEN va bra det är, för tredje gången!! Se den, du som inte har gjort så..

Dallas var the shit på 80-talet. Få serier man minns med sån nostalgi som Dallas.

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Återkommer om 12 säsonger av den eminenta tv serien Dallas. Är på avsnitt 7 på säsong 3.. DJÄVULEN va bra det är, för tredje gången!! Se den, du som inte har gjort så..

Skrivet av scaryfoot:

Dallas var the shit på 80-talet. Få serier man minns med sån nostalgi som Dallas.

Vill minnas att jag läste någonstans att all alkohol som dricks on camera var riktig sprit.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Vill minnas att jag läste någonstans att all alkohol som dricks on camera var riktig sprit.

Verkar så.
https://sport-net.org/did-they-drink-real-alcohol-on-dallas/

Minns att de var törstiga i Mad Men också.

Farornas Konung
Skrivet av Akronym:

Vill minnas att jag läste någonstans att all alkohol som dricks on camera var riktig sprit.

Nej. Har sett flertalet intervjuer och så med skådisarna, mig veteligen var det kallt te dom drack. Inget jag vet säkert dock.

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Nej. Har sett flertalet intervjuer och så med skådisarna, mig veteligen var det kallt te dom drack. Inget jag vet säkert dock.

EN snabb googling hittade denna.

https://www.cheatsheet.com/entertainment/dallas-larry-hagman-...

OK, så kanske inte all alkolol on screen, men tydligen en hel del.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Farornas Konung
Skrivet av Akronym:

EN snabb googling hittade denna.

https://www.cheatsheet.com/entertainment/dallas-larry-hagman-...

OK, så kanske inte all alkolol on screen, men tydligen en hel del.

Att dom drack mängder bakom kameran kan man ju se i Larry Hagmans blodsprängda ögon, hahaha. Men det dom dricker på inspelningarna som ska vara "burbon" är jag ganska säker på att det är kallt te!

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Att dom drack mängder bakom kameran kan man ju se i Larry Hagmans blodsprängda ögon, hahaha. Men det dom dricker på inspelningarna som ska vara "burbon" är jag ganska säker på att det är kallt te!

Ser gärna en källa på det. Annars tänker jag anta att du har fel.

En googling till:

Bakom betalvägg, Men rubriken säger allt.

https://www.independent.co.uk/news/people/profiles/larry-hagm...


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Farornas Konung
Skrivet av Akronym:

Ser gärna en källa på det. Annars tänker jag anta att du har fel.

En googling till:

Bakom betalvägg, Men rubriken säger allt.

https://www.independent.co.uk/news/people/profiles/larry-hagm...

Ok, du har rätt.....

Backloggens befriare
Skrivet av Akronym:

Ser gärna en källa på det. Annars tänker jag anta att du har fel.

En googling till:

Bakom betalvägg, Men rubriken säger allt.

https://www.independent.co.uk/news/people/profiles/larry-hagm...

Helt OT så talar ju alla länkar du kommer med om hur mycket det dracks i kuliserrna, en länk som @scaryfoot anger säger ju exakt just det, de drack en sjuhelvetes massa vin - ingenstans står det något om att det var "riktig sprit" i "bourbonen" som dracks framför kameran.

"On set" betyder inte "framför kameran" det betyder "på inspelningsplatsen". För inte tror du väl att det är vin i glasen, ändå?

Skrivet av Akronym:

EN snabb googling hittade denna.

https://www.cheatsheet.com/entertainment/dallas-larry-hagman-...

OK, så kanske inte all alkolol on screen, men tydligen en hel del.

Den talar om just hur Larry Hagman blev förtjust i champagne under en annan inspelning och att han tog med den vanan till Dallas-inspelningen.

Skrivet av Akronym:

Ser gärna en källa på det. Annars tänker jag anta att du har fel.

En googling till:

Bakom betalvägg, Men rubriken säger allt.

https://www.independent.co.uk/news/people/profiles/larry-hagm...

Ja, precis, rubriken säger att han drack "minst fem flaskor champagne" - ingenting om att det var riktig sprit i glasen i scenerna.


signatur

Ad hoc addendum

Inaktiv

Part 1 av nya Stranger Things säsongen.
Heeeeeelvete va utdragen.
Brukar gilla Stranger Things men det här var ju bara 11's origin-story igen i princip.
De visar samma minnes-flashbacks om och om igen, och halva sista avsnittet var en monolog från en galning.
Hoppas part 2 är bättre.

Medlem

Tycker tvärtom, att "Part 1" av Stranger Things var riktigt bra, särskilt sista avsnittet.

Gillar hur de sakta men säkert, valde att förklara ursprunget till seriens nuvarande antagonist, dennes koppling till 11 och andra sidan.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Peaky Blinders - Säsong 6

Det var en helt okej säsong i mina ögon dock så får den ingen fullpott då jag saknar ett riktigt avslut på det hela. Blir lite långdraget när man använder sig av två säsonger för att sätta upp diverse tvister som ska lösas i en film nästa år(?).

Medlem
Skrivet av matt76:

Tycker tvärtom, att "Part 1" av Stranger Things var riktigt bra, särskilt sista avsnittet.

Gillar hur de sakta men säkert, valde att förklara ursprunget till seriens nuvarande antagonist, dennes koppling till 11 och andra sidan.

Tycker nog avsnitt fyra var mästerverket av dem. Började bra men sen höjde de nivån rejält med trean och speciellt fyran då. Resten var också bra men inte lika. Kan inte vänta på de två sista!

Medlem

Obi-Wan Kenobi - Säsong 1

Finns två bra saker med hela serien, Ewan McGregor och en scen mellan Darth Vader och Obi-Wan. Allt annat är genom ruttet och skrattretande uselt. Musiken är väldigt generisk och så dåligt tråkig, en besvikelse för att vara Star Wars där musiken brukade vara en del av att förhöja upplevelsen. Sen det värsta, logiken som slängts ut i ett svart hål, det är så många dumheter så man tappar räkningen. Vissa scener är en ren Benny Hill sketch. Sen borde inte serien heta Obi-Wan Kenobi, den borde heta Reva som är en annan totalt ointressant karaktär men som serien kretsar mer runt än Obi-Wan.

1/5 - Nä det här var inget vidare.

Medlem

Obi-Wan Kenobi

Helt okej, inte lika lika bra som Mandalorian men lite bättre än Bobba Fett.
Sämsta karaktären helt klart Reva, känns som hon blev inkastad strax innan filmningen började. Det bästa var nog mötena mellan Darth Vader och Obi-Wan, skulle vilja ha en säsong till men det lär nog inte hända.

3/5


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

The Sopranos (1999-2007, 6 säsonger) - https://www.imdb.com/title/tt0141842/

Såg till slut The Sopranos för första gången, blev klar för någon vecka sedan. Stundtals(ofta) briljant, men tyvärr tappar den även en del då och då, speciellt i senare säsonger, både i manus, tempo och en del skådespeleri från ett fåtal. En del säger "den bästa TV-serien någonsin", jag säger, nej. Men den var helt klart värd att kolla in, ångrar mig inte.

Betyg: 4/5

Edit:

Jäkla synd att Nancy Marchand(Livia Soprano, mamman) gick bort under serien, grym skådis och karaktären tillförde mycket. Tror serien hade varit annorlunda med henne kvar.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Stranger Things - säsong 4. 9 avsnitt - https://www.imdb.com/title/tt4574334/

Den var OK. Bättre än säsong 3 och förmodligen säsong 2(minns den knappt),

Stundtals väldigt underhållande, rolig, emotionell och intressant. Men sen är den även samtidigt urdum, ytlig, klyschig, utdragen och har i vissa avsnitt ett manus som är väldigt undermåligt. Skådespeleriet är även det varierande, ibland riktigt bra, ibland faller det platt. Säsongen känns påkostad och är riktigt välproducerad. Serien har även alltid haft en mysig känsla över sig som jag gillar.

Alldeles för många sub-plots med inte så speciellt givande avslut eller har en intressant story överlag, många av grundkaraktärerna gjorde i princip inget under hela säsongen. För plottrig med andra ord. Säsongen skulle behövts tightas till, både i redigering och med dessa sidohistorier.

Eddie var ett perfekt tillskott, skön karaktär.

Gillar inte Robin, hon tillför noll till gruppen och är enligt mig bara jobbig och framförallt inte rolig, det karaktären försöker vara.

På tal om karaktärer, megaspoiler:

Tråkigt att Eddie dog, kunde dom inte tagit Robin istället? Hehe. Jag förstår varför just han dog då man kände något för karaktären, med Robin skulle det mest varit en axelryckning(för mig då).

Men tycker även hur han dog var ganska urdumt, liksom, varför? Borde funnits ett smartare sätt att hålla fladdermössen kvar och inte dö på kuppen, men men, manusförfattarna är inte dom smartaste.

Betyg: 3/5


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Stranger Things - säsong 4. 9 avsnitt - https://www.imdb.com/title/tt4574334/

https://www.ljudochbild.se/wp-content/uploads/2022/06/Strange...

Den var OK. Bättre än säsong 3 och förmodligen säsong 2(minns den knappt),

Stundtals väldigt underhållande, rolig, emotionell och intressant. Men sen är den även samtidigt urdum, ytlig, klyschig, utdragen och har i vissa avsnitt ett manus som är väldigt undermåligt. Skådespeleriet är även det varierande, ibland riktigt bra, ibland faller det platt. Säsongen känns påkostad och är riktigt välproducerad. Serien har även alltid haft en mysig känsla över sig som jag gillar.

Alldeles för många sub-plots med inte så speciellt givande avslut eller har en intressant story överlag, många av grundkaraktärerna gjorde i princip inget under hela säsongen. För plottrig med andra ord. Säsongen skulle behövts tightas till, både i redigering och med dessa sidohistorier.

Eddie var ett perfekt tillskott, skön karaktär.

Gillar inte Robin, hon tillför noll till gruppen och är enligt mig bara jobbig och framförallt inte rolig, det karaktären försöker vara.

På tal om karaktärer, megaspoiler:

Tråkigt att Eddie dog, kunde dom inte tagit Robin istället? Hehe. Jag förstår varför just han dog då man kände något för karaktären, med Robin skulle det mest varit en axelryckning(för mig då).

Men tycker även hur han dog var ganska urdumt, liksom, varför? Borde funnits ett smartare sätt att hålla fladdermössen kvar och inte dö på kuppen, men men, manusförfattarna är inte dom smartaste.

Betyg: 3/5

Håller inte med om ditt betyg, själv gillade jag den betydligt mer. Men bra recension och håller med om flera av dina punkter, de vägde bara inte lika tungt för mig.

Inaktiv

Tjejen och jag såg de två sista Stranger Things avsnitten nu och vi tyckte båda att det var extremt utdraget. Vi hade svårt att orka bry oss om ryss-plotlinen något alls och höll på med annat när det handlade om den delen lol
Massor med sega monologer, sega drömsekvenser som inte tillför nåt. Känns som de kunde klippt ner det till en timme var istället.

Medlem

Startrek:TNG
Startrek:DS9
Startrek:VOY

Har sett alla tidigare, men tänkte mig en refresher under sommaren. Plöjer genom Enterprise nu. Ska försöka se Picard och ST:Discovery sen.

Medlem

Såg precis klart The Terminal List, den var väldigt bra.

https://www.moviezine.se/series/the-terminal-list


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Stranger Things s4 (Det kanske spammas om serien här men vill inte läsa andras åsikter innan jag skrivit)

Jag tyckte serien var jättebra men kanske lite mycket kaos ibland, men jag gillade intrigerna och de kändes äkta. Ingen av skådespelarna verkade heller spela över, det är intressant hur framförallt de som spelar Eleven och Will är så sjukt bra skådespelare utan att ha haft några roller alls innan.

Jag tyckte det var bra att det inte blev så övertydligt att 001 var Henry och Henry var Vecna (vet inte om det stavas så) men annars så kändes det som att mycket var lite för förutsägbart, lite för klyschigt, men det är säkert poängen. En annan grej som inte är så central som jag ändå tyckte var bra är att Robins (och även Wills) sexualitet kunde gestaltas utan att man ska dra in det typiska 80-talsgrejerna som HIV med mera även om jag tror serien utspelar sig i en 80-talsvärld som ändå är "modern".

Musiken var bra, tyckte scenen med att Eddie spelade elgitarr var bra gjort, musiken som är med är ju där av en anledning, jag blev lite förvirrad över att de valt att ha med låtar som är från 2002 eller 1996 när det utspelar sig i 1986 men det kanske är ganska svårt att göra en serie med enbart låtar från före det året.

Tyckte dock att sista scenen var lite väl antiklimax, fick för mig att det var det allra sista säsongen någonsin och fattade inte varför de la 2h 30min på att "jaha det brinner där borta, han lever". Tills jag googlade fram att det ska bli en S5, kanske hade det räckt nu ändå vad vet jag. Vad ska hända här näst?

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Part 1 av nya Stranger Things säsongen.
Heeeeeelvete va utdragen.
Brukar gilla Stranger Things men det här var ju bara 11's origin-story igen i princip.
De visar samma minnes-flashbacks om och om igen, och halva sista avsnittet var en monolog från en galning.
Hoppas part 2 är bättre.

Intressant, tyckte alla avsnitt var väldigt genomarbetade, men lite utdraget kan jag hålla med om.

Skrivet av Fezk:

Stranger Things - säsong 4. 9 avsnitt - https://www.imdb.com/title/tt4574334/

https://www.ljudochbild.se/wp-content/uploads/2022/06/Strange...

Den var OK. Bättre än säsong 3 och förmodligen säsong 2(minns den knappt),

Stundtals väldigt underhållande, rolig, emotionell och intressant. Men sen är den även samtidigt urdum, ytlig, klyschig, utdragen och har i vissa avsnitt ett manus som är väldigt undermåligt. Skådespeleriet är även det varierande, ibland riktigt bra, ibland faller det platt. Säsongen känns påkostad och är riktigt välproducerad. Serien har även alltid haft en mysig känsla över sig som jag gillar.

Alldeles för många sub-plots med inte så speciellt givande avslut eller har en intressant story överlag, många av grundkaraktärerna gjorde i princip inget under hela säsongen. För plottrig med andra ord. Säsongen skulle behövts tightas till, både i redigering och med dessa sidohistorier.

Eddie var ett perfekt tillskott, skön karaktär.

Gillar inte Robin, hon tillför noll till gruppen och är enligt mig bara jobbig och framförallt inte rolig, det karaktären försöker vara.

På tal om karaktärer, megaspoiler:

Tråkigt att Eddie dog, kunde dom inte tagit Robin istället? Hehe. Jag förstår varför just han dog då man kände något för karaktären, med Robin skulle det mest varit en axelryckning(för mig då).

Men tycker även hur han dog var ganska urdumt, liksom, varför? Borde funnits ett smartare sätt att hålla fladdermössen kvar och inte dö på kuppen, men men, manusförfattarna är inte dom smartaste.

Betyg: 3/5

Instämmer att det var mycket sub-plots, som det förmodligen kommer få bli svar på sen i nästa säsong men det var inget "wow" förutom musiken då.
Gillade i övrigt karaktären Robin

Inaktiv
Skrivet av Zontos:

Gillade i övrigt karaktären Robin

Hellre Robin än Will (som bara får scener där han står i bakgrunden med sin fula frisyr eller gråter).

Medlem
Skrivet av Zontos:

Stranger Things s4 (Det kanske spammas om serien här men vill inte läsa andras åsikter innan jag skrivit)

Jag tyckte serien var jättebra men kanske lite mycket kaos ibland, men jag gillade intrigerna och de kändes äkta. Ingen av skådespelarna verkade heller spela över, det är intressant hur framförallt de som spelar Eleven och Will är så sjukt bra skådespelare utan att ha haft några roller alls innan.

Jag tyckte det var bra att det inte blev så övertydligt att 001 var Henry och Henry var Vecna (vet inte om det stavas så) men annars så kändes det som att mycket var lite för förutsägbart, lite för klyschigt, men det är säkert poängen. En annan grej som inte är så central som jag ändå tyckte var bra är att Robins (och även Wills) sexualitet kunde gestaltas utan att man ska dra in det typiska 80-talsgrejerna som HIV med mera även om jag tror serien utspelar sig i en 80-talsvärld som ändå är "modern".

Musiken var bra, tyckte scenen med att Eddie spelade elgitarr var bra gjort, musiken som är med är ju där av en anledning, jag blev lite förvirrad över att de valt att ha med låtar som är från 2002 eller 1996 när det utspelar sig i 1986 men det kanske är ganska svårt att göra en serie med enbart låtar från före det året.

Tyckte dock att sista scenen var lite väl antiklimax, fick för mig att det var det allra sista säsongen någonsin och fattade inte varför de la 2h 30min på att "jaha det brinner där borta, han lever". Tills jag googlade fram att det ska bli en S5, kanske hade det räckt nu ändå vad vet jag. Vad ska hända här näst?

Vilka låtar syftar du på då? Blev nyfiken.

Gillade verkligen ST och även om S04 var en av de bättre säsongerna så blev den väl liiite långdragen och seg ibland.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Vilka låtar syftar du på då? Blev nyfiken.

Gillade verkligen ST och även om S04 var en av de bättre säsongerna så blev den väl liiite långdragen och seg ibland.

All musik är bra, men jag gillar när en låtval finns där för att tala om för tittarna att något inte är som det stämmer. Exempelvis:

Police - Every step you take, när Max är tillbaka till balen som låten även då var med på. Låten handlar om stalking och stalkaren i det här sammanhanget är ju Vecna

Jag brukar ofta lyssna på musiken när jag ser på serier, sånt gillar jag.

Wills karaktär har i varje fall utvecklas tycker jag från att vara den lilla pojken med stora ögon tittarna skulle ha sympati för till en karaktär som är högkänslig. imo.

Medlem
Skrivet av Zontos:

All musik är bra, men jag gillar när en låtval finns där för att tala om för tittarna att något inte är som det stämmer. Exempelvis:

Police - Every step you take, när Max är tillbaka till balen som låten även då var med på. Låten handlar om stalking och stalkaren i det här sammanhanget är ju Vecna

Jag brukar ofta lyssna på musiken när jag ser på serier, sånt gillar jag.

Wills karaktär har i varje fall utvecklas tycker jag från att vara den lilla pojken med stora ögon tittarna skulle ha sympati för till en karaktär som är högkänslig. imo.

Jo, men du skrev nåt om att viss musik var från 90-talet och 2002 som var med i serien? Den låten med The Police är från 83. Sorry om jag missförstår dig.

Skriv svar