Senaste filmen du såg

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Den har ju en realistisk stil, vilket är varför jag tyckte de faktiska händelserna i filmen skar sig mot stilen. Sen kan det vara att jag bara missförstod vissa grejer också då jag inte alltid var 100% koncentrerad.

Det jag tyckte kändes orealistiskt var:

Första scenen, varför hade de massa kroppar gömda i väggarna? Varför inte gräva ner dem?
Och varför ha en jättefarlig boobytrap precis bredvid huset man hänger i?
Fattade inte grejen.
Sen att Kate var en del av swat team och gick in först, känns inte som att man skickar in en liten kvinna som first meat vid en räd.

Vid bilköscenen. Hur har man koll på flödet av bilar, vilka bilar som är potentiellt farliga o.s.v. och hur har man koll på var man själv hamnar, känns som det kunde gjorts vid en tidigare eller senare plats där bilar inte står stilla i 14 filer.
Och vad var ens målet med operationen?
Sen varför höjde kartellmedlemmarna vapnen när de redan hade vapen siktade mot sig från alla håll? Ville de dö istället för att hamna i finkan?
Och varför flippar Kate ut efteråt, är det för att det var en korrupt "polis" som försökte döda henne(fattade inte vem det var?)?
Hon kan ju inte vara sur på att de dödade kartellmedlemmarna då kartellmedlemmarna drog vapen mot dem.

Vad var tidsspannet mellan att Kate gick in i banken och att kartellen placerade en "spion" i precis den baren hon besökte som skulle ragga upp henne? Och att det lyckades, känns som det var lite väl enkelt.

I tunnelscenen, ljuden när de sköt kändes jättelåga när man nästan borde blivit döv eftersom utrymmet var så litet. Sen dödades de två första ur bild med kniv lät det som, som nån splinter cell stealth kill där de dog på 2 sekunder. Hur gick det till? Stoppar man kniven i halsen på någon lär de floppa runt lite innan de dör.
Precis all action skedde också conveniently utanför bild, för man visste väl inte hur man skulle visa det på ett bra sätt antar jag.

Sen i slutet vill Alejandro att hon under hans pistolhot ska skriva på något dokument om att allt har gått rätt till enligt lagen.
Men vad har hon sett för olagligheter och konstigheter egentligen? Att Alejandro körde iväg i mexiko med en polis under pistolhot?
Och vad var anledningen till att hon absolut inte vill skriva på?
Det hade knappast skett något moraliskt förkastligt från agenternas sida, förutom att de kanske torterade någon men det såg väl inte hon?

Fattade inte heller hennes dilemma i slutet när hon riktade sin pistol mot Alejandro. Varför ville hon döda honom, för att han hade tvingat henne skriva på ett kontrakt, för att han tidigare hade skjutit henne, för att hon var rädd att han skulle komma tillbaka eller vad?

Nu är det ett tag sedan jag såg den, instämmer med det du skrev att filmen har en realistisk STIL, men jag tyckte även den kändes rätt realistisk i handlingen också, även om det såklart måste vara intressant nog för en film.

Minns inte allt som händer, men att amerikanska myndigheter samarbetar med en drogbaron för att ta död på andra drogbaroner är väl tillräckligt för att den godsinnade och moraliskt bundna huvudpersonen har svårt att förbise?

Hela filmen kretsar som omkring huruvida målen helgar medlen.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Bohemian Rhapsody. Film om Freddy och Queen. 7/10.

Bra dokufilm med Rami Malek i huvudrollen som Freddy, följer honom från att han går med i bandet tills hans död. Mycket musik, bakgrund om hur låtarna kom till och bakgrund till vad som hände innan Live Aid.

Medlem

Fortsätter med att se David Lynch filmerna. En del för första gången samt en del som jag inte sett på väldigt(väldigt) länge.

Lost Highway (1997) - https://www.imdb.com/title/tt0116922/?ref_=nv_sr_srsg_0

Surrealistiskt och drömlikt, det Lynch är mästare på.

Betyg: 4/5

Mulholland Drive (2001) - https://www.imdb.com/title/tt0166924/?ref_=nv_sr_srsg_0

Jag gillar Mulholland Drive, men jag önskar att jag gillade den mer. Jag kanske inte var i rätt sinnesstämning när jag såg den? Vem vet.

Vad jag vet dock är att ingen gör filmer som David Lynch och Naomi Watts gör ett riktigt bra jobb.

Betyg: 3.5/5


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Divergent - årets sämsta film hittils. Tjejen valde den och hon själv bad att vi skulle avbryta efter någon timme (hade gärna brutit tidigare). Så kliché, ointressanta karaktärer, bristfällig plot. Skådespelarinsatsen kan få ett "pass"...

Från 11 år, och bör inte ses av äldre 😃

Medlem

Snubblade över Tomb Raider på tv igårkväll.
Börjar med en riktigt dålig mma-fight följt av något cykelrace som skulle platsat bäst i någon fast & furious rulle...

Gav upp, kändes som början till en highschool film. Ser hellre om gamla Tomb Raider, och den är inte bra.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av Fezk:

Fortsätter med att se David Lynch filmerna...

Lost Highway (1997) - https://www.imdb.com/title/tt0116922/?ref_=nv_sr_srsg_0

Lost Highway är nog enda Lynch-filmen jag inte sett.
Kanske får ta och åtgärda det ikväll.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Lost Highway är nog enda Lynch-filmen jag inte sett.
Kanske får ta och åtgärda det ikväll.

Att se ha sett Inland Empire men skippat Lost Highway gör mig nyfiken och fundersam. 😃

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av anon_79617:

Lost Highway är nog enda Lynch-filmen jag inte sett.
Kanske får ta och åtgärda det ikväll.

Skrivet av stjärnsoldat:

Att se ha sett Inland Empire men skippat Lost Highway gör mig nyfiken och fundersam. 😃

Just Lost Highway och Inland Empire är nog mina favoriter av honom.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Just Lost Highway och Inland Empire är nog mina favoriter av honom.

Wild at Heart var länge min favorit.

Dune var den första jag såg så den är också en favorit.

Men top 3 är nog: Lost Higway, Straight Story och Elefantmannen.

Gillar verkligen original Twin Peaks tv-serien.

Medlem

SONIC 2.
Måste ändå erkänna att den inte var lika dålig som jag trodde att den skulle vara.
Satan vilket lyft jämfört med den första katastroffilmen.

Det vart ändå en del skratt, både på av rätt och fel anledningar.
Med det sagt, så måste jag ju säga att de som spelar "Sonic's föräldrar" inte är några höjdare till skådisar... deras kemi är ju dödare än grus.
Filmen lider av att bitvis vara riktigt jävla ful. Greenscreen inklippningarna är ibland fruktansvärda.
Annars, ok film. Men verkligen inget jag skulle vilja se igen.

Medlem

Såg Zoolander igår, en av mina nya favoritkomedier. Välgjord och genomtänkt, rolig hela vägen genom och efter alla dessa år en nostalgisk tillbakablick på tidiga 2000-talet.

Medlem

The bad guys 2022 (aka "tuffa gänget" - dessa svenska översättningar....): Måste erkänna att jag trodde detta skulle vara en i mängden av animerade filmer om skurkar, hur många sådana filmer har inte producerats vid det här laget? Gav den en chans och blev positivt överraskad. De gjorde ett bra jobb med att belysa flera av karaktärerna, men vargen är klart mest intressant här. Lagom längd, intressant handling men känns ändå bekant på något sätt. Sevärd, tänk Oceans 11 möter Tarantino. Flertalet referenser till 70- och 80-talet här. I klass med "zootropolis" i min bok.

Skulle ge 4/5.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

The Power of the Dog - https://www.imdb.com/title/tt10293406/?ref_=fn_al_tt_3
Benedict är bra men filmen är extremt tråkig. Jättefint landskapsfoto.

The northman. Riktigt besvikelse

Medlem

The Northman. En av de sämre filmerna jag har sett på länge.

Morbius!
Dåligt överspelande skurk.
Och extremt dåliga effekter.
Jared leto var bra.

2/5 i betyg


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Nobody:

https://www.imdb.com/title/tt7888964/

Var redo för en riktig kalkonfilm och jag vet ärligt talat inte o den är gjord som en parodi på "hämndfilmer" eller om den är seriöst menad. Hursom så fann jag mig gilla den riktigt mycket! Fnissade till ett antal gånger.

Gillade den ganska rejält. 3/5 men barnsliga delen av mig vill ge 4/5.


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem

En kille och en tjej

Med Brasse Brännström. Trevlig gammal svenskfilm.

Medlem

Gothika (2003)

Netflix

Psykologisk thriller med övernaturliga inslag.

Lite långsam i början, men den tar sig en bit in.

Tre av fem

En smula spoilers nedanför som vanligt.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Seventh son

Netflix

Ostig fantasydynga. Jag stod ut ungefär fyrtio minuter innan jag stängde av.

eftersom jag inte såg färdigt skiten så sätter jag inget betyg, men det borde vara uppenbart att jag tycker att detta är en film värd att undvika.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Nu blev det Klippet, film om lastbilschaffisar från 1982.
Lite mysigt ändå vara fast med bara SF kanalen på jobbet. Gillade den som bäst då de envisades med att visa Repmånad och Sunes Sommar för några år sen.

Inaktiv

Northman och Everything Everywhere All at Once.
Inte min typ av filmer men sistnämnda fick mig åtminstone att skratta. Väldigt kreativ.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Fortsätter med att se David Lynch filmerna. En del för första gången samt en del som jag inte sett på väldigt(väldigt) länge.

Lost Highway (1997) - https://www.imdb.com/title/tt0116922/?ref_=nv_sr_srsg_0

https://images.eu-west-1.prod.magine.com/i/drakenfilm/v/e82d2...

Surrealistiskt och drömlikt, det Lynch är mästare på.

Betyg: 4/5

Mulholland Drive (2001) - https://www.imdb.com/title/tt0166924/?ref_=nv_sr_srsg_0

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNWM2MDZmMDgtYjViOS00Y...

Jag gillar Mulholland Drive, men jag önskar att jag gillade den mer. Jag kanske inte var i rätt sinnesstämning när jag såg den? Vem vet.

Vad jag vet dock är att ingen gör filmer som David Lynch och Naomi Watts gör ett riktigt bra jobb.

Betyg: 3.5/5

Två riktigt superbra filmer, såg nyligen om Mulholland drive och den är än idag riktigt skitbra.

Av någon anledning blev jag sugen på att se om Donnie Darko som dock inte är en D Lynch film men är en film på min top 15 lista.

Kan även rekommendera Magnolia och Boogie Nights av PTA, kanske blir en film helg igen och se om dessa tre.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

FM-guru
F.d. Sisyr

The Northman (2022)

Likt Eggers tidigare filmer är detta inte något för alla. Jag hade själv svårt för hans debut The Witch, medan jag tyckte The Lighthouse var snudd på mästerverk. Vad beträffar The Northman tycker jag varken eller, men lutar mer åt Lighthouse-hållet än The Witch. En skitig, våldsam men samtidigt synnerligen teatralisk och melodramatisk historia om hämnd. Just berättelser om hämnd är förstås historiskt förknippade med vikingar inte bara för sagan The Northman är baserad på utan otaliga andra gamla (primärt isländska) bittra sagor om hämnd.

Precis som i dessa är detta en i grunden simpel berättelse men den är effektivt berättad. Utöver Hamlet/Amleth (såklart) påminner den inte så lite om gamla goda Conan. Fint foto, väldigt trovärdiga kostymer & miljöer, fantastiskt ljud (och ett vasst soundtrack). Något oväntat var nog de olika ritualerna mina favoritscener. Det största problemet var filmens längd; mellanakten är för lång och tappar fokus lite.

4/5

Medlem

Piff & Puff Räddningspatrullen, även om det är en barnfilm så skulle jag säga att det är en rejäl vuxenfilm. Referenserna till 80-90 talet är brutala. Allt från Marvel till Terminator m.m. Så klart sevärd för alla ”easter egg”. Ungarna gilla den så fick dra igång den igen innan eftertexten var klar. Dessutom ett fint gästspel av en figur som hånades hårt här på FZ

http:// https://youtu.be/dK1CuXG7GMQ

Medlem

Torn Hearts

Två tjejer som spelar i ett band uppsöker en gammal idol i hopp om att få skjuts i karriären, men hamnar i ett farligt psykologiskt krig istället. Skräck blandat med komedi och snillrikhet. 3/5.

Medlem

Senior year (2022): Ok, gick in med 0 förväntningar. Feel-good film rakt igenom. Rebel Wilson gör hela filmen i princip och ja, givetvis också 90-talstemat. Stundtals också rolig, men klassisk high-school komedi detta. Bjöds på flertalet skratt. Kanske lite för lång för min smak. Se om du vill ha en lättsmält komedi.

3,5/5.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Avstängd

Morbius och X, båda från 2022. Morbius, långtråkig och när dom få gångerna förvandling sker till vampyr och det skall ske gore, glöm det, det blir blurrande och bortklippande. X, skräckfilm som det inte händer någonting första timmen, när det väl händer någonting är det inget spännande.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

The Italian Job (netflix).

Skulle kunna vara en i serien av "Oceans", cool heist film där guldtackor hamnar på avvägar efter stölden. Många kändisar, inklusive Mark Walberg, Charlize Theron, Donald Sutherland. Definitivt värd att se om du gillar Oceans 11 och liknande.

8/10.

Medlem

Wonder Woman 1984 och fy bubblan sicket skräp. Även om jag såg den via HBO Max så kände man sig lurad på pengarna man betalar för tjänsten.
Riktigt magplask och det var synd för jag gillade den första de gjorde.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skriv svar