Studie: Spelande kan göra barn smartare

Robot
Studie: Spelande kan göra barn smartare

Verkar trimma hjärnan, till skillnad från tv och sociala medier.


Medlem

Min systers två grabbar kommer skriva ut den här studien och kasta på henne varje gång hon ber dem stänga av spelet.

Medlem

Tror det kan ha o göra med vilka spel man spelar

Medlem

Kan? Det är väl ganska vedertaget. Jag har lirat i över 25 år, och lärt mig engelska, matte, fysik, historia, geografi och mycket mer.
Långt mer än vad skolan någonsin lärde mig.

Medlem

Insert meme :Mild_Shock"

Medlem
Skrivet av Gaara:

Tror det kan ha o göra med vilka spel man spelar

Det tror jag definitivt också.

Jag tycker heller inte att studien visar något anmärkningsvärt. De konstaterar i princip att man utvecklar sin kognitiva förmåga om man gör något utmanande, som att spela spel, men inte utvecklar sin kognitiva förmåga om man degar passivt framför TVn. Knappast en oväntad slutsats.

Medlem

Logiskt tänkande, problem lösning tänka utanför boxen är väl det man tagit med sig, sen är det ju mera såklart.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

kan göra, nördar har alltid varit smartare


signatur

//monster

Medlem

Skulle vara intressant att djupdyka lite mer på ämnet och se hur t.ex. stresshantering och problemlösning jämför sig mot de som inte spelar spel.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Hoppas att spelande kan göra mig som är 40+ smartare också, det behövs.

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Kan? Det är väl ganska vedertaget. Jag har lirat i över 25 år, och lärt mig engelska, matte, fysik, historia, geografi och mycket mer.
Långt mer än vad skolan någonsin lärde mig.

Nu säger jag inte att spel inte kan vara lärorikt och stimulerande, det är jag helt övertygad om, men om du lärt dig mer matematik, fysik och historia av ditt spelande måste du spelat väldigt annorlunda spel eller lärt dig ovanligt lite i skolan.

Engelska däremot, definitivt, barn idag är bättre på engelska än många äldre.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Redaktör

"Intelligens" är ju ett rätt svävande begrepp också. Gamla hederliga IQ-tester mäter ju hur bra man är på att lösa en viss sorts logiska problem, men säger väl mindre om hur skicklig en chef är på att motivera medarbetarna, läsa av situationen och snabbt fatta vettiga beslut, osv. Sånt som också kräver intelligens, fast av en annan sort. Studien ska ju ha tolkat barnen bredare än bara IQ, men ändå värt att tänka på.

Men men, intressant med studier som verkar peka på att spelande kan påverka oss positivt på vissa områden.


signatur
Medlem

Ja, sociala medier är ju inte direkt känt för att göra folk smartare, snarare motsatsen, så jag tror absolut att spel är bättre.

Avstängd

TV-tittande = Passiv skärmtid
Sociala medier - Minimalt interaktiv skärmtid
Spelande = Mer interaktiv skärmtid

Mer interaktivitet = Mer neuroplasticitet

Mer neuroplasticitet = Korrelerat med förbättrad kognition.

Fysisk aktivitet i form av motion tycks också "stärka hjärnan". (källa: Hjärnstark)

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Kan? Det är väl ganska vedertaget. Jag har lirat i över 25 år, och lärt mig engelska, matte, fysik, historia, geografi och mycket mer.
Långt mer än vad skolan någonsin lärde mig.

Jovisst, men det betyder inte att spelet i sig står för det. Du kanske hade lärt dig ännu mer om du gjorde någonting annat, sannolikt dessutom.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nu säger jag inte att spel inte kan vara lärorikt och stimulerande, det är jag helt övertygad om, men om du lärt dig mer matematik, fysik och historia av ditt spelande måste du spelat väldigt annorlunda spel eller lärt dig ovanligt lite i skolan.

Engelska däremot, definitivt, barn idag är bättre på engelska än många äldre.

Nja spel är ett extremt brett medium, så "annorlunda" spel vet jag inte ens vad det innebär. Däremot var lärandet i skolan inget att plocka hem, helt klart.
Historia är ju rätt uppenbar dock t.ex. Alla Andra Världskrigsspel som finns, eller Total War spelen. Age of Empires. Alla de kampanjerna särskiljer ju riktiga historiska händelser. Bara för att nämna några.
Det samma gällande matematik där man ibland måste använda just det för att lösa olika sorters pussel.
Fysik har jag lärt mig en hel del genom att lira sci-fi spel, som Mass Effect, Stellaris m.m. Även om det är just sci-fi, så grundar sig väldigt mycket i fysikens lagar som man får lära sig mycket om.

Medlem
Skrivet av AplAy:

TV-tittande = Passiv skärmtid
Sociala medier - Minimalt interaktiv skärmtid
Spelande = Mer interaktiv skärmtid

Mer interaktivitet = Mer neuroplasticitet

Mer neuroplasticitet = Korrelerat med förbättrad kognition.

Fysisk aktivitet i form av motion tycks också "stärka hjärnan". (källa: Hjärnstark)

Gå ut och gå > lösa korsord, rejält dessutom

Medlem

Säger väl lite sig självt att man kanske håller hjärnan i trim sisådär om man spelar spel som har pusselmoment. Dom flesta har ju det. Tänker på tex Zelda, Resident Evil, Portal tex.

Medlem

Fast det där med sociala medier är ju bara bullshit. Det har BARA negativa effekter imao. Ingen mår bra av Facebook, instagram, tiktok mm. Visst det kan ge dig ett gott skratt på sin höjd. Ser inget positivt med någon av dessa plattformar.

Redaktör
Skrivet av robbis:

Fast det där med sociala medier är ju bara bullshit. Det har BARA negativa effekter imao. Ingen mår bra av Facebook, instagram, tiktok mm. Visst det kan ge dig ett gott skratt på sin höjd. Ser inget positivt med någon av dessa plattformar.

Det finns bra och dåliga sidor, precis som med mycket annat. Exempel: Jag är typ 1-diabetiker och hittar en del bra info i FB-grupper, och delar även med mig till folk som inte vet. (Det är en rätt komplex sjukdom att leva med som nybörjare, och även efter +40 år.) Sen finns förstås mängder med idiotfrågor och idiotsvar där också, men det gör ju inte de bra grejerna dåliga. Man får sortera.


signatur
Medlem

Älskar sån här retorik. Alltid när det enligt en studie "kan" blk något är det bara ta det hela med en nypa salt oavsett vilken sida man är på.

Ett fint exempel:
"Espresso " kan öka risken för diabetes"

Kan - Ja det kan, fast det betyder inte att det sker.
Öka - Ja, hur mycket då? Det är inte ens top 100 kanske vad gäller ökning.

Medlem
Skrivet av BillyJoeBob:

Nja spel är ett extremt brett medium, så "annorlunda" spel vet jag inte ens vad det innebär. Däremot var lärandet i skolan inget att plocka hem, helt klart.
Historia är ju rätt uppenbar dock t.ex. Alla Andra Världskrigsspel som finns, eller Total War spelen. Age of Empires. Alla de kampanjerna särskiljer ju riktiga historiska händelser. Bara för att nämna några.
Det samma gällande matematik där man ibland måste använda just det för att lösa olika sorters pussel.
Fysik har jag lärt mig en hel del genom att lira sci-fi spel, som Mass Effect, Stellaris m.m. Även om det är just sci-fi, så grundar sig väldigt mycket i fysikens lagar som man får lära sig mycket om.

Mjo det finns ett uns att lära där, men inte är det särskilt mycket. Vare sig historia, fysik eller matematik.
Såvida det inte är ett synnerligen specifikt spel, t.ex. kan jag tro att Hearts of Iron kan ge en bra ögonblicksbild av andra världskriget, även t.ex. Crusader Kings kan ge ett incitament att läsa på lite om olika historiska personer.
Desamma kan säkert sägas om många spel jag själv inte spelat, AssCreed etc.
Men du lär inte få någon vidare användbar kunskap av spelen själv, snarare får du ett driv att själv läsa på (studera) om ett visst ämne. Då kanske man har spelet att tacka, men det är inte spelet som lärt ut.

Jag är inte ute efter att hoppa på dig eller nått, jag tror spel är ett synnerligen användbart och givande läromedel, speciellt för barn, men tycker inte man ska överdriva dess möjligheter eller effekter.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nu säger jag inte att spel inte kan vara lärorikt och stimulerande, det är jag helt övertygad om, men om du lärt dig mer matematik, fysik och historia av ditt spelande måste du spelat väldigt annorlunda spel eller lärt dig ovanligt lite i skolan.

Engelska däremot, definitivt, barn idag är bättre på engelska än många äldre.

Det var definitivt inte i skolan jag lärde mig vad de flesta vapen, stridsvagnar och flygplan från WW2 heter😅

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

kan göra, nördar har alltid varit smartare

Ja, det har inget med spelen att göra utan skillnaden i IQ mellan de två studerade grupperna, där den grupp som fortfarande höll sig till spelintresset i slutet av studien utgjordes i högre grad av "nördar", precis som du säger.

Jag förstår inte att så många forskare har problem att skilja mellan korrelation och kausalitet. Pinsamt.


signatur

Memento Mori

Avstängd

Jag lärde mig en del om fysik och hur man skjuter upp raketer i rymden och till andra planeter av Kerbal Space Program. Fast det var i vuxen ålder.

Annars tror jag typ multiplayer-FPS kan vara utvecklande för hjärnan, där man försöker överlista motståndaren och det finns otaliga saker att bli bättre på. Hjärnan får utsättas för situationer man kanske inte upplever i det moderna inrutade och fredfulla livet. För mycket spel har säkert en negativ effekt dock.

Kollar man på e-sport verkar det också enligt mig finnas en korrelation mellan hög intelligens och att kunna prestera bra inom e-sport.

eld
Medlem
Skrivet av Påskmust:

Ja, sociala medier är ju inte direkt känt för att göra folk smartare, snarare motsatsen, så jag tror absolut att spel är bättre.

Sociala medier är ju mer till för att skapa kontakter, lära känna personer, kommunicera osv. Det har positiva aspekter på andra sätt, men de är ju inte till för att förbättra din kognitiva förmåga såklart.

Medlem
Skrivet av eld:

Sociala medier är ju mer till för att skapa kontakter, lära känna personer, kommunicera osv. Det har positiva aspekter på andra sätt, men de är ju inte till för att förbättra din kognitiva förmåga såklart.

När jag skrev kommentaren så var det mest Tiktok och liknande som jag tänkte på, där folk kan sitta i timmar och swipa sig igenom en oändlig feed med content av tveksam kvalitet och det handlar inte så mycket om att kommunicera med folk. Men sociala medier är ett ganska brett begrepp och det finns så klart bättre exempel också, jag tror inte att någon påstår att man blir dum av att använda LinkedIn. Ganska stor skillnad på dom två.

eld
Medlem
Skrivet av Påskmust:

jag tror inte att någon påstår att man blir dum av att använda LinkedIn. Ganska stor skillnad på dom två.

Nu har du hittat den första!

Jag tror min IQ sjunker varje gång jag loggar in på linkedIn

Men jo, sociala medier är internet, det blir helt till det du vill få ut av det.

Medlem

Var några år sen nu men jag läste en studie som visade på att spelande gav en jädra boost i reaktionsförmåga. Beror självklart på vad för spel man spelar där också men de kom iaf fram till att de som spelade hade en reaktionsförmåga i klass med vad stridspiloter har.

Inte 100 på vad för spel det rörde sig om i studien dock.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Var några år sen nu men jag läste en studie som visade på att spelande gav en jädra boost i reaktionsförmåga. Beror självklart på vad för spel man spelar där också men de kom iaf fram till att de som spelade hade en reaktionsförmåga i klass med vad stridspiloter har.

Inte 100 på vad för spel det rörde sig om i studien dock.

Studie... låter mer som en partsinlaga.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

12
Skriv svar