Gloomhaven kommer till konsoler nästa år

Robot
Gloomhaven kommer till konsoler nästa år

Det klassiska brädspelet i digital form.

#Gloomhaven, #Saber-interactive


Inaktiv

Nice, Gloomhaven är riktigt kul att spela. Brädspelet då, men har hört att digitala versionen ska vara rätt bra.

Medlem

Kan bli ett köp. Har funderat på att köpa brädspelet, men bestämde mig för att inte göra det då det kändes rätt bökigt med alla kort och så. Med en digital version så slipper man allt bök. Fast nackdelen är att man måste spela online för att spela tillsammans. Hade varit trevligt om alla kunde spela tillsammans sittade på soffan framför TVn, men det funkar ju inte så.

Medlem

Nån som vet om det är svårt att lära sig? Det låter kul i sin grund men egentligen söker jag något som är lite mer lättsmält att vara ny på.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Kan bli ett köp. Har funderat på att köpa brädspelet, men bestämde mig för att inte göra det då det kändes rätt bökigt med alla kort och så. Med en digital version så slipper man allt bök. Fast nackdelen är att man måste spela online för att spela tillsammans. Hade varit trevligt om alla kunde spela tillsammans sittade på soffan framför TVn, men det funkar ju inte så.

Det finns lite appar som kan hjälpa till med det där, speciellt för fienderna och deras liv och kort om man vill minimera kortböket. Jag gillar dock korten, det är en del av charmen, det går inte så himla snabbt och det blir socialt med alla som spelar.

Skrivet av Govein:

Nån som vet om det är svårt att lära sig? Det låter kul i sin grund men egentligen söker jag något som är lite mer lättsmält att vara ny på.

Det är en hel del regler så kan kännas lite överväldigande först. Men reglerna är å andra sidan relativt enkla och få undantag, så man lär sig dem snabbt. Om du vill testa gloomhaven men är osäker pga det så rekommenderar jag jaws of the lion först som är mindre och har en bra tutorial (något som vanliga gloomhaven saknar) där regler läggs till över flera uppdrag för att man ska lära sig i början.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Om du vill testa gloomhaven men är osäker pga det så rekommenderar jag jaws of the lion först som är mindre och har en bra tutorial (något som vanliga gloomhaven saknar) där regler läggs till över flera uppdrag för att man ska lära sig i början.

Så expansionen som nyss släppts till spelet är alltså bättre att börja med än pc-orginalet? Det är ingen följd att bry sig om då?

Tack!

Skribent
Skrivet av Govein:

Nån som vet om det är svårt att lära sig? Det låter kul i sin grund men egentligen söker jag något som är lite mer lättsmält att vara ny på.

Det finns väldigt bra regelförklaringar från utvecklarna på youtube. Jag är ingen van brädspelare men lärde mig reglerna rätt snabbt. De är rätt logiska och mycket förstår du bara genom att titta på korten.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det finns väldigt bra regelförklaringar från utvecklarna på youtube. Jag är ingen van brädspelare men lärde mig reglerna rätt snabbt. De är rätt logiska och mycket förstår du bara genom att titta på korten.

Ok Nice. Tack för tipset 👍

Skribent
Skrivet av Govein:

Ok Nice. Tack för tipset 👍

Med det sagt så blir det lite pluggande. Men spelet går spela ensam så jag spelade ensam med videorna på sidan om första gången, då var det lätt sen att "spelleda" de andra när vi körde flera.

Sen skrev jag även ned time-stamps för när en video förklarade vad, i fall jag behövde kolla upp något som blev oklart.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Med det sagt så blir det lite pluggande. Men spelet går spela ensam så jag spelade ensam med videorna på sidan om första gången, då var det lätt sen att "spelleda" de andra när vi körde flera.

Sen skrev jag även ned time-stamps för när en video förklarade vad, i fall jag behövde kolla upp något som blev oklart.

Smart med timestamps. Många bra tips👍

Tack!

Medlem
Skrivet av Govein:

Så expansionen som nyss släppts till spelet är alltså bättre att börja med än pc-orginalet? Det är ingen följd att bry sig om då?

Tack!

Vet inte så mycket om pc-versionerna utan utgår från de riktiga brädspelversionerna. Jaws of the lion är en prequel och utspelar sig innan det riktiga Gloomhaven. Det är dessutom mindre och billigare, i kombination med att den har en tutorial. Det är flera faktorer som gör att det rekommenderas att börja där

Sen är det möjligt att pc-versionen av vanliga har nån typ av tutorial som inte brädspelsversionen har, det vet jag tyvärr inget om.

1
Skriv svar