Top tio bästa spel någonsin:

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

1) Deus Ex
Världens bästa spel
2) Thief: The Dark Project
Världens bästa smygspel
3) Thief II: The Metal Age
Världens bästa smygspel, nu ännu bättre

Varje gång man ser någon nämna Thief 1 och 2 börjar man nästan grina av glädje för då vet man att det finns en liten chans till värdiga uppföljare.

Medlem
Skrivet av magma:

1. The Elder Scrolls Morrowind - En förförisk värld med enastående soundtracks och RPG-element. Bästa RPG-spelet någonsin?
2. Quake 3 Arena - Det bästa spelet som ID-software någonsin har gjort.
3. Doom 2 - Introduktionen av Super-shotgun. Odödligt soundtrack och topklassig leveldesign. ID software andra bästa spel.
4. F.E.A.R 1 - Monoliths bästa fps.
5. Diablo 2 - Satte ny standard för RPG-genren.
6. System shock 2 - Det bästa survival-horror fpset.
7. Super Mario bros 3 - Bästa 2d-platformaren.
8. Quake 1 - Spelat om det fler gånger än vad jag kan minnas, switch står nu på tur!
9. Unreal 1 - Det bästa sp-spelet som Epic gjort.
10. Dungeon siege 1 - Unikt action-RPG än idag med fantastiskt soundtrack.

Vad glad jag blir att se första Unreal nämnas. Det var verkligen magiskt.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Augustus:

Japp, inga konstigheter med den rubriken. Jag gillar att läsa listor emellanåt.

Skriv en topp 10 med (om du orkar) en kort motivering på max en mening. Motiveringen är som sagt valfri att lägga in. Du kan lägga en kommentar om listan efteråt om du vill också.

1: Mass Effect 1-3
Samlingen gör att jag inte behöver välja!

2: Titanfall 2
Mest underskattade shootern någonsin?

3: XCOM 2
Skapade genren och fortsätter sätta standard.

4: Mirrors Edge
Jag vet att detta spel har brister men koncept, musik och parkour varvat med ögonblick av totalt lugn på hustaken är oslagbart.

5: Mario Kart 8
Kan inte välja en favorit i serien så jag tar det senaste.

6: Rome: Total War
Hade jag spelat mer PC hade något annat TW kunnat hamna här.

7: Hell let loose
Nykomlingen som jag sätter på listan för att jag älskar det men också för att visa att milsim på konsol är för att stanna.

8: Sea of thieves
Medan alla talar om att Xbox saknar exklusiva titlar så missar man detta mästerverk tillsammans med State of decay 2.

9: Gears of war
Jag har haft så kul med den här serien men jag minns tydligt hur nyskapande det var när det kom.

10: Full Spectrum Warrior
Varför detta koncept aldrig fått en trea eller startat en egen genre är så underligt.

Jag märker att det saknas spel från unga år i den här listan. Men jag drack en massa whiskey innan jag skrev den och orkade inte tänka tillbaka så långt.

Nu vet jag inte om du syftar på xcom 2, terror from the deep, men om så är fallet så håller jag med dej 🙂

Lirade igenom spelet spelast 2017 (igen) och med dåvarande teknik så var spelet banbrytande. Jag hade lätt sett en coop-version på detta liret med samma robusta/enkla grafik och ljud. Episkt!

2. Settlers 1.
Fortfarande guld värt 🙂

3. Pirates gold

4. Moonstone

5. Doom 1 (första)

6. Quake

7. Modden actionquake2

8. Xwing tiefighter

9. Red alert 1

10. Wow

Jag inser att jag nästan bara listat gamla spel, men det är igentligen inte så konstigt. Många av spelen skapade genren och ibland känns nya spel som om jag spelat dom förut, men med nytt skin. Det är väl därför dessa gamla klenoder har så högt omspelningsvärde antar jag.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Min top 10

1. Subnautica
Fantastisk miljö, spelas bäst första gången "blind" dvs utan hjälp från guider etc.
2. It takes two
Bästa local coop-spelet hittills, fantastisk varierande utmaningar och välpolerat.
3. Burnout paradise
Kungen av racerspel
4. Red orchestra
Svårt men jävligt kul lagspel som kräver god koordination och samarbetsvilja.
5. Bioschock 2
Min första 100% trophy, härlig shooter med lagom mycket sväng. Bara att få återuppleva rapture är en fröjd.
6. Europa universalis 4
Lika roligt coop som ensam, världsdominans handlar lika mycket om soldater så som politik.
7. Megaman 2
Blast from the past med grym musik.
8. Unreal turnament 2014
Möjligheten att bygga sitt egna lag och styra dessa live i matchen var något nytt när det kom, lever med mig än idag.
9. Street fighter 4
Bra skit.
10. Heroes 3
Första riktiga coop-spelet som vi spelade som små, håller lika bra standard då som nu.

Medlem

1. Witcher 3
2. RDR- Ja, ettan, men det var på målfotot.
3. Civ 2
4. RDR 2
5. GTA Vice City
6. Mega Man 2
7. Portal 2
8. BF Bad Company: Vietnam
9. Return of the Obra Dinn, Disco Elysium, (Oops...)
10. Batman Arkham City
11. (Oops igen) Första första Xcom.

Nu kan ni låsa tråden;)

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Nu vet jag inte om du syftar på xcom 2, terror from the deep, men om så är fallet så håller jag med dej 🙂

Lirade igenom spelet spelast 2017 (igen) och med dåvarande teknik så var spelet banbrytande. Jag hade lätt sett en coop-version på detta liret med samma robusta/enkla grafik och ljud. Episkt!

Jag syftar på XCOM 2 som kom för några år sedan. Men det var Terror from the deep som jag upptäckte serien med!

Medlem

Jahopp, köra ihop en lista.

1. World of Warcraft
Spenderat så jäkla mycket tid på och man har många minnen från det, även om dom senaste åren inte riktigt har reflekterat samma känsla. Men få spel som har fått en sitta i över en vecka nonstop och bara lirat (Lättare när man inte hade räkningar att betala).

2. The Sims (Samtliga)
Varit en sucker för Sims sedan första spelet kom och tycker fortfarande det bjuder på bra avkoppling och kreativtet. Även om jag anser att Sims 4 är den sämsta i serien genom att strama åt kreativa möjligheter från tidigare spel så har jag ändå 1000+ timmar i spelet.

3. Starcraft: Brood War
Enough said

4. Day of Defeat
Föredrog alltid DoD före CS back in the day, hade så fantastiskt roligt i det med polarna när man "night-gibbade".

5. Star Trek Online
Inte världens bästa spel, men gillar man Star Trek så är man mer förlåtande, och 8000 timmar reggat på Steam så kan jag inte förneka underhållningen jag får utav det.

6. Dawn of War 1
burn the heretic kill the mutant purge the unclean! Sci-Fi krig har aldrig varit så roligt

7. Age of Empires II
Comp-stomp deluxe med polarna efter skolan, oändlig klassiker

8. Worms (1995)
För många timmar spenderades i detta, fantastiskt, föredrar fortfarande första spelet.

9. Deliver us The Moon
Ett story spel som bara poppa upp på min Steamlista, underbar atmosfär, grafik och ljud. Har stora förhoppningar på Deliver us Mars

10. Subnautica
Jag är rädd för djupa vatten, så spelet måste va grymt bra eftersom jag fortsätter att komma tillbaka till det.

Medlem

Kul tråd! Väcker många minnen till liv.
Kan inte rangordna men här är tio spel som jag har haft mycket skoj med. Många äldre spel. Tyvärr få moderna spel som får mig att fastna.

  • Dungeon Keeper

  • Syndicate (1993)

  • Baldur's Gate 2

  • Warcraft 2

  • Starcraft

  • Transport Tycoon

  • Mass Effect 2 - 3

  • Doom (2016)

  • Star Wars: Jedi Knight II: Jedi Outcast

  • Civilization 1 - 2

Andra spel värda att nämna som en annan dag kanske hamnar på listan:
God of war 3, God of war (2018), Uncharted 4: A Thief's End, UFO/XCOM-serien, Heroes of might and magic 3, Colonization, Day of the Tentacle.

1: Metal Gear Solid 3: Snake Eater
2: Final Fantasy VI
3: The Legend of Zelda: A Link to the Past
4: Pokemon Soul Silver
5: Resident Evil (remake)
6: Civilization VI
7: Assassins Creed Odyssey
8: Bioshock Infinite
9: Heroes of Might and Magic 3
10: Kingdome Come: Deliverance


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Chefredaktör
Skrivet av vbgbasse:

Nu vet jag inte om du syftar på xcom 2, terror from the deep, men om så är fallet så håller jag med dej 🙂

Lirade igenom spelet spelast 2017 (igen) och med dåvarande teknik så var spelet banbrytande. Jag hade lätt sett en coop-version på detta liret med samma robusta/enkla grafik och ljud. Episkt!

2. Settlers 1.
Fortfarande guld värt 🙂

3. Pirates gold

4. Moonstone

5. Doom 1 (första)

6. Quake

7. Modden actionquake2

8. Xwing tiefighter

9. Red alert 1

10. Wow

Jag inser att jag nästan bara listat gamla spel, men det är igentligen inte så konstigt. Många av spelen skapade genren och ibland känns nya spel som om jag spelat dom förut, men med nytt skin. Det är väl därför dessa gamla klenoder har så högt omspelningsvärde antar jag.

Moonstone! <3

It's not a lake, it's an ocean

Ingen lista är den andra lik. Säger en del om vilken fantastiskt bred hobby vi är en del av!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av stephan900:
  • Star Wars: Jedi Knight II: Jedi Outcast

For the win. Har nött sönder det där spelet. Sjukt bra! Skulle nog vilja gå så långt och säga att det är det bästa star-wars spelet någonsin tillsammans med KOTOR.

Medlem

Detta är inte lätt... alls. Finns många bra spel. Det här är mina favoriter:

1. Super Metroid
2. The Witcher 3: Wild Hunt
3. The Legend of Zelda: Ocarina of Time
4. Bloodborne
5. Diablo 2
6. Half Life 2
7. Last of Us
8. Bioshock
9. Dark Souls
10. Mega Man 3

Spel jag lika gärna hade kunnat ha med ovan..
Warcraft 3, HoMM 3, UT99, Starcraft, Metal Gear Solid 3, Mass Effect-serien, Red Dead Redemption 2, World of Warcraft.

Medlem

10 Spel utan ranking men dom jag haft mest glädje och upplevelse då jag spelade dom, och dom jag just nu kommer ihåg.

- Pool of Radience
- Space Rogue
- The Last Ninja
- Fallout 2
- The Witcher 3 (Blood and Wine)
- Half-Life 2
- Portal 2
- Doom
- Deus-Ex
- Pirates (C64 versionen)

Medlem

Fan vad svårt det här var.

1. Half-life
2. Witcher 3
3. Half-life 2
4. Golden eye (N64)
5. Mass effect
6. Diablo 2
7. Age of Empires 2: The age of kings
8. Total war: Rome
9. Dragon age: origins
10. Divinity OS 2

Fallout: New Vegas, RDR2, Red Alert 2, Mario 64, Stronghold mfl ligger nära till hands.

Medlem

1. ELite C64
2. Who dares wins C64
3. Diablo
4. Ultima Online
5. Toca 2
6. Flight Simulator
7. ESO
8. Black flag
9. Doom
10. Descent

Medlem

Har idag efter att ha besegrat Fire Giant i Elden Ring insett att det spelet har en plats i min TOP10-lista.

Legend of Zelda: A Link to the Past
Super Metroid
Quake
UFO: Enemy Unknown
Dark Souls
Mega Man 2
Portal 2
Elden Ring
Final Fantasy IX
Metal Gear Solid

123
Skriv svar