Spel ni ändrat åsikt om

It's not a lake, it's an ocean
Spel ni ändrat åsikt om

Ibland kan det vara värt att gå tillbaka och återuppleva ett spel. Det kan betyda att man får en helt ny syn på spelet i fråga. Kanske gav man det inte riktigt en ärlig chans förra gången, eller så var det bara fel tajming.

Jag har spelat Gears of War 1-3 under våren. Det första spelet var det enda av de tre som jag hade nosat på tidigare, men inte alls fastnat för när det begav sig. Det var något med estetiken, machokaraktärerna, hela svulstigheten som jag bara inte kunde med. Men det var 2006. 2022 har framför allt det första spelet åldrats betänkligt (Gears of War 2 och 3 är fortfarande väldigt bra actionspel), men efter en seg inledning fastnade jag för det och hade överraskade kul hela vägen in i mål.

Ett annat exempel är Sonic Forces, som jag köpte men gav upp av ren avsmak. Allt med det kändes som ett fullfjädrat haveri. Men jag kanske inte var på rätt humör då, för när jag testade det igen i fjol, som ett led i backloggprojektet, kom jag snabbt in i det och hade, spelets stora brister till trots, ganska roligt.

Det fascinerar mig lite att man kan göra så olika bedömningar av samma spel vid olika tillfällen. Jag tror helt enkelt att många spel kräver rätt humör, rätt tajming i våra liv för att "fungera".

Har ni exempel på spel ni återvänt till för att sedan inse att det var mycket bättre än ni minns? Eller, tidens tand åsido, så kanske ni kliade er i huvudet och frågade er varför i hela friden ni gillade just detta spel?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Super Monkey Ball till Game Cube. En jag känner är helt salig över det spelet och när jag först provade det så fattade jag inte grejen. Det var väl bra tyckte jag väl men så fantastiskt som han sålde det såg jag det inte vara. Men sedan provade jag Monkey Target... och ja, ett av världens bästa spel absolut. Efter jag föll för Monkey Target tyckte jag dessutom att det vanliga spelet blev bättre!


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Borderlands, kanske. Jag testade några timmar när det var nytt, men jag fattade nog inte riktigt grejen med looter shooter-genren och tyckte det snabbt blev tråkigt och repetitivt. Nåt år senare körde jag det i co-op med en vän, och det var en totalt annan upplevelse.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Fallout 3.
Afärdade det vid release som dynga.

Men nått år senare tog jag tag och provade igen tillsammans med moddar och då var det riktigt bra.
Körde Fallout 3 + New vegas efter varandra. Blev mycket fallout


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

För mig är det bästa exemplet fantasyspel rent generellt. För ~10 år sen hade jag väldigt svårt för genren, men efter att jag spelat igenom Dragon Age Inquisition och Witcher 3 så lockar dessa världar betydligt mer än tidigare!


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Efter ha spelat Borderlands 2 så kan jag inte få för mig att spela 1an.
Half-Life upplever jag som "surpassed" av Black Mesa, så just nu är det den bättre versionen av HL visionen.

Kommer säkert på fler med tiden, så jag editerar sen.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Freedom Fighters av IO Interactive. Som stort fan av dom två första Hitman-spelen så var jag sugen på deras nästa spel, och laddade ner demot samma dag det gavs ut, men det lyckades inte ta tag i mig alls. Tyckte det var skit, kommer inte ihåg varför, antar jag förväntade mig samma gameplay som Hitman-spelen eller något.

2-3 år senare så snubblar jag över spelet i en hög med budgetspel i lokala spelbutiken, 59kr om jag minns rätt, och bestämde mig för att ändå ge spelet en chans. Och plötsligt så hade jag enormt skoj med det, även den del av spelet som demot bestod av, och har spelat igenom spelet många gånger under årens lopp.

Medlem

Jag tyckte Witcher 3 sög första gången jag spelade det. Gnällde en massa. Tog mig an den där första lilla startzonen säkert 2 gånger under en period på 3 månader men gillade det inte.

Ett tag senare gav jag mig fan på att nu ska jag lira. Varvade spelet två gånger direkt

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag tyckte Witcher 3 sög första gången jag spelade det. Gnällde en massa. Tog mig an den där första lilla startzonen säkert 2 gånger under en period på 3 månader men gillade det inte.

Ett tag senare gav jag mig fan på att nu ska jag lira. Varvade spelet två gånger direkt

Hade faktiskt också svårt att komma in i det! La ner efter ca 30h och spelade annat, sen när jag kom tillbaka någon månad senare så var jag fast!


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Dark Souls.
Såg på när en kompis körde ettan en del, och fick testa lite själv, och insåg (felaktigt) att det var den sortens spel som bara är snygg grafik och cinematiska spektakel, men med riktigt dålig gameplay och med knappt fungerande kontroller. Avfärdade det totalt efter det.

Flera år senare blev jag övertalad att köra tvåan av en annan vän som visste att jag skulle gilla det, trots mitt motstånd mot serien. Och han hade rätt, för jag blev totalt frälst av tvåan. Efter att ha kört igenom det typ 4 gånger på raken så testade jag ettan igen, nu på allvar, och insåg att ettan är ett riktigt bra spel ändå!

Medlem

spelade dark souls när det släpptes 2009, fattade inget och gav upp direkt.
spelade bloodborne när det släpptes 2015. "fiender respawnar varje gång man dör??". gav upp direkt.

gav bloodborne en andra chans nån gång 2018, fastnade helt och kunde inte sluta spela. sen fortsatte med resten av soulsborne, som sedan blivit mina absoluta favoritspel.

Medlem

Death Stranding såååååå segt i början gav upp direkt. Men i brist på annat så gav jag det typ ca 10 timmar och det blev faktiskt ganska bra.

eld
Medlem

Fallout 76 😬

Medlem

Dark souls 3 (Mitt första souls)
Var helt lost och kände meh över det hela.
Ett år senare gav jag det en andra chans, då klickade allt och det blev bland det bästa jag spelat.

Minecraft
Ratade det länge för grafiken. Ett par år senare spelade jag det med några vänner. Var helt hooked och la ner allt för mycket tid på det. Både survival och creative 😆


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Overwatch! Gillade inte alls den grafiska stilen och avfärdade det som nått anime-hittepå.
Efter att grabben tjatat om det så köpte jag det till honom och testade det, sen var jag fast .

Medlem

Dragon Age Origins. Jag var för ung och för ovan med att tänka strategiskt första gången jag provade det. Jag fastnade vid ett ställe och gav upp. När Inquisition kom ut valde jag att ge spelserien en chans till och den är nu en av mina favoriter som jag spelar igenom typ vartannat år.

Medlem

Dishonored: köpte det efter att hört mycket bra om det. Spelade igenom första uppdraget och tyckte inte alls om det. Blev liggandes några år och fick för mig att prova det igen och gillade det skarpt andra gången. Man var väl inte i rätt sinnesstämning första gången.

Medlem

No Man's Sky.

En av mina självklaraste refunds när jag köpte det vid release.

Nu liras det igen och jag har riktigt kul

Avstängd

ARK, hade detta liggandes i biblioteket i flera år men avfärdade som rätt tramsigt (survival med dinosaurier? 🙄)

Testade sedan efter mycket om och men, och inte bara det överlägset bästa i survival-genren, utan ett av mina favoritspel overall!

Moderator | Testpilot
Skrivet av dTexN:

Minecraft
Ratade det länge för grafiken. Ett par år senare spelade jag det med några vänner. Var helt hooked och la ner allt för mycket tid på det. Både survival och creative 😆

Jag har dissat Minecraft länge. Kanske är det dags nu?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Half-Life 2
Körde det aldrig när det kom, testade det först runt 2012 och tog mig halvvägs innan jag helt enkelt hade tröttnat.
2020 tänkte jag att det var dags att testa igen. Laddade således ned det och drog igenom HL2 + episoderna under en helg. Blev förvånad över hur jag inte hade fastnat för det 8 år tidigare!


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Celeste.

Trodde att det vara ett gimickyaktigt spel och efter att ha dött väldigt snabbt några gånger antog jag att spelet var dåligt. Prövade igen efter ett tag när jag inte hade något att spela och för att recensionerna var väldigt positiva. Något verkar ju vara speciellt med spelet tänkte jag. Så provade igen och förstår nu varför det har fått så bra recensioner.

Medlem

Fallout 3 på rak arm. Körde bara vault delen och det kändes inte klockrent.
Något år senare så gav jag det en chans till och det blev ändå hyfsat, "oblivion with a guns". 😅

EDIT: Bioshock fångade mig inte heller riktigt med dess intro.
Men nog fanns det ett bra spel där.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Nimafor:

Dishonored: köpte det efter att hört mycket bra om det. Spelade igenom första uppdraget och tyckte inte alls om det. Blev liggandes några år och fick för mig att prova det igen och gillade det skarpt andra gången. Man var väl inte i rätt sinnesstämning första gången.

Håller med helt. Körde det när spelet lanserades och tappade intresset efter några timmar. Men när Xbox lanserade fps boost och Dishonored var en av titlarna så skulle jag bara testa lite snabbt och kunde lägga ner spelet alls. Körde igenom hela och tyckte det var ett av de bättre spel jag spelat.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Ronzem:

Jag tyckte Witcher 3 sög första gången jag spelade det. Gnällde en massa. Tog mig an den där första lilla startzonen säkert 2 gånger under en period på 3 månader men gillade det inte.

Ett tag senare gav jag mig fan på att nu ska jag lira. Varvade spelet två gånger direkt

The Witcher III är definitivt ett sådant spel för mig också. Vet inte varför jag glömde det. Är dock inte klar med det än och lär aldrig bli, men det har inget med spelets kvalitet att göra.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent

Jag måste nog säga Minecraft. Har en tendens att bli lite tjurig när något är populärt och typ dissa det nästan bara därför (jag vet att det är orättvist, men blir som så). Sen provade jag det med barnen och nu har vi vår egen server vi bygger på. Har riktigt roligt, önskar nu bara att vi kunde få ray-tracing till xboxen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Nier: Automata

Köpte för att jag gillade spelets art style. Testade, men fastnade inte alls och avinstallerade ganska snabbt. Provade igen förra sommaren och blev fullständigt förälskad i spelet.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Nier: Automata

Köpte för att jag gillade spelets art style. Testade, men fastnade inte alls och avinstallerade ganska snabbt. Provade igen förra sommaren och blev fullständigt förälskad i spelet.

Så jävla grymt spel, hade ganska höga förväntningar på Replicant när de släppte remastern och visst det var väl ett bra spel. Men levde verkligen inte upp till hypen för mig och tycker Automata är SÅÅÅÅ mycket bättre.

Medlem

Death Stranding.

Blev förtrollad av miljöerna och upplägget till en början. Djupare in i äventyret började tyvärr den japanska psykopatin ta över med osynliga monster, barnhumor och generiska baser. Miljöerna blev också mindre intressanta och spelet lades på hyllan.

Medlem

Tja, jag trodde ju att Anthem omöjligtvis skulle kunna bli ett dåligt spel efter E3-klippet...

123
Skriv svar