Nvidia-nytt - Hitman 3, F1 22 och andra spel får DLSS och RTX

Robot
Nvidia-nytt - Hitman 3, F1 22 och andra spel får DLSS och RTX

Och en skärm på 500 Hz uppvisad.

#asus, #computex, #dlss, #geforce, #nvidia, #rtx


Medlem

Vad är grejjen med att det står RT är ON men RTX är off? Vad är RTX

Medlem

Det skulle vara kul att prova för att se om det finns någon gräns som går när man inte märker någon skillnad.
Ibland så känns det bättre med högre FPS, även om man har svårt att se det med ögat.

500Hz låter ju överdrivet, men man vet ju aldrig.

Nice att stödet för DLSS och RTX utökas i alla fall.

Medlem
Skrivet av noreason:

Vad är grejjen med att det står RT är ON men RTX är off? Vad är RTX

Ray tracing

eller syftar du på DLSS?
Isåfall är det deep learning super sampling, en sorts AI-styrd uppskalning för att få ner systemkraven men bibehålla nästan hela kvaliteten på bilden.

Edit: såg nu vad du menade i tumnageln.
RTX verkar vara samlingsnamn för när både RT och DLSS används?


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Gnällkuk

DRG får DLSS efter att jag börjat spela lite igen!? Rock and stone, brother!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gen
Medlem

500Hz känns bara som nån löjlig siffra. I praktiken känns det poänglöst när 240Hz finns.

Medlem
Skrivet av Gen:

500Hz känns bara som nån löjlig siffra. I praktiken känns det poänglöst när 240Hz finns.

Men hallå du såg ju på filmen, du ser fienderna snabbare än dom kommer in på skärmen... sjukt bra! Döda!!!

Gen
Medlem
Skrivet av robbis:

Men hallå du såg ju på filmen, du ser fienderna snabbare än dom kommer in på skärmen... sjukt bra! Döda!!!

Just precis

Det lustiga är att liknande filmer användes för att promota 144Hz vs 60Hz och sen 240Hz.

Medlem

DLSS är bra skit! Kört lite Red Dead Redemption 2 och blir ett gäng FPS mer och jag ser ingen skillnad direkt på bildkvaliteten när jag kör DLSS nivån Performance.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Avstängd
Skrivet av Gen:

500Hz känns bara som nån löjlig siffra. I praktiken känns det poänglöst när 240Hz finns.

Lite så. Hur många titlar har stöd för 500fps och när kan man ens nå 500 FPS på någorlunda bra gfx settings?

Medlem
Skrivet av Milky_81:

DLSS är bra skit! Kört lite Red Dead Redemption 2 och blir ett gäng FPS mer och jag ser ingen skillnad direkt på bildkvaliteten när jag kör DLSS nivån Performance.

Agreed, jag kör på quality i rdr2 och får runt 10 fps mer jämfört med dlss off och kan då heller inte direkt se nån skillnad. Visst, skulle man ta screenshots och verkligen studera miljöer osv så skulle man säkert kunna se en viss skillnad


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av noreason:

Vad är grejjen med att det står RT är ON men RTX är off? Vad är RTX

Skrivet av Kimpur:

Ray tracing

eller syftar du på DLSS?
Isåfall är det deep learning super sampling, en sorts AI-styrd uppskalning för att få ner systemkraven men bibehålla nästan hela kvaliteten på bilden.

Edit: såg nu vad du menade i tumnageln.
RTX verkar vara samlingsnamn för när både RT och DLSS används?

Skulle tro att Nvidia inte längre kommer undan med att skriva RTX när det är raytracingeffekter i spelen, vilket de kunde göra tidigare när de var enda företaget med raytracing, dvs på RTX-korten. RTX var ju deras plattform för bl a både raytracing och DLSS 1.0, vilket fick en del att tro att raytracing och RTX var synonymt,

Men raytracing idag är universellt programmerad genom DirectX/Vulkan och samma på alla kort (fast säkert olika optimerad), så nu går det inte att hävda RTX som exklusivitet när det är raytracing. Det gäller däremot DLSS, som ju bara funkar på Nvidias RTX-kort, till skillnad från AMDs FSR 2.0 och kommande XeSS från Intel. Deras uppskalning ska fungera på många fler kort än bara RTX-korten, t ex på GTX 1060. Nu finns FSR 2.0 såklart bara i ett spel hittills, och XeSS är inte heller släppt, även fast det sades komma förra veckan med Dolmen.

Jag letade efter en artikel om FSR 2.0 som släpptes i skarpt läge den 12/5 på FZ, men tydligen rapporterade inte FZ alls om det, så det kan väl vara lämpligt att lägga till en video om FSR 2.0 i Deathloop ihop med GTX 1060, och var då bättre än i en artikel om RTX och DLSS, haha.

Medlem
Skrivet av bopp:

Skulle tro att Nvidia inte längre kommer undan med att skriva RTX när det är raytracingeffekter i spelen, vilket de kunde göra tidigare när de var enda företaget med raytracing, dvs på RTX-korten. RTX var ju deras plattform för bl a både raytracing och DLSS 1.0, vilket fick en del att tro att raytracing och RTX var synonymt,

Men raytracing idag är universellt programmerad genom DirectX/Vulkan och samma på alla kort (fast säkert olika optimerad), så nu går det inte att hävda RTX som exklusivitet när det är raytracing. Det gäller däremot DLSS, som ju bara funkar på Nvidias RTX-kort, till skillnad från AMDs FSR 2.0 och kommande XeSS från Intel. Deras uppskalning ska fungera på många fler kort än bara RTX-korten, t ex på GTX 1060. Nu finns FSR 2.0 såklart bara i ett spel hittills, och XeSS är inte heller släppt, även fast det sades komma förra veckan med Dolmen.

Jag letade efter en artikel om FSR 2.0 som släpptes i skarpt läge den 12/5 på FZ, men tydligen rapporterade inte FZ alls om det, så det kan väl vara lämpligt att lägga till en video om FSR 2.0 i Deathloop ihop med GTX 1060, och var då bättre än i en artikel om RTX och DLSS, haha.
https://www.youtube.com/watch?v=PAqqrPPL7Q4

Jo. Helt rätt. RT känns ju mer passande förkortning för Raytracing idag såklart.

Däremot fungerar ju fortfarande Raytracing mycket bättre på Nvidias RTX-kort än AMD’s 6-serie, bl.a pga dedikerad hårdvara för det. Dessutom är DLSS i nuvarande form mycket bättre än FSR 2.0. Fortfarande olika tekniker för att uppnå liknande resultat.

Jag är dock glad över FSR-lösningen på min Steam Deck! Fungerar riktigt bra (eller ja, hyfsat ofta iaf..) på den lilla skärmen.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Jo. Helt rätt. RT känns ju mer passande förkortning för Raytracing idag såklart.

Däremot fungerar ju fortfarande Raytracing mycket bättre på Nvidias RTX-kort än AMD’s 6-serie, bl.a pga dedikerad hårdvara för det. Dessutom är DLSS i nuvarande form mycket bättre än FSR 2.0. Fortfarande olika tekniker för att uppnå liknande resultat.

Jag är dock glad över FSR-lösningen på min Steam Deck! Fungerar riktigt bra (eller ja, hyfsat ofta iaf..) på den lilla skärmen.

Mycket bättre vet jag inte. Enligt Guru 3d's test av deathloop med FSR 2 så presterar det ju riktigt bra jämfört med deras tidigare version och inte alls så långt ifrån DLSS som det varit tidigare.
Guru 3ds test
Sen lär jag hålla med om detta quote också "Keeping in mind that this is open source and fully software-based, can work with practically any GPU, and doesn't require dedicated die space for it to work is a pure win. Well done, AMD." Så oavsett så är det ju en win-win för oss alla oavsett vilket märke vi har på våra grafikkort 😋


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av erazerswe:

Mycket bättre vet jag inte. Enligt Guru 3d's test av deathloop med FSR 2 så presterar det ju riktigt bra jämfört med deras tidigare version och inte alls så långt ifrån DLSS som det varit tidigare.
Guru 3ds test
Sen lär jag hålla med om detta quote också "Keeping in mind that this is open source and fully software-based, can work with practically any GPU, and doesn't require dedicated die space for it to work is a pure win. Well done, AMD." Så oavsett så är det ju en win-win för oss alla oavsett vilket märke vi har på våra grafikkort 😋

Ja men absolut! Självklart är Open source super! Mer bra teknik och programvara till alla tycker jag med!
Jag tänkte mer på de med RTX-kort.
Digital Foundry var också imponerade av FSR 2.0, men DLSS är aningen bättre, speciellt vid rörelser (och det är ju ofta det rör sig i spel, såklart..).

Maskininlärningen är ju definitivt DLSS starka kort. Men jag älskar att AMD verkligen gjort fina framsteg mellan 1.0 och 2.0!

Jag har ändå hyfsat stora förhoppningar på att AMD steppar upp sitt RT game rejält till 7-seriens kort 😎

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Ja men absolut! Självklart är Open source super! Mer bra teknik och programvara till alla tycker jag med!
Jag tänkte mer på de med RTX-kort.
Digital Foundry var också imponerade av FSR 2.0, men DLSS är aningen bättre, speciellt vid rörelser (och det är ju ofta det rör sig i spel, såklart..).

Maskininlärningen är ju definitivt DLSS starka kort. Men jag älskar att AMD verkligen gjort fina framsteg mellan 1.0 och 2.0!

Jag har ändå hyfsat stora förhoppningar på att AMD steppar upp sitt RT game rejält till 7-seriens kort 😎

Ah yes, got you! Jo, det lär de väl göra, fast för min egen del så spelar RT inte så stor roll faktiskt, men det är ju en smaksak. Har för övrigt ett Gigabyte RTX 3060 12 GB samt Ryzen 3700x o kortet fixar faktiskt RT helt ok på typ medium (i de spel man kan välja hur högt men vill ha det)


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av General White:

Lite så. Hur många titlar har stöd för 500fps och när kan man ens nå 500 FPS på någorlunda bra gfx settings?

Inte nog med det.
Hade ett grafikkort som vid 250fps+ coilwhina så det var outhärdligt.
Känns som det är mycket som måste vara toppnotch om det ska fungera vettigt 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Milky_81:

DLSS är bra skit! Kört lite Red Dead Redemption 2 och blir ett gäng FPS mer och jag ser ingen skillnad direkt på bildkvaliteten när jag kör DLSS nivån Performance.

Synd bara att Rockstar är helt värdelösa på att implementera funktionen.
DLSS i RDR2 lider av hysterisk överskärpa och visar artefakter på buskage, vattenytor, trädkronor och likn...
Tar hellre den kladdiga TAA framför DLSS tyvärr måste jag nog säga. 😝

Annars kan DLSS vara magi om det görs rätt, typ Doom Eternal & Control.

Medlem
Skrivet av Razken:

Synd bara att Rockstar är helt värdelösa på att implementera funktionen.
DLSS i RDR2 lider av hysterisk överskärpa och visar artefakter på buskage, vattenytor, trädkronor och likn...
Tar hellre den kladdiga TAA framför DLSS tyvärr måste jag nog säga. 😝

Annars kan DLSS vara magi om det görs rätt, typ Doom Eternal & Control.

Ah okej då har jag bättre implementeringar att se fram emot i andra spel Jag märkte faktiskt ingen större skillnad men provade bara en kort stund.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Är det DLSS 1.0 eller 2.0?

Jag fick ghosting i F1 2021. Hoppas de blivit bättre i F1 22.

När DLSS funkar bra, då är det enorm avlastning. Då kan man köra spel som F1 2021 i 4K med allt på max och det flyter på bra.

Just nu kör jag på ett 3060 Ti och kör man med RTX On (Ray Tracing) så flyter det på bra, men fläktarna snurrar på rätt bra om man inte kör DLSS.

1
Skriv svar