Snabbkollen - Har du testat Star Citizen?

Robot
Snabbkollen - Har du testat Star Citizen?
Moderator | Testpilot

Kanske testar spelet när det är färdigt, men det ser ut att aldrig bli av


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Kanske testar spelet när det är färdigt, men det ser ut att aldrig bli av

Tycker det är intressant att se utvecklingen, mycket mer intressant än att släppa trasiga spel sen skita i att fixa det och gå till nästa projekt.

Geeks Gaming

Testat. Smått kul. Dom har gjort de lättare att komma in i spelet. Flyter på bättre. Men så fruktansvärt mycket buggar.
De enda man får höra(i typ 3 år nu) är att mycket av det kommer fixas med server meshing. Som är minst ett år från grund stadiet. Och med tanke på allt annat så lär det bli 6 månader till ett år försening. Sen ytterligare något år innan den "riktiga" server meshen är färdig.
Har tittat mycket på youtubare som spelat senaste tiden. Och jag gameplayet är kul. Men extremt frustrerande att det är 50/50 om det ens funkar.

Kommer avvakta ytterligare 1 år och se om de är värt de då.

Medlem

Har precis börjat trots att jag skaffade spelet för ett år sen.. har sen dess kollat uppdateringarna och nu verkar spelet vara så "färdigt" att jag investerat i dubbel joystickts plus paneler från Virpil och en flygstol från Monstertech. Galet fina prylar och ska nu på allvar köra. See u in space!

Medlem

Backade spelet 2013, och har följt det sedan dess. Gillar att hoppa in en gång per kvartal och klämma på de nya uppdateringarna. Tycker för övrigt att det är väldigt roligt och intressant att följa utvecklingen; det finns hur mycket bakom-kulisserna-material som helst.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Moderator | Testpilot
Skrivet av noreason:

Tycker det är intressant att se utvecklingen, mycket mer intressant än att släppa trasiga spel sen skita i att fixa det och gå till nästa projekt.

Jag tycker det är intressant att spela ett spel som någonsin blir klart. Klart bättre att de fortsätter jobba än att släppa ett trasigt spel, men det får ju gärna bli färdigt någon gång också. Tagit en jäkla tid nu, snudd på pinsamt

Känns som att de aldrig hade något större mål med utvecklingen och vill bara fortsätta hålla hjulet i snurr för att få in mer pengar. Som någon ovan sa, att hålla "fantasin om DET RIKTIGA STAR CITIZEN" vid liv.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Medlem

Inte teatat men det känns som tiden springer förbi för star citizen.
Jag tycker spelet borde ha ett VR läge, verlar perfekt för det. Kommer det läggas till?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag är gammal Elite -spelare sen 80 -talet, så jag håller mig till det och står vid sidan och ser hur Star Citizen utvecklar sig.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Testat. Smått kul. Dom har gjort de lättare att komma in i spelet. Flyter på bättre. Men så fruktansvärt mycket buggar.
De enda man får höra(i typ 3 år nu) är att mycket av det kommer fixas med server meshing. Som är minst ett år från grund stadiet. Och med tanke på allt annat så lär det bli 6 månader till ett år försening. Sen ytterligare något år innan den "riktiga" server meshen är färdig.
Har tittat mycket på youtubare som spelat senaste tiden. Och jag gameplayet är kul. Men extremt frustrerande att det är 50/50 om det ens funkar.

Kommer avvakta ytterligare 1 år och se om de är värt de då.

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/186...

Här skriver chris roberts att de siktar på att få ut servermeching (första versionen) i slutet av detta året, så år hoppas jag inte stämmer 😁

Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag tycker det är intressant att spela ett spel som någonsin blir klart. Klart bättre att de fortsätter jobba än att släppa ett trasigt spel, men det får ju gärna bli färdigt någon gång också. Tagit en jäkla tid nu, snudd på pinsamt

Känns som att de aldrig hade något större mål med utvecklingen och vill bara fortsätta hålla hjulet i snurr för att få in mer pengar. Som någon ovan sa, att hålla "fantasin om DET RIKTIGA STAR CITIZEN" vid liv.

Cyberpunk Utvecklingen började samma år som star citizen. Är du nöjd med hur cybrrpunk blev med diverse buggar mm så håller jag med dej. Om du däremot inte alls tycker att cyberpunk levde upp till förväntningarna så kanske även dom utvecklarna skulle väntat med att släppa spelet tills det var mer färdigt.

Att göra nya spel efter gammal teknik skall gå fort att göra likt bilindustrin. Men om det skall göras en helt ny elbil där bara chassit, hjulen och inredningen är kvar sedan bensinbilen; då tar det mycket längre tid. Jag kom ihåg hur lång tid world of warcraft tog innan det kom ut, i jämförelse med andra spel. Men sanningen var att de gjorde mycker saker som ingen annan gjort innan. Och vad blev resultatet? En stor jäkla kassako där majoriteten minst en gång spelat.

Hellre att de gör spelet långsamt å rätt, än ytterligare ett spel man köper, för att sedan lägga på hyllan 2-3 månader senare.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Geeks Gaming
Skrivet av vbgbasse:

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/186...

Här skriver chris roberts att de siktar på att få ut servermeching (första versionen) i slutet av detta året, så år hoppas jag inte stämmer 😁

Med tanke på hur deras sikte varit övriga 10 åren så känns det ganska optimistiskt av mig att skriva 1 år med chans på 1 år försening xD

Moderator | Testpilot
Skrivet av vbgbasse:

Cyberpunk Utvecklingen började samma år som star citizen. Är du nöjd med hur cybrrpunk blev med diverse buggar mm så håller jag med dej. Om du däremot inte alls tycker att cyberpunk levde upp till förväntningarna så kanske även dom utvecklarna skulle väntat med att släppa spelet tills det var mer färdigt.

.

Jag tror vi alla kan hålla med om att CDPR inte skulle släppt spelet som de gjorde heller. Behöver inte ens fråga


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag backade spelet när det begav sig. Senast jag testade fungerade inte texturer på då nya RDNA2. Otroligt dålig prestanda varje gång jag fått feeling och velat testa.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Med tanke på hur deras sikte varit övriga 10 åren så känns det ganska optimistiskt av mig att skriva 1 år med chans på 1 år försening xD

Jag hör vad du säger och håller med dej till viss del. Jag vill minnas att CIG redan förra året gick ut med roadmappen att släppa servermeching detta året. Runt denna tiden brukar de normalt sett flytta fram saker å ting. Men denna gången gick istället Chris in och förstärkte att de faktiskt är på väg att leverera. Det är den stora skillnaden i jämförelse med de andra gångerna. Jag vill iaf tro att min intuition stämmer i detta fallet. Sålänge det finns tro så finns det hopp 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Inaktiv

Köper bara spel som är klara, inte alpha, beta eller early access. Så nej.

Testpilot

Gillar inte spela early access spel så får vänta tills det är ute.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Cyberpunk Utvecklingen började samma år som star citizen.

njae, utvecklingen av cyberpunk i dess nuvarande form drog igång 2016. star citizen har väl hållit på sedan 2011 eller nåt.

här är en copy-paste av min första och enda star citizen-upplevelse, om någon är intresserad.

Citat:

(sorry in advance for the wall of text / incoherent stream of thought. there are probably a bunch of posts like these already, and i doubt mine is anything special. it's mostly for my own sake. something for me to look back on if i ever get the idea to purchase this game ever again).

so i just found this sub because i googled how to request a refund for this $106 worth of broken software.

i randomly bought it and tried it for myself for the first time today (and splurged on the fancy ship and SP campaign) just to see if it resembles an actual game yet.

after the 2 hour download / installation, followed by lengthy loading screens (despite SSD), i finally got into the game, stood up, fell through the floor / world, broke my legs or something, woke up in a sickbed, left the room and was greeted by a dude walking non stop into a wall. and then the game crashed.

so that was my introduction to star citizen. great.

i boot it back up and now i'm walking around in a hospital gown with no indication on where to go or what to do. i keep seeing people walking in place. FPS feels like it hovers between 20 and 40 on default settings (2080Ti, i9, 32gb, fresh win11 install). more NPCs walking in place or just standing around / stuck in some animation loop.

i open my inventory to find a suit and helmet of some kind, but i can't do anything with it, and the inventory interface is bugged out, and the audio is glitching. i can't see my character, just a black outline.

i'm going through the option menu looking for the "invert mouse" option (because i'm one of those people) , but i can't find it, so i hook up my xbox elite 2 controller instead. i press the jump button and the controller starts rumbling, and won't stop. the only way to fix it is to alt-tab out of the game.

eventually i figure out F1 (or F2?) opens up a menu where i can accept a contract, so i do, and again there's no indication on where to go or what to do. i could've prodded around in the menu some more but i didn't.

after a while i stumble upon the hangar area, so i find a monitor and manage to spawn in my ship i paid an extra $20 for. i get into the pilot seat, expecting at least some kind of prompt telling me what and how to do this. after pressing a bunch of buttons at random, i hit the space button, launch straight into the wall, bounce around inside the hangar for a bit and explode.

audio is still glitching and popping. maybe it's my rme babyface pro interface that's not supported? i dunno. it's usually not a problem.

and that's where i give up and quit. did i give the game its fair chance? probably not. i could've tried some more to figure things out, but why would i? my whole experience was so fucking broken that what little enthusiasm i had for the game went straight out the window. my expectations were SO LOW, and i'm still disappointed.

gonna see if i can figure out how to get a refund now.

bara det faktum att CIG har ett "personal guide program", som matchar nya spelare med folk med mer erfarenhet tycker jag säger en hel del om hur tillgängligt spelet är. varför skulle det ens behövas? nä. får fortfarande second hand skamkänslor när jag tänker på min upplevelse med spelet.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag tycker det är intressant att spela ett spel som någonsin blir klart. Klart bättre att de fortsätter jobba än att släppa ett trasigt spel, men det får ju gärna bli färdigt någon gång också. Tagit en jäkla tid nu, snudd på pinsamt

Känns som att de aldrig hade något större mål med utvecklingen och vill bara fortsätta hålla hjulet i snurr för att få in mer pengar. Som någon ovan sa, att hålla "fantasin om DET RIKTIGA STAR CITIZEN" vid liv.

Det är nog snarare så att de hade en ganska rimlig vision från början, och förväntade sig några miljoner via Kickstarter. Sen spann det vidare, och ju större visionen blev, desto mer pengar trillade in. Varför nöja sig med att göra ett "ok" spel för någon miljon när du har chansen att göra det mest ambitiösa spelet genom tiderna med löjligt mycket pengar?

Sen kan man ju också förstå att det tagit extra lång tid när dels deras vision gått från noll till hundra och man bestämt sig för att ta fram ny teknologi, starta upp fem(?) studios från grunden i både USA och Europa, och utveckla en egen motor för att göra allting möjligt.

Jag tror många underskattar kraftigt hur ambitiöst det här projekten egentligen är.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

eld
Medlem
Skrivet av quadratis:

njae, utvecklingen av cyberpunk i dess nuvarande form drog igång 2016. star citizen har väl hållit på sedan 2011 eller nåt.

här är en copy-paste av min första och enda star citizen-upplevelse, om någon är intresserad.

bara det faktum att CIG har ett "personal guide program", som matchar nya spelare med folk med mer erfarenhet tycker jag säger en hel del om hur tillgängligt spelet är. varför skulle det ens behövas? nä. får fortfarande second hand skamkänslor när jag tänker på min upplevelse med spelet.

TBF så var inte star citizen i full produktion 2011 heller.

Medlem

Jag kan vänta tills det blir färdigt, om det någonsin blir det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Har spelet installerat, men aldrig startat det.


signatur

I drank what?

Medlem

Endast testat, men inte spelat aktivt.

Jag kommer att starta upp det igen när det går från att vara en glorifierad tech demo till ett riktigt spel (även om de tekniska bitarna är rätt coola).

Medlem

Backade det i allra första början men tror aldrig att jag startat det. Kanske provade någon version för hundra år sen där man kunde gå in i/runt skeppen i någon hangar? Oklart. Får se om tid/intresse finns när(om?) det släpps.

Medlem

Backade spelet 2015. Då fanns inte mycket att göra.

Började spela mer aktivt 2017 och blev rekryterad mitt i natten av Asgard. Har sen dess spelat ganska aktivt, upplevt varje patch och ny spelmekanik. Det har blivit mycket events både i spelet och inom organisationen. Upplevt varje bugg och använt varje temporära lösning för att komma runt dem. Tog dock den längsta pausen jag någonsin haft efter 3.16. och buggar gjorde det ospelbart för mig. 3.17. gjorde allt bättre igen. Har säkert spelat över 1000 timmar och kommer bli 1000 mer.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Har spelat rätt mycket nu sedan en månad tillbaka, det är väldigt få spel som "wow"'ar en, speciellt då man inser hur stora och sjukt detaljerade spelen är.

I många spel är man så låst på vad man kan göra, att man får en galen idé och vill testa men oftast misslyckas det, men inte i det här spelet fungerar det och det är designat så.

Som att landa ett skepp i ett skepp!!!

För några dagar sedan gjorde jag och en vän ett uppdrag på en superhet planet (nej nej, inte het som i sexig) jag flög dit för att hjälpa honom, han fastnade i ett djupt hål (nej nej igen, ingen sexig hål) att inte kunna att gå upp.
Efter några minuters av han prövat att hopa på alla sätt, så flög jag mitt stora skepp supernära honom i en konstig vinkel med rampen öppen, och försökte "skeda ut honom" från det hålet (nej nej igen, inga smutsiga grejer här, vad är det för fel på dig?).
Men, min vän dog av att ha varit ute i värmen för länge.
Jag landade mitt skepp, använde det där tracktorbeem-verktyget för att dra upp hans kropp och in i mitt skepp och försökte använda lite saker för att återuppliva honom men utan lycka.
Jag stängde och låste hans skepp, flög mitt skepp med hans kropp till närmaste rymdstation, sedan tog jag av hans rymddräkt för jag tänkte att dräkten kanske var i vägen för "läkningen" men ingen tur igen.
Så jag släpade hans kropp från mitt skepp (ja du kan dra kroppar runt här 😂 ), men min dumma hjärna hade glömt att mitt skepp var parkerat på en plattform till en rymdstation, ute i rymden, med bara 10 meter till dörren en dörr som leder in till rymdstationen min vän dog efter bara några sekunder 🤣

Gooood game, good game!


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Tyvärr finns det ingen mening med att fixa en massa buggar. Vad man siktar på är att göra det någorlunda spelbart utan att lägga för mycket tid och resurser på att fixa buggar i en alpha-version. Fixarna kan t.o.m. orsaka nya buggar längre fram. Eller så fixar man buggar som ändå skulle försvinna i takt med att olika moduler etc. kommer på plats. Jag har nog spelat hundra timmar senaste veckorna, men nu är jag nöjd för stunden igen. Kommer nog inte spela det aktivt de kommande månaderna men däremot har jag börjat följa utvecklingen igen eftersom spelet i dess nuvarande skick har gett mig förnyat hopp om att Star Citizen kommer bli något alldeles speciellt. Det händer faktiskt mycket nu!

Chris Roberts skriver ibland s.k. Letter from the Chairman, och det senaste är fascinerande läsning.

...

For all of those of us that have been around from the start, it is easy to take for granted a lot of the features that Star Citizen has, that no other game does. After all, we all know every feature, its bugs, and more importantly what is not done, so it can be easy to focus on the cup half empty, rather than full. But what other game has the combination of scale and detail; the ability to seamlessly go from on foot, to onboard a fully realized ship, with functioning components and a livable interior you can move around, take off towards a twinkling pin prick of light in the sky, up through clouds into the blackness of outer space, only to get intercepted by a group of pirates looking to liberate your cargo from you, best them in an intense dogfight and continue your journey towards the twinkling light in the distance… that becomes another planet, that you can enter it’s atmosphere and land on, lower your ramp and walk out into a bustling city or beautiful river bank nestled in trees to harvest some alien fruit? All without loading screens, and rendered in incredible millimeter detail in either first person or third person? There are other games that have some of these elements, but none that have everything with the level of fidelity that Star Citizen offers.

Sometimes it isn’t a bad thing to look back and appreciate just how far we have come. We get a lot of flak for timelines and schedules, especially when the original crowdfunding campaign is brought up, but the game that is being built today is a completely different and far more expansive and immersive game than I pitched almost ten years ago. Back then there were no fully realized planets rendered with incredible detail that you could go anywhere on; planets were only visitable if they had a crafted landing location, and even then there was a debate whether they would be explorable in first person or if they would be more like the landing zones in Freelancer and Privateer, where you could click between a few locations to buy or sell goods or pick up missions in a bar. There was no conception of a first-person system that is as tactile and fully formed as we are making today, nor a vehicle simulation that had physical components and the level of systemic functionality that we are striving for. The game being built today is a game that encompasses many; It is a dogfighting spacesim, it is a first person shooter, it is a trading game, a resource collecting game, a resource management game, an adventure game, a survival game and a social game. Star Citizen is a universe sim. It is a game for everyone, as in real life there are many different paths to walk, and success is defined by what makes you happy. Do you want to prove your abilities as a fearsome combat pilot? The game has that for you, but equally if you just want to quietly mine minerals and make your fortune, or hang out in Landing Zones, or find a corner of the galaxy that no one else has found... all of these are options in the Sandbox that Star Citizen is. To do this right, at the scale that will allow millions of people to play together takes time and money, and with your support and patience, we are able to build a game that I do not think any other publisher could afford to do or would be crazy enough to commit to.

...

This year, we find ourselves on a similar path with three huge technology initiatives that will fundamentally change the experience and immersion into Star Citizen. The first of these is what we are calling Persistent Entity Streaming (PES) which is the foundational tech that enables Server Meshing (SM). PES is the hardest part of the work needed for SM and is the one that has required the most engineering. It fundamentally changes how we record state in the Universe and delivers a level of persistence that you just don’t see in other games, whether they are MMOs or even single-player experiences. Up until now, all persistence in the game has been tied to a player’s inventory; ships you own or items you hold physically or in the virtual inventories of items you own. If you’ve physically attached an item inside your vehicle, say a rifle to a weapons rack, when you log out or stow the vehicle it will remember all the attached items and anything in that vehicle’s virtual inventory. However, if you drop or place something loosely, even inside a ship you own, it won’t be associated with any player inventory. So, when you log out (or if the server crashes), the item will not be there when logging on or re-joining. With PES we are recording the state of every dynamic object in the game, irrelevant of whether it is “owned” or held by a player. That means that you could drop a gun or a med pen in a forested area on Microtech and return several days later after logging out to find the gun or med pen still there (assuming another player didn’t grab them!).

...

Paul Reindell, Our Director of Engineering for Online Tech, spun up a server, populated the Entity Graph to its initial state along with the Replication Layer (which is essentially an in memory cache for the universe state/backend database that exists in the cloud to make sure read/writes to the database do not bottleneck servers and clients), then connected a client, placed down a series of small objects like cans on the surface of Aberdeen, along with an 890 Jump and an Anvil Arrow. He then killed the server and the client. The server was restarted, we did not populate the Entity Graph (as it had been previously seeded on the initial startup), and then connected a client, warped to Aberdeen and everything was there as he placed it. This was a huge milestone as the state of the universe was recorded to the backend database and then when he restarted the server it just connected to the Replication Layer, which had initialized itself from the database (the Entity Graph) and continued with the universe at the state he left it.

That may not sound revolutionary to some of you, but I can tell you it was akin to Neil Armstrong taking “one small step.” Once Persistent Entity Streaming comes online, Star Citizen will be a different universe. Full persistence will provide over the coming years an experience in gaming that most other online games do not provide; a universe you can escape to, that is affected by your and other players’ actions, with the state being dynamic and persistent. Crash land on a planet, and your shipwreck will persist, while you forage for food and water to survive, and perhaps wood to make a fire to keep warm. log off and come back to what you built. Or, perhaps once you have been rescued, another player will stumble on the wreck of your old ship and the long-extinguished campfire. Find a corner of the galaxy to make your own, collect resources and import material to build your outpost, decorate or arrange your hangar or home how you like.

Redaktör

23 % svarar att de testat. Jag hade nog trott fler


signatur
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Backade det i allra första början men tror aldrig att jag startat det. Kanske provade någon version för hundra år sen där man kunde gå in i/runt skeppen i någon hangar? Oklart. Får se om tid/intresse finns när(om?) det släpps.

Samma här...inte orkat installera ett spel som tog 100 Gb utrymme särskilt många gånger.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

23 % svarar att de testat. Jag hade nog trott fler

Går inte att rättfärdiga sin åsikt (Scam Citizen, vaporware, ospelbart, kostar tusen kronor att spela o.s.v.) om de faktiskt tar en av chanserna flera gånger om året att testa spelet gratis.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

12
Skriv svar