Medlem
Vinyl

Har beställt en vacker kopia av Heroes of Might and Magic 3 vinyl som innehåller ett remastered soundtrack och fantastisk konst på omslaget.

Vinylen hittar ni på: https://gamemusic.net/heroes-of-might-and-magic-iii-ost-2nd-edition-vinyl/

Nu till min fråga. Har aldrig lyssnat på vinyl innan, så har heller ingen sån där apparat för att spela vinylskivor. Vilken köper man? Finns så många olika. Är det skillnad i ljudkvalité? Help a noob out

Medlem

Åh, just den där har jag haft ögonen på - men har inte råd just nu.. Otroligt vacker design!

Jag sitter på en Numark TTUSB, som jag använde för många år sedan främst på grund av att man kan ansluta den till datorn via USB och spela in ljudet live. Den funkar, och gör vad den ska, fast den är inte särskilt snygg och har en rätt bulkig design..

Kommer byta ut den under året, och har spanat in Sony PS-LX310BT - dels för att jag tycker den är väldigt snygg, men också för att den har stöd för Bluetooth, vilket innebär att jag kan spela musik via mina två Google Nest-högtalare som är placerade i lägenheten. Kanske inte något en audiofil skulle föredra, men jag personligen har inget emot något sämre ljudkvalité i utbyte mot lite minimalism i hemmet.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Har beställt en vacker kopia av Heroes of Might and Magic 3 vinyl som innehåller ett remastered soundtrack och fantastisk konst på omslaget.

Vinylen hittar ni på: https://gamemusic.net/heroes-of-might-and-magic-iii-ost-2nd-edition-vinyl/

Nu till min fråga. Har aldrig lyssnat på vinyl innan, så har heller ingen sån där apparat för att spela vinylskivor. Vilken köper man? Finns så många olika. Är det skillnad i ljudkvalité? Help a noob out

En sådan där fin skiva ska inte spelas. Den tittar man på. Låtarna kan du säkert hitta på typ Spotitfy eller dylikt.

Medlem

Är väldigt nöjd med Hifiklubbens Argon Audio TT som jag använt ett tag nu, är man ute efter den kompromisslösa ljudkvaliteten som många talar om gällande vinyl får man dock lägga på ett bra antal tusenlappar Kan inte hjälpa där då det aldrig varit mitt syfte med att lyssna på vinyl men enklast vore nog om du specificerade en budget så att de som är mer kunniga kan rekommendera någonting som passar dig.

Medlem

Den där var inte dum! Tack för tipset!

Jag har en Music Hall MMF 2.2. Den duger bra.

Farornas Konung
Skrivet av maq777:

En sådan där fin skiva ska inte spelas. Den tittar man på. Låtarna kan du säkert hitta på typ Spotitfy eller dylikt.

Det var det dummaste jag hört i hela mitt liv!! Då ska man inte köpa den över huvud taget!!

Farornas Konung
Skrivet av Kyrre:

Har beställt en vacker kopia av Heroes of Might and Magic 3 vinyl som innehåller ett remastered soundtrack och fantastisk konst på omslaget.

Vinylen hittar ni på: https://gamemusic.net/heroes-of-might-and-magic-iii-ost-2nd-edition-vinyl/

Nu till min fråga. Har aldrig lyssnat på vinyl innan, så har heller ingen sån där apparat för att spela vinylskivor. Vilken köper man? Finns så många olika. Är det skillnad i ljudkvalité? Help a noob out

Köp en bra och billig skivspelare. En Rega eller en Project i deras instegs segment är bra. Kanske du ska titta på en med inbyggd riaa förstärkare.

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Det var det dummaste jag hört i hela mitt liv!! Då ska man inte köpa den över huvud taget!!

Att titta på konstverk är inte så konstigt som du tror

Farornas Konung
Skrivet av maq777:

Att titta på konstverk är inte så konstigt som du tror

Jag har 10000 "konstverk".. Tro mig , det är konstigt!! 😏

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Åh, just den där har jag haft ögonen på - men har inte råd just nu.. Otroligt vacker design!

Jag sitter på en Numark TTUSB, som jag använde för många år sedan främst på grund av att man kan ansluta den till datorn via USB och spela in ljudet live. Den funkar, och gör vad den ska, fast den är inte särskilt snygg och har en rätt bulkig design..

Kommer byta ut den under året, och har spanat in Sony PS-LX310BT - dels för att jag tycker den är väldigt snygg, men också för att den har stöd för Bluetooth, vilket innebär att jag kan spela musik via mina två Google Nest-högtalare som är placerade i lägenheten. Kanske inte något en audiofil skulle föredra, men jag personligen har inget emot något sämre ljudkvalité i utbyte mot lite minimalism i hemmet.

Jag kan rekommendera Sony spelaren. Den har blåtand, inbyggd riaa förstärkare och är helt automatisk (bara lägga på skivan och trycka play). Så med andra ord perfekt om man är ny med vinyl då den är enkel att använda och man kan spela med sina befintliga högtalare eller hörlurar. Har du redan högtalare men inbyggd eller separat förstärkare är det bara koppla in sladd och stänga av spelarens inbyggda riaa stärkare.

Sen är det bara njuta av det analoga ljudet.

Medlem

Jag köpte också en skivspelare på hifiklubben för några månader sen. Mofi studiodeck helnöjd 😁

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Jag köpte också en skivspelare på hifiklubben för några månader sen. Mofi studiodeck helnöjd 😁

Fint ska det vara hör jag!

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Det var det dummaste jag hört i hela mitt liv!! Då ska man inte köpa den över huvud taget!!

Agree. Med rätt inställd spelare så ska du inte vara orolig för att slita på skivan!

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Åh, just den där har jag haft ögonen på - men har inte råd just nu.. Otroligt vacker design!

Jag sitter på en Numark TTUSB, som jag använde för många år sedan främst på grund av att man kan ansluta den till datorn via USB och spela in ljudet live. Den funkar, och gör vad den ska, fast den är inte särskilt snygg och har en rätt bulkig design..

Kommer byta ut den under året, och har spanat in Sony PS-LX310BT - dels för att jag tycker den är väldigt snygg, men också för att den har stöd för Bluetooth, vilket innebär att jag kan spela musik via mina två Google Nest-högtalare som är placerade i lägenheten. Kanske inte något en audiofil skulle föredra, men jag personligen har inget emot något sämre ljudkvalité i utbyte mot lite minimalism i hemmet.

Skrivet av Bittah Knight:

Jag kan rekommendera Sony spelaren. Den har blåtand, inbyggd riaa förstärkare och är helt automatisk (bara lägga på skivan och trycka play). Så med andra ord perfekt om man är ny med vinyl då den är enkel att använda och man kan spela med sina befintliga högtalare eller hörlurar. Har du redan högtalare men inbyggd eller separat förstärkare är det bara koppla in sladd och stänga av spelarens inbyggda riaa stärkare.

Sen är det bara njuta av det analoga ljudet.

Tack för alla tips. Lutar mot en Sony! Tyckte den såg clean ut

Medlem

Är i London nu för konsert på fredag. 25 års jubileum för GlassJaw hoppas kunna sno åt mig denna badboy

https://imgur.io/1KBw88G

Dock kunde man inte boka den innan då den var slutsåld direkt. Men dom kanske har med sig några extra exemplar.

Fragtjuv

Jag har ett stort vinyl-intresse och har samlat i många år! Appen Discogs rekommenderas. Där kan man hålla koll på vilka skivor man har, se uppskattat värde och även köpa och sälja.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av billybob:

Fint ska det vara hör jag!

Japp annars kan man lika gärna köpa en billig cd spelare 😁

Medlem

Ville bara säga att omslaget var sjukt vackert. Fan-art at its finest

Medlem

Och insidan

Farornas Konung
Skrivet av joelthor100:

Jag har ett stort vinyl-intresse och har samlat i många år! Appen Discogs rekommenderas. Där kan man hålla koll på vilka skivor man har, se uppskattat värde och även köpa och sälja.

Ja, Discogs är bra. Kollade in din samling, nice! Mitt nick är samma som här om du vill kika.

Farornas Konung
Skrivet av Kyrre:

Och insidan
<Uppladdad bildlänk>

Tog det ända till nu att få skivan? Ser nice ut. Vad blev det för skivspelare?

Medlem

Jag har inte skrivit något här förut tror jag. Många år sedan i så fall.
Hursomhelst, jag köpte denna också och den är fantastiskt fin!
Nu undrar jag om du lyssnat på din och om du upplever ett svajigt ljud på B sidan och till viss del även på D sidan?
Det låter lite som ett kassettband som inte går i rätt hastighet.
Lite tråkigt och jag är i kontakt med bolaget men jag har låga förväntningar på att det kommer ersättas.

Farornas Konung
Skrivet av Mr_Hanky:

Jag har inte skrivit något här förut tror jag. Många år sedan i så fall.
Hursomhelst, jag köpte denna också och den är fantastiskt fin!
Nu undrar jag om du lyssnat på din och om du upplever ett svajigt ljud på B sidan och till viss del även på D sidan?
Det låter lite som ett kassettband som inte går i rätt hastighet.
Lite tråkigt och jag är i kontakt med bolaget men jag har låga förväntningar på att det kommer ersättas.

Har köpt nya vinylskivor sedan 1983 och kan säga att kvaliten inte är vad den borde vara längre.
Svaj, knaster och knäpp i helt nya skivor är jätte vanligt.

Lycka till med att få den bytt man hoppas inte för mycket.

Fragtjuv
Skrivet av JonseredRocks:

Tog det ända till nu att få skivan? Ser nice ut. Vad blev det för skivspelare?

Jag ska ta mig en titt!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

fick precis hem den här, som jag förbeställde innan spelet var släppt ens. dom tog en bra tid på sig.

inte bestämt mig ännu om jag vill öppna den eller ej. majoriteten av mina spelvinyler brukar få ligga oöppnade, men rätt sugen ändå.

ZF
Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Har köpt nya vinylskivor sedan 1983 och kan säga att kvaliten inte är vad den borde vara längre.
Svaj, knaster och knäpp i helt nya skivor är jätte vanligt.

Det finns antistatisk ormolja att smörja in skivorna med som eliminerar knaster och verkar mjukgörande på ljudt.

Fragtjuv
Skrivet av quadratis:

fick precis hem den här, som jag förbeställde innan spelet var släppt ens. dom tog en bra tid på sig.

https://static.bandainamcoent.eu/high/corporate/store/elden-r...

inte bestämt mig ännu om jag vill öppna den eller ej. majoriteten av mina spelvinyler brukar få ligga oöppnade, men rätt sugen ändå.

Den där var riktigt snygg! Jag hade inte kunnat hålla mig från att öppna den i alla fall.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Har köpt nya vinylskivor sedan 1983 och kan säga att kvaliten inte är vad den borde vara längre.
Svaj, knaster och knäpp i helt nya skivor är jätte vanligt.

Lycka till med att få den bytt man hoppas inte för mycket.

Nu så....
Jag fick faktiskt en ny skickad till mig efter lite bråkande och efter lite snabb lyssning så verkar den bättre.
Plus i kanten till dom som verkligen skickade en ersättning. Det trodde jag inte skulle hända.

Angående nya vinyler. Ja, det känns som kvaliteten är som ett lotteri. Många är 180 gram men låter som en sopborste i en torktumlare. Eller knappt något. (Väldigt låg ljudnivå)
Men vissa låtar ändå bra.

Går att nörda ner sig rejält med vinyl och det sista jag testade var att köpa två skivtvättar, disco-antistat har jag för mig dom heter. Gjorde en egen enkel tvättlösning istället för den som följer med och använder den andra för sköljning i rent vatten.
För min del tycker jag att det gör en ganska stor skillnad.

Ha det gott!

Medlem
Skrivet av Mr_Hanky:

Nu så....
Jag fick faktiskt en ny skickad till mig efter lite bråkande och efter lite snabb lyssning så verkar den bättre.
Plus i kanten till dom som verkligen skickade en ersättning. Det trodde jag inte skulle hända.

Angående nya vinyler. Ja, det känns som kvaliteten är som ett lotteri. Många är 180 gram men låter som en sopborste i en torktumlare. Eller knappt något. (Väldigt låg ljudnivå)
Men vissa låtar ändå bra.

Går att nörda ner sig rejält med vinyl och det sista jag testade var att köpa två skivtvättar, disco-antistat har jag för mig dom heter. Gjorde en egen enkel tvättlösning istället för den som följer med och använder den andra för sköljning i rent vatten.
För min del tycker jag att det gör en ganska stor skillnad.

Ha det gott!

Har också en disco-antistat. Fungerar ypperligt, speciellt med tanke på priset.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Farornas Konung
Skrivet av Mr_Hanky:

Nu så....
Jag fick faktiskt en ny skickad till mig efter lite bråkande och efter lite snabb lyssning så verkar den bättre.
Plus i kanten till dom som verkligen skickade en ersättning. Det trodde jag inte skulle hända.

Angående nya vinyler. Ja, det känns som kvaliteten är som ett lotteri. Många är 180 gram men låter som en sopborste i en torktumlare. Eller knappt något. (Väldigt låg ljudnivå)
Men vissa låtar ändå bra.

Går att nörda ner sig rejält med vinyl och det sista jag testade var att köpa två skivtvättar, disco-antistat har jag för mig dom heter. Gjorde en egen enkel tvättlösning istället för den som följer med och använder den andra för sköljning i rent vatten.
För min del tycker jag att det gör en ganska stor skillnad.

Ha det gott!

Det var ju inte dåligt av dom!

Det där med att tvätta skivorna är ju så klart beroende på hur smutsiga dom är.
Har tvättat skivor med diskmedel och diskborste när dom vart riktigt jävla skitna och det blir ju så klart en enorm skillnad.
Har även tvättat halvsmutsiga i skivtvätt utan någon jätte skillnad.

Har då använt mig av en sådan här:

https://www.akkelisaudio.com/skivspelare-tillbehor/skivtvatta...

Ibland upplevs ju slitage på skivorna som att det är smuts som påverkar ljudet.

Tips: testa att klipp ut en skivmatta av bubbelplast, kör med det själv nu och tycker nog att det blir mer dynamiskt..
Är ju billigt också om man jämför med många mattor på marknaden.

//S

1
Skriv svar